Voiko sossu tehdä näin? ( lastensuojeluasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Minulla on ollut jaksamisen kanssa ongelmia. Olen kertonut rehellisesti neuvolassa, neuvolalääkärille, eräässä "äitilapsikerhossa" joka on väsyneille Olen kertonut että hermostun helposti toisinaan isommalle lapselle ja puran kiukkua siihen. Olen menossa mielenterveystoimistoon, meille tulee perhetyöntekijä ja jatkan "parantumista" yhdessä lasten kanssa tuolla "kerhossa"
Soitin sitten sossuun että voisinko saada ilmaisen päivähoidon lastensuojelullisesta syystä. Ihan hetken mielijohteesta soitin kun rahan takia ei lapsi ole mennyt takas päiväkotiin. Käy kerhossa ja jumpassa ja sen semmosissa. Kerroin sossuunkin tilanteen ja ne kyseli että halutaanko lastensuojeluasiakkaiksi kun nollapäätöksen saaminen ei ole niin yksinkertaista..Ekaa kertaa kuulin arvostelua ja just tuolta sossun taholta. On tietenkin väärin suuttua lapselle ja näin mutta kyllä tiedän ilman arvosteluakin ettei tilanne ole hyväksi..
Tulin sitten katumapäälle koko sossun suhteen ja kun ne soitti niin sanoin että ollaan mietitty ettei tarvitakaan sieltä päin apua. Sossun täti rupes vihjailemaan että he rupeavat pakkotoimiin ellei suostuta käymään palavereissa sun muissa!
Ja tosiaan apua olen hakenut ja saanut eikä meillä ole väkivaltaa tms. minkä takia lapset joutuisi heitteille. Miksi perhanassa menin edes soittamaan kun nyt ollaan varmaan silmätikkuja? :(

Huih. tuon takia, (tästä ei nyt ole apua) minä kierrän sossun tantat kaukaa, ja jos on aika toimeentulotuki asioissa nii sanallakaan en vihjaa että olen vösynyt enkä edes haukottele. Hymyilen ja juttelen mukavia. Pelkään lastensuojelujuttuja niin paljon. ja mulla ja lapsella asiat on siis todella todella hyvin. Mut ne tantat saattaa haluta toimintaa päiväänsä. et ihan sillä. Mut käytte parit palaverit ja siellä oot ihan ok niin eiköhän se siitä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tottakai voi, paree olis olla väleissä kun itse olet antanut pallon heille millä pommittaa.

Siis miten ne voi uhata että tekevät jotain ( varmaan isompaa?) kun meillä ei edes tapahdu mitään kamalaa ja asia on ns. hoidossa? Eri asia jos lapset ois heitteillä ja ois väkivaltaa mutta kun ei. Itsekin olen paranemaan päin, vielä kun saisin nuo kiukun puuskat pois. Ja täti ois vielä tulossa mukaan tuonne psykologille, sitä en kyllä haluaisi. :(

Ottaisit nyt vaan kaiken avun vastaan minkä saatte. Ne on huolestuneita teistä ja haluaa auttaa. Mun mielestä on hienoa, että jossain kunnissa on vielä varoja tuohon ennalta ehkäsevään työhön, eikä asiaan puututa vasta sitten kun on asiat on menny ihan mönkään. Ei se ls-asiakkuus tarkoita sitä, että teiltä ollaan lapsia viemässä tai että olette silmätikkuja: ihan oikeasti se antaa teidän perheelle paremman mahdollisuuden selvitä tilanteesta.

Olet jo hakenut ja saanut apua: tosi hieno asia! Kannattaa ottaa nyt kaikki tarjottu apu vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minulla on ollut jaksamisen kanssa ongelmia. Olen kertonut rehellisesti neuvolassa, neuvolalääkärille, eräässä "äitilapsikerhossa" joka on väsyneille Olen kertonut että hermostun helposti toisinaan isommalle lapselle ja puran kiukkua siihen. Olen menossa mielenterveystoimistoon, meille tulee perhetyöntekijä ja jatkan "parantumista" yhdessä lasten kanssa tuolla "kerhossa"
Soitin sitten sossuun että voisinko saada ilmaisen päivähoidon lastensuojelullisesta syystä. Ihan hetken mielijohteesta soitin kun rahan takia ei lapsi ole mennyt takas päiväkotiin. Käy kerhossa ja jumpassa ja sen semmosissa. Kerroin sossuunkin tilanteen ja ne kyseli että halutaanko lastensuojeluasiakkaiksi kun nollapäätöksen saaminen ei ole niin yksinkertaista..Ekaa kertaa kuulin arvostelua ja just tuolta sossun taholta. On tietenkin väärin suuttua lapselle ja näin mutta kyllä tiedän ilman arvosteluakin ettei tilanne ole hyväksi..
Tulin sitten katumapäälle koko sossun suhteen ja kun ne soitti niin sanoin että ollaan mietitty ettei tarvitakaan sieltä päin apua. Sossun täti rupes vihjailemaan että he rupeavat pakkotoimiin ellei suostuta käymään palavereissa sun muissa!
Ja tosiaan apua olen hakenut ja saanut eikä meillä ole väkivaltaa tms. minkä takia lapset joutuisi heitteille. Miksi perhanassa menin edes soittamaan kun nyt ollaan varmaan silmätikkuja? :(

Käypäs lukemassa suomi24 äidit isät/biovanhemmat.SOSSUT VOI TODELLA TEHDÄ MITÄ VAAN!Niillä on ylin päätösvalta lapsiin Suomessa.Jos ne haluaa viedä lapsen ,ne tekee sen,millä tahansa verukkeella jos ei pätevää syytä ole.Kaikki oikeusasteet usko vain soskua,vanhemmat eivät pysty puolustautumaan!

kyllä voi,een että ne voi uhkailla vaikka miten,niinkuin meilläkin on tälleen kun tuo meijän poika synty maaliskuussa 08 niin ne on olleet siitä asti meijän kimpussa ja ovat väkisin tyrkyttäneen jotai perhetyöntekijää meille vaikka ei ees olla haluttu semmosta ja silti ne on vaa tänne ängennyt ja tekivät ihan ihme raportteja..siis mä en voi edelleenkään käsittää mistä ne noi jutut niihin keksi..mut tää on kyllä kaiken huippu että jos me ei viedä meijän tyttöjä tarhaan niin he vievät lapset pois..mun mielestä ei noin voi kyllä tehä..

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Uskon että haluavat vaan tarkistaa että pärjäätte, ei ne teiltä lapsia vie jos sitä pelkäät.

empä olis niinkään varma jos pakkotoimilla uhkaillaan

Niinpä. Tuo just pelottaa että mitä ihmettä ne meinaa. Olen luvannut että saa olla yhteydessä mun psykologiin mutta mukaan en haluaisi ja tuolta "kerhonkin" puolesta ovat yhteydessä sossuun mutta mitä ihmettä ne vielä sitten haluaa? Ja mitä on pakkotoimet?
En usko että kunnalla on muita juttuja tarjottavana, esimerkiksi tukiperhettä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Käypäs lukemassa suomi24 äidit isät/biovanhemmat.SOSSUT VOI TODELLA TEHDÄ MITÄ VAAN!Niillä on ylin päätösvalta lapsiin Suomessa.Jos ne haluaa viedä lapsen ,ne tekee sen,millä tahansa verukkeella jos ei pätevää syytä ole.Kaikki oikeusasteet usko vain soskua,vanhemmat eivät pysty puolustautumaan!

Parempi kun en. Olen muutenkin jo niin pirun ahdistunut.

Uskon että haluavat vaan tarkistaa että pärjäätte, ei ne teiltä lapsia vie jos sitä pelkäät.

Ap on itse tehny itsestään ilmoituksen sinne ja heidän tehtävä on siellä auttaa jos sinne kerrotaan ongelmista. haluavat varmistaa että kaikki on parempaan päin, mikä hieno asia.

kun kerta asia on tommonen niin ne kyllä selvittää sen tilanteen. sossu ja perhetyöntekijä tekevät yhteistyötä ja tulevat välillä yhdessä käymään kotona katsomassa tilanne, ja sen mukaan edetään. tuo homma voi kestää pitkään ja saattaa rassata omia hermoja kun tulit katuma päälle. mutta ei siitä kannata stressiä ottaa. eikä siitä silmätikuksi joudu, on niillä tärkeämpiäkin juttuja.

Että ilmaiset päivähoidot sun muut etuudet kyllä kelpaavat,mutta asenne on,että vain meidän ehdoillamme!Onneks joku jossain vielä kontrolloi.mihin niitä verorahoja käytetään!Avoimet kortit hei sunkin puoleltasi!Ja eihän sulla pitäny olla mitään salattavaa

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Niinpä. Tuo just pelottaa että mitä ihmettä ne meinaa. Olen luvannut että saa olla yhteydessä mun psykologiin mutta mukaan en haluaisi ja tuolta "kerhonkin" puolesta ovat yhteydessä sossuun mutta mitä ihmettä ne vielä sitten haluaa? Ja mitä on pakkotoimet?
En usko että kunnalla on muita juttuja tarjottavana, esimerkiksi tukiperhettä tms.

niiden lonkeroihin kun joutuu sieltä ei pelasta kuin huippu asianajaja tai lapsen täysi-ikäisyys.näin se vaan ikävä kyllä nyky suomessa on.
lastensuojelun apu perheille on huostaanotto

tottakai voi, paree olis olla väleissä kun itse olet antanut pallon heille millä pommittaa.

Siis miten ne voi uhata että tekevät jotain ( varmaan isompaa?) kun meillä ei edes tapahdu mitään kamalaa ja asia on ns. hoidossa? Eri asia jos lapset ois heitteillä ja ois väkivaltaa mutta kun ei. Itsekin olen paranemaan päin, vielä kun saisin nuo kiukun puuskat pois. Ja täti ois vielä tulossa mukaan tuonne psykologille, sitä en kyllä haluaisi. :(

Tajuat kai, että se mitä teet on HENKISTÄ VÄKIVALTAA lapsiasi kohtaan?

eiks sitä paitsi ole ihan normaali käytäntö, että jos vanhemmilla on mielenterveysongelmia niin mukana keskusteluissa on lastensuojelun edustaja? vaikka siis ei mitään varsinaista syytä olis epäillä ongelmia

Alkuperäinen kirjoittaja JUST:
Että ilmaiset päivähoidot sun muut etuudet kyllä kelpaavat,mutta asenne on,että vain meidän ehdoillamme!Onneks joku jossain vielä kontrolloi.mihin niitä verorahoja käytetään!Avoimet kortit hei sunkin puoleltasi!Ja eihän sulla pitäny olla mitään salattavaa

Sun muut etuudet? Ihan vain tiedoksesi että maksamme esimerkiksi ihan itse perhetyöntekijän käynnit. Ja ihan tosissaanko luulet että nautin tästä tilanteesta ja siitä että saisin ilmaisen päivähoidon. Voi herranen aika. Kuule kyllä ottaisin vaikka heti terveen mielen jos saisin ja vaikka maksaisin ison pennin!
Minulla ei ole mitään salattavaa, jos olisi niin en olisi itse sossuun soittanut. Mutta muualla olen sanonut asianmukaista, ei-tuomitsevaa apua ja tuolla arvosteltiin heti ja uhattiin pakkotoimilla. Ja se ahdistaa!

Rauhoitu ap ja ota apua vastaan, kun olet sen tarpeessa. Ota asiat asioina ja ajattele, että apua vastaan ottamalla saat oman tilanteesi paremmaksi. Varmaan ymmärrät, että joissain tapauksissa todella on syytäkin puuttua ja suuri osa vanhemmista ei näe omaa osuuttaan tapahtumiin -> silloin tekee mieli kommentoida mustavalkoisesti. Katkerat kommentit voi jättää omaan arvoonsa.

[quote="joku
niiden lonkeroihin kun joutuu sieltä ei pelasta kuin huippu asianajaja tai lapsen täysi-ikäisyys.näin se vaan ikävä kyllä nyky suomessa on.
lastensuojelun apu perheille on huostaanotto[/quote]

HöpöHöpö ja vielä kerran HÖPÖ!

En tiedä mitä sossu oli pakko toimilla tarkoittanut, mutta luulen, että yhdellä keskustelu kerralla asia selviää. Jos sossu saa lastensuojelu ilmoituksen/ tai kokee muuten tarvetta täytyy asia tutkia. Eli selvittää onko lastensuojelu tarvetta. Yleensä sossuilla on niin paljon muutenkin tekemistä, ettei puutu sellaisen perheen asioihin missä eivät koe olevan tarvetta. Teillä kun tuntuu olevan tota muuta tukiverkostoa jo aika hyvin mukana perheen arjessa. En tiedä onko perhetyöntekijä sos. toimen vai jotain muuta kautta. Itse perhetyöntekijänä katson tilanteen ja sen jälkeen puhun sos. työntekijälle jos koen että lapselle olisi hyvä saada hoitopaikka lastensuojelu perustein.
Ja tuskin ton takia silmätikuiksi jouduitte... Haluavat vain selvittää asian.
Voimia jaksamiseen!

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:

Tajuat kai, että se mitä teet on HENKISTÄ VÄKIVALTAA lapsiasi kohtaan?

Mitäpä luulet jos ITSE olen hakenut apua neuvolasta, neuvolalääkäriltä, sossusta, mielenterveystoimistosta jne?
Lynkkaa pois vaan, niin ne siellä sossussakin teki. Ja ei, minä en kaipaa myötätuntoa mutta uskokaa pois että tunnen syyllisyyttä todella paljon ilman teidänkin avustusta.

Yhteistyössä