Voiko lapsi kiintyä enemmän lastenhoitajaan kuin äitiin? :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Palkkaan siis meille kotiin hoitajan, kun lapsi on 10kk ja menen takaisin töihin. Se lastenhoitaja on eräs sukulainen. Pakko mennä takaisin töihin, mutta tuntuu pahalta ajatus siitä, että lastenhoitaja viettää päivässä reilusti enemmän aikaa lapseni kanssa kuin minä, näkee ehkä lapsen ensiaskeleet, kuulee ensimmäiset sanat jne. Voiko lapsi kiintyä lastenhoitajaan enemmän, kun näkee häntä päivässä enemmän kuin vanhempiaan? Muita, joilla samanlaisia ajatuksia ja tunteita? Tuntuu pahalta. :(

No ikävä kyllä voi. Ei sun ole mikään pakko jos se tuntuu noin pahalta. Asiat voi aina järjestää niin ettei ole pakko. Mun äiti harmittelee ja katuu vieläkin, yli 20 vuoden jälkeen, ettei ollut mun kanssa silloin ku olin taapero.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Kuinka pitkiä päiviä sä oikein teet, kun enempi on hoitajan ku teidän kanssa? :o

No jos on tavallinen 8-9 tunnin työpäivä niin tottahan toki hoitaja näkee lasta enemmän. Siinähän jää vain muutama tunti aikaa illalla+ tietysti viikonloput.

Harva lapsi kai kiintyy enemmän päiväkodin täteihin/perhepäivähoitajaan kuin omiin vanhempiinsa? Kotona oleva lastenhoitaja on toki vähän eri asia, mutta ei kyllä korvaa vanhempia, eli tuskinpa lapsi kiintyisi enemmän lastenhoitajaan.

Alkuperäinen kirjoittaja **:
No ikävä kyllä voi. Ei sun ole mikään pakko jos se tuntuu noin pahalta. Asiat voi aina järjestää niin ettei ole pakko. Mun äiti harmittelee ja katuu vieläkin, yli 20 vuoden jälkeen, ettei ollut mun kanssa silloin ku olin taapero.

Kuule, voin kertoa, että joskus on pakko palata töihin, vaikka haluaisi olla kotona lapsen kanssa! Jos on esim. velkaa (muuta kuin asuntovelkaa) niin paljon, ettei kotihoidontuella pärjää, eikä sosku huomioi velkoja menoina ollenkaan. Onko se pitkässä juoksussa lapsen etu, että perhe ajautuu ulosottoon ja elämä menee vituralleen seuraavaksi 10-20 vuodeksi, kun toinen vaihtoehto on painaa töitä ja saada vähitellen tilanne hallintaan? Toisella puolisoista voi olla kaiken lisäksi provisiopalkkainen tai muuten surkea työ, eikä sillä toisellakaan välttämättä mikään toimitusjohtajan homma. Jonkun työ voi myös olla sijaisuuksia ja uhkana se, ettei enää kaivata takaisin töihin, jos jää useammaksi vuodeksi kotiin. Työpaikka on tärkeä asia näinä aikoina.

Minun äitini ei harmittele, vaikka ei ollut mitään mahdollisuuksia jäädä 20 vuotta sitten kotiin kun oli opinnot kesken, eikä siihen aikaan ollut mitään opintojen lykkäämisen mahdollisuuksia olemassa.

Ps. Velkaantumiseen ei tarvita edes makeaa elämää. Jotkut yrittävät esim. sinnitellä liian kauan yrityksensä kanssa tai elämä menee ihan puihin sairastelun ja masennuksen takia ja siitä lähtee vuosikausien kierre käyntiin.

Jos äidin ja lapsen välinen kiintymyssuhde on muodostunut hyväksi, niinkuin useimmilla on, niin ei ole pelkoa, että lapsi kiintyisi enemmän hoitajaan kuin äitiin.

Aluksi lapsi saattaa osoittaa mieltään äidilleen, kun äiti "jättää" lapsen ja silloin äidistä voi tuntua, että lapsi pitää enemmän hoitajasta kuin äidistä, mutta se on vain sitä lapsen ikävää. Kyllä äiti on kuitenkin aina äiti, ja kun lapsi oppii, että äiti tulee takaisin joka päivä, niin kyllä sitä äitiä sitten osataan myös odottaa.

Lisäksi ammattitaitoinen hoitaja ylläpitää lapsen suhdetta vanhempiinsa myös silloin, kun vanhemmat ovat poissa. Ei kukaan hoitaja pidä itseään lapselle tarkeämpänä kuin oma vanhempi.

Yks työpaikka mulla on ollut jossa muksut olivat mun perääni ja olin käytännössä äidinkorvike. Mut äiti-lapsisuhde ei sielä muutenkan ollut kunnossa. Normitilanteessa äiti on aina äiti vaikka hoitaja ois kotona.

Meillä poika(3,5v) on ollut samalla PPH:lla jo 2 vuotta. Hoitaja on pojalle rakas ja joskus kiukkuisena sanoo muuttavansa hänen luokseen :) mutta eipä ole vielä toteuttanut "uhkaustaan". Kyllä sen huomaa että päivän aikana on ollut ikävä jos ei muuten niin istuu sylissä pitkät tovit tai sitten sanoo että on ollut ikävä ja rakastaa äitiä ja isää.

Niin ja aikoinaan olin perheessä hoitajana yli vuoden(1,5v lapsi hoidon alkaessa). Äiti sanoi että kuvaa(videokameralla) päivän tapahtumia etä hänkin näkee mitä lapsi puuhaa. Näin teinkin ja äiti oli iloinen nähdessään mitä olemme tehneet. Vaikka hoidin lasta päivittäin niin kyllä äiti sai ison halauksen tullessaan kotiin ja huomasi kuka on tärkein :)

Eikös pääasia ole että lapsella on turvallinen aikuinen lähellä? Eikai se hoitaja sentään vuosikausia teillä tule olemaan;sinä tulet.
Itse olen ollut n vuoden ikäisestä hoidossa monella hoitajalla, oli mummoja ja naapurintätejä ja vieraita hoitajia - ja ihan normaali aikuinen musta on tullut. Töissä on käytävä ja olen itsekin jälkeenpäin kiitollinen äidilleni että oli töissä - toinen vaihtoehto olis ollu köyhäily.

Nykyajan meno on hullua, kun olet heti huono äiti jos et jää vähintään 3 vuodeksi kotiin lasten kanssa. Kuinka tää yhteiskunta toimii jos kaikki jäis kotiin hoitamaan lapsia?
Lapsista tulee sosiaalisempia kun saa olla muidenkin kanssa. Ja elintaso pysyy parempana taatusti.

Parhaasa tapauksessa lapsi saa hoitajasta elinikäisen ystävän.. riippuu tietenkin miten pitää yhteyttä sitten myöhemmin. Itse en olisi niin läheinen monen ihmisen kanssa jos he eivät olisi olleet hoitajiani lapsena. Tärkeitä läheisiä ihmissuhteita, onhan se hienoa että lapsella on muitakin turvallisia aikuisia kuin omat vanhemmat.
Hyvillä mielin menet töihin vaan, lapsi ei unohda sinua!

Itse olen 70-luvulla syntynyt ja äidillä oli 3 kk äitiyslomaa. Olen sen jälkeen ollut hoidossa ties kuinka monella hoitajalla. Yksi hoitajista oli meillä kaksi vuotta ja häntä rakastin (muita en), mutta omaa äitiä rakastaa kuitenkin ihan eri tavalla, joten rakkaus hoitajaani ei vienyt pois rakkautta äitiäni kohtaan.

Ja jos lapsi on pakko panna hoitoon, niin omaan kotiin tuleva hoitaja on lapsen kannalta paljon parempi vaihtoehto kuin päiväkoti tms.

Pystyisitkö tekemään lyhennettyä työpäivää? Itse olin äitiysloman jälkeen töissä 6h/pv. Jää enemmän aikaa iltaisin touhuta perheen kanssa ja energiaakin jää vielä kotiin.

Yhteistyössä