Voi samperin samperi! Mitä mä nyt teen? Mikä rangaistus lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tilanne on nyt se, että mun lapset (6,5v ja pian 8v) olivat löytäneet pihalta jonkun pussin, jossa oli valkoista maalia. Olivat sitten päättäneet viedä sen roskiin ja pyyhkiä sen jälkeen maaliset kätensä roskakatoksen punaiseen seinään!! Asumme kerrostalossa vuokralla ja täällä on tehty ilkivaltaa aika paljon. Ei siinä vielä mitään, mutta lapset kertoivat, että joku mies oli kuvannut heitä puhelimella sen jälkeen kun olivat pyyhkineet kätensä. Voi pässinpäät oikeesti!! Kävin katsomassa roskakatoksella, ja sitä maalia kyllä oli ihan reippaasti siinä seinässä, suunnilleen 150 cm x 40 cm kokoisella alueella sotkua.

Luonnollisesti ilmoitan isännöitsijälle ja maksan kulut. Toivottavasti nyt ei luulla, että mun lapset on muutkin ilkivaltajutut tehneet. Sen tiedän varmasti etteivät ole tehneet, koska heillä ei ole avaimia ja nuo jutut on yön aikana tulleet (en nyt erittele mitä on tehty).

Toinen juttu on nyt se, että mikä olisi sopiva rangaistus? Sanoin lapsille, että mietin yön yli. Olivat kovasti pahoillaan. En nyt ole ihan varma, olivatko tahallaan pyyhkineet seinään vai ajattelemattomuuttaan. Luulisi nyt, että tajuaisi lopettaa jo kun ensimmäinen valkoinen jälki seinään ilmestyy. Arestia nyt varmaan ainakin. Tai eivät ainakaan ulkoile keskenään. Ketuttaa myös jo valmiiksi kuinka kalliiksi tuo tulee. Vienkö lasten säästöpossut vai enkö vaan osta karkkia tai leluja hetkeen. Vai ylireagoinko nyt? Eka kerta kun on mitään tällaista sattunut enkä nyt oikein tiedä mitä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja entä jos;28694760:
Jos sovit isännöitsijän kanssa ostavasti maalit ja lasten kanssa maalaatte?

Joo, pitää kysyä onnistuuko tuo. Riittääkö tuo "rangaistukseksi"? Lisäksi pelottaa tuo kuvaaminen. Meiltä asukkailta on pyydetty mahdollisia tietoja ilkivallan tekijöistä mutta en tiedä on heitä saatu kiinni.

Ennen kun isännöitsijä alkaa mihinkään toimenpiteisiin niin kannattaa käydä kokeilemassa saisko sen maalin pestyä itse pois? Jos se on akryylimaalia niin voi lähteä ihan vaan saippuavedellä+jollain karhealla (seinän materiaalista/maalista tietty riippuen,kannattaa ensin kokeilla ettei tuu pahempaa jälkeä). Jos käyt itse kokeilemassa ja maalin voi pestä pois niin lapsethan sen tietty sitten pesee..

Mietit onko tahallaan vai ajattelemattomuutta? Veikkaan noiden yhdistelmää. Lapsista oli varmaan "hauskaa" tehdä jälkiä seinään mutta eivät ajatelleet seurauksia. Ovat kuitenkin vasta lapsia..

No tuskin kukaan nyt ajattelee, että tuon ikäiset öisin mitään ovat rikkomassa/sotkemassa.

Kysyt isännöitsijältä miten toimitte, lähteekö puhdistamalla vai maalaatteko, ja tarvikkeiden hinnan otat lasten viikkorahoista. Laita muksut vaikka pyytämään anteeksi isännöitsijältä niin saat siihen vähän ulkopuolistakin auktoriteettiä (ja näyttää hyvältä isännöitsijän kirjoissa..).

• Tykkää
Reactions: moona81
[QUOTE="vieras";28694847]Ennen kun isännöitsijä alkaa mihinkään toimenpiteisiin niin kannattaa käydä kokeilemassa saisko sen maalin pestyä itse pois? Jos se on akryylimaalia niin voi lähteä ihan vaan saippuavedellä+jollain karhealla (seinän materiaalista/maalista tietty riippuen,kannattaa ensin kokeilla ettei tuu pahempaa jälkeä). Jos käyt itse kokeilemassa ja maalin voi pestä pois niin lapsethan sen tietty sitten pesee..

Mietit onko tahallaan vai ajattelemattomuutta? Veikkaan noiden yhdistelmää. Lapsista oli varmaan "hauskaa" tehdä jälkiä seinään mutta eivät ajatelleet seurauksia. Ovat kuitenkin vasta lapsia..[/QUOTE]

Jes, käynpä kokeilemassa. Käsistä ainakin lähti vedellä ja saippualla. Kuten myös puuvillaisesta t-paidasta ja crocseista. En tiedä mikä ihmeen päähänpisto tuo oli. Tai no lapset usein vie löytämiänsä roskia roskiin.

[QUOTE="vieras ap";28694950]Huh, lähtee se pois pelkällä saippualla. Pitääkö mun silti ilmoittaa tuo jos laitan lapset huomenna pesemään pois jäljet? Viikonloppu kun on.[/QUOTE]

Jos seinä jää siistiksi niin eihän siinä oo enää mitään ilmotettavaa :o)

eihän toi oo paha! se on vaan maalii..

minä maalasin valkoisella maalilla taln seinään pensselillä oman nimeni pentuna :D en edes ajatellut tekeväni jotain väärää,enkä tajunnu että jään kii..oma nimi oli ainoo jonka osasin kirjoittaa,syytin siskoo ku mua alettiin kuulustella :D (siinä vaiheessa tajusin että nyt ei isi ja äiti tykänny :D )

lisäks piirrettiin mustalla permanent tussilla heppoja iskän pakun seiniin(ne on siellä vieläkin 20vuoden jälkeen). mitäs vielä,sisko melkein hukku ku leikittiin joella(no se oli kiellettyä,mutta kun oli niin hauskaa,siihe asti ku sisko vajos jäihin, sain sen ylös sieltä,en olis apua ehtinyt hakee millään)..me oltiin viel aika kilttei lapsii verrattuna meitin nuorempiin veljiin.

me tytöt ei saatu ikinä yhtään rangaistusta mistään,oikeastaan meille ei yleensä edes sanottu mitään jos tehtiin jotain pöljää(toi talon seinään maalaaminen oli ainoo juttu koskaan mistä jälkikäteen sai kuulla).. eikä kyl olla sit enään 12ikävuoden jälkeen tehty yhtään mitään tyhmää.. hyvin opittiin virheistämme

On se mun mielestä paha, jos sotkee toisen omaisuutta. Olkoonkin sitten taloyhtiö tai yksityinen henkilö.

Tosiaan tuo kuvaaminen. En tiedä onko se laillista vai ei mutta mietityttää silti. En osaa lasten kuvailujen perusteella sanoa kuka se oli. Lapset olivat kuulemma lähteneet pois heti kun huomasivat, että heitä kuvataan.

Musta lapset teki oikein, kun toimitti maalisen kassin roskikseen! Sotkivatko seinän tahallaan vai ajattelemattomuuttaan? Tuon ikäiset ei niin paljon vielä ajattele :)

Suosittelen et unohdat arestin, pistät lapset siivoon jäljet ja kertoon tapahtuneen isännöitsijälle. Jos seinä tulee puhtaaksi, niin kertoon, että näin kävi ja jäljet siivottiin. Miettii sit toisen kerran mihin ens kerralla pyyhkii kätensä :)

• Tykkää
Reactions: moona81
Musta lapset teki oikein, kun toimitti maalisen kassin roskikseen! Sotkivatko seinän tahallaan vai ajattelemattomuuttaan? Tuon ikäiset ei niin paljon vielä ajattele :)

Suosittelen et unohdat arestin, pistät lapset siivoon jäljet ja kertoon tapahtuneen isännöitsijälle. Jos seinä tulee puhtaaksi, niin kertoon, että näin kävi ja jäljet siivottiin. Miettii sit toisen kerran mihin ens kerralla pyyhkii kätensä :)

Kyllä, näin teen. :) Ei tää niin iso juttu ollutkaan loppujen lopuksi. Onneksi en heti langettanut mitään rangaistuksia vaan sanoin miettiväni asiaa. Olisi varmaan tullut arestia, pelikieltoa, karkkipäivän menetystä ja Särkkis-reissu peruttu. Enkä edes huutanut. Kyllä tuo pian 8 v. täyttävä oli ihan selkeästi pahoillaan ja tajusi tehneensä väärin. Ja pitää taas muistaa kiittää, että kertoivat mitä olivat tehneet.

Luulen että olisin itse mennyt pesemään sen seinän kokonaan jos osa lähti pois kun testasit? Tuoreena tahrat on helpompi puhdistaa kuin kuivuneena. En uskaltaisi ottaa riskiä ettei lähdekään.. Toisaalta lasten on hyvä olla mukana kun putsataan jälkiä, tekivät jäljet varmasti ajattelemattomuuttaan. Suurempaa rangaistusta en antaisi, mutta maaleista varmasti puhuttaisiin enemmän (lapset eivät pakosti edes tiedä kunnolla ettei maali lähde pesemällä pois).

Mikään maali enää kuivuttuaan lähde veke, että maaluashommaksi menee. En usko, että isännöitsijä suostuu muuhun, kuin ammattimiehen hoitamaan työn omine maaleineen, ja maksu tulee teille.

[QUOTE="vieras";28694970]Ei taida tuo kuvaaminen olla ihan laillista. Eri asia jos paikalla on valvontakamera, josta ilmoitus.[/QUOTE]

No voi kyynel. Eli jos sä näet lapsia sotkemassa tussilla jonkun autoa, et ota heistä kyvaa koska se "ei taida olla ihan laillista"? Voi morjens.

Aloittajana menisin kiireen vilkkaa putsaamaan jäljet tuoreina ja kohtuullinen rangaistus vielä päälle. Luulin eka, että kyse olisi jostain nelivuotiaista, mutta kouluikäiseltä tuollainen käytös menee överiksi. Meillä tulis karkkipäivän menetys vähintään tollasesta.

Nyt on seinä pesty ja tosiaan lähti maali pois vielä. Selvisi vielä sekin, että nuorempi oli sotkenut tarkoituksella kun vanhempi oli vaan pyyhkinyt kätensä. En antanut arestia mutta sanoin että seuraavasta kerrasta tulee. Pesuun meni 1,5 h ja mielestäni siinä oli tarpeeksi rangaistusta.

[QUOTE="vieras ap";28695950]Nyt on seinä pesty ja tosiaan lähti maali pois vielä. Selvisi vielä sekin, että nuorempi oli sotkenut tarkoituksella kun vanhempi oli vaan pyyhkinyt kätensä. En antanut arestia mutta sanoin että seuraavasta kerrasta tulee. Pesuun meni 1,5 h ja mielestäni siinä oli tarpeeksi rangaistusta.[/QUOTE]

Joo, eiköhön se 1,5h avittanu asiaa ajattelemaan. Aina tulee suhteuttaa koko tilanne. Nyt saitte itse korjattua asian ilman ulkopuoliskunstannuksia.

[QUOTE="vieras";28694970]Ei taida tuo kuvaaminen olla ihan laillista. Eri asia jos paikalla on valvontakamera, josta ilmoitus.[/QUOTE]

Minkähän lain vastaista ilkivallan tekijän kuvaaminen julkisella paikalla mahtaa olla?

Jos kantaa maaliämpärin roskikseen, niin miten ihmeessä siitä tulee käsiin maalia niin paljon, että 40x150 cm:n alueen saan sotkettua?
ettet olis vähän sinisilmäinen tuon selityksen kanssa? Ja täytyy olla melko typeriä pentuja, kun seinään pyyhkii kätensä. Eipä monella muulla tulis vastaavaa mieleen.

[QUOTE="Sirkkeli";28696061]Jos kantaa maaliämpärin roskikseen, niin miten ihmeessä siitä tulee käsiin maalia niin paljon, että 40x150 cm:n alueen saan sotkettua?
ettet olis vähän sinisilmäinen tuon selityksen kanssa? Ja täytyy olla melko typeriä pentuja, kun seinään pyyhkii kätensä. Eipä monella muulla tulis vastaavaa mieleen.[/QUOTE]

Se ei ollut ämpäri vaan muovipussi. En mä nyt täysin uskokaan kun en nähnyt tilannetta. Nuorempi tosiaan tunnusti sotkeneensa tarkoituksella. Sitä mäkin ihmettelin, että miten ovat noin typerästi toimineet, kun (uskokaa tai älkää) ovat oikeasti fiksuja muksuja. Eivät ole koskaan ennen tehneet mitään vastaavaa. Ja se vielä, ettei tuo koko alue ollut täysin sotkettu, vaan niitä jälkiä oli tuon kokoisella alueella. Pussissa oli ilmeisesti ollut reikä, koska maahan oli jäänyt raita siihen kohtaan, mistä olivat kulkeneet.

Yhteistyössä