voiko petoksesta kertoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oksettaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lijgraijrl:
Alkuperäinen kirjoittaja taas näitä ns fiksuja liikenteessä:
"Kukaan ei voi toista omistaa, mutta kenelläkään ei ole myöskään oikeutta uskotella toiselle, että tämä elää uskollisessa suhteessa jos näin ei ole".

Siinä sitten sinulle tekemistä kun joudut seurata jatkuvasti miten muut ihmiset tekevät jossain ja selvittelet ja raportoit eteenpäin. Silläkin on ihan toinen nimi.
Onko sulla sitten oikeutta sotkea toisteen elämään!

Siis PUOLISOLLA ei ole oikeutta uskotella toiselle...! Jos kerta pettää / on suhteessa useamman kanssa yhtä aikaa, niin eikös kaikilla osapuolilla ole oikeus tietää millaisessa suhteessa eletään?!?!

Tuomari on puhunut!!! He he....voi nyt sinulle tule kiirettä!!!!!

Kauhea riehunta asiasta, että kun mulla onkin vastakkaista sukupuolta edustavia kavereita, mitäs sitten kun niiden kanssa liikun... Just... No eiköhän ne ystävät tiedä sitten että tuosta asiasta on turha vetää johtopäätöksiä kun Matti oli shoppailemassa ystävänsä Riikan kanssa... Todennäköisesti kun kyseiset ihmiset ovat sitten tavanneetkin toisensa yhteisten juhlien tai illanistujaisten yhteydessä ja oppineet linkitykset.

Ja on aivan eri asia, tuleeko niitä kertomuksia ystävältä vai joltain hyvän päivän tutulta. Kuitenkin ne luottamukset sujuvat hieman eri periaatteilla (ainakin itselläni) eli tuttavaan en välttämättä kovin paljoa luottaisi, mutta ystävän sana on jo täysin eri asia. Ja ihminen kun on kuitenkin usein sellainen strutsin kaltainen pelkuri, ettei millään haluaisi uskoa negatiivisia asioita.

Asiasta juustohöylään; Mitäs jos joku kaunis päivä ystäväsi näkee lapsesi hakkaavan toista / piikittämässä itseään /kivittämässä kissoja tms kulman takana? Mutta sanansaattajathan ammutaan eikä kenenkään muun kuin oman pikku kullannupun sanaan voi koskaan luottaa...

Alkuperäiselle kysyjälle uskollisuus on tärkeä asia. Entä sille petetylle naiselle. Ehkä hän tietää ja tuntee miehensä ja rakastaa tätä, vaikka ei saakaan koko rakkautta ja uskollisuutta?

Toisen puolesta on kamalan vaikea neuvoa. Toisaalta tiedän tilanteen, jossa petetty osapuoli harmitteli, kun muut tiesivät ja hän sai tietää viimeisenä. Se liitto kuitenkin jatkuu ja pettäminen on loppunut.

Vähän ihmeissäni olin kerran, kun erään tuttavan anoppi tuli minulta kysymään, tiedänkö, onko hänen vävyllään suhdetta. Mahdollisesti osasi tyttärensä kanssa epäillä oikeaan suuntaan, koska miehellä oli suhde siinä harrastajaryhmässä, johon minäkin kuuluin. Eikä varmasti ollut miehen ensimmäinen eikä viimeinen suhde.

Alkuperäinen kirjoittaja niintietysti:
Alkuperäinen kirjoittaja taas näitä ns fiksuja liikenteessä:
"Kukaan ei voi toista omistaa, mutta kenelläkään ei ole myöskään oikeutta uskotella toiselle, että tämä elää uskollisessa suhteessa jos näin ei ole".

Siinä sitten sinulle tekemistä kun joudut seurata jatkuvasti miten muut ihmiset tekevät jossain ja selvittelet ja raportoit eteenpäin. Silläkin on ihan toinen nimi.
Onko sulla sitten oikeutta sotkea toisteen elämään!

Siis PUOLISOLLA ei ole oikeutta uskotella toiselle...! Jos kerta pettää / on suhteessa useamman kanssa yhtä aikaa, niin eikös kaikilla osapuolilla ole oikeus tietää millaisessa suhteessa eletään?!?!

Tuomari on puhunut!!! He he....voi nyt sinulle tule kiirettä!!!!!

Blääh, eihän se minun tehtäväni ole! Yritätkö tahallaan ymmärtää väärin? Em. puolisonhan se pitäisi kertoa... mutta tosielämässä näin ei ole.

Mutta pysyn kannassani, mielestäni ei ole juoruilua, jos näen Pekan S-marketissa ostamassa maitoa ja sanon Pekan puolisolle Liisalle kun seuraavan kerran näemme, että näin muuten Pekankin jokin aika sitten kaupassa käydessäni. Ja jos tämä on mielestäni juoruilua niin olkoon niin ;)

Tuntuu, että usean täälläkin keskustelevan mielestä juttu saa erilaisen "juoruilu-merkityksen", jos roolihenkilöt muuttuvat
1) näen Pekan ja Jukan S-marketissa ostamassa maitoa ja sanon Pekan puolisolle Liisalle kun seuraavan kerran näemme, että näin muuten Pekankin ja Jukan jokin aika sitten kaupassa käydessäni.
2) näen Pekan ja Maijan (pariskunnan yhteinen tuttu, jonka minäkin tunnen) S-marketissa ostamassa maitoa ja sanon Pekan puolisolle Liisalle kun seuraavan kerran näemme, että näin muuten Pekankin ja Maijan jokin aika sitten kaupassa käydessäni.
3) näen Pekan ja jonkun miehen (minulle tuntemattoman) S-marketissa ostamassa maitoa ja sanon Pekan puolisolle Liisalle kun seuraavan kerran näemme, että näin muuten Pekankin ja jonkun miehen jokin aika sitten kaupassa käydessäni. IIK, Pekalla ja miehellä on varmasti suhde!?
4) näen Pekan ja jonkun naisen (minulle tuntemattoman) S-marketissa ostamassa maitoa ja sanon Pekan puolisolle Liisalle kun seuraavan kerran näemme, että näin muuten Pekankin ja jonkun naisen jokin aika sitten kaupassa käydessäni. ......... IIIIK, niillä on varmasti suhde,!?! Mutta tuo mysteerin tuntematon nainen (jonka kanssa Pekalla on siis varmasti suhde, koska liikkuvat yhdessä) osoittutuukin Pekan serkuksi joka on käymässä. Ja iik, olen sotkeutunut muiden elämään - hyi minua, ettäs kehtaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Tku:
Kauhea riehunta asiasta, että kun mulla onkin vastakkaista sukupuolta edustavia kavereita, mitäs sitten kun niiden kanssa liikun... Just... No eiköhän ne ystävät tiedä sitten että tuosta asiasta on turha vetää johtopäätöksiä kun Matti oli shoppailemassa ystävänsä Riikan kanssa... Todennäköisesti kun kyseiset ihmiset ovat sitten tavanneetkin toisensa yhteisten juhlien tai illanistujaisten yhteydessä ja oppineet linkitykset.

Ja on aivan eri asia, tuleeko niitä kertomuksia ystävältä vai joltain hyvän päivän tutulta. Kuitenkin ne luottamukset sujuvat hieman eri periaatteilla (ainakin itselläni) eli tuttavaan en välttämättä kovin paljoa luottaisi, mutta ystävän sana on jo täysin eri asia. Ja ihminen kun on kuitenkin usein sellainen strutsin kaltainen pelkuri, ettei millään haluaisi uskoa negatiivisia asioita.

Asiasta juustohöylään; Mitäs jos joku kaunis päivä ystäväsi näkee lapsesi hakkaavan toista / piikittämässä itseään /kivittämässä kissoja tms kulman takana? Mutta sanansaattajathan ammutaan eikä kenenkään muun kuin oman pikku kullannupun sanaan voi koskaan luottaa...

Samaa mieltä!

Alkuperäinen kirjoittaja Tku:

Samaa mieltä!

Kipin kapin nyt juoruilemaan....

Alkuperäinen kirjoittaja Just näin!:
Ajatellaanpas, että sen Pekan ei pitänyt käydä kaupassa?
Mitä siihen sanoo Liisa+
No juoruksi syyttää tietenkin sanansaattajaa:-))

Entäpäs Pekka ja vieras nainen Alkossa valkkaamassa illallisviinejä? Siitähän juorukello saisi lisää vettä myllyynsä ja olisi vaimolle kertomista.

Tai että joku näkee kuinka se vieras nainen valitsee viinipullon Alkossa ja antaa se Pekalle siinä samassa juttelee ja halaa Pekan. Tuttava näkee tämän ja soittaa Pekan vaimolle kertoakseen että....

tänne näköjään kirjoittelee suuri joukko ihmisiä, jotka itsekin pelaavat omissa suhteissaan. Pettämistä ja valehtelua.
Taitaa johtua iästä? Itsekin joskus nuorena, siis alle 30v, pelasin ja sekoilin, ja petin.
Mutta homma muuttuu iän myötä. Silloin parisuhteessa yksi tärkeimmistä asioista on se luottamus. Toista ei tietenkään voi omistaa, mutta pettämistäkään en suvaitsisi.
Oma mieheni on ollut ainakin tähän saakka yksiavioinen. Kuten myös minä.
Mutta kaikki on tietenkin mahdollista. Ja jos joku näkee jotain suhteeseen viittaavaa, niin oletan, että ystävänä sen myös minulle kertoo.

Jos joku esim duunissaan joutuu liikkumaan jonkun vastakkaista sukupuolta olevan hlön seurassa, niin sen pitäisi olla jo kotonakin tiedossa, ja siitä ei pitäisi mitään sotia syntyä. Eikä myöskään siitä, jos puoliso nähdään kaupassa tms jonkun toisen naisen/miehen kanssa.
Kyse oli kaiketi siitä, että jos tietää toisen pettävän, niin kertooko siitä toiselle osapuolelle ?
Miksi nykyisin parisuhteessa eletään valheessa? Eikö avoimuus ja luottamus ole enää "in"?
Itse myös liikun päivittäin työkavereitteni kanssa lounaalla ja joskus jopa bissellä, ja ovat kaikki miehiä. Oma mieheni ei epäile, koska ei ole syytä. Hän tietenkin tietää, missä porukassa milloinkin liikun. Minulla on myös muitakin miespuolisia ystäviä, ja olemme ihan vaan ystäviä. Miehelläni on myös naispuolisia tuttuja. Ystävät ja kolleegat painii hieman eri sarjassa kuin hoidot ja suhteet.

Minusta juoruilua on se, että jos näkee esim. tutun naimisissa olevan miehen kaupassa tai ravintolassa tuntemattoman naisen kanssa, niin sitten pitää heti soittaa vaimolle ja kertoa, että mies on kaupassa/ravintolassa tuntemattoman naisen kanssa. Jos taas siellä kaupassa mies puristelee naisen takapuolta tai suukottelee naista ravintolassa, niin siitä kertoisin vaimolle. Haluaisin sellaisen tietää itsekin, jos mieheni tekisi sellaista selkäni takana.

Tässä on vähän keskustelu karannut sivuraiteelle, ap:han kirjoitti, että tietää tuola miehellä olevan ja olleen suhteita. Toinen juttu mietittäväksi: mitä itse haluaisitte jos olisitte tuon naisen asemassa? Noissa tilanteissahan usein suunnilleen kaikki muut tietävät paitsi petetty osapuoli. Minun mielestäni rajan voisi vetää vaikka siihen, että ystäville ja kavereille pitäisi ainakin kertoa, ja tietysti yrittää olla hienotunteinen. Jos minun ystäväni jättäisivät tuollaisen asian kertomatta, voi olla että ystävyys joutuisi puntariin.

Mulla on tuttavapariskunta (olleet muuten yli 50 vuotta naimisissa...) ja miehellä on toinen nainen ollut vuosia. Aviovaimo tietää tämän. Sehän satuttaa mutta he ovat asian puhuneet ja päättäneet että jatkavat yhdessä.

Arvatkaa onko vaimosta kivaa kun joku tulee kertomaan missä tämä pariskunta on taas nähty. Mieluummin hän EI halua tietää. Siinä sitten selittelee jokaiselle, että joo, tiedän ja utelua riittää jokaisella. Ei se jaksa kaikille selitellä kuviota.

"Et voi alentaa toista ihmistä
alentamatta itseäsikin"
-Booker T. Washington-

Aloittaja tietää, mistä hän tietää, juoruista (joista ehkä nauttii).

Jos miehellä on niin vilkas suhde-elämä avioliiton ulkopuolella niin vaimo luultavasti tietää. Hän varmaan olisi ottanut asian puheeksi jos haluaisi siitä keskustella.

Aloittaja, mieti mitä asioita omassa elämässäsi et halua kohdata, kun olet keskittynyt toisten elämän dramatiikkaan. Opi arvostamaan omia kokemuksiasi. Luomakuntakin elää omaa elämäänsä, sinulla on oikeus huolehtia omasta elämästäsi ja niin on muillakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lolala:
"Et voi alentaa toista ihmistä
alentamatta itseäsikin"
-Booker T. Washington-

Aloittaja tietää, mistä hän tietää, juoruista (joista ehkä nauttii).

Jos miehellä on niin vilkas suhde-elämä avioliiton ulkopuolella niin vaimo luultavasti tietää. Hän varmaan olisi ottanut asian puheeksi jos haluaisi siitä keskustella.
Yess. Liittäisin Lolalan seuraavankin viestin, mutta lukekaa itse, yllä.

Ja höpön löpön kaikille, jotka väittävät, että vaimo tietää: useimmissa tapuksissa ei tiedä. Lähes kaikki tapaukset joita minä olen nähnyt, ovat sellaisia, että pikkuvaimo hämmästyisi suuresti, jos saisi tietää, mitä oma armas puuhailee. Toki toisenlaisiakin tapauksia on, mutta suurin osa pettämisistä jää kyllä pimentoon. Mutta kukin tyylillään. Puolitutulle en menisi kertomaan, mutta ystävälle kyllä.

Jos kyseinen nainen on sinun hyvä ystäväsi niin mielestäni sinun pitäisi kertoa hänelle, että hänen miehensä pettää. Ystävälläsi on oikeus tietää asiasta! Oletko tullut ajatelleeksi jos ITSE olisit naisen tilalla? Eikö sinustakin olisin hyvä tietää asiasta?
Itselleni on näin käynyt ja kannoin pitkään kaunaa ystävälleni kun hän ei kertonu mieheni pettämisistä minulle vaan salasi asian. Olin ja olen edelleen hyvin pettynyt ystävääni.

Alkuperäinen kirjoittaja Modesty*:
tänne näköjään kirjoittelee suuri joukko ihmisiä, jotka itsekin pelaavat omissa suhteissaan. Pettämistä ja valehtelua...

Erikoisia päätelmiä on sulla. Perusteletko hieman?

Tiedoksesi: en ole nuori: 42 ja en ole koskaan pettänyt enkä petä, minua on petetty kerran, mutta ei nykyinen mieheni. Silti en ymmärrä että joidenkin pitää työntää nokkansa muiden asioihin ja suhteisiin.

Voit tietysti alkaa inttää etten vain tiedä mieheni pettäneen, mutta tiedätkös, on ihmisiä joilla on hyvä avioliitto ja sen tietää itse. Ei ole siis oletus. Kateelliset kuvittelee työntävänsä kapuloita hyvienkin suhteiden rattaisiin, mutta se kertoo enemmän sinusta kuin toisten suhteesta.

Et ole ilmeisesti kokenut hyvää suhdetta, joten et voi ymmärtää sellaista. Sinä, eikä moni muukaan joka peräänkuuluttaa koko maailman velvollisuutta paljastaa kaikki syrjähypyt joista on vähänkään hajua. Luuletteko ettei kukaan kommunikoi puolisonsa kanssa siten, että tietäisi missä mennään? Ehkä. On varmasti pareja jotka vain asuu saman katon alla ja kumpikin häseltää missä sattuu. Mutta on myös pareja joita sellainen ei kiinnosta, koska sattuu rakastamaan puolisoaan.

Kunpa joku psykiatriaan erikoistunut (tutkinto huom) kertoisi mikä tarve joillain ihmisillä on työntää nokkansa muiden asioihin. Se minua enemmän hämmästyttää, kuin se että pitäiskö kertoa naapurin rouvalle/ukolle sen ukon/rouvan käyneen vieraissa.

Mä olisin halunnut, että mulle olisi kerrottu. Olin tasan viimeinen ihminen, joka sai tietää. Meni mies, meni miehen kautta tulleet kaverit, jotka tiesi, mutteivät kertoneet. Jos joku olisi heti kertonut, ei juttu olisi ehkä mennyt niin pahaksi, ettei mitään korjattavaa jäänyt. Ihan paska juttu, ihan paskat "kaverit".

Kerran olen ollut tilanteessa, jossa ystäväpiiristä useampi tiesi miehen menoista, mutta ei kertonut. Se suhde päättyi siihen, kun asia selvisi, eivätkä ystäväsuhteet näiden ystävien kanssa parantuneet ihan entisilleen.

Olen nyt tehnyt täysin selväksi, että jatkossa ystävyys minun kanssani loppuu seinään, jos omat ystäväni ovat solidaarisempia pettävälle puolisolle, kuin minulle. Sillä ettei kerrota jätetään ihmiseltä mahdollisuus päättää itse haluaako hän elää monisuhteisessa liitossa. Eli kaikki pitää kertoa, miettimättä miltä minusta tuntuu. Hoidan sen puolen itse.

Olen myös tässä yhteydessä tehnyt selväksi, että tulen myös itse kertomaan ystävilleni, ellei kohdehenkilö itse ilmoita ettei halua tietää. Ei ole kukaan ilmoittanut.

Olen myös ollut tilanteessa, jossa ystävän mies yritti baari-illan jälkeen ängetä väkisin yöksi ja sai pakit. Korjatakseen tilannetta mies oli mennyt samantien kertomaan ystävälleni, että yritin häntä. Oli siinä setvimistä ja tilanne jäi lopulta siihen, että ystävä uskoi minua, mutta ilmeisesti jotenkin myös miestä, koska ei antanut kenkää tälle.

Yhteistyössä