Voiko lapselle suuttua jos herää liian aikaisin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tästä tuli mieleen, kun eräs kaverini aina valittaa sitä, että hänen lapsensa heräävät niin hirveän aikaisin, klo 5-6, joka aamu.

Olisko jotain tekemistä sen kanssa, että hän laittaa ne lapset illalla nukkumaan jo viimeistään 18:30 :D

[QUOTE="sama";26089776]Siis en kosta lapsille sanoen että: " Kun tänään heräsitte aikaisin niin ulos ei mennä"

vaan en vain yksinkertaisesti jaksa sitä pukemis rumbaa yms. väsyneenä. Eli silloin jos lapsi kysyy mennäänkö tänään ulos niin vastaan jonkin tekosyyn miksi tänään ei mennä[/QUOTE]

Todennäköisesti homma kusee silloin vain enemmän.

Itse olen joskus typeränä käyttänyt samaa taktiikkaa, että jonkun päivän ulkoilu jätetty väliin, kun olen ollut väsynyt tai huonolla tuulella. Mutta sehän on vaan virhe, lapset viihtyy paremmin ulkona joten mullakin on vähemmän stressiä, ei tarvi kuunnella kinastelua :D :D Ulkona keksivät aina tekemistä, ja mä voin juoda kahvia siinä leikkikentällä...

[QUOTE="vieras";26088316]Kuulostaa kovin tutulta. Olen todella huono aamuihminen muutenkin ja nyt vielä vauva valvottaa öisin. Esikoinen on alkanut heräillä jo ennen kuutta ja kyllä sille tulee välillä motkotettua turhankin kovasti. Minä olen kyllä sanonut jo parivuotiaallekin, että mene takaisin nukkumaan, vielä ei ole aamu, en ymmärrä miksi niin ei voisi tehdä. Pienelle lapselle on vaikea hahmottaa vuorokaudenaikaa, kun yhtäkkiä aamuisin onkin jo hirmu valoisaa ennen kukonlaulua. Pimennysverhoista ei ole mitään apua kävelevän lapsen kanssa, kun hän voi kävellä viereiseen huoneeseen ja huomata että on valoisaa. Rangaista ei toki liian aikaisesta heräämisestä voi, mutta pahantuulinen olen minäkin kun unet jää aivan liian lyhyeksi nykyään.[/QUOTE]

Pimennysverhosta on sen verran apua, ettei unenpöperöinen lapsi välttämättä edes nouse ylös tarkistamaan muita huoneita, vaan nukahtaa heti uudelleen, jos huoneessa on hämärää. Eli minä kyllä suosittelen pimennysverhoa. Auttaa meillä joka kevät-kesä esikoisen valoisuudesta johtuviin uniongelmiin.

Isomman lapsen voi passittaa takaisin omaan huoneeseen leikkimään hiljaista leikkiä, jos herää liian aikaisin. Aamupalaa ei anneta ennen aamupala-aikaa. Aikuisen kiukuttelu ei auta asiaa yhtään, vaikka ymmärrän hyvin tuon tunteen, kun on tuo esikoinen ollut pienempänä heikkouninen. Itse olen onneksi aamuihminen ja aina ennen lapsia hereillä. Lapset menevät talvisin iltakahdeksalta nukkumaan ja heräävät seitsemän jälkeen, joskus kahdeksalta. Kesäisin iltayhdeksältä nukkumaan ja heräävät kahdeksalta. Hyvä rytmi meille. Eli suosittelen pimennysverhoa, säännöllistä aamiaisaikaa, passittamista omaan huoneeseen leikkimään, nukkumaanmenon siirtämistä 'kesäaikaan', ja aikuisen rauhallisuutta ja mielentyyneyttä.

Viimeksi muokattu:
..ehkä tässä nyt on kyse siitä kuinka AIKUINEN hillitsee tunteensa.
samoja tilanteita voisi olla
- jos lapsi tulee kurasena sisälle, aletaanko lapselle sättimään ja ollaan vihasia
- jos lapsi taaaaas kataa sen maitomukin ympäri pöytiä ja lattioita
- lapsi ei taaaskaan mene nätisti nukkumaan

jämpti saa olla, perustarpeista huolehditaan ja auttaisiko isompi iltapala..? =)

Tekisin lapselle illalla valmiiksi jääkaappiin pari voileipää, voisi sitten tervittaessa ottaa sieltä itselleen aamupalaa jos nälkä sattuu tulemaan aikaisin aamulla. Näin saa äitikin nukkua rauhassa.

The only things you can rvemoe from your credit report are things that are incorrect. If they didn't happen, then contact the financial company that put them there and get it taken care of.The bad marks that are correct and get posted will come back to haunt you for around 7 years.

Nothing can be removed uelnss it's wrong. It will stay on your credit for 7 to 10 years.Do not fall for the people out there that say for a fee we can fix your credit, it's a scam. All they are going to do is protest it and it will be removed for a couple of months until the facts are in and it will reappear.

I've never understood the NYT list. Shouldn't any 'bestseller' list be based on the total nuembr of sales? So strange that there are multiple lists that show different books being in different spots...

Ei varmaan sais suuttua, mutta suutun useinkin kohta 7v:lle kun herää kukonlaulun aikaan eikä anna muiden nukkua! Alkaa just tuo " kamala nälkä" mankumnen ja asiaa minuutin välein. Ymmärrän ap:tä!

Ei todellakaan aiheellista suuttua päivähoito ikäiselle lapselle moisesta! Eri asia, jos olisi jo vaikkapa koululainen jolla käsitys kellonajasta ym. Meillä 2v. Herää välillä viideltäkin. Minkäs sille voi. Aamupala syödään silti 7-8 välillä kuten normaalistikin, muuten koko ateriarytmi heittäisi ympyrää. Toki saa ennen aamupalaa esim. jukurttijuomaa josta tykkää tai hedelmää. Nälässä ei tarvitse olla mutta puurot ja leivät tulee vasta oikeaan aikaan. Olisi todella lapsellista alkaa sitten sanomaan ettei pääse ulos, kuten joku täällä kirjoitti. Hei haloo... Nykyajan äideillä on vaan minä,minä ja minä.

Eihän sitä saisi, mutta välillä saatan äristä, jos olen tavallista väsyneempi. Ärsyttää, jos jo puoli viideltä tullaan tökkimään, että joko on aamu, eikä uskota, että ei ole vielä. Ohjeena on ollut, että lapsi (kohta 6 vuotta) saa olohuoneessa lukea ja odotella, että muutkin heräävät. Ei vaan oikein aina onnistu.

itsekkin nieleskelin kiukkua tänä aamulla :D illalla katottiin miehen kansa noin kello 23 asti leffaa ja nukahin varmaan 12 aikaa yöllä. pikkuprinsessa 8kk päätti herätä kello 6 aamulla :D(normaalisti heräilee 8-9aikaa) kyllä siinä sai hetken manailla tyynyä vasten ja jäydä keittää aamupuurot ja kahvit :D miehen annoin nukkua kylläkin 9asti kun on iltavuorossa :D

Vanha ketju, mutta häh? Jos lapsi heräis kolmelta yöllä ja vaatis aamupuuroa, niin annatteko silloinkin? Ihan hyvin voi kuudelta sanoa, että on vielä yö ja mennään takaisin nukkumaan. Pieni lapsi otetaan viereen. Joku 5v. osaa jo nukahtaa itsekseen tai kuten ehdotettu, valvoo yksinään niin, ettei häiritse muita.

Jatkuvalla syötöllä meille ei herää ennnen kuutta kukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt....;26088033:
Minä en nyt tiedä toiminko kovinkin väärin. Meillä nukutaan 8 asti joka aamu. On nukuttu jo ainakin vuosi. No, eilen lapsi heräsi klo 7.00 tänään 05.45.

Käskin lapsen nukkumaan ja sanoin, että on yö. Sitten alkoi kamala monkuminen ja mankuminen, että on nälkä. Nousin rätti poikki väsyneenä (meidän elämänrytmissä tuo on oikeasti vielä yö, vaikka monissa perheissä normaalia). Olin suutuksissa ja vihainen. Aloin keittämään puuroa, komensin lapsen pöytään ja urputin kun tähän aikaan tarvii nousta. Miksi ei voinut koittaa nukkua vielä ja kerroin tiukkaan sävyyn, että kello on niin vähän, että kaikki muut vielä nukkuvat. Lapsi kuunteli totisena, söi puuronsa ja alkoi monkua kun ei ole mitään tekemistä ja ei keksi leikkiä itselleen ja minun pitäisi leikkiä hänen kanssaan.

Aloin tekemään kotitöitä, edelleen kiukkuisena ja sanoin tiukasti, että nyt leikit ihan yksin ja keksit tekemistä kun kerta noin aikaisin piti herätä. Minä en nyt ole kanssasi vaan olet yksin ja teet mitä keksit.

Saako lapselle olla vihainen tälläisestä asiasta? Miten te pääsette ärtymyksenne ja kiukun yli kun lapsi herää paljon aikaisemmin kuin normaalisti, eikä suostu enää nukkumaan, vaikka itsellänne on yöunet vielä täysin kesken?

En lukenut kuin aloitusviestin. Mutta voi jumankekka millainen äiti! Julmaa!
Eihän lapsi sille mitään voi, jos herää aikaisin. Voi johtua valon määrästä, tai lapsen unentarve vähentymässä.
"Miten pääsette ärtymyksenne ja kiukun yli kun lapsi herää aikaisemmin...".
Siten että tein lapset vasta sitten kun olin kasvanut AIKUISEKSI! Tekis varmaan sullekin hyvää!

[QUOTE="Neith";26088739]on porukka sitten sekaisin vanhemmuudessa jos ajoiossa heräämisestä suututaan, rangaistaan ja käsketään pysymään sängyssä eikä nälkäiselle lapselle tarjoilla edes aamiaista kun on "yö"
koittakaas itse maata väkisin sängyssä muutama tunti nälkäisenä sen jälkeen kun olette itsestään herännyt..
kello 6 on ihan normiaika herätä, vaikka olis kotihoidossa.. melkoista itsekkyyttä taas "äiti haluaa nukkua" asenne..[/QUOTE]

Samaa mieltä! Tällaisten äitien ei ainakaan pitäisi tehdä niitä lapsia enempää kuin 1, tai sitten ei yhtään, kun kostetaan lapselle se oma väsymys!

Yhteistyössä