Voiko ä.neuvolan terveydenhoitaja kirjoittaa sairas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kristiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kristiina

Jäsen
05.07.2004
60
0
6

eli mulla on näköjään iskeny hirviä flunssa
huomenna aamulla olisi mulla neuvola ennen työvuoroa. voiko äitiysneuvolan terkka kirjoittaa töistä saikkua pari päivää? onko se pätevä todistus töihin?
vai pitääkö sen olla lääkärin tai sairaanhoitajan todistus?

Joo, riippuu ihan työpaikasta.. Työnantaja saa päättää minkälaisen todistuksen hyväksyy, eli kannattaa sieltä kysellä käykö. Esim. meillä terveydenhoitajan todistuksella saa olla poissa 1 päivän ja vain siinä tapauksessa että ei ole saanut aikaa lääkärin vastaanotolle..

Voi kirjottaa 3+2 pv, mutta tosiaanki joillaki työpaikoilla ei terveydenhoitajan/sairaanhoitajan sairaslomalaput kelpaa.
Mein työpaikalla niitä ainaki käytettiin "väärin"... joten työnantaja ei hyväksy kuin lääkärin kirjoittaman

Kyllähän se voi kirjoittaa, mutta riippuu ihan työpaikastasi hyväksyvätkö terkkarin kirjoittaman.

Meillä saa oll 3vrk pois ilman todistusta, ja silloin ei kelpaa kuin lekurin kirjoittama

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 11:12 ansku87 kirjoitti:
Terveydenhoitajahan on sairaanhoitaja.. On vaan opiskellut hieman pidempään että on saanut terkkarin paperit. Eli pystyy kyllä kirjoittamaan sairaslomaa sen 3pvä.

Samassa ajassa yleensä luetaan sh:ksi tai th:ksi... eli nykyisin 3.5 vuotta... silloin ku oli vielä opistoasteen koulutuksena niin 4.5 vuotta. Molemmissa melkein samat aineet, mutta viimisen vuojen aikana sitte ns. erikoistumiset.

Mutta itse kysymykseen, niin itse olin vajaa vuosi vielä äippäneuvolassa töissä niin kyllä me ihan saatiin se 3 vrk saikkua kirjottaa.. sitte siitä edemmäs niin lääkäri kirjotti. Mutta tietysti kannattaa vielä varmistaa se työnantajalta, että hyväksyykö se sen ennen ku on poissa.. Ja seki kannattaa kysässä, että riittääkö pelkkä puhelimella pyydetty sairaslomalappu vai täytyykö käydä itse paikanpäällä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 17:45 typsy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 11:12 ansku87 kirjoitti:
Terveydenhoitajahan on sairaanhoitaja.. On vaan opiskellut hieman pidempään että on saanut terkkarin paperit. Eli pystyy kyllä kirjoittamaan sairaslomaa sen 3pvä.

Samassa ajassa yleensä luetaan sh:ksi tai th:ksi... eli nykyisin 3.5 vuotta... silloin ku oli vielä opistoasteen koulutuksena niin 4.5 vuotta. Molemmissa melkein samat aineet, mutta viimisen vuojen aikana sitte ns. erikoistumiset.

Mutta itse kysymykseen, niin itse olin vajaa vuosi vielä äippäneuvolassa töissä niin kyllä me ihan saatiin se 3 vrk saikkua kirjottaa.. sitte siitä edemmäs niin lääkäri kirjotti. Mutta tietysti kannattaa vielä varmistaa se työnantajalta, että hyväksyykö se sen ennen ku on poissa.. Ja seki kannattaa kysässä, että riittääkö pelkkä puhelimella pyydetty sairaslomalappu vai täytyykö käydä itse paikanpäällä...

Sairaanhoitajan koulutus kestää 3 ½v, terveydenhoitajan 4v, molemmissa samat perusopinnot. Olipa sitten terkkari tai sairaanhoitaja, niin kolme päivää peräkkäin voi kirjottaa sairaslomaa, sen jälkeen tarvitaan lääkärin tod.

Niin ne vaan ajat muuttuu... itte valmistuin sairaanhoitajaksi vuonna -99 ja koulutus kesti silloin 4.5 vuotta koska en ollu ylioppilas.. myös terkkarit valmistu samassa ajassa... ylioppilaspohjaset valmistu sitte 3.5 vuodessa.. :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 16:42 marjak kirjoitti:
Eli pitää nuhakuumeen takia mennä lääkäriin, muutenkin ruuhkaiseen päivystykseen lisäämään lääkärien työtaakkaa? :/

Työnantajien pitää järjestää työterveyshuolto työterveyshuoltolain velvoittamalla tavalla. Eli näitä työnantajien vaatimia todistuksia haetaan omalta työterveyslääkäriltä, eikä siis kuormiteta turhaan julkista terveydenhuoltoa työnantajien omapäisten määräysten takia.

Itse olen työpaikassa, jossa onneksi saa olla 3 päivää pois ilman todistuksia. Työnantajani työterveyshuolto pelaa erinomaisesti, yleensä kun aamulla soittaa työterveyshuoltoon, saman päivän aamupäivänä saa jo ajan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 14:58 Ay-äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 16:42 marjak kirjoitti:
Eli pitää nuhakuumeen takia mennä lääkäriin, muutenkin ruuhkaiseen päivystykseen lisäämään lääkärien työtaakkaa? :/

Työnantajien pitää järjestää työterveyshuolto työterveyshuoltolain velvoittamalla tavalla. Eli näitä työnantajien vaatimia todistuksia haetaan omalta työterveyslääkäriltä, eikä siis kuormiteta turhaan julkista terveydenhuoltoa työnantajien omapäisten määräysten takia.

Itse olen työpaikassa, jossa onneksi saa olla 3 päivää pois ilman todistuksia. Työnantajani työterveyshuolto pelaa erinomaisesti, yleensä kun aamulla soittaa työterveyshuoltoon, saman päivän aamupäivänä saa jo ajan.

Haen ennemmin todistuksen oman kunnan sairaanhoitajalta kuin lähden ajamaan 40 km päähän työterveyshuoltoon!

Yhteistyössä