Voiko sossu tehdä näin? ( lastensuojeluasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
En tiedä mitä sossu oli pakko toimilla tarkoittanut, mutta luulen, että yhdellä keskustelu kerralla asia selviää. Jos sossu saa lastensuojelu ilmoituksen/ tai kokee muuten tarvetta täytyy asia tutkia. Eli selvittää onko lastensuojelu tarvetta. Yleensä sossuilla on niin paljon muutenkin tekemistä, ettei puutu sellaisen perheen asioihin missä eivät koe olevan tarvetta. Teillä kun tuntuu olevan tota muuta tukiverkostoa jo aika hyvin mukana perheen arjessa. En tiedä onko perhetyöntekijä sos. toimen vai jotain muuta kautta. Itse perhetyöntekijänä katson tilanteen ja sen jälkeen puhun sos. työntekijälle jos koen että lapselle olisi hyvä saada hoitopaikka lastensuojelu perustein.
Ja tuskin ton takia silmätikuiksi jouduitte... Haluavat vain selvittää asian.
Voimia jaksamiseen!

Perhetyöntekijä on neuvolan kautta.

sano siel kerhossa tai perhetyöntekijälle tai kuka nyt tuntuukaan oikeelta ihmiseltä, että sua ahdistaa se asenne, jolla sossussa suhtaudutaan tohon teidän juttuun!
psykologin ja sun väliset keskustelut nyt ei missään nimessä kuulu kellekään ulkopuoliselle!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
En tiedä mitä sossu oli pakko toimilla tarkoittanut, mutta luulen, että yhdellä keskustelu kerralla asia selviää. Jos sossu saa lastensuojelu ilmoituksen/ tai kokee muuten tarvetta täytyy asia tutkia. Eli selvittää onko lastensuojelu tarvetta. Yleensä sossuilla on niin paljon muutenkin tekemistä, ettei puutu sellaisen perheen asioihin missä eivät koe olevan tarvetta. Teillä kun tuntuu olevan tota muuta tukiverkostoa jo aika hyvin mukana perheen arjessa. En tiedä onko perhetyöntekijä sos. toimen vai jotain muuta kautta. Itse perhetyöntekijänä katson tilanteen ja sen jälkeen puhun sos. työntekijälle jos koen että lapselle olisi hyvä saada hoitopaikka lastensuojelu perustein.
Ja tuskin ton takia silmätikuiksi jouduitte... Haluavat vain selvittää asian.
Voimia jaksamiseen!

Perhetyöntekijä on neuvolan kautta.

Ja se katsoo lapsia sen aikaa että käyn mielenterveystoimistossa, ei ole siis kotia hoitamassa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletko Ap muuten pohjois-pohjanmaalta? Veikkaan tietäväni mistä "kerhosta" puhut...

En ole vaan tuolta idästä päin. Tarkemmin en halua kerhoa. Näitä "kerhoja" on ainakin googlen mukaan useammassa paikassa..

Mulla oli aikoinaan pojan kehityksen takia hirveitä paineita, pälätin huoliani jatkuvasti jollekin kunnes sitten lasten psykologi ehdotti palaveria että voisko poikaa laittaa päiväkotiin muutamaksi tunniksi viikossa, jonkinmoinen tukimuoto sekin. se oli pojalle hieno juttu, ei menny kauaa kun alko puhetta tulemaan jne. Sillon oli palaverissa paikalla perhetyöntekijä ja sossusta väkee, ei ne sinne kyttäämään tullu vaan ehdotti sitä hyväks jutuks.

Sehän huomioo herättää jos ensin soitat sinne ja sit alat perumaan, enemmän ne siitä huolestuu. Ei muuta kun otat avun vastaan ja hekin näkevät että sinä siitä nouset.

Taitaa taas puhua ihmiset jotak ei asiasta mitää tiedä. Huostaan otto ei ole mikään yksikertainen lapset pois toimenpide! Kokemuksella puhun, että enemmän tuntuu olevan Suomen maassa lapsia perheissä joista heidät todella pitäisi ottaa pois, mutta ei saada kerättyä näyttöä niin paljon, että kannattaisi aloittaa huostaanotto prosessi. Kenenkään lapsia ei huostaanoteta pelkästään äidin masennuksen takia!!

Ja tosta, jos mielenterveystoimistossa käy nykyään pyritään selvittämään myös muun perheen tilanne. Vanhemman sairaus vaikutta aina muuhunkin perheeseen. Jos tätä ei selvitetä voi äiti käydä MTT: ssa monta vuotta eikä siellä edes tiedetä että on lapsia perheessä ja millaisissa oloissa he elävät. Ihan eläviä esimerkkejä tiedän tästä.

Just ton takia en ikinä olla missää tekemisissä sossun kans.. mielummin vaik kituutan pienillä rahoilaa ku meen sielt apua hakemaan..niin pal noit mielivaltasia huostaanottoja ym juttuja kuullu et pysyn kaukana koko "laitoksesta".

ihan mitä vaan että tuntevat ittensä päteväksi. minäkin menin valittamaan että ukko hakkaa ja henkistäväkivaltaa teki , niin oitis sen jälkeen mies sai huoltajuuden .kun minä olinkin paha ja panettelin miestä. ja ainut kuka kärsi tilanteesta oli tietysti lapsi. että sossun tantat vaan tekee tuhoa.eikä auta sitä joka apua hakee. menen vaikka valalle siitä mitä mun lapselle tekivät.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tottakai voi, paree olis olla väleissä kun itse olet antanut pallon heille millä pommittaa.

Siis miten ne voi uhata että tekevät jotain ( varmaan isompaa?) kun meillä ei edes tapahdu mitään kamalaa ja asia on ns. hoidossa? Eri asia jos lapset ois heitteillä ja ois väkivaltaa mutta kun ei. Itsekin olen paranemaan päin, vielä kun saisin nuo kiukun puuskat pois. Ja täti ois vielä tulossa mukaan tuonne psykologille, sitä en kyllä haluaisi. :(

Tajuat kai, että se mitä teet on HENKISTÄ VÄKIVALTAA lapsiasi kohtaan?

Mitäpä luulet jos ITSE olen hakenut apua neuvolasta, neuvolalääkäriltä, sossusta, mielenterveystoimistosta jne?
Lynkkaa pois vaan, niin ne siellä sossussakin teki. Ja ei, minä en kaipaa myötätuntoa mutta uskokaa pois että tunnen syyllisyyttä todella paljon ilman teidänkin avustusta.

En minä sinua halua lynkata, mutta kirjoitit ettei meillä tapahdu mitään kamalaa eikä ole väkivaltaa.. sit kuitenkin kerrot, että huudat lapsillesi jne. niin sain sen kuvan ettet ehkä välttämättä ihan tajua tekemisiäsi, niiden vaikutusta lapsiisi.
Ihminenhän on monesti sokea omille virheilleen, joten eikö olisi hyvä, että joku ulkopuolinen näkisi tilanteen ja sitä kautta lähdettäisiin tilannetta purkamaan.
Ja usko pois lastensuojelutyö lähtee aina perheen auttamisesta ei tuomitsemisesta. Mutta jos he näkevät ilman että sinä itse sitä tajuat/ haluat myöntää, että tarvitsette apua, muttet suostu sitä vastaan ottamaan niin mitä vaihtoehtoja luulet heillä olevan?

Eli Ap jos sulla ei ole mitään salattavaa, mene sossuun käymään ja juttele asiat halki. Uskon että sillä selviävät. Ehkä työntekijällä on ollu sossussa huono päivä tai sitten ei ole asiaa osaava ihminen jos uhkailee.
Noissa huostaanotto jutuissa on aina kaksi puolta. Ketä uskotaan. Itse uskon kuitenkin tähän yhteiskuntaan ja sen oikudenmukaisuuteen. Ei kunta tai kaupunki keneltäkään ota lasta huostaan jollei siihen ole oikeasti syytä. Se tuleeko oikeat syyt koskaan julkisuuteen on sitten taas eriasia. Huostaanotto on jo niin kallis toimepide kaupungille, että ovat vasmasti vararikossa jos niitä huvikseen vaan tehdään.
Ja muista Ap on hienoa että olet itse liikkeellä asioissa ja otat apua vastaan...

En minä sinua halua lynkata, mutta kirjoitit ettei meillä tapahdu mitään kamalaa eikä ole väkivaltaa.. sit kuitenkin kerrot, että huudat lapsillesi jne. niin sain sen kuvan ettet ehkä välttämättä ihan tajua tekemisiäsi, niiden vaikutusta lapsiisi.
Ihminenhän on monesti sokea omille virheilleen, joten eikö olisi hyvä, että joku ulkopuolinen näkisi tilanteen ja sitä kautta lähdettäisiin tilannetta purkamaan.
Ja usko pois lastensuojelutyö lähtee aina perheen auttamisesta ei tuomitsemisesta. Mutta jos he näkevät ilman että sinä itse sitä tajuat/ haluat myöntää, että tarvitsette apua, muttet suostu sitä vastaan ottamaan niin mitä vaihtoehtoja luulet heillä olevan?

Ihanko oikeasti ne voi ottaa vaikka lapset huostaan jos en ota niiltä apua vastaan? Koska edelleen saan sitä apua muualta ja he ovat velvollisia olemaan sossuun yhteydessä jos näkevät aihetta. Harmittaa vaan kun soitin. Niin pirusti. En huuda vauvalle, en ole koskaan huutanut. Hermostun helposti isommalle ja karjaisen. Passitan sen helposti omaan huoneeseen, toisinaan myös tukistan. En todellakaan ole ylpeä näistä ja ymmärrän erittäin hyvin ettei se ole oikein. Viimeksi tänään neuvolalääkärissä kyselin että vaikuttaako lapsi erilaiselta, onneksi ainakaan vielä ei vaan on oikein reipas jne. Ja siksi haenkin apua että saisin keinoja jaksaa koska tätä on ollut vasta viimeiset kuukaudet ja tietenkin sekin on liikaa. Sydän pomppii kahta sataa kun luenkin joidenkin viestejä siitä mitä sossu voi tehdä / on tehnyt. Ja entistä enemmän kaduttaa. En tiedä onko provoja vai ei mutta ahdistaa silti.

minulla leikattiin käsi marraskuussa 2006 ja olen yksinhuoltaja. olin sossuihin yhteydessä että ei varmasti pärjättäisi kahden lapsen kanssa joka ei silloin vielä osannut edes kävellä. ja sossu sanoi minulle että jos suostumme lastensuojelun asiakkaaksi saame kodinhoitajan ilmaiseksi sossusta. no tottakai minä suostuin koska sain ilmaista apua kotiin. kodinhoitaja teki ruokaa ja vahti lasta sen aikaa että sain tehtyä ruokaostokset kaupassa ja siivosi. jai vain pelkkä positiivinen kuva sossuista. kun käteni parantui 10 viikon kipsauksen jälkeen meidät poistettiin lastensuojelun piiristä koska avuntarvetta ei enään ollut. lisäksi poikani on ollut 5 päivää huostaanotettuna koska oli vaikea koliikkivauva ja minä' 4 vuorokautta putkeenvalvoneena olin loppu. sain levätä kotona yöt ja olla pojan kanssa päivät vastaannottokodissa. alkoholia tai väkivaltaa ei ole koskaan meidän ongelmiimme sekaantunut eikä minua koskaan syyllistetty edes vastaanottokodissa huonoksi äidiksi

Eli Ap jos sulla ei ole mitään salattavaa, mene sossuun käymään ja juttele asiat halki. Uskon että sillä selviävät. Ehkä työntekijällä on ollu sossussa huono päivä tai sitten ei ole asiaa osaava ihminen jos uhkailee.
Noissa huostaanotto jutuissa on aina kaksi puolta. Ketä uskotaan. Itse uskon kuitenkin tähän yhteiskuntaan ja sen oikudenmukaisuuteen. Ei kunta tai kaupunki keneltäkään ota lasta huostaan jollei siihen ole oikeasti syytä. Se tuleeko oikeat syyt koskaan julkisuuteen on sitten taas eriasia. Huostaanotto on jo niin kallis toimepide kaupungille, että ovat vasmasti vararikossa jos niitä huvikseen vaan tehdään.
Ja muista Ap on hienoa että olet itse liikkeellä asioissa ja otat apua vastaan...

Kaupungit saavat rahat huostiin valtiolta,joten kaupunki ei menetä mitään.Avohuollon tukitoimet taas rasittaa kaupungin kukkaroa!

Eivät ota lapsia huostaan sen takia ettet ota heiltä apua vastaan!!!!!!!! Niinkuin sanoit muilla tahoilla on velvollisuus ilmoittaa ja tehdä lastensuojelu ilmoitus jos kokevat jotain hälyttävää. Huostaanotto ei ole niin yksikertainen. Jos olisit äiti joka ei ole missää hoitokontaktissa ja sossussa olisi esim. lastensuojeluilmoitus ja kun vanhemmat kutsutaan palaveriin asiasta, eivätkä saavu, eikä geitä muutenkaan saada kiinni ja lapsista on kova huoli, voi sossu esim. poliisin avulla mennä käymään kotona tarkastus käynnillä. Tämäkään ei missään tapauksessa tarkoita huostaanottoa!!! Halutaan vaan tarkistaa lasten hyvinvointi. Itse olet kuitenkin avoin ottamaan apua vastaan ja tekemään yhteistyötä, joten ei hätää.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Uskon että haluavat vaan tarkistaa että pärjäätte, ei ne teiltä lapsia vie jos sitä pelkäät.

empä olis niinkään varma jos pakkotoimilla uhkaillaan

joo, pakkotoimet on nimenomaan huostaanotto ja siihen on äkkiä perusteet jos ite soittaa ja pyytää apua ja muuttaa mielensä. tai jos sitä tarjotaan ja ei huoli.

Ihanko oikeasti ne voi ottaa vaikka lapset huostaan jos en ota niiltä apua vastaan? Koska edelleen saan sitä apua muualta ja he ovat velvollisia olemaan sossuun yhteydessä jos näkevät aihetta. Harmittaa vaan kun soitin. Niin pirusti. En huuda vauvalle, en ole koskaan huutanut. Hermostun helposti isommalle ja karjaisen. Passitan sen helposti omaan huoneeseen, toisinaan myös tukistan. En todellakaan ole ylpeä näistä ja ymmärrän erittäin hyvin ettei se ole oikein. Viimeksi tänään neuvolalääkärissä kyselin että vaikuttaako lapsi erilaiselta, onneksi ainakaan vielä ei vaan on oikein reipas jne. Ja siksi haenkin apua että saisin keinoja jaksaa koska tätä on ollut vasta viimeiset kuukaudet ja tietenkin sekin on liikaa. Sydän pomppii kahta sataa kun luenkin joidenkin viestejä siitä mitä sossu voi tehdä / on tehnyt. Ja entistä enemmän kaduttaa. En tiedä onko provoja vai ei mutta ahdistaa silti.

itse olen töissä päiväkodissa ja meillä on ls asiakkaita myös hoidossa ja voin sanoa ettei kovin heppoisin perustein lasta huostaanoteta. Ls asiakas voi olla ilman huostaanottoakin, todellakin. Ls hoidettavana on kokonaisuus, monesti koko perhe on avun piirissä.

Mutta mikä on huolestuttavaa kirjoituksessasi on se, että tukistat lastasi, ymmärrätkö että jo se on suomen laissa määritelty rikokseksi. Lapseen ei saa kajota ollenkaan, edes tukistamalla, luunapilla jne.

Suosittelen ota apu vastaan, varmasti on teidän tapauksessa tarpeen, kun isompi on pk:ssa hoidossa päivät jaksat varmasti paljon paremmin hänen kanssaan illat ja hänkin on kuin toinen lapsi, kun saa virikkeitä jotka hänelle sopivat.

Näyttäkääpä toteen tilanne missä "normaalista" perheestä missä lapset voivat hyvin( kaikin puolin) on lapset otettu huostaan yhden puhelinsoiton takia...

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/stadi/uutinen.asp?id=1572520

kävisikö tämä?

Niinkuin aikasemmin sanoin, asioilla on aina kaksi puolta. En lähtisi tohon ilta-sanomien juttuun uskomaan kun en tiedä taustoja myös sossun puolelta. Sen verran paskaa noissa iltapäivälehdissä puhutaan, että ton perusteella en asiaa usko... Lukeepa tuossa mitä tahansa. Usein noiden juttujen taustalta löyttyy jotain hämärää. Median avulla yritetään vaan saada huomiota ja sympatiaa.

Se toinen puoli kun vaan ei tule mediaan, koska sossut eivät näistä asioista voi puhua! Sen jälkeen haastetaan ne oikeuteen salassapitovelvollisuuden rikkomisesta. Niinkuin jutussa oli, yksittäistä asiaa ei voi kommentoida.

Ovathan nuo itsekkin sanoneet että liikaa on huostaanottoja myös turhia, ja nyt sit lisäävät rahaa avohuoltoon ja muihin tukitoimen piteisiin..
Se on aivan totta että monet perheet ovat menettäneet lapsensa vaikka syytä ei ole oikeasi ollut, kun joku on vaan soittanu ja ilmottanu..jne..
Toki on myös niitä oikeita huostaanottoja mutta valitettavasti myös monia turhia..

"Helsingin hallinto-oikeus olisi viime toukokuussa sijoittanut 3- ja 4-vuotiaat tytöt isälleen, koska oikeus vakuuttui, että isän elämäntavat ovat moitteettomat ja hän rakastaa lapsiaan ja viihtyy heidän kanssaan."

hallinto-oikeus on vakuuttunut isän sopivuudesta huoltajaksi,joten oletan hänen sitä olevan.on hyvin harvinaista,että hallinto-oikeus kumoaa sossun mielipiteen.siihen tarvitaan vahva näyttö.

Yhteistyössä