Voiko isä jäädä töistä kotiin vauvaa oitamaan jos äiti on sairaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää tulevaisuuden varalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minskunmami:
Kyllä meillä mieheni on saanut jäädä kotiin lasta hoitamaan kun olen ollut kahdesti niin kipeä, etten pysynyt lasta hoitamaan. mieheni on pitänyt toimittaa minun sairasloma todistukseni töihin. ja olen siis kotona,kotihoidontuella.

Voisiko siihen sitten vaikuttaa työpaikka? mieheni on valtiolla,merivoimissa töissä ja siellä näin onnistuu ja sairaana olen ollut selkäni takia.

Alkuperäinen kirjoittaja ihanainen:
Eri asia on sitten se, jos myös kotona hoidettava lapsi on kipeänä. Sitten mies saa jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta (ja saa palkkaa).

Ei muuten saa! On nimittäin omakohtaista kokemusta. Lääkärintodistus kolmesta sairaasta alle kouluikäisestä + 40 asteen kuumeessa olevasta äidistä -> ei saanut ko. poissaoloajalta palkkaa. Työnantajan luvalla oli pois töistä, kun tajusuvat, etten millään voi hoitaa siinä kunnossa kolmea sairasta lasta (nuorin vajaan vuoden ikäinen)

Että näin. Ja on ihan työehtosopimuksen mukainen juttu. Kysyttiin silloin miehen liitosta. Mun kohdalla oli lääkärintodistuksessa kotiäiti. Jos olisin ollut työssäkäyvä äiti, mies olisi saanut palkkaa siltä ajalta kun oli meitä potilaita hoitamassa!!

Yhteistyössä