Voiko mies jäädä "äitiys"lomalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on 3 lasta, joista kahden ekan kans olin kotona, en olis kuvitellutkaan lähteväni töihin. Kuitenkin kolmannen ollessa 3kk lähdin töihin ja lapset jäi isän kanssa kotiin. Aika oli meille perheenä kyllä opettavaista, kun roolit kääntyikin toisin päin. Lapsi sai pullosta maitoa mun työpäivän ajan ja muuten imetin tyttöä noin yhdeksän kuukauden ajan.

Joidenkin ihmisten ihmettely oli kyllä rasittavaa, mutta itse tiesin kaikki asiaan johtaneet seikat, enkä vaivautunut kaikille niitä selostamaan. Sanoin kerran yhdelle toiselle äidille, että mulla on 7kk:n ikänen vauva kotona isänsä kanssa ja hän sanoi hienosti, että se on nykyaikaa, ei siinä mitään.

Nyt kun mietin silloista ratkaisua, voin vain todeta, että se oli silloin paras ratkaisu ja jaksan joka päivä ihastella sitä, miten kiintynyt kaikesta huolimatta olen kolmanteen lapseeni ja kuinka sosiaalinen ja aurinkoinen lapsi hän on. Eli ei tietoakaan mistään turvattomasta kiintymyssuhteesta. Itse olin kyllä välillä tosi väsynyt, siksi en tuollaista vaihtoehtoa kaikille menisi edes suosittelemaan, mutta mä jaksoin sen ajan, koska tiesin että kohta helpottaa.

jos päädytte esittämääsi ratkaisuun, tulet kohtaamaan mitä kummallisimpia asenteita, varsinkin ihmisiltä, jotka tietävät kaikesta kaiken ja joiden ratkaisut ovat ainoita oikeita.

Nykyään iso osa isistä on niin osallistuvia, ettei kaikki vanhemmat miehet sitä tahdo edes käsittää. Kyllä munkin appiukko jaksaa hämmästellä kuinka sujuvasti pyllynpesu käy omalta pojalta, jolta hän itse ei ole taatusti vaihtanut yhtään vaippaa. Mutta itsellänipä olikin osallistuva isä, minkä vuoksi isän osallistuminen perheessä on minun perheessäni itsestään selvyys.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä naisella on jokin vinksahtanut ja pahasti jos voi jättää oman pienen vauvansa toisen hoitoon (olkoonkin vaikka lapsen isä) ja mennä vaikka sinne töihin. Hoivavietti meissä naisissa on niin vahva - toivottavasti ap.kin tulee toisiin ajatuksiin kunhan sen käärön saa rinnalleen.

Haha! Katos kun meitä ihmisiä on erilaisia. Ja hyvä niin.

voiherran jestas mitä jeesustelijoita, taitaa ap:n haukkujat olla vaan kateellisia. tottakai se isä voi vauvaa jäädä hoitamaan! ei oo todellista, vauva pärjää sen vähän päälle 8tuntia korvikkeella vallan mainiosti(ja kokonaankin pelkällä korvikkeella),mulla sattuu olee noita sisaruksia 9kpl! joista puolet ei oo ikinä tissiä suuhunsa saanut, terveitä ovat ja ihan tavallisia lapsia/nuoria. (niin ja en oo imetyksen vastainen itse imetin 1v 9kk). mutta kyllä mä kannustan niitä isiä jäämään kotiin jo ihan pienenkin kanssa, onpahan suhdekkin tasavertaisempi kun molemmat ymmärtää mitä se vauvan/lapsen hoito on oikeesti. sulla on hyvä mies ap! oon melkein kateellinen :)

Kyllä naisella on jokin vinksahtanut ja pahasti jos voi jättää oman pienen vauvansa toisen hoitoon (olkoonkin vaikka lapsen isä) ja mennä vaikka sinne töihin. Hoivavietti meissä naisissa on niin vahva - toivottavasti ap.kin tulee toisiin ajatuksiin kunhan sen käärön saa rinnalleen.

Miksei isällä voisi suoda samaa oikeutta kun äidille eli hoitaa pientä vauvaa. Ei siinä tarvitse olla yhtään vinksahtanut. Kyllä se hoivavietti voi olla isälläkin ihan yhtälailla. Aina sitä kommentoidaan, ettei isät hoida tarpeeksi lapsiaan ja sitten kun vastaan tulee isä joka haluaa jäädä kotiin hoitamaan pientä lasta niin sekin tyrmätään.. on se kumma.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kannattaako lasta edes alkaa hankkimaan, jos sen hoito ja huolenpito jää kakkoseksi urakehityksen varjossa???!!??

Eikö mies samassa tilanteessa saisi lasta hankkia? sitä paitsi, lapsen toinen vanhempi hoitaisi häntä kotona, eikö se isä ole muka yhtä tärkeä kuin äitikin?

Minä tienaan paremmin kuin mies, on muutenkin järkevämpää minun mennä töihin.

Mieskö sun vauvaas imettää?

Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
kannattaako lasta edes alkaa hankkimaan, jos sen hoito ja huolenpito jää kakkoseksi urakehityksen varjossa???!!??

Eikö mies samassa tilanteessa saisi lasta hankkia? sitä paitsi, lapsen toinen vanhempi hoitaisi häntä kotona, eikö se isä ole muka yhtä tärkeä kuin äitikin?

Miehesi ei voi imettää! Ihan biologinenkin selitys sille, miksi äiti on parempi pienen vauvan hoitaja!

Pöh pöh. Onhan se äidinmaito hyväksi lapselle, mutta ei se ole maailmaa mullistavaa. Äiti voi osittain imettää töissä käydessäänkin ja korvikkeella tässä maailmassa monikin lapsi kasvaa. Hatunnosto kotiinjäävälle miehelle, ei mitään keppiä.

Mutta jos ollaan niin tasavertaisia, niin miksi miehen sitten pitää saada erityinen hatunnosto kotiinjäämisestä?

Kuinkas monen ukko ois valmis jäämään kotia? Ja toi imetys onhan noita äitejä kuten eräs puoli tuttu, "aloin antaa heti korviketta niin sai vetää tupakkaa"

Alkuperäinen kirjoittaja sftt:

Mieskö sun vauvaas imettää?

Käykö tissimaito pullosta? Niinhän ne tekee muuallakin maailmassa.

Mä menin töihin kun poika oli 4kk, kun silloin voi aloittaa antamaan kiinteitä. Pojan isä jäi hoitovapaalle. Meillä tämä järjestely on toiminut ja ollaan oltu kaikki tyytyväisi järjestelyyn.

Yhteistyössä