Voihan zeoliittijäämät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jybis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jybis

Aktiivinen jäsen
18.12.2006
9 237
0
36
hyi hitto |O
sain pesukoneen yhdeltä sukulaiselta.oikeen hyvä suht uus kone.
laitoin äsken pyykit sinne ja koneen päälle.
jo aikasemmin ihmettelin outoa kissan kusen hajusta döllistä vaikka pesin koneen ruokasooden tms. kanssa 90asteessa.
no,laitoin sitten poistoletkun käsienpesualtaaseen ja koneen päälle.
hetken päästä kävin kattomassa miten kone voi ja huomasin ettei lavuaari vedä kunnolla.
arvatkaapas vaan mitä siellä oli :o
semmosia puolen kämmenen kokosia harmaita "laattoja",savimaisia ja pahanhajuisia :x

yökyökyök,ja sitä oli paaaaaljoooon.
sieltä ne vaan tuli oiken voimalla,sitä konetta ei varmaankaan voi kokonaan pestä että sais kaikki pjaskat pois?
ja uskon että se on just sitä töhnää mitä nuo jauhepulverit kerää sinne koneeseen,ei se muutakaan voi olla..kai?

sitäpä itteään se on
meillä mennyt muutaman kerran poistoputki tukkeeseen ja kun on sitten ravisteltu letkua niin just tuota harmaata laattaa tulee
ja minirisk color oli pesujauheena, ainut ja ensimmäinen jauhepesuaine mitä tuli käytettyä

nykyään aina nestemäistä pesuainetta

Meillä oli myös tuota ongelmaa pesujauheiden kanssa. ongelma on poistunut kun käytän pesunestettä tai pesupähkinöitä. lisäksi lämpötila on aina 50-80 asteessa. Kone pysyy siistinä itsekseen eikä sitä tarvitse erikseen puhdistaa.

Hyvä kun muistutitte mun piti tyhjentää pesukone ja pestä se tuolla sitruunahapolla. Miten nuo pesupähkinät toimii tai siis miten niitä käytetään ja onko ne tehokkaita? ja anteeks kun tungen tähän ketjuun vähän ohi aiheen kyseleen :snotty: ei tosiaan varmaan ole kiva jos ihan sellaisena töhnänä tulee tota jämään sieltä koneesta pois :/

Alkuperäinen kirjoittaja muppe-78:
Mulla käytössä zeoliititon ja fosfaatiton pesuaine, josta ei tule tuommoisia möhniä. Konekin pysyy raikkaan tuoksuisena.

sama täällä.swipen pesuainetta käytän.pyykit on aina ihanan raikkaita ja samoin kone.maksaahan ne, mut ovat todella riittoisia.=)

Tilasin niitä pesupähknöitä hyvinvoinnin tavaratalosta aikoinaan. mukana tuli pieni pussukka lisäksi. Pussukkaan noi 4-5 kuorta, pussukka koneeseen ja lämpötila yli 30 astetta. Pesupähkinöiden kuorista rupeaa liukenemaan saponiinia yli 30 asteessa joka pesee suht hyvin pyykit. Joskus valkoisia pyykkejä pitää pestä kuitenkin valkaisevalla aineella, koska tuppaavat vähän harmaantumaan. Pähkinöitä voidaan käyttää kahteenkin kertaan alle 60°C asteessa pestäessä. Ero tavalliseen aineeseen on siinä, että esim. minulla kenen kädet rohtu tavallisesta pyykinpesuaineesta, tuntee pyykistä, että siihen ei jää mitään jäämiä. Pyykki on puhtaan raikas ja pähkinät kestävät kauan. Taitaa olla vuosi kun niitä ostin ja vielä on yli puolet jäljellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Milou:
Tilasin niitä pesupähknöitä hyvinvoinnin tavaratalosta aikoinaan. mukana tuli pieni pussukka lisäksi. Pussukkaan noi 4-5 kuorta, pussukka koneeseen ja lämpötila yli 30 astetta. Pesupähkinöiden kuorista rupeaa liukenemaan saponiinia yli 30 asteessa joka pesee suht hyvin pyykit. Joskus valkoisia pyykkejä pitää pestä kuitenkin valkaisevalla aineella, koska tuppaavat vähän harmaantumaan. Pähkinöitä voidaan käyttää kahteenkin kertaan alle 60°C asteessa pestäessä. Ero tavalliseen aineeseen on siinä, että esim. minulla kenen kädet rohtu tavallisesta pyykinpesuaineesta, tuntee pyykistä, että siihen ei jää mitään jäämiä. Pyykki on puhtaan raikas ja pähkinät kestävät kauan. Taitaa olla vuosi kun niitä ostin ja vielä on yli puolet jäljellä.

Kiitos, täytyy joskus kokeilla :)

kuulin tuosta zeoliitistä täällä joskus ja siitä lähtien oon käyttäny vaan nestemäisiä pesuaineita..mutta tän koneen edellinen omistaja ei näköjään ole.
pitää tuota sitruunahappoa ostaa ja kokeilla.

ja jos oikein olen ymmärtäny niin nuo zeoliitilla kyllästetyt pesukoneet hajoavat enneaikojaa,yllätys!:D
hassua ettei siitä puhuta ylipäätänsä enempää,siis tuon zeoliitin vaikutuksista

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
ja jos oikein olen ymmärtäny niin nuo zeoliitilla kyllästetyt pesukoneet hajoavat enneaikojaa,yllätys!:D
hassua ettei siitä puhuta ylipäätänsä enempää,siis tuon zeoliitin vaikutuksista

Näimpä, mä en muista mistä mä siitä kuulin mut ei siitä kauheasti meteliä pidetä :/ Kait se on kodinkone myyjille paremi et ihmiset joutuu sitten ostamaan uusia koneita kun ne hajoaa äkimmin. Mutta onkohan sillä niin suurta eroa et onko pesuaine nestemmäinen vai jauhemmainen koska meidän erisanissa lukee ettei sisällä zeolittiia ja mikä vaikutus huuhteluaineilla on tuohon zeolittiin?

Mä käytän Allegroa, siinä ei ole zeoliittia. Paketin mukana tulee aina koneenpuhdistusaine, tarkoitettu siis juuri zeoliitin poistoon sellaisille koneille joissa on sitä sisältävää ainetta käytetty. Mulla ois sitä ainetta varmaan viisi pussia ylimääräisenä. Tule hakemaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Mä käytän Allegroa, siinä ei ole zeoliittia. Paketin mukana tulee aina koneenpuhdistusaine, tarkoitettu siis juuri zeoliitin poistoon sellaisille koneille joissa on sitä sisältävää ainetta käytetty. Mulla ois sitä ainetta varmaan viisi pussia ylimääräisenä. Tule hakemaan. :D

missä sä oot ? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:

Se on sitruunahappoa ja saa apteekista parilla eurolla. Sitruunahappokäsittelyn jälkeen pesu tyhjänä fosfaatillisella pesuaineella.

kuulin tuosta zeoliitistä täällä joskus ja siitä lähtien oon käyttäny vaan nestemäisiä pesuaineita..mutta tän koneen edellinen omistaja ei näköjään ole.

Ei zeoliitilla ole tekemistä nestemäisyyden kanssa. Zeoliittia l. savea alettiin käyttämään ympäristösyistä kun fosfaatit muuttuivat "pahoiksi". Kaikkien kunnallisen jätevesihuollon parissa asuvien kannattaakin käyttää perinteisiä fosfaattia sisältäviä aineita, jos haluaa pyykit kunnolla puhtaiksi ja koneiden kestävän pidempään.

Minä muuten kehoitin justiinsa siskoani hakemaan apteekista sitruunahappoa. Oli sitten saanut mukana sellaisen lappusen missä kerrottiin sen käytöstä. Siinä oli mainittu, että ensin pestään kone 90 asteessa sen sitruunahapon kanssa ja sen jälkeen heti uusi pesu kone tyhjänä ja mainittu, että mieluummin jauhemaista pesuainetta, koska sen on todettu pesevän paremmin pois zeoliittijämiä.

Eli ilmeisesti se ei ole ihan niin yksioikoista kuitenkaan. Kannattaa kaiketi kuitenkin käyttää siis MYÖS sitä jauhemaistakin joskus.

Itse olen aina käyttänyt jauhemaista, teen puhdistuspesun 95 asteessa säännöllisesti eikä ikinä mitään ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Ei zeoliitilla ole tekemistä nestemäisyyden kanssa. Zeoliittia l. savea alettiin käyttämään ympäristösyistä kun fosfaatit muuttuivat "pahoiksi". Kaikkien kunnallisen jätevesihuollon parissa asuvien kannattaakin käyttää perinteisiä fosfaattia sisältäviä aineita, jos haluaa pyykit kunnolla puhtaiksi ja koneiden kestävän pidempään.

suurimmassa osassa nestemäisiä ei ole zeoliittia

Alkuperäinen kirjoittaja :

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/848

Jos jätän ympäristö asiat huomioimatta,,,
Leverillä on pyykkikoneen perusteelliseen puhdistukseen tarkoitettu aine, luonnollisesti kun myyvät eniten jauhemaista Omoa ja BioLuvilia. Sita saapi ihan Prismoista tms. päivittäis kaupoista. Olisikohan se ollut Sun-merkin alla,,, en enää muista noita heh, kun en oo ollu töissä yli vuoteen. Mutta toimivaksi on kehuttu.

Yhteistyössä