Voiko 5-vuotiaan edellyttää jaksavan kävellä 3,5 kilometriä yhtä soittoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "assi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"assi"

Vieras
Meillä on tuo matka kauppaan ja takaisin, olen vaatinut tyttäreltämme kävelemään tuon matkan kanssani, mutta hän aina vikisee, että matka on liian pitkä, ettei jaksaisi kävellä koko matkaa.

Onko matka mielestänne kohtuuttoman pitkä edestakaisin käveltäväksi tuon ikäiselle?

Mielestäni on vähän pitkä tuon ikäiselle. Varsinkin kun "valittaa", niin kyllä mielestäni lapsenkin sanaan voi uskoa. Selvästi tuntee tuon matkan liian pitkäksi itselleen.

Miksi te kävelette kauppaan ja takaisin tauotta? Vajaa 2 kilsaa on oikein passeli kävelymatka tauotta 5veelle, kokonaismatkakaan ei ole liikaa. Mutta sama matka päivästä toiseen ei varmasti ole kiinnostava. Lisäksi ei se matka tapa vaan vauhti.

en minä saisi 5v millään ilveellä kävelemään tuota matkaa. Onnittelut kun se teillä onnistuu.

Yksilöllistähän se on aikuisillakin. Joku kävelee parkkipaikalle ja kulkee autolla, joku kävelee montakin kilometria ihan tyytyväisenä.

Mun mielestä voi, jos nyt ei ihan joka päivä, meillä ei varmaan olisi edes vaihtoehtoa kun ei ole autoa, mutta eipä meillä kyllä ole 5 vuotiastakaan. Itse olen sen ikäisenä ja jo aikaisemmin kävellyt mielelläni pitkiä matkoja, lukuunottamatti niitä aikoja kun oli lonkka kipee sairauden takia.

Mun mielestä voi, jos nyt ei ihan joka päivä, meillä ei varmaan olisi edes vaihtoehtoa kun ei ole autoa, mutta eipä meillä kyllä ole 5 vuotiastakaan. Itse olen sen ikäisenä ja jo aikaisemmin kävellyt mielelläni pitkiä matkoja, lukuunottamatti niitä aikoja kun oli lonkka kipee sairauden takia.

No itse käyttäisin tuon ikäisellä "apuvälineitä", kesällä pyörää, talvella pulkkaa tai kelkkaa tms. Että ei sitä autoa tarvita.

On kohtuutonta vaatia 5-vuotiaan kävellä noin pitkää matkaa! Kauppamatkaksi 3,5km kävely olisi mulle aikuisenakin aivan liian pitkä matka.

Sä kuulostat mun mieheltä, mutta kyllä hänkin on selvittänyt 7kilsan reissun kevyesti. Jalkaa vain toisen eteen.

Mutta mulle on yhä epäselvää, onko kyseessä 3.5km vai 7km. Oma 4veeni on vain metsäreissuilla tehnyt jälkimmäistä. Suoraa tienreunaa ei kyllä nutisematta menisi kävelle, pyörällä kylläkin.

On kohtuutonta vaatia 5-vuotiaan kävellä noin pitkää matkaa! Kauppamatkaksi 3,5km kävely olisi mulle aikuisenakin aivan liian pitkä matka.

Siis häh, reilu kolme kilsaa pitkä matka aikuiselle? Et vissiin harrasta kuntoilua juurikaan? :D

Meillä on kauppaan ehkä puoltoista kilsaa suuntaansa, ja 3-vuotias kyllä tahtoessaan kävelee sen edestakaisin. Yleensä on apuväline - pulkka tai pyörä - mukana, jos väsy yllättää.

No jos lapsi ei jaksa niin ei jaksa. Minkäs sille voi? Ite kävelen kauppaan joskus maalla eka sen 15 km ja sit takas 15 km. =) ajattelin kesäl lähtee pyörällä pihtiputaalta hyvinkäälle mun siskon kanssa(18) ite oon 13.

[QUOTE="Jenis";22554227]Siis häh, reilu kolme kilsaa pitkä matka aikuiselle? Et vissiin harrasta kuntoilua juurikaan? :D

Meillä on kauppaan ehkä puoltoista kilsaa suuntaansa, ja 3-vuotias kyllä tahtoessaan kävelee sen edestakaisin. Yleensä on apuväline - pulkka tai pyörä - mukana, jos väsy yllättää.[/QUOTE]

Kyllä mä kävellä tykkään, mutta kuten totesin KAUPPAmatkaksi tuo olisi pitkä kävelymatka, kun on tottunut menemään julkisilla/pyörällä tai kaupat ovat ihan kodin lähellä. Eri asia sitten puhtaat kävelylenkit, helposti menee 10km huomaamatta.

Kyseessä on siis 3,5 km yhteensä (1,7 km per suunta). Lapsi saa kävellä aivan rauhassa, heittäytyi välillä hankeen tekemään lumienkeleitä. Mä yritän kannustaa lapsiani liikkumaan, mennään todella harvoin autolla, mutta rupesin vain miettimään, olenko ollut kohtuuton.

[QUOTE="a.p";22554318]Kyseessä on siis 3,5 km yhteensä (1,7 km per suunta). Lapsi saa kävellä aivan rauhassa, heittäytyi välillä hankeen tekemään lumienkeleitä. Mä yritän kannustaa lapsiani liikkumaan, mennään todella harvoin autolla, mutta rupesin vain miettimään, olenko ollut kohtuuton.[/QUOTE]

Ei oo kohtuutonta, meillä tosiaan kolmivuotias selvittää just tollaisella vapaalla tyylillä saman matkan. Ja miten ne ipanat hyötyliikuntaan oppii, jollei niitä vanhemmat siihen opeta...

Nykyajan penskat eivät enää kävelisi metriäkään, jos ei olisi tarvis. Omat on opetettu kävelemään valittamatta ja tuohan on tosi lyhyt matka. Meidän 4v. taittaa tuon matkan kevyesti. Emme omista autoa, joten kävely/pyöräily on lapsillemme itsestäänselvä tapa liikkua. Ja autoa emme hanki =)

Täällä päin perhepäivähoitajat kävelyttää pienempiäkin lapsia tuollaisia matkoja. Tarkoitus varmaan väsyttää ne lapset että saavat ne varmasti nukkumaan.

Omaa lastani en viitsisi kävelyttää noin pitkää matkaa, ellei oikeasti olisi pakko.

[QUOTE="a.p";22554318]Kyseessä on siis 3,5 km yhteensä (1,7 km per suunta). Lapsi saa kävellä aivan rauhassa, heittäytyi välillä hankeen tekemään lumienkeleitä. Mä yritän kannustaa lapsiani liikkumaan, mennään todella harvoin autolla, mutta rupesin vain miettimään, olenko ollut kohtuuton.[/QUOTE]

Mielestäni et ole kohtuuton. Ei ne lapset ikinä opi liikkumaan ellei pienenä aloiteta. Sitten ollaankin kohta siinä pisteessä että kuskataan autolla joka paikkaan.

no taitaa tosiaan riippua paljon lapsesta..meillä kohta 5v juoksee jä kävelee mielellään puistoon,leikkikentälle yms. temmeltää pihalla tuntikausia.mutta kauppamatka(saman pituinen kun teillä)ei mene ikinä kävellen.kyllä siis kävelee mutta viimestään tulomatkalla haluaa seisomalaudalle/pulkkaan.en mä viitsi pakottaa jos ei halua,inhoan itekkin kaupassa käymistä joten meillä tapana hoitaa kauppamatka+käynti mahdollisimman nopeesti et pääsee tekeen muutakin.

Yhteistyössä