Voiko lapselle suuttua jos herää liian aikaisin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mä suutun, jos lapsi normaalitilanteessa heräisi tuolla lailla keskellä yötä. Onneksi kun lapsi on pieni (1,5), niin unen määrä normalisoituu jonkin ajan päästä, jos rytmi sekaantuu vaikka reissun myötä, koska lapsi kuitenkin pitkällä juoksulla tarvitsee sellaisen 12-13 tuntia vähintään unta. Tiedän, että on tyhmää, mutta siinä tilanteessa en voi sille mitään. Pelkään juuri sitä, että jos siitä jää tapa. Olen vähän sitä mieltä, että jos kotihoidossa oleva (tai ettei muusta syystä ole tarkkoja rytmejä) lapsi herää keskellä yötä, on hän opetettu siihen. Että on sallittu aikainen herääminen sen sijaan, että olisi tehty selväksi, että kukonlaulun aikaan ei herätä.

on porukka sitten sekaisin vanhemmuudessa jos ajoiossa heräämisestä suututaan, rangaistaan ja käsketään pysymään sängyssä eikä nälkäiselle lapselle tarjoilla edes aamiaista kun on "yö"
koittakaas itse maata väkisin sängyssä muutama tunti nälkäisenä sen jälkeen kun olette itsestään herännyt..
kello 6 on ihan normiaika herätä, vaikka olis kotihoidossa.. melkoista itsekkyyttä taas "äiti haluaa nukkua" asenne..

Meillä kyllä sanotaan kipakasti, että päätyynyyn, nyt on yö. Tosi pienenä ( puolitoista-kaksivuotiaana) ovat oppineet, että jos ei itseä nukuta voi hiljaa katsella kirjoja tai pötkötellä sängyssä. Pienemmille on ollut pullo jääkaapissa ja siihen ovat sitten yleenä nukahtaneet uudestaan.

[QUOTE="Neith";26088739]on porukka sitten sekaisin vanhemmuudessa jos ajoiossa heräämisestä suututaan, rangaistaan ja käsketään pysymään sängyssä eikä nälkäiselle lapselle tarjoilla edes aamiaista kun on "yö"
koittakaas itse maata väkisin sängyssä muutama tunti nälkäisenä sen jälkeen kun olette itsestään herännyt..
kello 6 on ihan normiaika herätä, vaikka olis kotihoidossa.. melkoista itsekkyyttä taas "äiti haluaa nukkua" asenne..[/QUOTE]

annatko lapselle ruokaa jos se herää vaikkapa 3 aikaan yöllä ja on nälkä?? Se on ihan sama asia! Meillä on yö klo 6.30 asti ja sillä hyvä. Ja hyvin usein lapsi nukahtaa uudestaan kun sen on komentanut takas sänkyyn.

[QUOTE="mä";26088565]Laita lapsi illalla myöhemmin nukkumaan jos herää liian aikaisin.[/QUOTE]

Joillain saattaa jopa toimia mutta ei läheskään kaikilla. Meillä jos lapset valvoo illalla pidempään niin pääsääntöisesti heräävät aamulla vielä normaaliakin aikaisemmin. Ja on kokeiltu myös pidempi pätkä putkeen joka iltaista valvomista muttei mitään vaikutusta. On vaan sitten iltapäivällä hirveä väsykiukku molemmilla.

Meidän lapsella on aina välillä vaiheita, jolloin herää monena aamuna peräkkäin neljältä tai viideltä. Totta kai yritän saada häntä vielä nukkumaan, mut kyllähän sen itsekin tietää, että jos olo on täysin pirteä, niin eipä siinä pakottamalla enää uni tule silmään... Sitten mä nousen lapsen kanssa, joko hän katselee lastenohjelmaa ja mä nuokun vieressä tai sitten leikitään yhdessä (kyseessä siis 3-vuotias). Jos lapsi on illalla syönyt huonosti, niin nälkäkin on saattanut herättää.
Kyllähän nämä aamuherätykset välillä ottaa rankasti päähän, kun edessä on työpäivä ja väsyttää, mut en mä siitä lapselle kiukuttele tai suutu.

Meillä poika on aina ollut melko vähäuninen. Nykyään herää viikonloppuisin 7-7.30. Ihan ok, mutta kun nukahtaa vasta n 22.30, ja ite en pääse ennen puolta yötä nukkumaan niin olis ihana joskus viikonloppuisin nukkua vaikka klo 9 asti.

Ja mun on melkein noustava lapselle seuraksi ja laittamaan aamupalaa, koska hän on ainut lapsi ja asun kahdestaan lapseni kanssa.

Joo ei tuossa vielä mitään, mutta kun joskus on talossa pippaloita nuoremmilla perheettömillä niin joskus mekkalan takia joutuu valvomaan yölläkin (siis lapsi ei herää tuohon mutta minä valvon). Suunnittelen että menen heille seuraavan metakan aikaan sanomaan asiasta.

Siksi en ite halua suuttua lapselle kun herää aikaisin, koska oma äitini vetäisi minua lättyyn kun heräsin 4v. aikaisin ja hän oli yön heräillyt pikkusiskoni imetyksen takia. Tosi julmaa äidiltä lyödä lasta kun hän herää. Traumoja tuosta jäi, vaikka en muistakaan tapausta. Äitini kertoi tuon kun olin ite saanut lapseni. Huh mikä muija mun mutsi !

Teille kaikille jotka neuvoo laittamaan myöhemmin nukkumaan: Olemme iltatöissä, lapsi illalla 21.30 asti päiväkodissa. Lapsi menee nukkumaan klo 22.00. Minusta on aivan luonnollista miettiä miksi lapsi herää klo 6, kun normaalisti nukkuu klo 8 asti. vapaapäivinä menee nukkumaan jo klo 20 ja silloinkin aina riittää uni klo 8 asti.
Minun mielestäni nukkumisasajaksi ei riitä klo 22-06, vaikka se teidän monien mielestä on aivan sopiva aika herätä meille. Minun mittakaavassini se on meillä vielä yö. Eriasia olisi jos lapsi olisi jos rytmimme olisi ei niin iltapainotteinen.

Niinpä.
Lasten synnyttyä mikään ei saisi muuttua. Aikuisen pitää saada nukkua niinkuin ennenkin ja mennä niinkuin ennenkin. Ja jos lapsi häiritsee tätä elämää jollain tavalla, aikuinen suuttuu ja räyhää lapselle. Parhaimmassa tapauksessa vielä jopa kostaa lapselle.

Kiitos tästä ketjusta. Mulle tuli oikeasti hyvä mieli siitä, että mä taidankin olla oikeasti aika hyvä äiti omille lapsilleni.

[QUOTE="RIIKKA";26089433]Teille kaikille jotka neuvoo laittamaan myöhemmin nukkumaan: Olemme iltatöissä, lapsi illalla 21.30 asti päiväkodissa. Lapsi menee nukkumaan klo 22.00. Minusta on aivan luonnollista miettiä miksi lapsi herää klo 6, kun normaalisti nukkuu klo 8 asti. vapaapäivinä menee nukkumaan jo klo 20 ja silloinkin aina riittää uni klo 8 asti.
Minun mielestäni nukkumisasajaksi ei riitä klo 22-06, vaikka se teidän monien mielestä on aivan sopiva aika herätä meille. Minun mittakaavassini se on meillä vielä yö. Eriasia olisi jos lapsi olisi jos rytmimme olisi ei niin iltapainotteinen.[/QUOTE]

En ole siis ap. Otin vain kantaa miksi meillä esimerkiksi ei ikinä onnistuisi rytmi jossa on normaalia ja luonnollista herätä aamulla klo 6.00

Suuttua en varmaan itse alkaisi, mutta kyllä huolettaisi jos lapsi ei nuku yli 8 tuntia yössä ja olisin siitä tuohtunutkin.

Ei kai se suuttuminen mitään auta, mutta ei sille välttämättä mitään voi. Oma poikani on koko ikänsä ollut aamukukkuja. Parhaimmillaan/pahimmillaan herätys tapahtui siinä puoli viiden aikaan joka helkkarin aamu puolen vuoden ajan. Kyllä siinä välillä pikkasen suututti.
Jossain vaiheessa aloin laittaa lapselle dvd.ltä leffoja aamuisin, että sain itse nukkua (lapsi oli varmaan 3 vee).
Nykyisin 6 vee heräilee edelleen aikaisin... Ei onneksi ennen kuutta enää. Lapsi heräilee kuitenkin hiljaa itsekseen, leikkii ja katsoo lastenohjelmia.

En mä heräämisestä suuttuisi.

Mutta siitä suuttuisin, jos mulle alettaisiin kitisemään että tuu leikkimään, anna aamupalaa, jne ja kello on tyyliin 05:20. Turpa kiinni, mä NUKUN ja palataan asiaan vaikkapa klo 7... :saint:

Mutta mun lapset on siis 6 v ja 8 v. Joku 3 v tms on eri juttu, mutta kyllä meillä nuo on tajunneet jo tyyliin 4-vuotiaana sen, että herätä toki saa vaikka viideltä MUTTA ei herättää vanhempia. Ovat lampsineet telkkarin ääreen, laittaneet jonkun leffan boksilta, ja antaneet mun vielä nukkua.

Kyllähän se harmittaa ja suututtaa, jos keskellä yötä pitää herätä. Siitä kannattaa ainakin pitää huolta, että ei palkitse aikaisn heräämistä. Äitini ehdotti minulle kerran, että hän voisi leikkiä klo 4 yöllä lapsen kanssa kun tämä sattui mummolassa siihen aikaan heräämään. Juu, kiitos ei.

mua ei kans suututa se jos lapsi aiemmin herää,jos nyt ei vaan uni enää tule(kunhan vaan on ajoissa menny nukkumaan illalla)mutta meillä tyttö on semmonen et samantien alkaa kitinä et "anna ruokaa,anna maitoa,anna piirretty jne..."et se sit jo vähä suututtaa...
toki herään samalla mutta se että ei saa edes silmiään kunnolla auki kun toinen on jo kaikkea vaatimassa:/

[QUOTE="vieras";26089442]Niinpä.

Kiitos tästä ketjusta. Mulle tuli oikeasti hyvä mieli siitä, että mä taidankin olla oikeasti aika hyvä äiti omille lapsilleni.[/QUOTE]

Älä huoli, sä oot luultavasti ihan paska jollain muulla äitiyden osa-alueella. :D

• Tykkää
Reactions: Virvaliekki
[QUOTE="ninni";26088933]Jos olet tosissasi, niin kylläpä kypsymätön olet. Kostat lapsille, jos et itse saa nukkua... Kannattaisiko hetki miettiä omaa käytöstä? Sun kuitenkin pitäisi olla aikuinen.[/QUOTE]

Siis en kosta lapsille sanoen että: " Kun tänään heräsitte aikaisin niin ulos ei mennä"

vaan en vain yksinkertaisesti jaksa sitä pukemis rumbaa yms. väsyneenä. Eli silloin jos lapsi kysyy mennäänkö tänään ulos niin vastaan jonkin tekosyyn miksi tänään ei mennä

Meillä sanotaan lapsille et nyt on yö ja nukutaan. Otan viereeni saman peiton alle ja siihen nukkuvat. En puhu ylimääräisiä ja pidän silmät kiinni. Itse en aina sen jälkeen nuku mutta lapsi sammuu heti.

Nothing can be removed unelss it's wrong. It will stay on your credit for 7 to 10 years.Do not fall for the people out there that say for a fee we can fix your credit, it's a scam. All they are going to do is protest it and it will be removed for a couple of months until the facts are in and it will reappear.

Paul, it seems to me that the gospel does warn aignast the sorts of inequities your answer seems to sanction. (Recognizing the problem with equity that I mentioned earlier) If citizens of our country are, because of choices of the government, given no opportunity except abject poverty, then that is a problem. Pure and simple.

Yhteistyössä