voiko 1 vuotiasta edelleen vain imettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minäää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jaaha";28294211]Loistava osoitus tietämättömyydestä. Hyvä että imetit kuitenkin edes noin kauan.[/QUOTE]

No kerroppas, oi kaikkitietävä, mitä minä nyt tein väärin? Kun en imettänyt taaperoa? Kouluikäänkö asti se pitää tunkea lapselle sitä tissiä suuhun?

Eikö teillä ole muuta elämää kuin imetys? Minulla todellakin on :)

Imetyksestä on lähtökohtaisesti haittaa seuraavissa tapauksissa:

- imetys selkeästi pahentaa perussairautta sairastavan äidin sairautta tai estää sairauden hoidon kannalta oleellisten, imetysaikana kiellettyjen lääkkeiden käytön

- jokin lapsen perussairaus tekee imetyksestä mahdotonta (esim. hyvin hypotoninen lapsi joka ei kykene imemään)

- imetys tai imetysongelmat huonontavat mittavasti äidin psyykkistä hyvinvointia

- taaperoiän ohittanut (yli 2-3 -vuotias) lapsi ilmaisee itse halunsa vieroittua, mutta äiti jatkaa imetystä väkisin omista henkilökohtaisista syistään ja uhkailee, kiristää, lahjoo tai painostaa lasta rinnalle.

Viimeksimainitunkaltaisesta tapauksesta en tosin ole ikipäivänä kuullut. Imetyssuositus 1-vuotiaaksi ei tarkoita, että imetyksestä olisi haittaa yli yksivuotiaan kohdalla. Monesti surettaa, kun joku miettii lapsen olevan "niin tississä kiinni", mutta on pakko vieroittaa, kun lapsi täyttää sen vuoden. Ei ole. Kaikki eivät koe taapero-, saati leikki-ikäisimetystä omaksi jutukseen, eikä tarvitsekaan, mutta usein imetyksen lopettamisessa kannattaa vähän malttaa ja kytätä lapsen ikävaiheen kannalta sopivaa hetkeä, jolloin lopetus käy mukavammin. Edellyttäen siis, ettei ole äidin terveyteen tms. liittyviä syitä, miksi pitäisi lopettaa. Jos jollakulla lapsella on juuri 11-12 -kuisena kovin takertuva vaihe päällä, vieroitus voi olla rankkaa kaikille osapuolille, kun parin kuukauden päästä lapsen tutkiessa maailmaa aktiivisemmin koko rinta olisi saattanut melkeinpä itsestään unohtua.

Töihin paluu ei liioin vaadi imetyksen lopettamista. Toki jos pitää jaksaa päivä töissä, voi olla perusteltua yövieroittaa ihan oman jaksamisen kannalta, jos lapsi herää kovin monta kertaa yössä tai ei nukahda uudestaan nopeasti. Mutta aamuisin ja iltaisin ehtii kyllä sen 3-4 kertaa imettää jos se muuten omaan pirtaan sopii :).

Kannattaa imettää, jos se vaan tuntuu mielekkäältä itsestä ja vauvasta. Onhan ihmisen maito ihmiselle luonnollisempi vaihtoehto kuin lehmävauvoille tarkoitettu lehmänmaito :-D
Ja imettäminen tuo myös äidille terveyshyötyjä, esim vähintään 1 vuoden imetys vähentää rintasyöpään sairastumisen riskiä. Eli kyllä sekä vauva että äiti hyötyvät imetyksestä. Mitä sitä turhaan lopettelemaan, jos ei erityistä syytä. Mutta kyllä yksivuotias pärjää jo ilmankin. Kalsiumia saa myös purutabletteina, eli ylipäätään mitkään maitotuotteet eivät ole pakollisia kalsiumin saannin turvaamiseksi. Toki niitäkin voi rauhassa käytellä jos vauva lahmänmaitoa sietää. Ja korvikkeissa muuten maito on käsitelty helpommin sulavaksi, kun joku mietti mitä eroa niissä on tavalliseen maitoon...

[QUOTE="vieras";28294437]Tottakai kannattaa imettää niin kauan kun haluaa ja pystyy, miksi turhaan juottaisi tavallista maitoa jos saa ilmaiseksi tissistä?[/QUOTE]

Eli ihan vaikka kouluikään asti ja samalla imettää miestäkin, kun mitä sitä turhaan maitoa ostaa kun tissistä saa?

Eiköhän jokaisen lapsen, niin ihmislapsen kuin eläimenkin KEHITYKSEEN KUULU se, että imetys loppuu jossain vaiheessa ja aletaan syödä ja juoda muuta? Onko tullut mieleen? Näettekö jossain lehmän imettämässä oman ikäistään lehmää?

[QUOTE="vieras";28294446]Eli ihan vaikka kouluikään asti ja samalla imettää miestäkin, kun mitä sitä turhaan maitoa ostaa kun tissistä saa?

Eiköhän jokaisen lapsen, niin ihmislapsen kuin eläimenkin KEHITYKSEEN KUULU se, että imetys loppuu jossain vaiheessa ja aletaan syödä ja juoda muuta? Onko tullut mieleen? Näettekö jossain lehmän imettämässä oman ikäistään lehmää?[/QUOTE]

Onko sun mies ihmislapsi? :O melko sairasta tuollaanen

[QUOTE="vieras";28294451]Onko sun mies ihmislapsi? :O melko sairasta tuollaanen[/QUOTE]

No onhan mieskin ihminen! Ja jos ihmiselle on turhaa antaa lehmänmaitoa kun tissistäkin saa, niin eikö se kannata koko perhe sitten sillä rintamaidolla ruokkia? Mitä ällöttävää siinä on? Samaan kategoriaanhan se menee kuin sen kouluikäisen lapsenkin imetys.

[QUOTE="vieras";28294461]No onhan mieskin ihminen! Ja jos ihmiselle on turhaa antaa lehmänmaitoa kun tissistäkin saa, niin eikö se kannata koko perhe sitten sillä rintamaidolla ruokkia? Mitä ällöttävää siinä on? Samaan kategoriaanhan se menee kuin sen kouluikäisen lapsenkin imetys.[/QUOTE]

No sä voit ihan yksikseen jäädä pohtimaan noita asioita kuule...

[QUOTE="vieras";28294446]Eli ihan vaikka kouluikään asti ja samalla imettää miestäkin, kun mitä sitä turhaan maitoa ostaa kun tissistä saa?

Eiköhän jokaisen lapsen, niin ihmislapsen kuin eläimenkin KEHITYKSEEN KUULU se, että imetys loppuu jossain vaiheessa ja aletaan syödä ja juoda muuta? Onko tullut mieleen? Näettekö jossain lehmän imettämässä oman ikäistään lehmää?[/QUOTE]

Kyllä imetys loppuu aina jossain vaiheessa, ennemmin tai myöhemmin. Meillä maitoallerginen vauva lopetti itse rintamaidon syönnin 1v 2kk ikäisenä. Ei vauva loputtomiin halua tissiä. ja tässä keskustelussa taisi kuitenkin olla kyse 1-vuotiaan imettämisestä eikä oman ikäisen ihmisen ruokkimisesta http://kaksplus.fi/images/icons/icon12.png

[QUOTE="vieras";28294468]No sä voit ihan yksikseen jäädä pohtimaan noita asioita kuule...[/QUOTE]

Ei kun kerro ihmeessä, missä iässä rintamaidon juominen on normaalia ja missä iässä siitä tulee epänormaalia? Kun osa paheksuu jo sitä, että minä en halunnut imettää taaperoa. Niin anna sinä mulle se ikä, kun imetys on vielä normaalia! Tai joku, jonka mielestä rintamaitoa kannattaa antaa kun siitä on PELKKÄÄ HYÖTYÄ. Kertokaa ihmeessä, haluan tietää!

[QUOTE="vieras";28294487]Ei kun kerro ihmeessä, missä iässä rintamaidon juominen on normaalia ja missä iässä siitä tulee epänormaalia? Kun osa paheksuu jo sitä, että minä en halunnut imettää taaperoa. Niin anna sinä mulle se ikä, kun imetys on vielä normaalia! Tai joku, jonka mielestä rintamaitoa kannattaa antaa kun siitä on PELKKÄÄ HYÖTYÄ. Kertokaa ihmeessä, haluan tietää![/QUOTE]

Ei siihen ole mitään yhtä numeroa, koska lapset on yksilöitä. Mutta jokainen ihmislapsi sen kyllä lopettaa ihan luonnostaan jossain vaiheessa, reippaasti ennen aikuisikää.

[QUOTE="vieras";28294495]Ei siihen ole mitään yhtä numeroa, koska lapset on yksilöitä. Mutta jokainen ihmislapsi sen kyllä lopettaa ihan luonnostaan jossain vaiheessa, reippaasti ennen aikuisikää.[/QUOTE]

Vastahan tuli se dokkari pitkään imettäjistä, yksi imetti 8-vuotiasta ja pari 6-vuotiasta. Se on sun mielestä vielä ihan normaalia? Kun mun mielestä ei.

Ei kannata miettiä lainkaan sitä, mitä mieltä toiset ovat. Jotkut paheksuu, kun imettää pitkään ja toiset sitä, että ei imetä tarpeeksi pitkään. Tehkää niin kuin itsestä tuntuu hyvältä! Itse sanoisin, että esim 2-vuotiaan imettäminen on vielä ihan normaalia. Tiedän niitä, jotka ovat imettäneet 3 vuotta. Kun meillä vauva oli 1v itse aloin tuntemaan, että tississä on kiinni jo iso lapsi eikä homma ollut enää mielekästä.

[QUOTE="vieras";28294513]Vastahan tuli se dokkari pitkään imettäjistä, yksi imetti 8-vuotiasta ja pari 6-vuotiasta. Se on sun mielestä vielä ihan normaalia? Kun mun mielestä ei.[/QUOTE]

Miksi ei, jos lapsi ja äiti niin haluaa.

[QUOTE="vierailija";28294521]Ei kannata miettiä lainkaan sitä, mitä mieltä toiset ovat. Jotkut paheksuu, kun imettää pitkään ja toiset sitä, että ei imetä tarpeeksi pitkään. Tehkää niin kuin itsestä tuntuu hyvältä! Itse sanoisin, että esim 2-vuotiaan imettäminen on vielä ihan normaalia. Tiedän niitä, jotka ovat imettäneet 3 vuotta. Kun meillä vauva oli 1v itse aloin tuntemaan, että tississä on kiinni jo iso lapsi eikä homma ollut enää mielekästä.[/QUOTE]

Kiitos! Tätä mieltä olen minäkin, siksi alkoi ärsyttää kun joku jo paheksui kun minä en halunnut imettää enää vuoden jälkeen ja kun lapsikin meni hoitoon. Eiköhän jokainen löydä ne omat aikataulunsa sen imetyksenkin suhteen, mitä helkettiä se muille kuuluu! :)

[QUOTE="Vieras";28294528]Miksi ei, jos lapsi ja äiti niin haluaa.[/QUOTE]

Ehkä siksi, että hakataan hengiltä koulun pihalla jos ottaa vielä huikat tissistä kun äiskä tuo kouluun?

[QUOTE="vieras";28294540]Ehkä siksi, että hakataan hengiltä koulun pihalla jos ottaa vielä huikat tissistä kun äiskä tuo kouluun?[/QUOTE]

Enpä usko että imetys tapahtuu koulun pihalla. Ja aika surkeaa jos sun lapset hakkaa toisia hengiltä koulun pihalla, oli syy sit mikä vaan. Enpä haluaisi lastani teidän piireihin, vaikka en noin vanhaa imetäkkään.

Monia vuosia imettäminen ei ole "normaalia" eli tavanomaista. Siksi jotkut kummastelee. Tehkää ihmiset rohkeasti poikkeus ja imettäkää niin kauan kuin lapsi ja äiti haluaa!

[QUOTE="vieras";28294540]Ehkä siksi, että hakataan hengiltä koulun pihalla jos ottaa vielä huikat tissistä kun äiskä tuo kouluun?[/QUOTE]

En ole kouluikäisiä imettänyt, mutta jotenkin hymyilyttää aina, kun imetykseen yhtään perehtymättömät ihmiset kuvittelevat, että taaperoa pitää imettää samalla rytmillä kuin sylivauvaa tiheän imun kautena. Juu varmasti olisi hankalaa ja väsyttävää ja noloa...