[QUOTE="Kerttuli";25713122]Toisaalta nykyäänhän puututaan liikaa toisten kasvatukseen.
Meillä on USEIN ollut tilanteita, joissa poika olisi vaikkapa halunnut jäädä vielä puistoon leikkimään, mutta mulla on ollut kiire vaikkapa hammaslääkäriin. Olen nostanut "kiukkupussin" syliin ja lähtenyt vain kylmästi kantamaan lasta kotia kohti, vaikka meuhkaisi kuinka.. Jos puhe ei mene perille ja mulla tosiaan on esim. se hammaslääkäri 15min päästä, niin sittenhän mennäään.
Usein kyllä vähintäänkin katsotaan kieroon ja pitkään. Monta kertaa joku tullut sanomaankin, miten kohtelen lastani noin ja väkisin toista rehaan jne ja enkö osaa jutella.
Mä olen mielestäni rauhallinen äiti. Kyllä minä ensin yritän monta kertaa jutella lapselle asiasta. Mä en nää mitään pahaa siinä, että ottaa sitten lapsen syliin ja kantaa väkisin pois.
Sama on kaupassa. Ihmiset katsoo ja tuijottaa ja paheksuu, jos lapsi kiljuu ja kiukuttelee. Mun lapseni ilmeisesti on tosiaan ainut lapsi maailmassa, joka on koskaan saanut itkupotkuraivareita kaupassa, kun ei saa haluamaansa. Jos ei puhe mene perille, niin annan lapsen huutaa ja teen ostokseni loppuun. Mitä mä sitten tekisin?
Yleensä kauppareissut menee hyvin. Joskus tulee näitä "pakko saada heti nyt" kohtauksia. Me jutellaan kyllä ensin esim, äiti ei nyt tällä kertaa osta ja nyt ostetaan vain ruokaa jne. Tänään ei ole lelupäivä ja silloin emme lelua osta. Lopuksi saatan vähän tiukemmin sanoa "Ei. Tänään ei ole lelupäivä. Vie lelu takaisin".. Jos ei usko, niin huutakoot.
Eli ymmärrän kyllä toisaalta tuollaisia vanhempia. En tiedä onko joka paikassa tällaista.. Tosiaan jos täälä olisi tuo lasta hakenut isä pysynyt tiukkana ja vaikka kantanut ilman pihavaatteita autoon, niin olis ihan varmasti päässyt paikallislehden tekstaten palstalle ja yleiseksi juoruksi tuo isä.."komenti lastaan" lapselleen "joo kanto ilman takkia autoon" "siinä perhees ei mene kyllä hyvin" "joo hirveää"[/QUOTE]
Niin samaa mieltä tästä asiasta! Kyllä sitä ilkeitä katseita saa aikaseksi, jos pitää linjansa kaikkialla.
Varmaan osa vanhemmista senkin takia luovuttaa näissä asioissa. Ollaan väsyneitä ja yritetään päästä tukalasta tilanteesta nopeasti ilman toisten paheksivia katseita. Ja lapsethan ei ole tyhmiä, kyllä ne sitä sirkusta oppii aika nopeesti pyörittämään..