Voi itku! Työhakemuksesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lilli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mites selkeästi "humoristinen" työhakemus? Siis ei mikään paskajäykkä, joka katoaa massaan... Mä oon tähän mennessä kirjoittanut noita massahakemuksia, siis yksilöidysti joka työpaikkaan tietysti, mutta sellaisia, joita on varmaan 13 kpl tusinassa... Nyt olen sitten todennut, että luonteeltani olen rempseä "rämäpää" ja sen tyylisen hakemuksenkin kirjoitan ja tällainen olen ja jos joku tällaisen haluaa palkata niin haluaa, jos ei, niin sellaiseen paikkaan en töihin olisi halunnutkaan :)

Vaikka et multa kysynytkään, niin kerron oman näkemykseni.

Musta huumorin käyttö virallisissa yhteyksissä on erittäin riskialtista. Kirjoittajalla kun voi olla aivan erilainen näkemys siitä, mikä on hauskaa kuin hakemuksen vastaanottajalla. Toiseksikaan huumori ei useinkaan sovi kirjalliseen esitykseen, sillä huumori liittyy olennaisesti tilannekontekstiin. Ja jotta kirjoitettu huumori uppoaisi, kirjoittajan pitäisi olla armoitettu kynäniekka, mitä monikaan meistä ei ole.

Olen tällä viikolla joutunut kahlaamaan kymmeniä hakemuksia läpi ja EI-pinoon päätyvät suoraan ne, jotka
- ovat selvästi lähettäneet saman hakemuksen sataan paikkaan (hakemuksessa voi olla esim. väärät yritystiedot tai maininta jostain muusta tehtävästä esim. olen aina halunnut vastaanottovirkailijaksi, kun haetaan kahvilatyöntekijöitä)
- ovat liian pitkiä (CV on sitä varten, että kerrotaan koulutustiedot ja työkokemus)
- ovat täynnä kirjoitusvirheitä tai tekstiä on muuten vaikea jäsentää tai ymmärtää
- kuvassa on joku bilehile paljastavassa asussa
- ei ole laittanut omia yhteystietojaan tai edes nimeään hakemukseen (ja s-postina on spanishlove@whatever.com
- liian henkilökohtaisten asioiden kertominen esim. "minun ranskalainen poikaystäväni ja minä sitä ja tätä"

Tsemiä sulle työnhakuun!

Kiitos, kalliarvoisia vinkkejä!

Todistuksien arvosanoilla ei yleensä ole mitään väliä. Kerrot hakemuksessa napakasti parilla kolmella lauseella sen miksi juuri sinä olisit sopiva tehtävään. Lisäksi soitat esimiehelle, jo ennen kuin kirjoitat hakemuksen, saatat saada arvokasta tietoa, jota hyödyntää hakemuksessa sekä saatat jäädä innostuneena hakijana mieleen, jos ja kun osaat jo puhelimessa perustella miksi juuri sinä.

Arvosanoilla on kyllä merkitystä. Minua ärsyttää, kun aina toitotetaan, etteivät ne merkitse mitään. Nykyään ykkösellä läpi- periaate on ihmeellinen. Mutta ne tekevät, jotka osaavat. Työnantajana katson aina arvosanat, ppelkkä tutkinto ei riitä. Ja työharjoitteluarvosana/ työtodistus ovat todella tärkeitä.

[QUOTE="vieras";23058448]Arvosanoilla on kyllä merkitystä. Minua ärsyttää, kun aina toitotetaan, etteivät ne merkitse mitään. Nykyään ykkösellä läpi- periaate on ihmeellinen. Mutta ne tekevät, jotka osaavat. Työnantajana katson aina arvosanat, ppelkkä tutkinto ei riitä. Ja työharjoitteluarvosana/ työtodistus ovat todella tärkeitä.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Rekrytoijan juttuja peesailen, olen itsekin aikanaan paljonkin rekrytoinut.
Suosittelen asiallista ytimekästä hakemusta, ja samaa linjaa myös haastatteluun.
Nuo jonkun mainitsemat värikkäät paperit taas eivät anna asiallista kuvaa, ja tuskin nostaa kenenkään pisteitä.

Mulla vähän sama tilanne..kirjoitin työhakemuksen jossa kerroin osaamiseni ja parhaat puoleni lyhyesti mutta ytimekkäästi. Lisäksi kuvailin miksi juuri minä olisin loistava valinta tähän työhön..

Toivottavasti tuolla haastatteluun aukeaa paikka, niin pääsen kasvotusten kertomaan miten todella haluan työ ja olen vain yksinkertaisesti PARAS ehdokas ;)

Kerro alkuun mikä kiinnitti sun huomion hakemuksessa, miksi halusit hakea paikkaa..

Kaikkein paras olisi jos sulla olis suosittelijana joku joka tuntis henk.koht. tulevan esimiehesi. Jos on niin soitat sinne ennen hakemuksen laittamista, kysyt pari kysymystä ja korostat sitä kuinka suosittelijasi kehoitti sinua ehdottomasti hakemaan paikkaa... Näin jätät itsesi mieleen ja ne bongaa sun hakemuksen :)

Sitten vielä nolo kysymys.. Mulla kun ei hirveästi työkokemusta ole, ja ohjeessa sanotaan, että cv:hen kannattaa mainita kaikki luottamustoimet, etenkin jos ei ole paljon työkokemusta, niin kannattaako mainita jos on ollut opiskeluaikoina tutorina ja oppilaskunnan hallituksessa? Kun kuitenkin opiskeluista on jo muutama vuosi aikaa..

Kerro alkuun mikä kiinnitti sun huomion hakemuksessa, miksi halusit hakea paikkaa..

Kaikkein paras olisi jos sulla olis suosittelijana joku joka tuntis henk.koht. tulevan esimiehesi. Jos on niin soitat sinne ennen hakemuksen laittamista, kysyt pari kysymystä ja korostat sitä kuinka suosittelijasi kehoitti sinua ehdottomasti hakemaan paikkaa... Näin jätät itsesi mieleen ja ne bongaa sun hakemuksen :)

Siis voisko tämmösessä tuoda esille vaan tutun, joka tuntee tulevan esimiehen? Vai pitääkö sen suosittelijan aina olla joku entinen esimies, opettaja tms...

Sitten vielä nolo kysymys.. Mulla kun ei hirveästi työkokemusta ole, ja ohjeessa sanotaan, että cv:hen kannattaa mainita kaikki luottamustoimet, etenkin jos ei ole paljon työkokemusta, niin kannattaako mainita jos on ollut opiskeluaikoina tutorina ja oppilaskunnan hallituksessa? Kun kuitenkin opiskeluista on jo muutama vuosi aikaa..

Voit mielestäni mainita nekin, mutta älä ylikorosta. Itseäni on joskus huvittanut kun hakija on mainostanut esim. oppilaskunnan puheenjohtajuutta niin kuin olisi ollut Yhdysvaltojen varapresidentti:D. Ei ne siellä vastapuolella (luultavasti) tyhmiä ole. Nuo maininnat ovat lähinnä merkki aktiivisuudestasi, kuten liikunta siitä, että pidät itsestäsi huolta.

Mulla vähän sama tilanne..kirjoitin työhakemuksen jossa kerroin osaamiseni ja parhaat puoleni lyhyesti mutta ytimekkäästi. Lisäksi kuvailin miksi juuri minä olisin loistava valinta tähän työhön..

Toivottavasti tuolla haastatteluun aukeaa paikka, niin pääsen kasvotusten kertomaan miten todella haluan työ ja olen vain yksinkertaisesti PARAS ehdokas ;)

Mä kanssa kirjotin tossa vuodenvaihteessa lyhyen ja ytimekkään hakemuksen ja menin haastatteluun itsenäni. Sain paikan vaikkei mun työhistoria oo ehjä eikä vuosikausia/paikka. Vältän hakemuksissa liirunlaarimeita, rohkeasti kerron että olisin sopiva hlö jne...Nekään mainitut 3vuotta kotona eivät tälläkertaa olleet pomolle ei-listassa.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmät kyssärit;23059109:
Siis voisko tämmösessä tuoda esille vaan tutun, joka tuntee tulevan esimiehen? Vai pitääkö sen suosittelijan aina olla joku entinen esimies, opettaja tms...

Suosittelijaksi entinen esimies.

[QUOTE="vieras";23058448]Arvosanoilla on kyllä merkitystä. Minua ärsyttää, kun aina toitotetaan, etteivät ne merkitse mitään. Nykyään ykkösellä läpi- periaate on ihmeellinen. Mutta ne tekevät, jotka osaavat. Työnantajana katson aina arvosanat, ppelkkä tutkinto ei riitä. Ja työharjoitteluarvosana/ työtodistus ovat todella tärkeitä.[/QUOTE]

Minua taas ei juurikaan kiinnosta koulutodistuksien arvosanat. Se ykkösellä läpi päässyt kun on voinut saada sen arvosanansa ihan omilla ansioillaan, mutta kolmosen tai nelosen saanut on voinut teettää kaikki harjoitustyönsä jollain toisella ja mennä tentistä läpi ykkösellä siinä missä se ykkösen koko kurssista saanutkin. Tai - kuten meillä aikoinaan amk:ssa oli - ryhmätyönä, jossa jotkut kävivät bilettämässä sillä aikaa kun jotkut ryhmästä tekivät työt. Silti sama arvosana kaikille. Työtodistukset - ja niissä mahdollisesti olevat kiitettävät arvioinnit - ovat eri juttu, ne ovat tärkeitä.

Suosittelijaksi entinen esimies tai muuten joku joka tietää sun tavat työskennellä ja josta olis hyötyä. Tuossa puhelinsoitossa (jos päätät tehdä) voit tuoda ilmi muut yhdistävät tekijät. Mä oon huomannu työelämässä että kaikkia suhteita kannattaa käyttää (mistä näkee olevan hyötyä). Mulla viimesimmässä työnhaussa suosittelijana ollut entinen esimies tunsi johtoportaan siitä yrityksestä.

Yhteistyössä