Voiko isä saada sairaslomaa jos äiti on sairas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mam"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="asia";25386411]No eihän se isän työnantajan "vika" ole jos puolisi on sairaalassa, lapselle joko kotiin hoitaja tai sitten lapsi esim. päiväkotiin.[/QUOTE]

Aina on onnistunut sairasloman saaminen jos on tälläinen tilanne ollut. Kannattaa vilkaista mitä oman alan työehtosopimus sanoo,varsin monessa on mahdollista saada lomaa jos puoliso joutuu sairaalahoitoon. Monesti se hoito kestää sen verran vähän aikaa,että siinä ajassa ei edes päiväkotipaikkaakaan järjesty.

Meillä oli viime talvena vastaavanlainen tilanne, kun odotin toista. Esikoinen reilu vuoden ikäinen, enkä jaksanut hoitaa. Oli päiviä ettei päässyt sängystä ylös pahojen liitoskipujen ja lantion löystymisen kanssa. Miehen pomo sitten pitkin hampain antoi jäädä palkattomalle virkavapaalle pahimpina päivinä. Kunnalta pyydettiin hoitoapua kotiin palvelusetelin turvin, mutta niitäkin olisi pitänyt osata varata viikkoja ennen tarvetta.
Jos äiti olisi sairaala kunnossa, niin käsittääkseni isä silloin saisi jäädä kotiin.

Sairaslomaa voi saada vain se joka itse on sairas. Tilapäistähoitovapaata voi saada alle 10v lapsen hoidon järjestämiseksi jos lapsi on sairas. Se ei ole sairaslomaa. Jos kotona oleva vanhempoi sairastuu, ei työehtosopimuksissa ole kohtaa, jolloin toinen voisi saada palkallista hoitovapaata. palkatonta kai työnantajan usein myöntävät.

[QUOTE="mam";25386363]Tuntuu aika kovaa nousevan kuume nyt.. Mulla ei oo ollut kuumetta moneen vuoteen jotan on aika huippaava olo ja heikottaa muutenkin. Meillä on 1v lapsi, niin voisko mies saada saikkua ja olla äidin apuna kotona?[/QUOTE]

Minulle tuli rintatulehdus ja kuume hipoi 40. Olen hoitovapaalla ja mieheni eli lasten isä käy töissä Lapset ovat 4v ja 6kk. Lekuri kirjoitti mulle sairauslomatodistuksen. Mieheni antoi sen työnantajalleen ja voi näin ollen hoitaa lasta kotona sairauslomani ajan. Työnantajan ei kuitenkaan ole pakko tätä todistusta hyväksyä. Mieheni työnantaja hyväksyi, kiitos siitä. Joustavuus on molemminpuolista.

eipä saanut vapaata mun mies kun multa leikattiin umppari ja olin 2viikkoo nostelukiellossa,juu meillä oli tuolloin lapset 1v ja 2v,joten nostelin kiellosta huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25387336:
no eiköhän palkatonta saa tai sitten jos on käyttämättömiä lomapäiviä. mutta varsinaista sairaslomaahan ei isä tuossa tapauksessa saa.

Näinpä, ihmisillä tuntuu olevan vähän termit hukassa.

7 §
Poissaolo pakottavista perhesyistä
Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.
Työsopimuslaki 26.1.2001/55

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

4 luku
Perhevapaat

7 a § (4.3.2011/197)
Poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamiseksi
Jos työntekijän poissaolo on tarpeen hänen perheenjäsenensä tai muun hänelle läheisen henkilön erityistä hoitoa varten, työnantajan on pyrittävä järjestämään työt niin, että työntekijä voi jäädä määräajaksi pois työstä. Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaan kestosta ja muista järjestelyistä.

Työhön paluusta kesken sovitun vapaan on sovittava työnantajan ja työntekijän kesken. Jos siitä ei voida sopia, työntekijä voi perustellusta syystä keskeyttää vapaan ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen työhön paluuta.

Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä selvitys poissaolon ja sen keskeyttämisen perusteesta.

Huomaa, tuo on ihan laki, jota rikkomalla työnantaja voi joutua korvausvastuuseen. Eli pakottavistas perhesyistä poissaoloa tai poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamisen vuoksi TYÖNTEKIJÄN POISSAOLOA ON HYVÄKSYTTÄVÄÄ. Mututuntumalla täällä jotain muuta huutelevat voivat katsoa peiliin ja miettiä mitä mielihyvää saavat tuosta paskanjauhamisesta.

Yhteistyössä