Voi p*** tota tk:n toimintaa (lapsen allergiasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muuttanut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muuttanut

Vieras
Meillä on 3v lapsella ollut jo vuoden vatsavaivojen takia laktoositon ruokavalio. Nyt kävimme sitten verikokeissa, kun ei edelleenkään nuku yhtenäisiä öitä kuin satunnaisesti, on mahavaivoja.

Nyt sitten kokeissa näkyi maito ja muna allergia lievinä. Yritin sitten saada jotain tolkkua, että mites nyt pitäs sitten jatkossa toimia. Soitin sinne ja hoitaja sanoi, että jos on iho- tai vatsaoireita tai kasvukäyrä antaa aihetta, niin vältellä sitten.

Meinas täti jo lopettaa puhelun kun aloin sitten siihen hätään et onko se siis laktoositon vai maidoton se suositus. Tarkotti sitten kuulemma maidotonta. No siihenhän sitten tarvii kunnalliseen hoitoon uuden todistuksen, ettei tarvi itse ostaa hoitopaikkaan omakustanteisesti maitoja, vaan tulee hoitopaikan puolesta niinku muillekin. Sitä sit alko nikotella ja sano et soita neuvolaan.

Olis ihan kiva ollu jos joku lääkäri olis voinu kattoa lapsen tilannetta, että onko nyt syytä alkaa vältellä ja mitä. Sitten pitäs varmaan sitä ruokavaliota kattoa muutenkin, että osaan hoitaa noi jutut. Oliskohan syytä sille altistus testauksellekin, siis että kokeillaan tietty aika ilman allergian aiheuttajaa ja sitten sen kanssa ja katotaa vaikutuksia?

Siis ihan p****stä ettei voida ohjeistaa ja kattoa asiaa kunnolla. Vähän on epätietonen olo. Pitää sitten vissiin neuvolatätin kanssa kattoa sitä tilannetta. Tuloksissa kuitenkin oli lievä reaktio ja että pitäs kattoa siis noita kaikkia osatekijöitä. Ei kuiteskaan huvittas turhan vuoksi alkaa maidottomalle ja munattomalle ruokavaliolle!

koitas saada allergialääkärille lapsi....saat kaiken tiedon ja osaamisen...tk mitään mistään tiedä...ja jos maito ja muna löyty niin myös kaikki mitkä kuuluu siihen listaan kuuluu testata. samoin rinnakkais allergeenit.....

Kunnon lääkärille ja kysyt itse joka asian mikä yhtään mietityttää.
Arvauskeskuslääkärit on niin perseestä eikä ne tiedä mistään mitään saatikka sitten allergioista.
Ainoa poikkeus on ollut 15 veen koululääkäri joka on erittäin asiallinen ja tietää allergioista paljon kun niitä itselläänkin on.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Ruokavaliosta pois munat ja maito, jota onkin sitten kaikissa jännissä paikoissa, niinku hedelmäkarkeissa/mehujäissä, leivässä, makkarassa....

No sehän tässä nyt on, että ei kovin kevyillä perusteilla viittis pienen lapsen ruokavaliosta noin vaan jättää pois. Reaktio varsinkin munalle ei ollut kovin voimakas.

Ollaan jo laktoosittomalla oltu vuosi, mutta se kun ei ole sama kun tuo maidoton. Kokeillaan nyt ominpäin aluksi viikko olla maidottomalla ja katotaan. Pitäs tällasista asioista keskustella vähintään lääkärin kanssa ja myös ravitsemusterapeutin, että lapselle tulee sitten muuten riitävän hyvä ruokavalio. Parin viikon päähän saatiin lääkäriaika ja katotaan sitten miten toi maidoton on vaikuttanu oireisiin.

Ei tää nyt ihan näin voi vaan mennä, että verikokeitten perusteella jätetään vaan jutut pois ja se siitä.

Meillä on valitettavasti sellanen tilanne, ettei ole varaa yksityiseen lääkäriin kovin montaa kertaa. Ehkä jos tuntuu ettei sinne keskussairaalaan muuten pääse, niin seiltä vois sen lähetteen koittaa käydä hakemassa. Hoitovakuutusta ei tieteskään ole...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ruokavaliosta pois munat ja maito, jota onkin sitten kaikissa jännissä paikoissa, niinku hedelmäkarkeissa/mehujäissä, leivässä, makkarassa....

No sehän tässä nyt on, että ei kovin kevyillä perusteilla viittis pienen lapsen ruokavaliosta noin vaan jättää pois. Reaktio varsinkin munalle ei ollut kovin voimakas.

Ollaan jo laktoosittomalla oltu vuosi, mutta se kun ei ole sama kun tuo maidoton. Kokeillaan nyt ominpäin aluksi viikko olla maidottomalla ja katotaan. Pitäs tällasista asioista keskustella vähintään lääkärin kanssa ja myös ravitsemusterapeutin, että lapselle tulee sitten muuten riitävän hyvä ruokavalio. Parin viikon päähän saatiin lääkäriaika ja katotaan sitten miten toi maidoton on vaikuttanu oireisiin.

Ei tää nyt ihan näin voi vaan mennä, että verikokeitten perusteella jätetään vaan jutut pois ja se siitä.

ne pois jätetyt korvataan muilla....

kannattaa tutustua tuonne allergia-ja astmaliittoon...siellä on niin allergia neuvonta kuin vertaistoimintaa....uusimmat uutiset allergioista yms.

http://www.allergia.com/

Me ollaan useammalta lääkäriltä saatu samat ohjeet kuin te ja sit ne aina sanoo et vanhemmat tietää parhaiten mikä allergia lapsella on kun pystyvät seuraamaan mitä lapsi syö, meillä ei ole edes pyynnöstä suostuttu testaamaan ruoka allergioita se on kuulemma vain suuntaa antava eikä aina niin varma yleenskäkkään. Olen humannut et varmaan jotkin lisäaineet aiheuttaa pahan ihottuman, mansikka ym. Ihan itse ollaan jouduttu nämä ruoka jutut käymään läpi eli jätetty joku aina pois jos allgia paranee ollaan jokun ajan kuluttua kokeiltu uudestaan ja jos on allerginen reaktio palannut niin tiedetään et se ainakin aiheuttaa allergioita. Monien lääkärien mielestä lasten allergiat on turha testata kun usein "paranee" itsestään jossain vaiheessa ja vanhemmat voi sen testauksen tehdä kotonakin :(

parhaimmat tulokset testeistä tulee kun testataan ruoka erikseen. jos maito ja muna nousee niin siellä voi olla muitakin listaan kuuluvaa allergiaa kuin vain nuo kaksi. myös huomioitava ristikkäisallergeenit.

Kanamunahan ei ole kovinkaan pakollinen ruokavaliossa, maidon voi korvata joko soijamaidolla tai kauramaidolla, kannattaa ottaa sellainen valmiste missä on kalkki mukana.
Leivänpäällisrasvoista sininen keiju ja sininen floora on maidottomia ainakin.

Kanamunahan ei ole kovinkaan pakollinen ruokavaliossa, maidon voi korvata joko soijamaidolla tai kauramaidolla, kannattaa ottaa sellainen valmiste missä on kalkki mukana.
Leivänpäällisrasvoista sininen keiju ja sininen floora on maidottomia ainakin.

Ei niin, mutta sitä on kovin monessa tuotteessa mitä kaupasta ostetaan..

Allergia perheessähän kannataa tehdä esim. ruoat mahdollisima paljon itse että tietää mitä ne sisältää. Kookos maito on muuten hyvää ruoan valmistuksessa jos ei pysty syömään maitotuotteita.

Mulla on itellä aikamoinen listä ruoka-aine ja muitakin allergioita, joten tuttua asiaa sikäli. Ei tosin vaan ole maito tai muna, joten täytyy taas miettiä uusiksi mitä voi tehdä porukalle ja mitä ei.

Ja olen kyllä tietoinen tuosta, että ne tietysti korvataan jollain muulla, jos jätetään pois...

Mua vaan alkaa ottaa aivoon koko touhu. Kyllä mä nyt aion tehdä ne kokeilujaksot erikseen maidoton ja muna. Ensin ollaan kaksviikkoo ilman ja sitten käytetään sama aika ja katotaan mitä reaktioita tulee.

Suoraan sanottuna vaan v****taa kun tätä mahavaivaa ollaan tahkottu nyt tää kolme vuotta tosissaan ja ei niitä kaikkia allergioita vaan voi löytää omin toimin kotialtistuksilla ja kokeilemalla...

Voi ne löytää kotialtistuksilla. Maidotonta muuten kannattaa kokeilla kaksi viikkoa. Voi olla myös yllättävää että esim pelkän maidon poisjättämisellä voi saada lapsen nukkumaan koko yöt....

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Ihme ettei ohjattu ravitsemusterapeutille.

Monesti ohjataaan vasta sitten, jos ruokavaliosta puuttuu maidon ja mun lisäksi viljojakin tai muuten niukka ruokavalion, maito ja muna on kuitenkin suhteellisen helposti korvattavissa mutta "vasta-alkajan" pitäisi kyllä tietysti päästä jonnekin saamaan neuvoa siitä, mitä vältetään ja millä korvataan.

Yhteistyössä