Voi itkujen itku :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naapurinämmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

naapurinämmä

Vieras
Katselin tuosta ikkunasta 22 aikaan, miten poikieni päiväkotikaverit olivat äitinsä kanssa "iltakävelyllä". Äiti kykki polvillaan asfaltilla talomme edessä ja kaivoi kassistaan katkeilleita röökinpätkiä, sytytti yhden toisensa perään poikien juoksennellessa päättömästi ympäriinsä. Lopulta eukko löysi vähän muita pitemmän sätkän, pääsi sitten ilmeisesti sen voimilla könyämään ylös ja lähti tien toiselta puolelta toiselle hoippuen haahuilemaan poikiensa perään.

Minä en ehtinyt reagoida tilaneeseen mitenkään, koska varmuutta naisen humalatilasta en saanut ennen kuin nousi ylös. He hävisivät samantien näköpiiristä johonkin tähän lähitaloon (tiedän, että asuvat jossain tässä naapurissa), joten en oikein voinut poliisillekaan alkaa soitella. En edes tiedä heidän nimiään, en edes lasten etunimiä.

Soitin sosiaalipäivystykseen ja kysyin neuvoa. Eipä ole nyt oikein mitään muuta vaihtoehtoa, kuin tehdä maanantaina ilmoitus lasten päiväkotiin. He saavat sitten viedä asiaa eteenpäin.

Nyt on vaan minulla ihan hirveä olo. Missä lapset ovat nyt? Hoitaako heitä kukaan? Omat lapseni olivat jo sänkyyn peiteltyinä ja suukoteltuina tuolla ja olen yksin kotona heidän kanssaan, joten en voinut lähteä perään katsomaan, minne heidän kaverinsa päätyivät.

Voi pieniä:(((

Alkuperäinen kirjoittaja naapurinämmä:
Omat lapseni olivat jo sänkyyn peiteltyinä ja suukoteltuina tuolla ja olen yksin kotona heidän kanssaan, joten en voinut lähteä perään katsomaan, minne heidän kaverinsa päätyivät.

hyvä että tän muistit kertoa

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Omat lapseni olivat jo sänkyyn peiteltyinä ja suukoteltuina tuolla ja olen yksin kotona heidän kanssaan, joten en voinut lähteä perään katsomaan, minne heidän kaverinsa päätyivät.

Häh?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Häh?

No sie oot ainakin supermama. Mutta hyvä että ilmotit.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tylyä? ehkä. Mutta äidiltä tylyä käytöstä lapsiaan kohtaan

Vai voisiko esim. päivittäin käyvä perhetyöntekijä ja äidin päihdehoitoon velvoittaminen ja olemassa olevan läheisverkoston hyödyntäminen olla parempi vaihtoehto?

Eihän keneltäkään lapsia oteta pois yhden lastensuojeluilmoituksen perusteella. Mutta tuskinpa on ensimmäinen ilmoitus.

En lähde tässä spekuloimaan, josko lapset pitäisi huostaanottaa, vai ei. Tämäniltainen tilanne olisi tietenkin vaatinut kiireellisen huostaanoton, mutta kun siihen tilanteeseen ei nyt enää voi puuttua.

Olisiko sulla ollut mahdollisuus huikata ko. mammalle että olisiko avun tarve? Siis vaikka omat lapset suukotettuina ja nukkumassa mutta vaikka parvekkeelta kysästä? Selvittää hiukka mistä kyse....

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Häh?

No sie oot ainakin supermama. Mutta hyvä että ilmotit.

Supermamma, kun on pienet sängyssä peiteltyinä tähän aikaan? :o Mutta hyvin teit ap. Toivottavasti perhe saa tukea ja ennenkaikkea lapsille apua. Surkeaa tuollainen. :(

minun ystävästäni ja lapseni kummista on tehty monta ilmoitusta kun horjuu ties miten,kukaan vain ei tullut suoraan kysymään asiaa.
Ystävälläni on erittäin paha tasapainohäiriö ja kävellessä näyttäääkin siltä kuin olisikin pahemmassa kännissä:(
Ystäväni on saanut jopa juopon maineen vaikka ei juo:( eli kannattaa olla varma jos joku on kännissä siis että haisee viinalle että ei vain horju ennekuin niitä ilmoituksianne menette tekemään.

Mua kiinnostaa mitä sosiaalipäivystyksessä sanottiin? Asdutko pienessä, keskisuuressa vai isossa kaupungissa? Koska tiedän että eri paikoissa saa ihan eri neuvoja. Tuossa tilanteessa joissain kaupungeissa lähetetään poliisipartio katsomaan ja joissain painetaan asia täysin villaisella. eli miten sua neuvottiin?

Alkuperäinen kirjoittaja juopon kaveri:
minun ystävästäni ja lapseni kummista on tehty monta ilmoitusta kun horjuu ties miten,kukaan vain ei tullut suoraan kysymään asiaa.
Ystävälläni on erittäin paha tasapainohäiriö ja kävellessä näyttäääkin siltä kuin olisikin pahemmassa kännissä:(
Ystäväni on saanut jopa juopon maineen vaikka ei juo:( eli kannattaa olla varma jos joku on kännissä siis että haisee viinalle että ei vain horju ennekuin niitä ilmoituksianne menette tekemään.

Tämä on totta ja näitä sairauksia sairastavia luullaan aina juopoiksi, asiaa ei selvitetä vaan ihmiset leimataan.

Alkuperäinen kirjoittaja haistaisit:
kauhee kyylä naapurinämmä!

Jos sellaiset ovat kauheita kyyliä, jotka ajattelevat ennemmin lasten kuin aikuisten etua, olisin itsekin ilomielin kyylä. Lapset eivät pysty tilanteeseensa hakemaan apua, vaikka kärsisivät kuinka. Ja yleensä se on kyllä koko perheenkin etu, jos sosiaalityöntekijät järjestävät perheelle tukea.

Eihän keneltäkään lapsia oteta pois yhden lastensuojeluilmoituksen perusteella. Mutta tuskinpa on ensimmäinen ilmoitus.

En lähde tässä spekuloimaan, josko lapset pitäisi huostaanottaa, vai ei. Tämäniltainen tilanne olisi tietenkin vaatinut kiireellisen huostaanoton, mutta kun siihen tilanteeseen ei nyt enää voi puuttua.

Höpö höpö!

Mitä ihmettä sä selität?!? Tuo tilanne ei todellakaan vaadi kiireellistä huostaanottoa, ei harkittua huostaanottoa, eikä minkäänlaista huostaanottoa. Älä viitsi puhua asioista joista et tiedä. Hyvä silti että teit ilmoituksen, mutta älä viitsi sosiaalityöntekijää leikkiä.

Paskat minä mikään "supermama" ole. Eiköhän yleensä muillakin ole lapset sängyssä 22 aikaan illalla? Ja usein toivoakseni saavat niitä suukkojakin? Suukottelun mainitsin ihan vaan siksi, että jotenkin tuntui sillä hetkellä niin pahalta, että kaikilla lapsilla ei ole ketään, joka suukottaisi ja laittaisi ajoissa nukkumaan.

Ja siis, pointtihan oli se, että jos lapseni olisivat vielä olleet hereillä olisin ottanut heidät mukaan ja painunut pihalle tämän perheen perään, mutta nyt en sitten voinut.

Alkuperäinen kirjoittaja c:
Alkuperäinen kirjoittaja juopon kaveri:

Tämä on totta ja näitä sairauksia sairastavia luullaan aina juopoiksi, asiaa ei selvitetä vaan ihmiset leimataan.

No, jos puolenyön aikaan horjuu pihalla röökejään keräten kahden ihan pienen lapsen kanssa, on varmasti parempi, että tilanne tarkistetaan, koska paljon todennäköisempää tällöin on, että äiti on vain ympärihumalassa kuin että hän sattuu sairastamaan tautia, johon liittyy tasapainohäiriöitä.

Yhteistyössä