Voiko joku selittä minulle mikä on...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Venakko Milanna

Vieras
synnytykseen jälkeinen psykoosi tai skitsofrenia?Onko se sama kun masennus vai jotain vakavampi?Kun mä joka kerta mietin voiko minulla olla jotain muuta kun masennusta :/ ,mä vähän luin näistä sairauksesta sielä kirjoitetiin että jos on joku psykoosi tai skitsofrenia,potilalla pitäis olla kova pelkko ja minulla on pelkko :/ tai mä lukenut liika?

Synnytyspsykoosi on eri kuin masennus. Psykoosiin sairastuu vain murto-osa, reilusti alle prosentti synnyttäneistä. Masennus taas on yleisempää.

Masennuskin voi mennä hoitamatta psykoosiin asti. Psykoosiin liittyy tai voi liittyä voimakkaasti myös aistiharhat.

Voi olla että sä olet lukenut liikaa. Jos sä olisit psykoosissa, et kirjoittelisi tänne....
Häntä pystyyn ja annat hevosen murehtia, sillä on isompi pääkin!

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Synnytyspsykoosi on eri kuin masennus. Psykoosiin sairastuu vain murto-osa, reilusti alle prosentti synnyttäneistä. Masennus taas on yleisempää.

Masennuskin voi mennä hoitamatta psykoosiin asti. Psykoosiin liittyy tai voi liittyä voimakkaasti myös aistiharhat.
Voi ei! :o Mitä jos ne masennuslääke eivät auta minulle,sit mun todellisuuden taju häviä kokonaan,huhh pelotta :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja milanna:

Voi ei! :o Mitä jos ne masennuslääke eivät auta minulle,sit mun todellisuuden taju häviä kokonaan,huhh pelotta :ashamed:

Eihän sitä lääkkeisiin pelkästään kannatakaan turvautua. Terapia ja turvaverkko kaiken a ja o.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi olla että sä olet lukenut liikaa. Jos sä olisit psykoosissa, et kirjoittelisi tänne....
Häntä pystyyn ja annat hevosen murehtia, sillä on isompi pääkin!
nii kyllä mä tiedän mä luen viime aikoina liika ja pää tule sekaiseks sen takia,mies halua jo heitä pois koko tietokone :D

Milanna, ei masennus yleensä pahene psykoosiin asti, vaikka lääkkeet ei 100% auttaisikaan. Masennus voi jatkua samanlaisena pitkäänkin, tai masennus voi lieventyä/parantua lääkkeillä(kin) Elä lietso itseesi tyhjään pelkoja

Eihän sitä lääkkeisiin pelkästään kannatakaan turvautua. Terapia ja turvaverkko kaiken a ja o.
Juu mä sain tänään aika terveyskeskukselta psykoloogille keskustelemaan,menen sinne pari viikon päästä =)

Juu mä sain tänään aika terveyskeskukselta psykoloogille keskustelemaan,menen sinne pari viikon päästä =)

Se on äärettömän tärkeä ja hyvä alku, kun olet apua hakenut! Jaksamisia sinulle!

Varaa aika psykiatrilta, ja kerro epäilyistäsi. Minulla todettiin Skitsofrenia synnytyksen jälkeen ja ilman ammattimaista hoitoa en olisi selvinnyt. Nyt ennusteeni on hyvä, koska tilanteeseen puututtiin AJOISSA! älä pelkää pyytää apua. On yleistä, että skitsofrenikolle ensin annetaan masentuneen paperit.Voi olla, ettei sinulle annetakaan skitsofrenia diagnoosia, vaikka asiaa tutkittaisiin. Silloin ainakin tiedät miten asiat ovat. Se helpottaa pelkoa. Miehesi on myös vaikea hyväksyä, että jotakin on vinossa. Parempi tietää mikä.
Toivon hyvää vointia sinulle.

Yhteistyössä