Voi elämä, tuota miehen siskoa taas: (jupinaa)

Alaston lohikäärme

Aktiivinen jäsen
09.12.2007
16 436
3
36
Pakko purkautua.
Mitä mieltä te olette, että jos kutsussa lukee "matti ja Maija Meikäläinen", niin ketä se kutsu silloin koskee?

Meillä on synttärit ens viikonloppuna ja jostain mielenhäiriöstä kutsuimme myös miehen siskon ja hänen miehensä juhliin. Viime vuonna tuli mutkutusta, kun heitä ei oltu kutsuttu. Kutsu siis lähti vain heidän nimillään.

Nyt ne kävi meillä eilen ja tämä ilmoitti, että "me tullaan kaikki". Siis he kaksi, heidän 20-vuotias poikansa, 17-vuotias poikansa ja 23-vuotias tyttärensä, joka ei ole asunut kotona enää pariin vuoteen.
Mä olin ihan sanaton.
Sitten kehtasi vielä kysyä, että "onko "Liisa-täti" tulossa?"

Siihen mä sain sanotuksi, että "Ei."
Tämä kysymään, että miksei tule, minä vastaamaan, että no kun ei ole kutsuttu. No tivaaminen vain jatkui, että miksi ei ole kutsuttu?No siksi, kun "Liisa-täti" asuu tuossa kahden kilometrin päässä ja ei ole meillä käynyt yli 1½ vuoteen ja sitä nyt ei vaan tunnu kiinnostavan meidän, elämä, ei siltä tullut edes joulukorttia.
Tämä miehen sisko sitten siihen vain sanoi, että kyllä se varmaan olis mielellään tulossa, me voitais se hakea tuossa kyytiin sitten kun ollaan itsekin tulossa.
Minä vain huokaisin.

Että kukas näitä synttäreitä nyt järjestää ja vieraita meille kutsuu? Minä vai mun käly? Oli muutenkin rajoilla, että kutsutaanko tätä miehen siskoakaan ja nyt hän on tuomassa mukanaan ainakin 4 aikuista vierasta lisää.

Että mua risoo.

No olisko ollut vaikeaa sanoa sillekälykullalle, että kutsu koskee tällä kertaa vain kutsussa nimettyjä henkilöitä? Ja tuskin sekään olisi ollut vaikeaa sanoa,että tätiä ei olekutsuttu, kun ette ole tädin kanssa normielämässä juuri tekemisissä?

Kälysi saattoi tarkoittaa ihan vaan hyvää, jotkut (esim. minä) vaan ilostuu, jos juhliin tulee enemmän porukkaa.

[QUOTE="vieras";23193598]Pitäiskö se suu avata silloin kun sen aika on?[/QUOTE]

Siis jos mun mies seisoo vieressä, niin mun mielestä se on sen tehtävä kieltää siskoaan tuomasta koko sukua meille, ei mun tehtävä.
Mutta kun sekin oli varmaan taas ihan ällikällä lyöty.

[QUOTE="huokaus";23193614]No olisko ollut vaikeaa sanoa sillekälykullalle, että kutsu koskee tällä kertaa vain kutsussa nimettyjä henkilöitä? Ja tuskin sekään olisi ollut vaikeaa sanoa,että tätiä ei olekutsuttu, kun ette ole tädin kanssa normielämässä juuri tekemisissä?

Kälysi saattoi tarkoittaa ihan vaan hyvää, jotkut (esim. minä) vaan ilostuu, jos juhliin tulee enemmän porukkaa.[/QUOTE]

No mä sanoin sille kälylle, että ei ole kutsuttu, koska emme ole muutenkaan juuri missään tekemisissä.
Ja en mä vaan jotenkin saanu saotuksi, että pitäköö nyt ne teen teinit kotona ja puhumattakaan jos ne on jo muuttaneet omaan kotiinsa, meillä on kyllä osoite.

Eikä siinäkään mitään, on ihan kivaa jos juhlissa on paljon väkeä silloin, kun juhlat on kesällä, jolloin voidaan olla myös ulkona, mutta meillä on nyt hiukan ahdasta ja pitäis saada mahtumaan myös nämä "omat kutsuvieraat" mukavasti tänne sisätiloihin.

Näitä riittää. Meillä on kokemusta toisinpäin. Me tulkittiin kutsu juuri noin, että koskee vain kutsussa lukevia ja saatiin hirveät haukut kun ei kelvannut tulla heidän juhliinsa. Oikeasti olisi kyllä kannattanut sanoa ihan suoraan, että kutsu kyllä koski vain teitä ja me ei haluta Liisa- tätiä kutsua eikä haluta että tekään kutsutte. Senkin uhalla että joku loukkaantuu, mutta eipähän tarvisi käydä samaa asiaa ja harmistusta läpi jokaisten juhlien kohdalla. Nuo etikettiasiat kun on toisille ihan hepreaa vaikka miten vihjaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23193639:
No mä sanoin sille kälylle, että ei ole kutsuttu, koska emme ole muutenkaan juuri missään tekemisissä.
Ja en mä vaan jotenkin saanu saotuksi, että pitäköö nyt ne teen teinit kotona ja puhumattakaan jos ne on jo muuttaneet omaan kotiinsa, meillä on kyllä osoite.

Eikä siinäkään mitään, on ihan kivaa jos juhlissa on paljon väkeä silloin, kun juhlat on kesällä, jolloin voidaan olla myös ulkona, mutta meillä on nyt hiukan ahdasta ja pitäis saada mahtumaan myös nämä "omat kutsuvieraat" mukavasti tänne sisätiloihin.

Ota puhelin kauniiseen käteesi ja soita sille kälylle. Kerro tämä sama hänelle, mitä täällä nyt jupiset. Arvaapa mitä? Hän saattaa ihan ymmärtää tilanteen eikä ole moksiskaan! Miksi asioita ei voida hoitaa aikuisten lailla?

Vai oletko itse sellainen edessä päin mairea ja selän takana juoruava epäkypsä riidankylväjä jokanimen omaan saa ne kicksinsä ´tällaisien farssien vellomisesta?

[QUOTE="huokaus";23193666]Ota puhelin kauniiseen käteesi ja soita sille kälylle. Kerro tämä sama hänelle, mitä täällä nyt jupiset. Arvaapa mitä? Hän saattaa ihan ymmärtää tilanteen eikä ole moksiskaan! Miksi asioita ei voida hoitaa aikuisten lailla?

Vai oletko itse sellainen edessä päin mairea ja selän takana juoruava epäkypsä riidankylväjä jokanimen omaan saa ne kicksinsä ´tällaisien farssien vellomisesta?[/QUOTE]

Niinkuin minun anoppini!!!!

Mulle taas ei koskaan tullut omaa kutsua kun olin sinkku, vaikka olin asunut jo monta vuotta omillani. Moni sukulainen oletti automaattisesti että kuulun vanhempieni kutsuun. Mikäs ihme sitten on että jotkut muutkin ajattelevat niin! Ei muuta kun sanot suoraan että kutsu koskee vain ja ainoastaan niitä keiden nimet lukee kutsussa. Jos annat ylimääräisten vieraiden tulla, sehän tarkoittaa sitä että he kuuluvat vanhempiensa kutsuun ja seuraavissa juhlissa käy samalla tavalla! Eihän se koskaan tajua jos sinä et koskaan sitä sano.

[QUOTE="huokaus";23193666]
Vai oletko itse sellainen edessä päin mairea ja selän takana juoruava epäkypsä riidankylväjä jokanimen omaan saa ne kicksinsä ´tällaisien farssien vellomisesta?[/QUOTE]

Ehkä mä sitten tuota ihmistä kohtaan olen. Se on mulle sanonut ihan päin naamaa, etten tiedä elämästä mitään kun olen näin kakara (olin yli 30 silloin jo).
Emmä jaksa sen kanssa vääntää, tuokoon mun puolesta vaikka serkkunsakin.

Mä varmaan kanssa soittaisin sille kälylle ja sanoisin ihan suoraan että "me kutsuttiin vain sinut ja xxxx synttäreille koska oikeasti sisällä on tilaa niin vähän että ihmiset ei voi mukavasti istua ja olla". Sun pitää olla kauhean jämpti tuollaisten ihmisten kanssa, tiedän kokemuksesta kun omassa suvussa on just tuollaisia päsmäreitä jotka tekee niin kuin haluavat toisten toiveista välittämättä :|.

Mulle taas ei koskaan tullut omaa kutsua kun olin sinkku, vaikka olin asunut jo monta vuotta omillani. Moni sukulainen oletti automaattisesti että kuulun vanhempieni kutsuun. Mikäs ihme sitten on että jotkut muutkin ajattelevat niin! Ei muuta kun sanot suoraan että kutsu koskee vain ja ainoastaan niitä keiden nimet lukee kutsussa. Jos annat ylimääräisten vieraiden tulla, sehän tarkoittaa sitä että he kuuluvat vanhempiensa kutsuun ja seuraavissa juhlissa käy samalla tavalla! Eihän se koskaan tajua jos sinä et koskaan sitä sano.

Meillä myös näin. Mutta olen sitä mieltä itse, että jos joku ei vaivaudu laittamaan mulle kutsua tai edes mainitsemaan nimeäni kustussa joka on lähetetty vanhemmilleni niin oletan ettei mua ole oikeasti edes kutsuttu. Parasta tässä on, että kun mulla on mies ja lapsiakin niin oletan todellakin, että meidän perhe saa ihan oman kutsun. Ei tulla jonkun toisen kutsun siivellä mihinkään juhliin.
Todella ajattelematonta olla laittamatta omaa kutsua. Itseasiassa, ehkei ne oikeasti edes halua meitä sinne juhliin, mutta eivät halua sitä vain ääneen sanoa. ??

Mun mielestä on outoa että ei kutsu synttäreille kuin jotain valittuja perheenjäseniä. Ja sen tädin kohdalla oisit voinut heti sanoa reippaasti, että me nähdään muutenkin niin usein että sen takia ei nyt sitten tällä kertaa ole kutsuttu.

[QUOTE="vieras";23193947]Mun mielestä on outoa että ei kutsu synttäreille kuin jotain valittuja perheenjäseniä. Ja sen tädin kohdalla oisit voinut heti sanoa reippaasti, että me nähdään muutenkin niin usein että sen takia ei nyt sitten tällä kertaa ole kutsuttu.[/QUOTE]

Mun mielestä taas ei.
Jos jonkun lapset on jo pois kotoa, niin kyllä mä varmasti halutessani saan niiden osoitteen jostakin. Ja harvemmin täysi-ikäiset lapset enää kulkevat vanhempiensa mukana (tai vaikka 17-vuotiaskaan).

Sitä paitsi, joillekin voi olla juuri tila-tai budjettikysymys lisätä kutsuvieraslistaan yhtäkkiä (ainakin) 4 aikuista.
Ja jos olisi oikein hienot juhlat, niin kai ne tarjottavat olis jo aikoja sitten tilattu jostain pitopalvelusta, joten sinnekin täytyis soitelle vierasmäärän muuttumisesta. No, onneksi meillä ei ole näin, siinä vaiheessa olisin kyllä älähtänyt ihan ääneen. Tai ainakin soittelisin perään.

[QUOTE="vieras";23193947]Mun mielestä on outoa että ei kutsu synttäreille kuin jotain valittuja perheenjäseniä.[/QUOTE]

Ei mun vanhemmat ainakaan kutsu sisarusten jälkeläisiä juhliinsa. Tämä johtuu siitä että meidän suku on helposti sikiävää sakkia että pitäisi varata jo melkoinen juhlasali niihin kemuihin! Ei ne ole enää perheenjäseniä kun on omat perheet.

[QUOTE="vieras";23193947]Mun mielestä on outoa että ei kutsu synttäreille kuin jotain valittuja perheenjäseniä. Ja sen tädin kohdalla oisit voinut heti sanoa reippaasti, että me nähdään muutenkin niin usein että sen takia ei nyt sitten tällä kertaa ole kutsuttu.[/QUOTE]

Olisi tosiaan kummallaista jos ei kutsuttaisi kaikkia kotona asuvia perheenjäseniä, mutta kotoa muuttaneet kutsutaan kyllä omalla kutsullaan. Ja joskus juhliinkin kutsutaan vain esim perheen aikuiset jäsenet. ;)

Jos kotona asuvat lapset halutaan juhliin mukaan, kutsu osoitetaan Matti ja Maija Meikäläiselle perheineen. Se on eri asia kuin kutsua Matti ja Maija. Voisin lähettää eri kutsun jo kotoa muuttaneelle jos tarvis, mutta meikäläisittäin se "perheineen" kattaa kyllä kotoa pois muuttaneenkin jälkikasvun. Perhettähän he ovat. Jos näillä kotipesästä lentäneillä on oma perhe, sitten heille oma kutsu, ei tarvi arpoa kuuluuko puoliso ym juhlavieraslistaan mukaan.

Ylimääräisten ihmisten tuomista en ymmärrä, meillä on yksi tuttavapariskuntakin joka hämmästytti meitä tuomalla yllättäen kolme kaveria mukanaan, kun kutsuimme heidät illaksi meille. Yhtä lailla he saattavat mennä muualle kylään ja kun soitamme, voidaanko tavata, he antavat osoitteen ja omin nokin kutsuvat meidätkin kyläpaikkaan. Ei vaan ole vielä juolahtanut mieleen mennä!

No meillä ainakin kun joku sukulainen lähettää kutsun mun vanhemmille niin se koskee myös meitä lapsia, jotka olemme jo reippaasti päälle 30-vuotiaita. Nimenomaan mun äitini sisarusten synttäreille kutsu koskee aina kaikkia.

Minä taas olen tottunut, että sukulaisten juhlat ovat juuri tuolla kälysi periaatteella. Minulla pitää sanoa selvin sävelin, jos juhlat pidetään vaan rajatulle porukalle.

Yhteistyössä