Voi helkkari kun en tiedä uskoakko utota 4veetä vai en?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakava asia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakava asia

Vieras
Tuntuu että se puhuu ihan potaskaa koko ajan!
Ensin sitä kuuntelee ihan mitä se selittää ja uskoo ja sit alkaa juttu saada sellasia piirteitä huh huh...

yritän sille sanoa ettei valehtelisi, että haluan kuulla tosiasioita, kun nyt mulle aika vakavaa juttua on selittänyt. Mut sepittää vaan...

En tiedä, onko ihan keksitty koko juttu(haluaisin niin toisaalta uskoa), vai onko puoliksi totta ja lisää siihen vaan kaikkea keksittyä epäolennaista...

Miten paljon teidän tuon ikäiset valehtelee???

Mun olis nyt pakko saada selville puhuuko se totta vai ei. Miten se onnistuu???

Alkuperäinen kirjoittaja vakava asia:
Tuntuu että se puhuu ihan potaskaa koko ajan!
Ensin sitä kuuntelee ihan mitä se selittää ja uskoo ja sit alkaa juttu saada sellasia piirteitä huh huh...

yritän sille sanoa ettei valehtelisi, että haluan kuulla tosiasioita, kun nyt mulle aika vakavaa juttua on selittänyt. Mut sepittää vaan...

En tiedä, onko ihan keksitty koko juttu(haluaisin niin toisaalta uskoa), vai onko puoliksi totta ja lisää siihen vaan kaikkea keksittyä epäolennaista...

Miten paljon teidän tuon ikäiset valehtelee???

Mun olis nyt pakko saada selville puhuuko se totta vai ei. Miten se onnistuu???

Juurikin juttelin erään perhetyöntekijän kanssa kerhossa ja se sanoi, että 4 vuotiaat valehtelee kaikista eniten. tai ei valehtele vaan keksii tarinota tosielämästä. Meidänkin tyttö 3,5 vuotiaana oli kertonut kerhossa kuinka me ollaan muutettu uuteen kotiin aj onneksi se muuttoruljanssi on nyt takana... Ollaan asuttu 2,5vuotta samassa talossa.....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten ihmeessä mä nyt saan selville puhuuko se ihan totta?
Kun alku kyllä kuulosti ihan todelta...

Alku varmaan onkin, tai ainakin osittain. Siitä sitten mielikuvitus keksinyt jatkoa. Ei välttämättä kuitenkaan vielä ymmärrä että mikä on oikeasti totta ja mikä ei. Kun onhan mielikuvituskin hänelle totta.

kyllä meän nelivuotias aika paljon valehtelee, mut ei kyllä aivan omia juttuja keksi. vaan valehtelee yleensä sillon ku kysyy onko tehnyt jotain (kiellettyä)? Kysy suoraan onko oikeasti tapahtunu näin? meän tyttelistä yleensä näkee naamasta puhuuko totta vai ei. Jos ei näe niin täytyy kysyä kierosti, et saa lapsen paljastamaan asiat kysymättä suoraan.

Nä yritin jo kysyä että ihan oikeastiko näin tapahtui ja uskoin kyllä sen vakuuttelun. Sitten kun kysyin että mitä muuta tms, niin alkoi sellaset sepitykset ja ihan jo lähti juttu rönsyilemään muille teille että meni multa jo toivo...

Mä en tiedä miten alkaa selvittää tätä juttua kun haluaisin tietää varmasti ja miten vakavaa ym ym...

Huh, mitä tää vanhemmuus tuokaan mukanaan, ei meinaa järki jaksaa.....

4 vuotiailla mielikuvitus yleensä sävyttää näitä tarinoita.
Mitä jos yrittäisit vaivihkaa myöhemmin palata uudestaan asiaan ja sitten vertailla näitä tarinoita toisiinsa. Tivaamalla saattaa säikähtää ja mennä lukkoon.

Jos asia on niin vakava että tarvitsee ammatti-ihmisten apua jossain muodossa on parempi asia tutkia turhaan kuin jättää kokonaan tutkimatta jolloin vahingot saattavat olla laajemmat ainakin minun mielestä.

Tiedän että puhuu tosiasioita, en oletakaan että joka asia olisi valetta. Tässä on nyt vaan kyse sen verran vakavasta asiasta...
En tiedä miten tätä nyt lähteä selvittämään...
Mulla la pian, ym muuta mukavaa ja just nyt ei jaksais mitään, mutta pakkohan se on kerätä voimia, en voi jättää selvittämättäkään.
Huoh. =/

Yritä (myöhemmin) kysellä muullatavoin asiasta.
Esim. jos lapsi kertoi että koira puri häntä pihassa. Niin myöhemmin kyselet jotain tyyliin "tykkäätkö koirista"/"onkohan meidän pihalla kivoja koiria" jne. Siis asian vierestä.
Kyllä se jossain vaiheessa tulee ilmi onko valetta vai ei.

Periaatteessa uskon kyllä sen ekan mitä kertoi, mutta haluan tietää mitä muuta on tapahtunut. Pitää yrittää kysellä myöhemmin.
Mä en jaksais murehtia näin vakavia juttuja... =/
Mút eihän mulla oo vaihtoehtoja, ja lasta pitää kuitenkin ajatella enemmän kuin itseä.

Yhteistyössä