Voiko pomo noin vaan määrätä minut iltavuoroon vaikka minulla on päivätyö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko miehesi reissussa koko 2viikkoa?Pystyisitkö tehdä osan vuoroista? Jos selvität mitkä vuorot voisit tehdä ja ehdottaisit pomolle kompromissia?Kyllä on perse pomo jos ei mukamas tajua sun ahdinkoa.

Mun täytyy myöntää että mä en pystyis tehdä tollasia iltavuoroja, juurikin samasta syystä että mies on reissussa. Muutamaksi päiväksi saisin ehkä hakijan mutten mitenkään kahdeksi viikoksi.

[QUOTE="vieras";25134709]Mikä on työhön sovellettava työehtosopimus?[/QUOTE]

Samaa kysyisin, monesti TES määrittelee esim. kuinka paljon aikaisemmin työvuorot on annettava työntekijän tietoon -> tiukasti tulkittuna lyhyemmällä aikavälillä ei työvelvoitetta.

Alkuperäinen kirjoittaja höm;25135049:
Eikös työvuorot pitäisi olla tiedossa vähintään viikkoa aikaisemmin???

Pitäisi kai, mutta meillä pomo tekee listat usein pari päivää aiemmin ennen kuin uusi lista alkaa.

Ja suurin ongelma tässä on ensi maanantai, siihen en saa kyllä ketään.Myöhemmät pystyn ehkä järjestämään. Yksinkertaisesti liian lyhyt varotusaika.

palvelualoilla ainakin työvuorojen tulee olla tiedossa 3 viikkoa ettukäteen ja jos myöhemmin ilmoitetaan on sinulla oikeus sanoa ei sovi. Ihan pamista minulle on sanottu näin kun itselläni joskus oli hieman samanlainen tilanne.

[QUOTE="vieras";25135111]palvelualoilla ainakin työvuorojen tulee olla tiedossa 3 viikkoa ettukäteen ja jos myöhemmin ilmoitetaan on sinulla oikeus sanoa ei sovi. Ihan pamista minulle on sanottu näin kun itselläni joskus oli hieman samanlainen tilanne.[/QUOTE]

Ok hyvä tietää. Tuo oli kyllä ihan liian myöhään ilmoitettu.

Ota yhteyttä liittoon. Ei ole laillista ilmoittaa työvuoroista noin myöhään. Varsinkin, jos et ole edes lupautunut tekemään kyseistä vuoroa etkä ole tiennyt että sinulle sellainen voidaan laittaa, et ole mitenkään voinut järjestää etukäteen lapsesi hoitoa.

[QUOTE="okk";25134688]ihan oikein pomo tekee, ei ole hänen ongelma jos lapsesi on päiväkodissa joka menee kiinne klo 17.00[/QUOTE]

Taidat itse olla joko työtön tai tyhmä, jos et tiedä ettei työvuoroja saa noin myöhään ilmoittaa työntekijälle.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="a p";25135276]Ja pk-seutu, tarkemmin en viitsi kertoa.[/QUOTE]

vaan utelin, että eri kunnissa on niin kirjavat käytännöt...asun Vantaalla ja vaikka ei ole henkilökoht. kokemusta asiasta, olen käsittänyt, että täällä päiväkodit joustaa aika kivasti. Pojan päikyssä ainakin on joku aina välillä yli kuuteen, vaikka pk ei tosiaan ole virallisesti niin myöhään auki. Ja meidän vuoksi avaavat jo vähän yli 6, siis vain minun lapseni takia :D

vaan utelin, että eri kunnissa on niin kirjavat käytännöt...asun Vantaalla ja vaikka ei ole henkilökoht. kokemusta asiasta, olen käsittänyt, että täällä päiväkodit joustaa aika kivasti. Pojan päikyssä ainakin on joku aina välillä yli kuuteen, vaikka pk ei tosiaan ole virallisesti niin myöhään auki. Ja meidän vuoksi avaavat jo vähän yli 6, siis vain minun lapseni takia :D

Tuosta ilta-aukioloajan joustomahdollisuudesta en ole kysynyt, mutta aamulla eivät jousta minuuttiakaan. Pk aukeaa 6.30, minulla alkaa työt klo 7, ja minulla on aina aamulla todella kova kiire töihin.

8-16 vuoro olisi minulle paras, mutta sellaisia ei meidän talossa ole ollenkaan, vain 7-15 ja sitten vuorotöitä erilaisilla vuoroilla.

Ja normi aamuvuoro esim meillä töissä.

Oli minullakin tuo ihan normaali vuoro ennen lasta toisessa työpaikassa. Mutta menin tuohon nykyiseen työpisteeseeni juurikin siksi että pomo lupasi vakituisesti 7-15-vuoroa, eikä puhunut mistään muusta.

Ja tilapäisestihän tuo menisi, mutta parin päivän varotusajalla en pysty lapsen hoitoa kyllä mitenkään järjestämään. Myöhemmät kyllä saattavat järjestyä, muttei tuo ensi maanantai.

[QUOTE="a p";25135124]Ja JHL mulla liitto.[/QUOTE]

Se on yksi peen hailee mihin liittoon sä kuulut. Vain sillä on merkitystä minkä alan tessiä teillä töissä noudatetaan.
Ei ihmiset aina kuulu oman alansa liittoon.

kyllä voi. Esimiehelläsi on oikeis muuttaa työvuoroja jos se on työn toimivuuden takia tarpeellista. Työnantajan tehtävä ei ole järjestää päivähoitoa, eikä hänellä ole velvollisuutta sen takia kohdella sinua poikkeuksellisesti. Me esimiehet emme tee näitä vaihtoja vittuillaksemme vaan siksi että työt on tehtävä

[QUOTE="Vieras";25135449]kyllä voi. Esimiehelläsi on oikeis muuttaa työvuoroja jos se on työn toimivuuden takia tarpeellista. Työnantajan tehtävä ei ole järjestää päivähoitoa, eikä hänellä ole velvollisuutta sen takia kohdella sinua poikkeuksellisesti. Me esimiehet emme tee näitä vaihtoja vittuillaksemme vaan siksi että työt on tehtävä[/QUOTE]

Mutta eikös poikkeavista vuoroista pitäisi ilmoittaa aiemmin kuin pari päivää aiemmin, ja myös kertoa että sellaisia yleensä on tulossa? Kun pomo sanoi että mulla työaika on 7-15.

[QUOTE="Huoh";25135425]Se on yksi peen hailee mihin liittoon sä kuulut. Vain sillä on merkitystä minkä alan tessiä teillä töissä noudatetaan.
Ei ihmiset aina kuulu oman alansa liittoon.[/QUOTE]

No minä en noista kauheasti ymmärrä, täytyy ottaa selvää. Sen verran kylä muistelen että työvuoroista pitäisi ilmoittaa aiemmin.

[QUOTE="a p";25135554]No minä en noista kauheasti ymmärrä, täytyy ottaa selvää. Sen verran kylä muistelen että työvuoroista pitäisi ilmoittaa aiemmin.[/QUOTE]

Kyllä uskon niin että aikaisemmin pitäisi ilmoittaa. Selvitä mikä tes ja tsekkaa mitä siellä sanotaan.
Kyllä se pitäisi sun työsopimuksessasikin lukea.

[QUOTE="Vieras";25135449]kyllä voi. Esimiehelläsi on oikeis muuttaa työvuoroja jos se on työn toimivuuden takia tarpeellista. Työnantajan tehtävä ei ole järjestää päivähoitoa, eikä hänellä ole velvollisuutta sen takia kohdella sinua poikkeuksellisesti. Me esimiehet emme tee näitä vaihtoja vittuillaksemme vaan siksi että työt on tehtävä[/QUOTE]

Se työntekijä on ihan vaan ihminen omine ongelmineen ja aikatauluineen, että en ihan ymmärrä tätäkään asennetta. Ihan kuin ap olisi jotenkin huono työntekijä, kun lapsensa päiväkoti menee kiinni viideltä.

Tämä maa on näissä asioissa ihan perseestä. Kukaan ei jousta ja toiset työntekijät vielä haukkuu yhden, jolla on vaikeuksia joustaa.

Yhteistyössä