Virikelapsen päivähoitopäivien valitsemisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Eräs Pph:
Ei ainakaan meillä. Molemmat käydään töissä kun on työpäivä ja virikelapsi saa ne päivät jotka jää jäljelle. Toisella viikolla 1 päivä ja toisella 4. Ikävää heidän kannaltaan, mut näin se vaan menee!

Lain mukaan se ei kyllä mee, ja jos teidän vuoroperhe keksisi asiasta valittaa, niin muutos pitäisi tulla. Ei tietenkään niinkään, että te joutuisitte joistakin päivistänne luopumaan.

sit asia ok ja meidän lapsi siirtyy samana päivänä päiväkotiin. Absurdi ajatus, että työpäivälle pitää etsiä joku muu hoitopaikka tällaisen asian takia.

Ilmaisinko nyt jotenkin huonosti, mutta KAIKILLA, jolla on hoitopaikka varattu on oikeus saada hoitoa tarvitsemanaan päivänä. Se, miten se järjestetään, ei ole vanhempien murhe vaan ohjaajan ja päivähoidonjohtajan. Tietenkään työssäkäyvän ei tarvitse etsiä muuta hoitopaikkaa joiksikin päiviksi, vaan se on kunnan tehtävä järjestää se tarpeen mukaan. Kuten virikelapsellekin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Taas uusi syy laittaa lapset päiväkotiin. Ei todellakaan äitien asia neuvotella hoidosta. Jos sulle on luvattu että lasta hoidetaan teidän tarvitsemat päivät niin siinä ei sitten tarvitse neuvotella mistään.

No ei tuo ole mitenkään tavanomaista perhepäivähoidossakaan! Ikinä oo kuullukkaan, että olisi jotenkin vanhempien tehtävä sumplia jotain päiviä! Vanhempien tehtävä on ajoissa ilmottaa ne päivät, jolloin lapsi on hoidossa, ihan samoin kuin päiväkodissakin!

Mutta jos me molemmat vain ilmoitetaan päivät etukäteen, päällekkäisyyksiähän siinä tulee melkoisen paljon, kun lapsillamme on hoitopäiviä yhteensä 20 kuukaudessa.

Järjetön tilanne, kaikenkaikkiaan. :/ Tottakai työssäkäyvälle on taattava se lapsen hoitopaikka työpäiviksi ja toisaalta voihan olla että virikelapsen vanhemmillakin on jotain sellaista menoa tiettyinä päivinä ettei sinne voi lasta ottaa mukaan (ehkä ovat sitä virikepaikkaa hakeneet juuri siksi). Outo tilanne että olisi toisesta perheestä kiinni saatko lapsesi hoitoon silloin kun tarvitset.

Taas uusi syy laittaa lapset päiväkotiin. Ei todellakaan äitien asia neuvotella hoidosta. Jos sulle on luvattu että lasta hoidetaan teidän tarvitsemat päivät niin siinä ei sitten tarvitse neuvotella mistään.

No oon kyllä tosi pettynyt, jos ei se käytännössä menekään niin. Mutta pph-ohjaaja tosiaan on lomalla, joten en ole saanut keskusteltua hänen kanssaan.

No kukas on päivähoidonohjaajan pomo? Soitappa ja sano että haluat keskustella sellaisen henkilön kanssa joka vastaa näistä asioista, ja jos hän on lomalla niin sellaisen joka tuuraa.

Samaa mäkin meinasin ehdottaa, kyllä päivähoitotoimistossa täytyy jonkun olla paikalla. Tai sitten kysyisi ensin hoitajalta, että mitäs nyt tehdään, kun päiviä ei saada sovittua. Hoitajallakin voi olla ratkaisu asiaan.

No on se nyt hölmön hommaa jos ns virikelapsien vanhemmat saavat määrätä milloin työssäkäyvien vanhempien lapset saavat olla hoidossa. Toisekseen mitähän "virikkeitä" lapset saavat pph:lta mitä eivät saisi kotonakin. Kaikella kunnioituksella pph:ta kohtaan

No ei tuo ole mitenkään tavanomaista perhepäivähoidossakaan! Ikinä oo kuullukkaan, että olisi jotenkin vanhempien tehtävä sumplia jotain päiviä! Vanhempien tehtävä on ajoissa ilmottaa ne päivät, jolloin lapsi on hoidossa, ihan samoin kuin päiväkodissakin!

Mutta jos me molemmat vain ilmoitetaan päivät etukäteen, päällekkäisyyksiähän siinä tulee melkoisen paljon, kun lapsillamme on hoitopäiviä yhteensä 20 kuukaudessa.

Herran jestas :o Mitä virikehoitoa tuo on, kun lapsihan (tämä virikelapsi siis) on hoidossa viitenä päivänä viikossa, neljä viikkoa kuukaudesta?!

Ei ainakaan meillä. Molemmat käydään töissä kun on työpäivä ja virikelapsi saa ne päivät jotka jää jäljelle. Toisella viikolla 1 päivä ja toisella 4. Ikävää heidän kannaltaan, mut näin se vaan menee!

Lain mukaan se ei kyllä mee, ja jos teidän vuoroperhe keksisi asiasta valittaa, niin muutos pitäisi tulla. Ei tietenkään niinkään, että te joutuisitte joistakin päivistänne luopumaan.

sit asia ok ja meidän lapsi siirtyy samana päivänä päiväkotiin. Absurdi ajatus, että työpäivälle pitää etsiä joku muu hoitopaikka tällaisen asian takia.

Ilmaisinko nyt jotenkin huonosti, mutta KAIKILLA, jolla on hoitopaikka varattu on oikeus saada hoitoa tarvitsemanaan päivänä. Se, miten se järjestetään, ei ole vanhempien murhe vaan ohjaajan ja päivähoidonjohtajan. Tietenkään työssäkäyvän ei tarvitse etsiä muuta hoitopaikkaa joiksikin päiviksi, vaan se on kunnan tehtävä järjestää se tarpeen mukaan. Kuten virikelapsellekin.

=)

Mä en toisen perheen tilanteesta tiedä muuta kuin että heillä on tämän hoidokin lisäksi pieni vauva ja että äiti on vauvan kanssa kotona. Pph-ohjaaja sanoi tätä paikkaa mulle tarjotessaan, että koska äiti on kotona, minä saan valita tarvitsemani hoitopäivät. Itse asiassa siis tarvitsisin hoitopäiviä muutaman enemmänkin, mutta täällä on niin karmea pula hoitopaikoista, että ilman tätä paikkaa en olisi saanut lastani lähikuukausina ollenkaan hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja ??!:

Herran jestas :o Mitä virikehoitoa tuo on, kun lapsihan (tämä virikelapsi siis) on hoidossa viitenä päivänä viikossa, neljä viikkoa kuukaudesta?!

Eikös tuo meinannut että lapsilla, näillä kahdella siis, on yhteensä niitä hoitopäiviä 20 kuukaudessa. Siis 10/lapsi.

Ylipäätään kuulostaa oudolta, että joku haluaa lapsens avirikehoitoon perhepäivähoitajalle. On varmaan ongelmainen perhe.

Kannattaa ap vaatia hoitopaikkaa muualta.

Ei niitä päiviä nyt ihan van keskenään kuulu sopia vaan yhdessä pph:n tai pph:n ohjaajan kanssa.

No oon kyllä tosi pettynyt, jos ei se käytännössä menekään niin. Mutta pph-ohjaaja tosiaan on lomalla, joten en ole saanut keskusteltua hänen kanssaan.

No kukas on päivähoidonohjaajan pomo? Soitappa ja sano että haluat keskustella sellaisen henkilön kanssa joka vastaa näistä asioista, ja jos hän on lomalla niin sellaisen joka tuuraa.

Samaa mäkin meinasin ehdottaa, kyllä päivähoitotoimistossa täytyy jonkun olla paikalla. Tai sitten kysyisi ensin hoitajalta, että mitäs nyt tehdään, kun päiviä ei saada sovittua. Hoitajallakin voi olla ratkaisu asiaan.

Mä näen hoitajan ensi tiistaina. Ja maanantaina pitäisi sen pph-ohjaajan olla taas töissä. Odottelen nyt sinne asti enkä rupea muilta kyselemään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No on se nyt hölmön hommaa jos ns virikelapsien vanhemmat saavat määrätä milloin työssäkäyvien vanhempien lapset saavat olla hoidossa. Toisekseen mitähän "virikkeitä" lapset saavat pph:lta mitä eivät saisi kotonakin. Kaikella kunnioituksella pph:ta kohtaan

Mutta kun se onkin se äiti joka tarvitsee aikaa itselleen ja vauvalle :)

Mä käsittäisin että tällaiset puolikkaat voidaan sijoittaa samaan ryhmään vain silloin, kun toisilla on nimenomaan tarve juuri esim. ma, ke ja pe ja toisilla ti ja to. Tai muut sellaiset säännölliset päivät, jotka sopivat yhteen. Tai sitten pitäisi olla varauduttu päällekkäisyyksiin. Ikinä en menis omien hoitolasteni vanhemmille edes ehdottamaan, että sopikaa hei keskenänne..

Alkuperäinen kirjoittaja ??!:

Ei kun meidän molempien lapset on hoidossa 10 päivää kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja :

En tiedä tarkemmin kyseisestä tilanteesta, mutta voi hyvin olla että kyseisellä perheellä on jokin syy miksi tarvitsevat lapselleen sen virikehoitopaikan, juuri nimenomaan tietyiksi päiviksi.

Meidän kunnassa on tuo systeemi käytössä päiväkodissa. Lapset on jaettu pareiksi, joista toinen on ns. virikelapsi ja toinen työssäkäyvien lapsi. Työssäkäyvät ilmoittaa päivät, jolloin lapsi tarvitsee hoitoa ja loput jää sitten valittavaksi toiselle perheelle. Mun mielestä sunkin tapauksessa olisi viisainta, että sä ilmoitat päivät pph:lle ja hän sitten ilmoittaa toiselle perheelle nämä vaihtoehdot.

Alkuperäinen kirjoittaja liippis:
Ylipäätään kuulostaa oudolta, että joku haluaa lapsens avirikehoitoon perhepäivähoitajalle. On varmaan ongelmainen perhe.

Kannattaa ap vaatia hoitopaikkaa muualta.

Ei niitä päiviä nyt ihan van keskenään kuulu sopia vaan yhdessä pph:n tai pph:n ohjaajan kanssa.

Ihan täyspäinen perhe pitäisi olla. Lapsi on ollut tuossa paikassa pitkään hoidossa ja perhe haluaa säilyttää tuon hoitopaikan. Siksi lapsi kuulemma jatkaa hoidossa käymistä. (Tämän kuulin pph:lta, en itse perheeltä.)

Muuta hoitopaikkaa ei just nyt ole tarjolla, valitettavasti :( Ja mun on työni pakko saada tehtyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

En tiedä tarkemmin kyseisestä tilanteesta, mutta voi hyvin olla että kyseisellä perheellä on jokin syy miksi tarvitsevat lapselleen sen virikehoitopaikan, juuri nimenomaan tietyiksi päiviksi.

Joskus on mutta aika usein ei ole muuta syytä kuin äidin "laiskuus", uusavuttomuus ja mukavuudenhalu :( ikävä kyllä

Mä en toisen perheen tilanteesta tiedä muuta kuin että heillä on tämän hoidokin lisäksi pieni vauva ja että äiti on vauvan kanssa kotona. Pph-ohjaaja sanoi tätä paikkaa mulle tarjotessaan, että koska äiti on kotona, minä saan valita tarvitsemani hoitopäivät. Itse asiassa siis tarvitsisin hoitopäiviä muutaman enemmänkin, mutta täällä on niin karmea pula hoitopaikoista, että ilman tätä paikkaa en olisi saanut lastani lähikuukausina ollenkaan hoitoon.

Se on valitettavaa, että hoitopaikoista on pulaa, mutta asia on myös niin, että niitä ei säästösyistä luoda lisää.

Vanhempien pitää olla tietoisia oikeuksistaan, eli neljän kk jalkeen hakemuksen jättämisestä, on kunnan PAKKO järjestää teidän lapselle sellainen hoitopaikka, mitä te tarvitsette. Siis ajoiltaan. Kiireellisissä tapauksissa 2vk kuluessa.

Ihan kaikkien, jotka hoitopaikkaa hakevat, on oikeus saada se neljän kuukauden sisällä ja vaikka joka ikinen arkipäivä, jos niin tahtovat.

Jos vanhemmat jotain tällaista sumplivat (kumpi vain osapuoli) niin se on ihan heidän omaa hyväntahtoisuuttaan, mikään velvollisuus se ei ole. Se on kunnan virkamiesten työ, järjestää niin, että jokaisella lapsella on hoitopaikka tarvitsemanaan päivänä.

Kyse on siitä, että he eivät halua luopua kokonaan tuosta hyvästä hoitopaikasta. Mulle pph sanoi, että perhe haluaa, että lapsella on sama hoitopaikka sitten, kun äiti palaa töihin.

Joskus on mutta aika usein ei ole muuta syytä kuin äidin "laiskuus", uusavuttomuus ja mukavuudenhalu :( ikävä kyllä

Tai se ainakin muiden silmiin näyttää laiskuudelta, uusavuttomuudelta ja mukavuudenhalulta. :D

Itselleni silloin kun lapset ovat olleet virike/kuntouttavassa hoidossa (ts. päiväkodissa omina vapaapäivinäni tai ollessani toisen lapsen kanssa äitiyslomalla) on loppupelissä ollut sama mitä päiviä he ovat hoidossa. Jos joku toinen tarvii sen maanantain hoitopäiväkseen, niin minun lapsilleni kelpaa tiistaikin jne. Samaa mieltä ovat monet joiden lapsi on virikehoidossa vaikka paikallisen kielenoppimisen takia jne.

Mutta taas jos minulla on jollekin tietylle päivälle sovittu kurssipäivä, oma tai toisen lapsen lääkäri, terapia tms mihin ei sisarusta voi ottaa mukaan niin en tykkää että minun pitäisi silloin joustaa hoitoajoissa.

Mun mielestä on ihan järkevää että työssäkäyvä ilmottaa ensin päivät ja virikelapsi saa mitä jää jäljelle. Ei ehkä ihanteellisin virikelapsen äidin kannalta, mutta jokainen järkevä sen niin tekisi. Eri asia on jos on oikeasti jotkut päivät jolloin on pakko saada lapsi hoitoon. Oma lapseni on pk:ssa virikepaikalla jotta paikka saataisiin pidettyä, eikä mieleeni tulisikaan natista jos systeemi olisi se että on parit ja meille jää työssäkäyvän "jämäpäivät". Toisaalta on päiviä jolloin tarvitsen sen paikan ettei tarvitse erikseen hoitajaa järjestää, esim tässä kuussa on kolme koulutuspäivää joissa on pakko olla paikalla joka päivä.

Kyse on siitä, että he eivät halua luopua kokonaan tuosta hyvästä hoitopaikasta. Mulle pph sanoi, että perhe haluaa, että lapsella on sama hoitopaikka sitten, kun äiti palaa töihin.

Hoitaja ei saisi sinulle edes puhua tuollaisia asioita..

Tuokin on yksi päivähoitoa rasittava tekijä, että paikka on "pakko" pitää, jos haluaa samaan paikkaan takaisin. Ja ymmärrettävä syyhän se on.
Mutta hassua olisi ajatella, että kumpikaan teistä perheistä, joutuisi turvautumaan toisen perheen hyväntahtoisuuteen hoitopäiviä miettiessään. Kyllä se hoitopaikka on saatava niille päiville kun sitä tarvitsee.

Teillä on melko erikoinen tyyli ohjaajalla. Mutta puolensa kannattaa pitää eikä suostua kaikkeen! Jos kunta ei saa määräajassa järjestettyä hoitoa, niin joissakin tapauksissa on kunta velvoitettu palkkaamaan perheem omaan kotiin hoitaja, jos mistään ei ole paikkaa löytynyt.

Tai se ainakin muiden silmiin näyttää laiskuudelta, uusavuttomuudelta ja mukavuudenhalulta. :D

Itselleni silloin kun lapset ovat olleet virike/kuntouttavassa hoidossa (ts. päiväkodissa omina vapaapäivinäni tai ollessani toisen lapsen kanssa äitiyslomalla) on loppupelissä ollut sama mitä päiviä he ovat hoidossa. Jos joku toinen tarvii sen maanantain hoitopäiväkseen, niin minun lapsilleni kelpaa tiistaikin jne. Samaa mieltä ovat monet joiden lapsi on virikehoidossa vaikka paikallisen kielenoppimisen takia jne.

Mutta taas jos minulla on jollekin tietylle päivälle sovittu kurssipäivä, oma tai toisen lapsen lääkäri, terapia tms mihin ei sisarusta voi ottaa mukaan niin en tykkää että minun pitäisi silloin joustaa hoitoajoissa.

Näin juuri. Joustaminen on hyvä asia, ja helpottaa elämää, mutta pakko se ei ole, jos ei vaan sovi. Silloin se on kunnan ongelma, ei vanhempien.

Teillä on melko erikoinen tyyli ohjaajalla. Mutta puolensa kannattaa pitää eikä suostua kaikkeen! Jos kunta ei saa määräajassa järjestettyä hoitoa, niin joissakin tapauksissa on kunta velvoitettu palkkaamaan perheem omaan kotiin hoitaja, jos mistään ei ole paikkaa löytynyt.

Tuo ei meillä onnistuisi, koska olen yrittäjä ja työpaikkani on täällä kotona. En siis saisi töitäni tehtyä, jos täällä pyörisivät lapsi ja hoitaja jaloissa :)

Tuo ei meillä onnistuisi, koska olen yrittäjä ja työpaikkani on täällä kotona. En siis saisi töitäni tehtyä, jos täällä pyörisivät lapsi ja hoitaja jaloissa :)

No, aika viimeinen konsti tuo olisikin, mutta pointtini vaan oli se, että mihinkään ei tarvitse kenenkään "tyytyä", jollei tahdo.
Mielestäni ei kannata ainakaan ruveta tämän toisen perheen kanssa riitelemään, vaan jos päivät ei käy yksiin, niin sitten hoitajalta kysymään tai ohjaajalle puhelua..

Toivottavasti asia selviää kivuttomasti!

Yhteistyössä