Virpomavitsoista asiaa... miksi nykylapset eivät enää viitsi koristella niitä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lapset eivät enää viitsi koristella vitsoja, mahdollisimman vähällä yritetään päästä.. Taas pääsiäisenä sain virpomavitsoja joihin on kiinnitetty vain pari höyhentä tai kiedottu piippurassia varren ympärille... Siis mitä ihmettä. ei se ole minusta kelvollista koristelua. missä silkkipaperista/kreppipaperista tehdyt kukat ja muut koristeet?

Lapset eivät enää viitsi koristella vitsoja, mahdollisimman vähällä yritetään päästä.. Taas pääsiäisenä sain virpomavitsoja joihin on kiinnitetty vain pari höyhentä tai kiedottu piippurassia varren ympärille... Siis mitä ihmettä. ei se ole minusta kelvollista koristelua. missä silkkipaperista/kreppipaperista tehdyt kukat ja muut koristeet?

Minulla on ollut aivan samat mietteet.... ja sitten pitäisi antaa niistä rumista risuista jokaiselle muksulle kinder munat ja paljon paljon karkkia.

Meillä koristeltiin reilusti ja ajoissa.
Lapsuudessani oli kunnia kysymys koristella oksat ja ojentaa ylpeänä vitsa virpomisen jälkeen. Joten perinne jatkuu ja lapset näkivät vaivaa koristelussa. Tarvikkeet seuraavaa virpomista varten ostetaan aina pääsiäisen jälkeen alesta, näin säästää vähintään 50%-70% koristelussa.

Meillä koristeltiin reilusti ja ajoissa.
Lapsuudessani oli kunnia kysymys koristella oksat ja ojentaa ylpeänä vitsa virpomisen jälkeen. Joten perinne jatkuu ja lapset näkivät vaivaa koristelussa. Tarvikkeet seuraavaa virpomista varten ostetaan aina pääsiäisen jälkeen alesta, näin säästää vähintään 50%-70% koristelussa.
Voi kun kaikki näkisivät vaivaa koristelussa. Vanhemmat voisivat puuttua jos näkevät että on lähdössä virpomaan ja oksassa on vain pari höyhentä. Monet lapset tulevat vanhempien kanssa virpomaan Tuollaisten oksien kanssa. En minä ainakaan vanhempana ilkeäisi.

Katson ensin virpojat eli kun kysyvät, saako virpoa niin silloin päätän, saako vai ei. Jos ovat pukeutuneet pikkunoidiksi ja heillä on kauniit vitsat niin annan virpoa ja saavat reilusti karkkia. Jos ei ole niin en anna edes virpoa.

Näkyi kyllä tosiaan ihmeen paljon tänä pääsiäisenä ihan ala-arvoisia viritelmiä.
Ilmeisesti vanhemmat eivät jaksa kiinnostua sen vertaa, että vähän ohjaisivat lapsia.

Siis ymmärrän, jos on joku 3-v, mutta ovella kävi useita 6-8-vuotiaita, joilla juuri tuollainen risu yhdellä koristeella kainalossa.

Vanhemmat ei viitsi tai osaa opettaa. Nykymeininki kun on vähän sellanen että lasten kanssa pitäisi päästä helpolla ja muut olis vastuussa ohjaamisesta ja opettamisesta.

Mitenkä sanoa sukulaislapsille/vanhemmille nätisti sen että jos pajunoksassa on kiinni pari höyhentä eikä koristelussa ole viitsitty yhtään nähdä vaivaa niin ei tarvitse meille enää tulla virpomaan. minäkään en näe yhtään vaivaa ja osta ainoatakaan suklaamunaa.

Kai nämä on makukysymyksiä. Minusta sellaiset oksat ovat ihan kivoja, joissa pajunkissat näkyvät hyvin, ei tarvitse välttämättä olla oksa ihan täynnä koristeita. Kivoja toki ne tosi koristeellisetkin ovat, mutta meillä tehdään kotiin koristeeksikin sellaisia vaatimattomampia.

Itse en jaksaisi niinkään välittää, millaisia muut lapset ovat askarrelleet. Eikä se palkka edes tarvitse eikä kai kuulukaan olla mikään iso - joistain paikoista saa jonkun 30 sentin lakupatukan tai muutaman karkin, ja minusta se on ihan riittävä. Ei nyt mitään suklaamunia ainakaan kannata varata kaikille. Minusta kannattaa mitoittaa ne palkkiot niin, ettei haittaa, vaikka joilain olisikin omasta mielestään "huonosti tai ammattitaidottomasti askarrellut" vitsat.

Ja miksi sitten jotkut vanhemmat eivät ole askarrelleet... no, kaikki vanhemmatkaan eivät osaa. Tai eivät ehdi - eihän sitä tiedä, millainen vauvavuosi jollain on meneillään. Tai sitten vanhemmat eivät halua liikaa puuttua ja korjailla, vaan antavat lasten tehdä itse - varmasti moni ehdottaa, että laita vielä vähän koristeita, mutta ikävä sekin on, että vanhempi sitten tekee lasten "huonon" askartelun tilalle itse tyylikkäämmän ja paremman.

Meillä kävi 3 virpojaa. Jos näiden koristelut olis yhdistetty, olis saanut jotenki kelvollisen näkösen oksan aikaiseksi. Kyllä muistan kuinka omassa lapsuudessa koristeisii upposi tiimarista helposti 50e. Piti aina saada niitö super kalliita sulkia yms

Kouluissa kuvaamataidon tunnilla tehtiin virpomavitsoja silloin joskus ennen ja niitä tehdään kouluissa edelleen. Miksi edes kouluissa ei voida enää opettaa erilaisten koristeiden tekoa? mitä opettaja tekee, räplääkö se silläaikaa kännykkää...

Kyllä mä olen lisännyt lapsen vitsaan muutaman koristeen, ei se sitä itsetehtyä mitenkään pilaa että vähän neuvoo ja näyttää, lapsi voi itse vaikka pidellä avuksi kiinni. Nyt 11v tyttö ja tekee jo itse sieviä ja monipuolisia vitsoja (sopusuhtaiset koristeet, värien sommittelu, kunnolla kiinnitetty).
Lasta pitää neuvoa ja opettaa, sitten antaa kokeilla itse, sitten se oppii! Et sä anna tulitikkujakaan noin vain käteen että meepä opettelemaan sytyttämään saunan kiuas.

Kyllä mä olen lisännyt lapsen vitsaan muutaman koristeen, ei se sitä itsetehtyä mitenkään pilaa että vähän neuvoo ja näyttää, lapsi voi itse vaikka pidellä avuksi kiinni. Nyt 11v tyttö ja tekee jo itse sieviä ja monipuolisia vitsoja (sopusuhtaiset koristeet, värien sommittelu, kunnolla kiinnitetty).
Lasta pitää neuvoa ja opettaa, sitten antaa kokeilla itse, sitten se oppii! Et sä anna tulitikkujakaan noin vain käteen että meepä opettelemaan sytyttämään saunan kiuas.
Vieläkö 11 vuotiaat kiertää virpomassa? Mieluimmin liimainen viritelmä 5-vuotiaalta

Tässä myös yksi syy, miksen puutu lasten koristeluun. Itse pidän melko askeettisista vitsoista. Minusta vitsat itsessään ovat esteettisiä ja näyttävät kauniille, kun niihin laittaa vähän koristeita. Sitten ne lasten tekemät tekeleet, jotka on sullottu täyteen jos jonkinlaista eriväristä höyhentä, nauhaa, tarraa, glitteriä ja ties mitä, näyttää aivan karseille. Kreppipaperi on ehkä yksi kammottavimmista koristeena käytetyistä materiaaleista:ROFLMAO:

No, anyway... makuja on monenlaisia.

Yhteistyössä