Voi vit.... mitä kakara nyt teki, hajoitti eteisestä ikkunan ja syy....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vilperin äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lapsella on ADHD ja autismi. Myönnän kyllä, että kun lapsi oli pienen pieni, niin en ehkä osannut pitää hänelle kuria. Nykyään se on sitten hankalampaa. Tosin pääosin ( lapsella on lääkitys ) arki rullaa melko jouheasti, vaikka välillä tulee näitä hankaliakin päiviä. Lapsi osaa olla myös todella ihana, kun hänellä on ns. hyvä päivä, mutta osaa olla myös itsepäinen ja hankalakin, jos on ns. huono päivä.

Ja olen itse sitä mieltä, että jos lapsi ei syö aamupalaa, niin kyllä se on hänelle syötettävä. Ruokahan on koulussa vasta 11:00 - siihen on aamu kahdeksasta kolme tuntia aikaa. Ja ei ole hääviä jos lapsi alkaa levottomaksi koulussa alhaisen verensokerin takia. Puen lapsen välillä sen takia, että kerettäisiin ajoissa pihalle taxia odottamaan. Ei ole minusta hääviä, että taxin pitäisi jotain kuhnaavaa lasta odotella pihassa.

Ikkuna oli eteisessä ja hajoitti onneksi ikkunasta vain sen ulkolasin. Että ei tänne nyt onneksi kylmä tule, mutta onhan tuo ikkuna nyt hieman typerän näköinen.

Sepä se ap, että karjut ja huudat ja vaadit toimimaan ilman että edellytät ja odotat toimintaa. Vaikea ehkä kirjoittaa mitä ajattelen, mutta jos vaadit lasta toimimaan eikä lapsi toimi, niin sitten vaadit huutamalla eikä lapsi edelleenkään toimi..eli pitkität tilannetta sillä? Se ei toimi jos junnataan samassa tilanteessa ja korotetaan vaan ääntä eikä mitään edelleenkään tapahdu. Lapsi oppii vaan sen että saa vetkuteltua kun vaaditaan tiukasti ja sitten vaan vaaditaan uudestaan ja uudestaan.. Eli kerran vaaditaan ja sen jälkeen kun itsekkin ollaan vielä hiukan rauhallisempia niin toimitaan. Eli jos lapsi on syötettävä tai puettava joka tapauksessa kiukun jäjiltä, niin se on tehtävä ripeästi jo ensimmäisen vaatimuksen jälkeen. Jos ei eka sana ole mennyt perille niin ei se toinenkaan mene.. Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan :)

Juuri näin! Ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat :)
Ja varsinkin erityislapsen kohdalla vanhemmat pitää osata ennakoita tilanteita. Koska niistä rupee jo näkemään, mihin se on johtamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26134789:
Lapsella on ADHD ja autismi. Myönnän kyllä, että kun lapsi oli pienen pieni, niin en ehkä osannut pitää hänelle kuria. Nykyään se on sitten hankalampaa. Tosin pääosin ( lapsella on lääkitys ) arki rullaa melko jouheasti, vaikka välillä tulee näitä hankaliakin päiviä. Lapsi osaa olla myös todella ihana, kun hänellä on ns. hyvä päivä, mutta osaa olla myös itsepäinen ja hankalakin, jos on ns. huono päivä.

Ja olen itse sitä mieltä, että jos lapsi ei syö aamupalaa, niin kyllä se on hänelle syötettävä. Ruokahan on koulussa vasta 11:00 - siihen on aamu kahdeksasta kolme tuntia aikaa. Ja ei ole hääviä jos lapsi alkaa levottomaksi koulussa alhaisen verensokerin takia. Puen lapsen välillä sen takia, että kerettäisiin ajoissa pihalle taxia odottamaan. Ei ole minusta hääviä, että taxin pitäisi jotain kuhnaavaa lasta odotella pihassa.

Ikkuna oli eteisessä ja hajoitti onneksi ikkunasta vain sen ulkolasin. Että ei tänne nyt onneksi kylmä tule, mutta onhan tuo ikkuna nyt hieman typerän näköinen.

Mikä lääkitys lapsella on?

Noh pitää huomen aamulla sitten herätellä lapsi hyvissä ajoin ylös, niin saa rauhassa tehdä aamutoimensa eikä tule sitten tämmöistä showta enää.

Nukkumaankin mennään toki ajoissa, mutta se on vain harmillista, kun lapsella juttua riittää ja riittää, vaikka kuinka sanoo, että hyvää yötä nukutaan. Sitten kuitenkin on toisinaan vastattava lapsen juttuun tai kysymykseen, koska hän hokee "äiti - äiti - äiti" niin kauan että vastaan hänelle. Noh tuon myötä lapsen nukkuminen viivästyy ja sitten herääminen on aamulla hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26134789:

No et edelleenkään osaa pitää kuria. Kamalaa tuo, että tuot pehmolelun sen jälkeen kun lapsi on rikkonut ikkunan. Kuritat ruumiillisesti ja mietit lisärangaistusta. Ei mitään johdonmukaisuutta. Mikä rangaistus sulle, kun käyt lapseen käsiksi? Kyllähän se niin on, että jos koululainen ei aamupalaa syö niin ei sitä aleta syöttämään. Toisaalta takinkaan velvollisuus ei ole odotella. Jätähän nyt rankaisujen miettimiset ja mieti miten seuraavalla kerralla toimit johdonmukaisesti. Ei kuritusta. Selvä ranngaistu esim. suoksikkilelut pois ym.

Jos lapsi ei syö aamulla, niin sitten ei syö! Jos tulee huono olo ennen kouluruokailua, niin maistuupa seuraavana aamuna aamupala paremmin.
Jos pukeminen ei kiinnosta niin vaatteet reppuun ja taxia odottamaan pihalle tasan sillä kellonlyömällä kun on sovittu

vieras, yritän toki himmata käytöstäni, mutta toisnaan lapsen vetkuttelu saa minut hermostumaan. Pitää siis huomenna aamulla varata reilusti aikaa lapsen aamutoimia varten niin ei tule enää tämmöistä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26134812:
Noh pitää huomen aamulla sitten herätellä lapsi hyvissä ajoin ylös, niin saa rauhassa tehdä aamutoimensa eikä tule sitten tämmöistä showta enää.

Nukkumaankin mennään toki ajoissa, mutta se on vain harmillista, kun lapsella juttua riittää ja riittää, vaikka kuinka sanoo, että hyvää yötä nukutaan. Sitten kuitenkin on toisinaan vastattava lapsen juttuun tai kysymykseen, koska hän hokee "äiti - äiti - äiti" niin kauan että vastaan hänelle. Noh tuon myötä lapsen nukkuminen viivästyy ja sitten herääminen on aamulla hankalaa.

Missä lapsi nukkuu? Onko oma huone? Omaan huoneeseen vaan ja ovi kiinni. Anna hokea siellä ja pistä korvatulpat korviin.

Vielä lisään, että mikäli tämä ei oikeasti ole provo, olen pahoillani jos kuulostin kärkkäältä tuolla aiemmin. Ymmärrän kyllä, että erityislapsen kanssa on välillä tosi hankalaa pitää malttinsa ja itsekin tunnut tiedostavan, että tuossa aamuisessa tapauksessa toimit selkeästi väärin. Yritä kaikin tavoin pitää se maltti niissä tilanteissa, vaikka vaikeaahan se on. Silloin on helpompi toimia oikein, kun ei anna omien aivojen karata ylikierroksille.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Eli itse aiheutat tuon ettei lapsi pääse ajoissa nukkumaan. Tottakai lapsi hokee tuota äitiä, kun tietää, että vastaat. Nyt rajat sille lapselle. Hyvää yötä sanotaan ja sen jälkeen nukkumaan eikä mitään löpinöitä.

Tiedätkö miksi lapsesi purki kiukkunsa noin?
Jos sinulla on tapana "pöläytellä" lasta, syy on siinä. Hän ei näy fyysistä kiinnikäymistäsi rangaistuksena vaan siinä, että sinä et hallitse enää tilannetta, arvovaltasi rapisee ja hän näkee miten vihaisena pitää tehdä. Koska hän ei uskaltanu käydä sinua pieksämään hän hajoittaa ympäristöään.
Voin muuten varoittaa, että kun lapsi kasvaa ja kiukku pysyy yhtä vahvana, niin hänen ollessa teini-iässä sinäkin alat olla vaarassa saada niitä "pöläytyksiä".
Lopeta kun vielä voit ja opettele rankaisemaan järkevästi ja rauhallisesti.

Mulla meni kans hermot aamulla täysin. Laiton kaikki kolme lähtemään samaan aikaan ja se oli jotain totaalikamalaa. Huutoa, tappelua ja kiirettä. Tuloksena oli sitte se, että huusin ku hinaaja ja laitoin kaksi päivää arestia yhdelle ja päivän toiselle.

Ja nyt on paha olla, kun lapset lähti kouluun varmaan pahalla mielellä tuon aamun jälkeen. Millaisena äitinä he mua pitää, varmaan ihan hirveänä.

Meillä ei hajonnu ikkunaa, mutta en ois ihmetelly, vaikka ois jotain jo hajonnut, sen verran kiristi pipoa kaikilla. Nyt pitäs lähteä töihin.

vicy, no ei tenava lähde ilman päivävaatteitaan ulos, se on selvä. Jos hänet puolipukeisena nostaisin ulkokuistille taxia odottamaan, niin raivari olisi taattu eikä hän lähtisi kouluun lainkaan. Päivävaatteet on joko puettava hänelle tai sitten hän pukee ne itse - mutta siinä menee aikaa. Ja kun hän on niin vitkuttelija, niin ei hänelle jää aikaa pukea vaatteitaan itse.

Eikä tuokaan pelitä, että lapsi ei aamulla söisi mitään. Hän olisi taatusti joko aivan väsy aamupäivän koulussa tai hirmuisen levoton. Jos ei siis olisi syönyt mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26134665:
Big, kai hän ikkunan jollakin esineellä sitten hajotti. En nähnyt että millä. Sai raivarit ja ikkuna hajosi.

Mrs Bean, minä hoputin, huusin ja karjuin jo lopulta, että aikaa on enää tämän ja tämän verran taxin tuloon. Nyt vauhtia ja ei mitään hyötyä. Ensin tenava meinasi jättää koko aamiaisen syömäti. Komensin hänet syömään sitten edes viilin ,että edes jollakin jaksaisi olla ruokaan asti. Lopulta tuo piti syöttää lapselle, kun vitkuttlee ja vatkuttelee. Kello oli tuolloin jo noin 8:05. Noh sitten ei muuta kuin äkeissäni aloin pukea lasta, kun siihen olisi häneltä itseltään tuhraantunut jo liikaa aikaa. Sitten alkoikin kitinä pehmolelun vaihtamisesta, ihan viime metreillä ennen taxin tuloa. Silloin hermostuin jo kunnolla kakaraan ja heitin hänet ulos. Käänsin selkäni ja sitten kuuluikin ikkunalasin helähdys.

Huutaminen ja karjuminen ei auta, se näyttää vain sen, että sinä olet jo menettänyt kontrollin etkä pysty määräämään.
Jos lapsi ei syö sopivassa ajassa niin ei syö, sapuskat pois. Lapsi joko pukee itse kiltisti sopivassa ajassa tai sitten menee vaatteet kainalossa ulos.
Pehmolelu olisi pitänyt pakata ajoissa tai edellisenä päivänä, sitä ei kouluun siis tarvita.

Siis lapsi pyörittää sua ihan täysin. Totta kai lapsilla riittää juttua mutta aikuinen päättää milloin se loppuu ja sitten ei enää vastata. 7v varmaan osaa nukahtaa jo yksinkin. Sun tehtävä on varmistaa että lapsi ehtii nukkua kunnon yöunet.

lapsi selkeesti tietää että jos ei syö tai pue niin äiti tekee ne puolesta, kyllä 7v voi mennä nälkäisenä kouluun, en usko että tekee niin montaa päivää. Tai jos joutuu menemään yöpuvussa koulutaxiin niin eiköhän seuraavana päivänä löydy ne vaatteet päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26134673:
Big, mutta meillä tämä erityislapsi käy tukiluokkaa ja sinne saa viedä pehmon joka päivä.

Maine, minäkin sain risusta kintuilleni lapsena, kun en totellut ja olin tuhmasti. En muistele sitä pahalla. Ja kerta lapsi on näin junttura välillä, niin hänet on sitten vaikka pienellä kurinpidolla saatava tottelemaan.

Minäkin sain risusta, sain remmistäkin, minua revittiin usein hiuksista.
Rikoin ikkunoita, hajotin puhelimia, tietokoneita, telkkareita, kaukosäätimiä suutuksissani, revin verhoja ja petivaatteita yms.
Teini-iässä päätin rangaista äitiä huonosta käytöksestä samalla tavalla kuin minuakin aina rangaistiin. Miksi se oli väärin??? Miksi minua rangaistiin kun yritin kouluttaa vanhempaani??

Toimin kyllä väärin aamulla - myönnän sen.

Pidänkin lapsen kanssa iltapäivistä kun hän tulee koulusta ja illasta. Tällöin ei meillä ole minnekään kiire. Lapsi saa elellä ja olla ns. omassa rytmissään. Kun hän kolmen maissa tulee koulusta, hän jää usein mielellään pihalle leikkimään joksikin aikaa. Kun hän tulee sisälle, hän tekee heti läksyt. Sen jälkeen hän katsoo tovin jotain omia lastenohjelmiaan DVD:ltä. Sen jälkeen hän menee taas ulos joksikin aikaa. Hän tykkää mm; sahata ja vasaroida jotain omia puurakentelujuttujaan. Sitten onkin iltaruoan aika ja tämän jälkeen katsotaan telkkaria. Illemmalla on iltapalan aika ja yhdeksän jälkeen mennään nukkumaan. Ei ole mitään riitaa ja turhaa häslinkiä.

Aamut sen sijaan ovat työläitä, kun esim; tänäkin aamuna sain lapsen ylös pedistä vasta 7:40 ja taxi tulee jo 8:15. Niin kyllä tuo kiireen pistää. Pitää huomenna herättää lapsi ajoissa ylös , saa tehdä aamuhommat rauhassa.

ADHD ja autismi. Kuulostaa todella erikoiselta yhdistelmältä... Hiljainen ja vetäytynyt mutta ylivilkas? Korjatkaa toki jos oon ihan hakoteillä. En oo perehtynyt näihin juttuihin. Jotenkin vaan särähti korvaan..

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26134695:
vicy, sitä kanssa tässä mietin, mutta tekemätöntä ei saa tekemättömäksi. that's it. olen vain semmoinen kun kunnolla raivostun niin siitä on oksat pois.

En haluaisi myydä lapsen leluja. Nillä on tunnearvoa itsellekin.

Myyminen olisi oikein ja kohtuullista, ja askel sinulle parempaan äitiyteen kun lapsi saa selkeän syy-seuraussuhteen. Jos et myy niin pidätä viikkorahoja tai evää synttärilahjoja, vaatetta tai uusia leluja kunnes rahat on kasassa.

Sitä vaan mietin, niinkuin moni muukin, että kun pojan erityisyydestä huolimatta kun teillä on lääkitys ja yleensä elämä soljuu kuitenkin melkö mutkatomasti niin onhan se melko kiistatonta että noilla kasvaruken epäjohdonmukaisuuksilla itse mahdollistat poja raivokohtaukset.

Kannattaa ottaa puheeksi tämä pojan lääkärin/terapeutin kanssa jotta hän voi ohjata sinua oikeaan suuntaan pojan kasvatuksessa jotta pojalla olisi turvalliset ja selkeät rajat ja elämä hiukan helpompaa.

Erityisyys ei ole ainoa syy, eikä lääkkeet ainoa ratkaisu.

mmm, lapsi on tarvinnut 1v iästä alkaen jomman kumman meistä lähelleen, kun hän nukahtaa. Ei hän osaa yksin nukkua. Hänelle luetaan edelleen 2-3 satua ennen nukkumaan menoa ja sitten vasta valot sammutetaan + toivotetaan hyvää yötä. Usein lapsi jatkaa silti tuota pulinaansa ennen kuin nukahtaa. Lapsi nukkuu edelleen samassa huoneessa kuin mekin, mutta omassa sängyssään.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että en voi lasta laittaa kouluun menemään nälkäisenä. Pakko hänelle on vaikka sitten syöttää ruoka. Eikä häntä todella voi laittaa yöpuvussa (hänellä se on vain t-paita ja pikkuhousut) koulutaxiin menemään. Hän vaikka itse sitten pukisi itsensä päivävaatteisiin, mutta siinä menee todella aikaa ja ei taxilla ole aikaa lasta välttämättä odotella kovin kauaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26134875:
Toimin kyllä väärin aamulla - myönnän sen.

Aamut sen sijaan ovat työläitä, kun esim; tänäkin aamuna sain lapsen ylös pedistä vasta 7:40 ja taxi tulee jo 8:15. Niin kyllä tuo kiireen pistää. Pitää huomenna herättää lapsi ajoissa ylös , saa tehdä aamuhommat rauhassa.

Moneltako rupesi herättämään? Miten herätät?

Yhteistyössä