Voiko 5-vuotiaan edellyttää jaksavan kävellä 3,5 kilometriä yhtä soittoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "assi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä meilläkin tuon ikäisenä käveltiin jo 5 km:n lenkkejä. Talvella oli yleensä potkuri mukana, mutta usein lapsi halusi sitä työntää ja istui kyydissä vain alamäet... se vauhdin hurma. :) Ihan mihinkä lapsensa opettaa.

En ois uskonut että joku ihminen voi oikeasti olla sitä mieltä että 3,5 km on liikaa 5 vuotiaalle?
Jotain yli-ihmisiäkö ovat sitten ne oikeasti liikuntaa harrastavat lapset? Itse ei mitään hirveän liikunnallisia olla, mutta silti meillä on kyllä lapset n. 5-vuotiaasta kävelleet mukana metsälenkit koirien kanssa silloin kun ovat halunneet lähteä (km paljon enemmän) ja toisaalta jokainen on ollut 3-vuotiaana ensimmäistä kertaa laskettelurinteessä ja aika nopeasti päivälippujen ostoon on siirrytty. Mites ne kaikki lapset jotka esim. luistelee, hiihtää jne tavoitteellisesti? Esim. 6-vuotiaillakin treenejä voi olla jopa 5-6krt/viikossa.

Jos 5-vuotias valittaa 3,5km kävelemisestä, saati pienemmästä joka kerta niin olisin todella huolissani, koska silloin lapsen kunto on eittämättä huono, juoksi hän kuinka paljon vaan leikkipuistossa. Itse haluan kyllä pitää huolen että lapseni ovat hyvässä kunnossa koko kasvuiän ja toisaalta heille on sitten helppoa = iloista mm. liikunnantunnilla kun ei tarvii miettiä mitä jaksaa ja mitä ei.

Meillä ainakaan 5-vuotiaat eivät olisi tuota matkaa mukisematta kävelleet, vaikka sama matka olisikin mennyt helposti pihalla kavereiden kanssa juostessa. Eli oma kokemukseni on, että lapselle kävely paikasta A paikkaan B on puuduttavan tylsää. Varsainkin jos kyseessä kauppareissu.

Eli minusta voi olettaa jaksavan, mutta on väärin ainakaan päivittäin edellyttää moista, koska tapaa helposti lapselta liikkumisen ilon.

Kas kun kukaan ei ole vielä kehdannut kertoa, että hänen 5-vuotiaansa istuu edelleen niissä Emmaljungan Scootereissa (Reimatecit päällä), koska eihän nyt hyvänen aika sentään noin iso lapsi voi koskaan kävellä mihinkään. Mun mielestä alle 2 km suuntaansa ei ole pitkä matka. Päiväkodissa käyvät jo pienten ryhmässä kävelemässä pitempiä matkoja, eikä siinä varmaan mitään ongelmaa ole, koska hoitajat tekevät sitä toistuvasti.

kyllä terveen viisi vuotiaan pitää tuollanen matka JAKSAA kävellä. eriasia sitten huvittaako lasta :D

kun mulla ei ollut korttia, poika joutui kävelemään pitkiäkin matkoja ,välillä narisi enempi,välillä vähempi.mutta jaksoi kyllä,siinä ei ongelmaa, että kunto olis loppunut kesken.nyt se nariseminen on sitten siirtynyt auton takapenkiltä kuuluvaksi "onks viel pitkä matka,mä en jaksa, koska ollaan perillä"jne ;)
jokapäivä en lasta "Kiusais" tuollasella tylsällä pitkällä kävelyllä, mutta silloin tällöin tekee vaan hyvää!

On kohtuutonta vaatia 5-vuotiaan kävellä noin pitkää matkaa! Kauppamatkaksi 3,5km kävely olisi mulle aikuisenakin aivan liian pitkä matka.

TÄÄÄÄÄÄÄÄÄHHHHHH, kyllä vaan meillä kävellään! Meillä käydään ihan huvikseen kävelymatkoilla, kävellään leikkipuistoon ym. Vajaa kaksi kilometriä ei ole mahdottomuus kävellä vaikka ei ollakaan mitään urheilullisia, mutta kyllä ihmisen kuuluu liikkua,jos on liikkuvat jalat "suotu". Jos toi matka on aikuiselle liian pitkä kävellä pair-kolme kertaa viikossa kauppaan, niin sitte kannattaa olla todella huolissaan kunnostaan!!!

Voi ihan hyvin olettaa että jaksaa :)
Ei ihme että suomalaiset nuoret ovat heikkokuntoisia jos pienestä pitäen mennään aina autolla, rattailla tai bussilla.
4v käveli kerhoon ja takaisin 2km suuntaansa(3xviikossa) ja 5vuotiaana 5-8km päiväretkiä.

Voi edellyttää hyvinkin, mun kaksivuotiaani just reippaili tuon matkan ihan iloisesti. :) Eri asia vaan, huvittaako kävely joka päivä tai onko se sitten ihan pakkopullaa, silloin ei aikuinenkaan mielellään kävele.

[QUOTE="just just";22556901]Kas kun kukaan ei ole vielä kehdannut kertoa, että hänen 5-vuotiaansa istuu edelleen niissä Emmaljungan Scootereissa (Reimatecit päällä), koska eihän nyt hyvänen aika sentään noin iso lapsi voi koskaan kävellä mihinkään[/QUOTE]

Mä oon yllättynyt miten paljon täällä on matkan pituuden kauhistelijoita siihen nähden miten tiukasti rattaat yli 2veeltä tuomitaan. Mä en oikein ymmärrä miten iso osa ihmisistä ulkoilee, kun rattaita ei voi käyttää ja kilsa on pitkä matka 5veelle...

Ei oo pitkä matka, jos nyt et juoksuta aikuisen vauhtia lasta.
Nykyäänhän kouluunkin kuskataan aamua, iltaa ja sit maksetaan kalliita liikunta harrastuksia, mutta unohdetaan hyötyliikunta kokonaan. Ja tän asian kyllä näkee kun aamulla koulun ohi ajaa niin kouluun kuljettajia on ihan todella paljon.
Ja ikävä kyllä koululaisista jo aika paljon sellaisia melko pulskia lapsia, pienemmissä lapsissa vähemmän, mutta lapset alkaa lihoon siinä kouluiässä, eikä ihme kun päivät pelataan pleikkaa tai katsotaan teeveetä syödään epäterveellisesti eikä tietenkään lapsi voi kävellä minnekkään vaan autolla kuskataan ja sitten lapsi käy parikertaa viikossa jossain liikunta harrastuksessa, kun kuitenkin suosituksen mukaan lapsen pitäisi liikkua parituntia päivässä. Ja sit vanhemmat puhuu kuinka liikunnallinen lapsi on ja ihmettelee ku maha alkaa kasvaan vaikka liikkuukin.
On ihan tervettä, että pienikin lapsi kävelee jo jonkinmoisia pätkiä. Joten kävelkää vaan, hyvä että tottuu liikkumaan.

[QUOTE="assi";22553953]Meillä on tuo matka kauppaan ja takaisin, olen vaatinut tyttäreltämme kävelemään tuon matkan kanssani, mutta hän aina vikisee, että matka on liian pitkä, ettei jaksaisi kävellä koko matkaa.

Onko matka mielestänne kohtuuttoman pitkä edestakaisin käveltäväksi tuon ikäiselle?[/QUOTE]

Voi kävellä.

Monien palstalaisten mielestä kävelykin on näköjään extreme laji, jota ei normaalin lapsen pitäisi joutua tekemään :)
Hyvä matkahan tuo on kävellä, et siis tosiaankaan ole kohtuuton!

Mä ihmettelen näitä vastauksia suuresti. Millähän ilveellä mä ulkoiluttaisin tuota koiraa jos ei mun reilu 5v jaksaisi kävellä tuollaista matkaa ?

Tai no joo, ei jaksakaan jos isä on mukana, "isi ota syliin" ja isi ottaa. Mutta kun julma äiti on mukana niin jaksaa erittäin hyvin.

Siis matka kaupaan olikin sen reilut 1,5km?

Minä siis ymmärsin asian niin, että kauppaan on matkaa tuon 3,5km ja ajattelin että onhan sieltä sit sama matka kotiinkin. Jos siis kysymys on tuosta 1,7km niin oma 2-vuotias kävelee tuon matkan. 7km sen sijaan ei :)

Viimeksi muokattu:
Siis matka kaupaan olikin sen reilut 1,5km?

Minä siis ymmärsin asian niin, että kauppaan on matkaa tuon 3,5km ja ajattelin että onhan sieltä sit sama matka kotiinkin. Jos siis kysymys on tuosta 1,7km niin oma 2-vuotias kävelee tuon matkan. 7km sen sijaan ei :)

Minäkin ymmärsin että yhteensuuntaan on 3,5km mikä tuntuu pitkältä, mutta jos yhteensä on 3,5km niin ei se ehkä ihan niin pitkä matka olekaan :)

Meillä mennään paljon kävellen joka paikkaan, joten meillä ei tuon ikäiselle ole tuo matka eikä mikään. Itse asiassa pienemmätkin ovat kävelleet tuollaisen matkan kitisemättä.

Ei 3,5km ole paljoa 5v:lle. Kesällä käveltiin kylästä kotiin 5km matkassa 5v, 9v ja 11v, hyvin meni ja nuo 5v ja 9v kävelivät todellisuudessa enemmän kun juoksentelivat edellä ja sitten takaisin ja taas eteen ja taas takas... Nyt syksyllä mies kävelytti tuon saman lapsi katraan 6km matkan ja ihan hyvin oli kuulemma mennyt.

Riippuu myös siitä, missä vaiheessa päivää tuo kauppareissu tehdään (aamulla virkeänä vai päiväkotipäivän jälkeen väsyneenä), ja saako siellä kaupassa yhtään levätä vai joutuuko kävelemään kärryjen vierellä 30 min ja heti takaisin.

Yhteistyössä