Virikelapsen päivähoitopäivien valitsemisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jos perhepäivähoitajan hoidossa vuorottelee kaksi lasta (vievät siis yhden lapsen paikan), joista toisen vanhemmat ovat töissä ja toinen lapsi on virikelapsi (vanhemmat kotona), onko virikelapsen vanhemmilla mahdollisuus sanoa, minä päivinä he haluavat lapsensa hoitoon? Vai käyttääkö virikelapsi ne päivät, jotka toiselta jäävät "yli"? Hoitopäiviä on molemmilla yhtä monta.

No eiköhän edellinen vastaaja tarkoittanut, että on reiluinta virikelapsen käyttää ne päuvät, jotka toiselta jää yli. Eli työssäkäyvän perheen lapsen hoitopäivät ilmoitetaan eka ja sitten virikelapsi saa jämät.

Kiitokset. Mä olen siis se työssäkäyvä äiti (yrittäjä), jonka lapsi on aloittamassa hoitoa ja joka yrittää nyt sopia hoitopäiviä toisen lapsen äidin kanssa. Ja tällä toisen lapsen äidillä on kovasti sanottavaa siihen, milloin hänen lapsensa pitäisi olla hoidossa :( Hermo menee, mutta meinaan nyt pitää pääni.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs Pph:
Niinhän se olis kätevää, mutta lain mukaan lapset ovat samalla viivalla, olivat sitten "virikelapsia tai työssäkäyvien vanhempien lapsia.

Mä hyväksyin tämän hoitopaikan vain, koska mulle perhepäivähoidon ohjaaja sanoi, että minä saan valita, koska lapseni menee hoitoon :( Ja nyt sitten käytännössä tämä toinen äiti sanelee, koska hän haluaa olla kaksin vauvan kanssa. Perhepäivähoidon ohjaaja on just lomalla, joten joudun odottaa ensi viikkoon asti, ennen kuin voin hänen kanssaan asiasta neuvotella.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitokset. Mä olen siis se työssäkäyvä äiti (yrittäjä), jonka lapsi on aloittamassa hoitoa ja joka yrittää nyt sopia hoitopäiviä toisen lapsen äidin kanssa. Ja tällä toisen lapsen äidillä on kovasti sanottavaa siihen, milloin hänen lapsensa pitäisi olla hoidossa :( Hermo menee, mutta meinaan nyt pitää pääni.

Siis tietenkin sinun pitää saada ne päivät, jotka lapsi hoitoa tarvitsee. Samoin toisen perheen lapsi. Hyvä, jos pystytte sopimaan, mutta teillä kummallakin on täysi oikeus saada juuri ne päivät, jotka ilmoitatte. Ei kunta voi ilmottaa kellekkään perheelle, että te voitte saada hoitopaikan ma, ke ja pe. Se hoitopaikka on järjestyttävä niille päiville kun hoidolle on tarvetta.

Niinhän se olis kätevää, mutta lain mukaan lapset ovat samalla viivalla, olivat sitten "virikelapsia tai työssäkäyvien vanhempien lapsia.

Mä hyväksyin tämän hoitopaikan vain, koska mulle perhepäivähoidon ohjaaja sanoi, että minä saan valita, koska lapseni menee hoitoon :( Ja nyt sitten käytännössä tämä toinen äiti sanelee, koska hän haluaa olla kaksin vauvan kanssa. Perhepäivähoidon ohjaaja on just lomalla, joten joudun odottaa ensi viikkoon asti, ennen kuin voin hänen kanssaan asiasta neuvotella.

No totta helvetissä sä valitset, ethän sä voi lasta jättää kotiinkaan yksin! Ottakoot se toinen äiti lapsensa kotiin jos ei kelpaa annetut päivät.

Jos siis vuorottelevat hoitopäivissä niin kyllähän sen työssäkäyvän pitäisi saada ensisijaisesti oikeus pitää lasta hoidossa työvuorojensa ajan. Niin siis tuntuu oikeudenmukaiselle, en tiedä miten käytännössä menee.

Järjetön tilannehan se olisi jos kyseisellä äidillä olisi vaikka sillä viikolla tiistai ja torstai töitä mutta juuri ne päivät olisi varattu toisen lapselle. Työssäkäyvä äiti joutuisi sitten etsimään muualta lapselle hoitajan töidensä ajaksi, mutta olisi tervetullut tuomaan lapsen vuorostaan hoitoon vapaapäivinään.

Ei ainakaan meillä. Molemmat käydään töissä kun on työpäivä ja virikelapsi saa ne päivät jotka jää jäljelle. Toisella viikolla 1 päivä ja toisella 4. Ikävää heidän kannaltaan, mut näin se vaan menee!

Mitä mieltä hoitaja on asiasta? Mun mielestä ihan absurdi tilanne, en osaisi kuvitellakkaan, että minun hoitolasteni äidit neuvottelisivat keskenään hoitopäivistä!

Pystyykö hoitaja ottamaan tilapäisesti teidän kummankin lapset hoitoon tai missä on varahoito, jos ette pääse sopuun?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Ei ainakaan meillä. Molemmat käydään töissä kun on työpäivä ja virikelapsi saa ne päivät jotka jää jäljelle. Toisella viikolla 1 päivä ja toisella 4. Ikävää heidän kannaltaan, mut näin se vaan menee!

Lain mukaan se ei kyllä mee, ja jos teidän vuoroperhe keksisi asiasta valittaa, niin muutos pitäisi tulla. Ei tietenkään niinkään, että te joutuisitte joistakin päivistänne luopumaan.

Taas uusi syy laittaa lapset päiväkotiin. Ei todellakaan äitien asia neuvotella hoidosta. Jos sulle on luvattu että lasta hoidetaan teidän tarvitsemat päivät niin siinä ei sitten tarvitse neuvotella mistään.

Mitä mieltä hoitaja on asiasta? Mun mielestä ihan absurdi tilanne, en osaisi kuvitellakkaan, että minun hoitolasteni äidit neuvottelisivat keskenään hoitopäivistä!

Pystyykö hoitaja ottamaan tilapäisesti teidän kummankin lapset hoitoon tai missä on varahoito, jos ette pääse sopuun?

Oon tavannut tämän hoitajan vasta yhden kerran, silloin, ennen kuin hoitopäivistä ruvettiin neuvottelemaan. Hän totesi, kuten perhepäivähoidon ohjaajakin, että voimme keskenämme sopia päivät. Oletin, että se on normaali käytäntö (ainakin alkajaisiksi, jos siitä jotakin tulee). Varahoitopaikkakin sovitaan vasta, kun hoito alkaa. Ei siis olla vielä täytetty mitään hoitoon liittyviä papereita. Samaan aikaan lapset eivät saa hoitajalla olla, koska hänellä on lapsiluku täysi.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Taas uusi syy laittaa lapset päiväkotiin. Ei todellakaan äitien asia neuvotella hoidosta. Jos sulle on luvattu että lasta hoidetaan teidän tarvitsemat päivät niin siinä ei sitten tarvitse neuvotella mistään.

No ei tuo ole mitenkään tavanomaista perhepäivähoidossakaan! Ikinä oo kuullukkaan, että olisi jotenkin vanhempien tehtävä sumplia jotain päiviä! Vanhempien tehtävä on ajoissa ilmottaa ne päivät, jolloin lapsi on hoidossa, ihan samoin kuin päiväkodissakin!

Lain mukaan se ei kyllä mee, ja jos teidän vuoroperhe keksisi asiasta valittaa, niin muutos pitäisi tulla. Ei tietenkään niinkään, että te joutuisitte joistakin päivistänne luopumaan.

sit asia ok ja meidän lapsi siirtyy samana päivänä päiväkotiin. Absurdi ajatus, että työpäivälle pitää etsiä joku muu hoitopaikka tällaisen asian takia.

Meillä päin sama systeemi ja hyvin toimii. Jos virikevanhemmat valittavat niin tietävät, ettei heidän lapsensa mihinkään lähipaikkaan tule hoitoon pääsemään. Sitä hoitopaikkaa, kun ei ole pakko myöntää juuri niiltä kotikulmilta.

No oon kyllä tosi pettynyt, jos ei se käytännössä menekään niin. Mutta pph-ohjaaja tosiaan on lomalla, joten en ole saanut keskusteltua hänen kanssaan.

Meidän päiväkodissa on sama.. Virikelapset jakavat jäljelle jääneet päivät. Onneksi näiden virikelasten vanhemmat ovat täysijärkistä porukkaa ja ymmärtävät, että se on aina keino saada lapsensa kodin lähelle hoitoon on joustaa päivissä.

No ei tuo ole mitenkään tavanomaista perhepäivähoidossakaan! Ikinä oo kuullukkaan, että olisi jotenkin vanhempien tehtävä sumplia jotain päiviä! Vanhempien tehtävä on ajoissa ilmottaa ne päivät, jolloin lapsi on hoidossa, ihan samoin kuin päiväkodissakin!

Mutta jos me molemmat vain ilmoitetaan päivät etukäteen, päällekkäisyyksiähän siinä tulee melkoisen paljon, kun lapsillamme on hoitopäiviä yhteensä 20 kuukaudessa.

Oon tavannut tämän hoitajan vasta yhden kerran, silloin, ennen kuin hoitopäivistä ruvettiin neuvottelemaan. Hän totesi, kuten perhepäivähoidon ohjaajakin, että voimme keskenämme sopia päivät. Oletin, että se on normaali käytäntö (ainakin alkajaisiksi, jos siitä jotakin tulee). Varahoitopaikkakin sovitaan vasta, kun hoito alkaa. Ei siis olla vielä täytetty mitään hoitoon liittyviä papereita. Samaan aikaan lapset eivät saa hoitajalla olla, koska hänellä on lapsiluku täysi.

Ihan hullua :laugh: Aivan älytön tilanne. Kiinnostaisi kyllä tietää missäpäin tällaista tapahtuu..

Mutta jos ette saa sopuun päiviä, niin sitten on pakko turvautua varahoitoon tms. Toivottavasti saatte järjestettyä.. Jospa joku vakilapsista olisi lomalla tms?

No oon kyllä tosi pettynyt, jos ei se käytännössä menekään niin. Mutta pph-ohjaaja tosiaan on lomalla, joten en ole saanut keskusteltua hänen kanssaan.

No kukas on päivähoidonohjaajan pomo? Soitappa ja sano että haluat keskustella sellaisen henkilön kanssa joka vastaa näistä asioista, ja jos hän on lomalla niin sellaisen joka tuuraa.

Yhteistyössä