Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos noista sanoista"Kaikki tuki sinulle,ap!"Pitäis lähettää toi sun tekstis mun miehelle ni katotaan pistäiskö tuo sitä miettimään juomistaan!?
Seera,sulle voin sen verran sanoa että juu,kielsin ettei mieheni(ukkoni)olis avannu sitä ekaa tölkkiää kun aamulla piti jo klo5 herätä töihin ja kun se juominen ei sitten TAASKAAN jääny siihen yhteen vaan meni sitten kolme tölkkiä!Mieheni ei ole lapseni,mut välillä tuntuu et'samanlailla sitäkin joutuu vahtimaan ja kieltämään,erilaisissa asioissa.Harmi kyllä.
Ei nyt tule mieleen asiaa mistä hän minua joutuisi kieltämään,mutta ei ainakaan joudu tuon alkoholin juomisen suhteen kieltämään!
Mutta oikea tapa ei todellakaan ole kieltaa aikuiselta ihmiselta juomista, varsinkaan kun se sentaan pysyy kohtuullisissa mittapuitteissa.
Mietipa jos olisit ylipainoinen ja miehesi kieltaisi sinulta kaikki "herkut", miten reagoisit siihen? Ylipainoisuus on varmasti vaarallisempaa kuin pari kaljaa illassa. Esimerkkeja on muitakin, miehesi voinee kieltaa sinulta turhan nalkuttamisen, mutta totteletko hanta?
Pari kaljaa illassa --> aika nopeasti saavuttaa myös sen ylipainon.
Ja olen todella ap:n puolella tässä. 1) Pieni, mutta jatkuva tissuttelu on terveydelle myös vaarallista. 2) Lapsien ei tarvitse nähdä tyhjiä tölkkejä ja oppia siihen, että alkoholi kuuluu jokapäiväiseen elämään. 3) Tarpeeksi pitkään jatkunutta "tissuttelua" on enää vaikea lopettaa.
Ja tuohon, että "no miksei me saada juoda meidän jokapäiväistä kaljaa ku ranskalaisetki saa juoda viininsä" -argumenttiin... Noh, ranskalaiset, kuten eurooppalaiset yleensä, harvoin tähtää humalahakuiseen juontiin. Viini ei heille lähtökohtaisesti ole sitä, mitä alkoholi on suomalaisille. He juovat sitä ystäviensä kanssa, ruuan yhteydessä, se on sosiaalinen juttu. Eivät he tarvitse viiniä, sen merkitys on eri. Usein nämä suomen kaljottelijamiehet myös juovat vapaapäivinään, tällöin sitten reilusti enemmän. Iltaisin he juovat usein myös yksin... Pointtini on, että suomalaisten ja etelä-eurooppalaisten alkoholikäyttäytymistä on turha verrata, sillä niitä ei voi.
Jos esim siitä ylipainoisuudesta ja muusta terveydestä on huolissaan, kannattaa vaikka lähteä lenkille. Sillä tulee takuulla parempi olo kuin yhdestä kaljasta illalla, mieli virkistyy ja kunto kohenee.