Voiko 5kk vauva nousta istumaan? Missä iässä teillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja moronterveeks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

moronterveeks

Vieras
Eräällä palstalla eräs äiti kehui kuinka 5kk vauva "oppinut nousemaan jo istumaan".

Missä iässä teillä on alettu nousta istumaan itse? Meillä esikoinen 9kk iässä ja kuopus ei vielä ole noussut, on nyt 6kk.

Mun on vähän vaikee käsittää että 5-kuinen nousisi itse istumaan.

Meillä 9 kuukauden iässä jo kävelleet, joten kai ne ennen sitä ovat oppineet. 4 kk neuvolassa nuorin otti konttausasennon, sen muistan kun lääkäri nauroi menijälle...

mun tutun lapsi nyt 4kk on yrittäny jo melkein parin kuukauden ajan punkee istumaan, siis sylissä ei tietenkää lattialla :D ja kun on sitterissä tai vastaavassa niin siinäkin yrittää punkee istuma-asentoon. eli kai tuo ihan normaalia on, jos on vauvalla kiire :D

meidän 4kk vauva ei edes vielä kunnolla niskoja pidä :(

Eräällä palstalla eräs äiti kehui kuinka 5kk vauva "oppinut nousemaan jo istumaan".

Missä iässä teillä on alettu nousta istumaan itse? Meillä esikoinen 9kk iässä ja kuopus ei vielä ole noussut, on nyt 6kk.

Mun on vähän vaikee käsittää että 5-kuinen nousisi itse istumaan.

3-4kk yritti sitterissä punkea itseään istumaan. Itse nousi istumaan 11kk :). <<<<<ehkä sanoi tuota punkeamista istumaan nousemiseksi.

Hoitakaa lapsia sylissä, pyöritelkää käsissä. Ei ne lihakset makuulla kehity niin nopsasti, varmasti niskalihakset kehittyy jos aina puettaisiin sylissä pyöritellen.

No sitä mäkin jäin miettimään että jos se mamma tarkoitti sitä "istumaan punkeemista". Kyllä tuo meidän 6kk on tehnyt sitä jo jonkin aikaa, ja istuukin jo jotenkin ilman tukea, mutta että NOUSEE ISTUMAAN. :o

[QUOTE="vieras";27265218]Maasta vai sylistä osasi nousta? Lapsi osaa nousta istumaan sitten kun nousee lattialta istumaan, ei sylistä. Jos sekin lasketaan, että sylissä nousee istuma-asentoon, niin meillä nousi jo 3kk iässä, mutta kun ei lasketa.[/QUOTE]

maasta nousi, sylissä, rattaissa ja sitterissä pungerti jo 2,5 kk ylöspäin..on ollut syntymästään asti jäntevä tyttö ;)

meillä tulee tytöllä ensviikolla 6kk täyteen, osaa kontata, ryömittykkin on jo 1,5kk(vissiin kauemminkin, kun en tarkkaan muista). Nyt on tosi hilkulla et nousee istumaan. Vauvat kehittyy eri tahtia, voihan sitä jo 5kk ikäinenkin nousta itse istumaan.

Esikoinen nousi istumaan 4kk ikäisenä ja konttasi vähän sen jälkeen.

Kuopus on nyt reilun 3kk eikä yritä edes kääntyä minnekään suuntaan. Niin ne lapset on erilaisia.

meillä oppi neiti pari viikkoo sitten ton istumaan nousun, nyt ikää siis 8kk.. siskon poika ryömi jo 4kk iässä ja lähti konttaa heti perään.. ja vähän ajan päästä jo punkes istumaan.. et aika vauvakohtaista on :) mut meijän tyttö sanokin ekan sanansa 7kk iässä :)

Siinäkin on eroja, miten kukakin käsittää "istumaan nousemisen".

Myös vauvojen kehitys tapahtuu omaan tahtiin.

mä käsitän istumaannousemisen niin, että vauva itse lattialla ollessaan nousee istuma-asentoon ja pystyy itsekseen siinä istumaan, tuetta istuminen on asia erikseen... ja se,että pungertaa vatsalihaksilla itseään istuma-asentoon esin vaunuissa tai turvakaukalossa.

Kyllä voi. Muistan kun neuvolassa hoitajan sijainen kauhisteli miten istutan rattaissa viisikuukautista vauvaani. Piti luentoa vauvan selän lihaksien kehittymättömyydestä. Kerroin, että lapsi menee jo konttausasennosta itse istumaan ja kysyn pitäisikö se tästä lähtien töniä kumoon. Ei kehottanut tekemään niin :D Esikoinen ei taas istunut kunnolla vielä 7-kuukauden iässäkään, mutta normaalisti kehittyi tuokin.

Meillä nuorempi breikkas viiden kuukauden ikäisenä, eli siis koitti päästä konttausasennosta istumaan, tasan 6kk onnistui. :)

Nyt 9kk ja ensimmäiset askeleet otettu, mutta onhan niitä aikaisempiakin lapsia kuin meidän, joten pidän sitä mahdollisena.

Ei mitään muistikuvaa, että milloin esikoinen nousi istumaan. Se jäi mieleen, että tukea vasten nousi seisomaan 5kk3vko iässä. Ryömimään lähti 4,5kk ikäisenä.

Toisilla vaan tuntuu olevan kova kiire joka paikkaan :) Toivottavasti pikkuveli (nyt 2kk) ei olisi ihan yhtä hätäinen, koska se on oikeasti kamalaa kun vauhtia riittää, mutta järkeä ei ole yhtään.

Yhteistyössä