Voi hitsi, kun jäi taas paha mieli aamusta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fcxcxc
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fcxcxc

Vieras
Ekaluokkalainen poikani on niiiin hidas haaveilija, että välillä ulkovaatteiden pukeminenkin kestää ja kestää. Ja etenkin, kun on uudet ja erilaisen tuntuiset vaatteet. Poika inhoaa vaatteiden hankaamista, puristusta tai muuten vaan erilaista tunnetta, joten se ilmenee vielä enemmän hidasteluna ja jumimisena.

No, tänä aamuna oli pakkasta 8 astetta, joten otettiin käyttöön uudet haalarihousut. Samalla itse laitoin 5-vuotiasta päiväkotikuntoon. Ekaluokkalainen puki housuja varmaan viisi minuuttia, mutta annoin pukea rauhassa..

Lopulta sitten odotin jo autossa viisivuotiaan kanssa, kun ekaluokkalainen vielä puki takkia, hanskoja ja kenkiä. Aikaa koulun alkuun oli viisi minuuttia ja minun myöhästyminen töistä myös lähellä. (Ekaluokkalaiseni pääsee siis kasin aamuina kyydissäni koulun lähelle, kun vien samalla viisivuotiaani päiväkotiin ja kurvaan itse töihin puoli yhdeksään.)

Sitten hermostuin, ja kävin sanomassa painokkaasti ekaluokkalaiselleni, että nyt pitää lähteä. Hän on hidastellut jo niin, että kohta hän myöhästyy koulusta ja minä töistä. Ja koska hän ottaa kaiken itseensä, tuli hänelle selvästi paha mieli ja stressi siitä.

No, jälkeen päin ajatellen olisin toki voinut hoitaa aamun toisinkin...varata enemmän aikaa pukemiselle ja auttaa häntäkin pukemisessa. Eikä vaan toohottaa omiani ja sitten tulla tiuskaisemaan myöhästymisestä :(

Jäi vaan paha mieli, kun en kerinnyt sitten missään vaiheessa edes halaamaan poikaa.

Täh, eikö nykyään lapsille voi edes kovemmalla äänensävyllä sanoa mitään ilman että vanhemmat tuntevat siitä syyllisyyttä?? Lapsesi on kuhnuri. Hän pystyisi suoriutumaan nopeamminkin jos vaan haluaisi. Sinä äitinä mahdollistat kuhnuroinnin selittelemällä itsellesi, miksi lapsi on niin hidas. Siitä on mahdollista oppia pois mutta sinun on vanhempana luotsittava lapsesi siihen suuntaan. Älä nyt ainakaan voivottele ja SÄÄLI sitä lasta (vaikka ne vaatteet tuntuukin oudolle mutta ei siihen kuole!).

Kyllä se lapsi nyt traumatiosoitui loppu iäkseen. Äly hoi..
Juu, tiuskiminen on tylyä ja vieläpä ajanhukkaa, mutta ei siitä syyllisyyttä tarvi tuntea koko päivän ajan! Kyllä lapsen on hyvä nähdä, että negatiivisia tunteita saa ilmaista.

Ihan oikeesti, opeta lapsi ajattelemaan muitakin. Muilla on kiire eikä hänen tule saada mitään erityiskohtelua mokoman syyn takia.

Traumoja kyllä nyt pojalle jää.. huh huh!! Kyllä saa tiuskaista jos on jatkuvaa tämä hidastelu. Itse muistan lapsuudestani kun eräs kaverini oli tosi hias aamuisin, monesti myöhästyttiin hänen vuoksi koulusta ja kumpikihan nuhteet siitä sai opettajalta...! Monesti oli vielä alusvaatteisillaan kotonaan kun menin hakemaan kouluun... Aamupalat syömättä jne. Äiti nukkui ja isä katsoi televisiota ja välistä saattoi murjaista lapsille että vauhtia nyt.

Anteeksi vain! Ei ole aina lapsen (eikä aikuisenkaan) vika, jos on hidas. Meillä on myös haaveksija, eikä siinä painostus, kiristys tai uhkailu auta. Hän tekee asiat omaan tahtiinsa. Kuri ei auta tempperamenttiin ja luontaiseen flegmaattisuuteen, pikemminkin lannistaa ja asiat hoituu vielä hitaammin. Meitä on monenlaisia.

Pitää vaan varata jatkossa enemmän aikaa pukemiseen ja kyllä se siitä ajan kanssa hieman nopeutuu. Tosiaan, halaa poikaa, kun hän tulee koulusta. Kyllä se siitä! :)

Yhteistyössä