Voiko lapselle suuttua jos herää liian aikaisin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt....

Vieras
Minä en nyt tiedä toiminko kovinkin väärin. Meillä nukutaan 8 asti joka aamu. On nukuttu jo ainakin vuosi. No, eilen lapsi heräsi klo 7.00 tänään 05.45.

Käskin lapsen nukkumaan ja sanoin, että on yö. Sitten alkoi kamala monkuminen ja mankuminen, että on nälkä. Nousin rätti poikki väsyneenä (meidän elämänrytmissä tuo on oikeasti vielä yö, vaikka monissa perheissä normaalia). Olin suutuksissa ja vihainen. Aloin keittämään puuroa, komensin lapsen pöytään ja urputin kun tähän aikaan tarvii nousta. Miksi ei voinut koittaa nukkua vielä ja kerroin tiukkaan sävyyn, että kello on niin vähän, että kaikki muut vielä nukkuvat. Lapsi kuunteli totisena, söi puuronsa ja alkoi monkua kun ei ole mitään tekemistä ja ei keksi leikkiä itselleen ja minun pitäisi leikkiä hänen kanssaan.

Aloin tekemään kotitöitä, edelleen kiukkuisena ja sanoin tiukasti, että nyt leikit ihan yksin ja keksit tekemistä kun kerta noin aikaisin piti herätä. Minä en nyt ole kanssasi vaan olet yksin ja teet mitä keksit.

Saako lapselle olla vihainen tälläisestä asiasta? Miten te pääsette ärtymyksenne ja kiukun yli kun lapsi herää paljon aikaisemmin kuin normaalisti, eikä suostu enää nukkumaan, vaikka itsellänne on yöunet vielä täysin kesken?

Onko teillä pimennysverhot makkarissa?
Meillä on pahimmillaan herätty kanssa vähää vaille kuusi ja kyllä silloin on harmittanut jonkun verran. Meillä lapset ovat kuitenkin sen verran isompia jo, että hyvin pärjäävät keskenään ja isompi voi laittaa myös pienemmälle aamupalan pöytään. Mutta ei tietenkään onnistu sellainen, vaan meidät pitää vängällä saada potkittua ylös.

Voi kai sitä olla vihainen mistä vaan, mutta ei se lopputulosta muuta. Turhaa kiukuttelua aikuiselta ihmiseltä. Ihan samoin lapsi vois olla vihainen siitä, että pitää maata 8 asti, vaikka ei nukuta. Klo 6 on jo ihan normiaamu, eikä mikään yö.

No ei saa suuttua, typerästi olet käyttäytynyt.

Kyllä muakin väsyttää usein vielä silloin kun lapsi herää, mut laitan lastenohjelmat pyörimään ja torkun itse sohvalla. välillä käyn laittamassa jonkun nopean aamupalan. Ei se nyt niin vakavaa ole.

Riippuu lapsen iästä. Kyllä minä olen 7v ( joka herää meillä aina aikaisin, jopa 5 aikaan ) että takaisin sänkyyn tai leikit hiljaa huoneessasi. Minkäs sille voi jos herää, mutta täytyy tuon ikäisen jo osata kunnioittaa muiden unta. 3v kohdalla tai vauvan niin ei todellakaan voi suuttua. Eihän se lapsen vika ole jos herää.

Ei ole aihetta moiseen kiukkuun. Toki voit sanoa, että itse olet vielä väsynyt ja muutkin nukkuvat, joten voisi hissukseen leikkiä tai katsella hiljaisella lastenohjelmaa tai kirjoja. Suuttuminen on hyödytöntä. Ja jos nälkä on, on paha nukkua...

no eipä siitä oikein voi vihainen olla :O
eihän se herkkua ole herätä 4.30-06 välillä koskaan, mutta pakkohan se on jos lapsi herää.
ehkä se on itselle helpompaa kun lapsen syntyessa olin kyllä kuullut "satuja" siitä kuinka vastasyntyneet nukkuvat 20t vuorokaudessa ja isommatkin lapset nukkuvat helposti aamu 10 saakka.. oma lapseni ei vaan tiennyt selaisesta joten vasta 4v jälkeen meillä on alettu heräillä lähempänä 8 aamuisin ja silti vieläkin 5v saattaa herätä ennen klo 6

Sittenkö olisi hyvä että lapsi makaisi hiljaa sängyssä kattoon tuijottaen vain koska sua väsyttää... odottaa siellä pitkästyen ja nälissään milloin ätii suvaitsee herätä.

Monen aikaan syötte iltapalan ja mitä?

On pimennysverhot makkareissa. Ja toki tiedän ettei saisi suuttua, mutta en voi käsittää miksi ei voi edes yrittää nukkua kun sanon että on liian aikaista herätä.

Ja kyllä minun mielestä on meille vaan yö tuo aamulla ennen kuutta herääminen kun normaalisti nukutaan sinne kahdeksaan.
Aivan sama jos niissä perheissä missä nukutaan kuuteen, heräsi lapsi yllättäen klo 4.00.
Jokaisessa perheessä on oma rytminsä. Me emme herää aamulla töihin ja päiväkotiin vaan olemme illat töissä ja päiväkodissa. Työ ja päiväkotiaikamme on klo 15-21.30.

Ärsyttää vaan niin kovasti jos tästä tulee tapa lapselle, mutta minkäs sille sit voi. Aikaisemmin ei valitettavasti iltaisin kyllä nukkumaan pääse vaikka alkaisikin aamukukkujaksi, mutta kai se lapsi itse sitten huomaa riittääkö se 8tuntia yössä vai ei...

Täh?

Meillä normiaamu :D

Pitkin päivää kiukuttelen kyllä sitten niillee joka asiasta.. Olen kyllä raskaana ja kaikki raivostuttaa, voisin vaan nukkua nukkua nukkua nukkua

Sittenkö olisi hyvä että lapsi makaisi hiljaa sängyssä kattoon tuijottaen vain koska sua väsyttää... odottaa siellä pitkästyen ja nälissään milloin ätii suvaitsee herätä.

Monen aikaan syötte iltapalan ja mitä?

Iltapala syödään klo 20.00. Normaalisti puuroa, leipää, muroja, mysliä, jogurttia, hedelmää, leikkelettä...yms.
Koskaan ennen ei ole nälkään herännyt. Nytkin alkoi monkumaan, että ei ole nälkä kun näki puurolautasen edessään. Että oliko nälkä sitten oikeasti vai vain keino.

Joo, yritän olla aikuinen ja olla kiukkuamatta aikaisesta aamusta. Pääseehän sitä sitten illalla taas nukkumaan...

Kyllähän se tietysti harmittaa, jos lapsi herää hirveän aikaisin, mutta ei siitä nyt oikein suuttua voi.
Meidän kuopus herää 6 ja 7 välillä joka päivä ja joskus viikonloppuna yritän sanoa, että nukutaan vielä... Mutta kun lasta ei nukuta, niin ei.
Minkä se lapsi sille voi, jos uni ei enää tule silmään kun on nälkä.

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt....;26088033:
Saako lapselle olla vihainen tälläisestä asiasta? Miten te pääsette ärtymyksenne ja kiukun yli kun lapsi herää paljon aikaisemmin kuin normaalisti, eikä suostu enää nukkumaan, vaikka itsellänne on yöunet vielä täysin kesken?

Ei se auta olla vihainen. Se on vaan noustava ylös, keitettävä pannu kahvia ja laitettava aamupala.

Minuakin väsyttää, vieläkin. Lapset on nukkuneen huonosti useamman yön. Olin eilen illalla kans töissä tulin sieltä 21.30. Tänä aamuna nuorempi nousi juurikin 5:45.

Ja nyt pitäis kuulemma lähteä jo ulos.

Meillä lapset (5 ja 6 v.) herää lähes aina viikonloppuisin heti kuuden jälkeen. Saavat herätä ihan rauhassa mutta tietävät kyllä että meitä ei tulla herättämään vaan keksivät jotain hiljaista puuhaa itsekseen. Ja aamupala syödään sitten kun on aamupalan aika, ei todellakaan ole mitään tarjoilua ennen seitsemää (jos vielä silloinkaan). Mutta suuttuminen on ihan turhaa koska jos unet on jo nukuttu loppuun niin ei sille mitään mahda vaikka se itsestä tuntuukin rasittavalta.

Jos meillä herätään aikaisin niin lasten on turha kuvitellakaan ulos pääsyä sinä päivänä yms. Olen kuin p*rs**lle ammuttu karhu koko päivän.

Olisko asenteen tarkistamisen aika jos sä kostat lapsille sitä et uni loppuu kesken?Sitä luulis aikuisen ihmisen osaavan käyttäytyä..

Kiukutteletteko te lapsille sillonkin kun ne on kipeitä ja valvottaa yöllä tms?

Onhan se hermoja riipivää kun herätään aikasin ja olis vielä nukuttanut, mutta se on elämää, loppuu se uni joskus aikuisiltakin kesken..

Riippuu vähän minkä ikäinen lapsi.. Yli 4 vuotiaan komennan takas sänkyyn ja sanon että on yö nyt nukutaan (samoin kuin kello olisi esim. 3 yöllä) eikä auta mikään mankuminen vastaan. En todellakaan ala tekemään aamupalaa 5-6 aikaan vaikka kuinka olisi nälkä, koska aamupala syödään aamulla ei yöllä!

Kuulostaa kovin tutulta. Olen todella huono aamuihminen muutenkin ja nyt vielä vauva valvottaa öisin. Esikoinen on alkanut heräillä jo ennen kuutta ja kyllä sille tulee välillä motkotettua turhankin kovasti. Minä olen kyllä sanonut jo parivuotiaallekin, että mene takaisin nukkumaan, vielä ei ole aamu, en ymmärrä miksi niin ei voisi tehdä. Pienelle lapselle on vaikea hahmottaa vuorokaudenaikaa, kun yhtäkkiä aamuisin onkin jo hirmu valoisaa ennen kukonlaulua. Pimennysverhoista ei ole mitään apua kävelevän lapsen kanssa, kun hän voi kävellä viereiseen huoneeseen ja huomata että on valoisaa. Rangaista ei toki liian aikaisesta heräämisestä voi, mutta pahantuulinen olen minäkin kun unet jää aivan liian lyhyeksi nykyään.

Yhteistyössä