Voiko yhteistä asuntolainaa maksaa eri tahtiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tietämätön"

Vieras
Haluaisimme ostaa asunnon, jonka omistusosuudet olisivat 50/50 ja laina molempien nimissä. Minulla on liian pienet tulot, jotta saisin erillistä lainaa omalle puolikkaalleni eli laina olisi pakko ottaa yhdessä. Miehellä on 4 kertaa isommat tulot kuin minulla mutta hänellä on myös tapana tuhlailla enemmän.
Voisin itse mieluustikin maksaa välillä enemmänkin lyhennyksiä, mutta jos mies ei voi/halua niin mitäs sitten tehdään jos saankin maksettua oman puoliskoni etuajassa?

Miten jakaisimme korot jos oma laina-aikani olisi esim. 9 vuotta ja miehellä 14?
Voiko näin edes tehdä vai onko pakko lyhentää samaan tahtiin ja koittaa patistella toista edes joskus lyhentämään yhdessä enemmän? Huomioiko pankki sitä mitenkään jos toisen tililtä tulee tuplasti rahaa vai laskeeko se kaiken yhteiseksi lyhennykseksi?

Miehellä on siis enemmän maksukykyä mutta minulla suurempi into lyhentää lainaa nopeammin ja olen paljon säästeliäämpi (miehellä menee rahaa harrastuksiinsa ja vapaa-aikaansa ihan todella paljon enemmän, kun itse harrastan lähinnä lenkkeilyä).

Toivottavasti tästä sepostuksesta saa jotain selvää.

Miten sinulla voi olla liian pienet tulot, mutta kuitenkin käytännössä maksaisit lainaa enemmän, kuin miehesi? Millaisista tuloista, lainasta ja lyhennyseristä tässä nyt puhutaan?

En varmaankaan ottaisi asuntolainaa sellaisen ihmisen kanssa, jolla on nelinkertaiset tulot itseeni nähden, mutta joka olisi valmis lyhentämään lainaa tuloistaan huolimatta vähemmän kuin minä.

Olen itse toipilaana selkäleikkauksen jäljiltä ja saan tukia n.800€/kk. Mies käy töissä ja nettopalkka n.3200€/kk +lisät jotka vaihtelee. Olemme ajatelleet 80 000€ lainaa jonka minimi kuukausierä on 500€, joka jaetaan puoliksi koska sen pystyn maksamaan vaikka mikä tulisi. Miehellä menee rahaa autoihin, mikroautoiluun, urheiluharrastuksiin yms. perusmenojen lisäksi, kun taas minulla menee rahaa vain välttämättömiin (laskut, ruoka jne.) ja jäisi lainaosuuden ja omien kulujen jälkeen ylimääräistä, jolla haluaisin lyhentää omaa osuuttani. Eli kokonaisuudessa maksettaisiin lainaa 50/50 mutta minä maksaisin mahdollisesti nopsempaan oman osuuteni 40 000€ ja mies jäisi makselemaan omiaan pidemmäksi aikaa jos hän ei halua maksaa samaa tahtia kanssani.

Jos te olette naimisissa, niin turha maksaa eri tahtiin. Eron sattuessa se menee kuitenkin puoliksi, vaikka teillä olisi avioehto ja kaikkea. Sen näkee oikeus vain niin, että toinen on maksanut enemmän yleistä elämistä, ruokaa jne. ja toinen siksi enemmän asuntoa. Siksi se määrää talon omistuksen 50/50 anyway, maksatte miten maksatte. Ja ilman avioehtoa se nyt on tietenkin noin.

avoliitossa ollaan ja nyt menee rahat harakoille vuokran muodossa...mieluummin maksettaisiin omaa pois, lainaa lyhennettäisiin kokonaisuudessaan saman verran mutta eri tahtiin. Eli en maksaisi senttiäkään enempää lainaa kuin mies, vain nopeammalla tahdilla. Mies maksaa toki enemmän muita yhteisiä kuluja eli ei meillä mene niin että toinen elää kuin kroisos ja toinen näkee nälkää vaan meillä on kovin erilaiset nuo henk.koht.menot.

Sori kun on niin vaikea selittää niin että tästä voisi jotain ymmärtääkin :D

Kyllä tiedän pariskuntia, jotka omistavat 50/50 asuntonsa ja molemmilla siitä omat lainansa. Makselevat eri tahtiin. tuskin se mikään ongelma on. Kirjoitit, että sulla on varmuudella varaa maksaa se 250€, mutta siihenhän tulee sitten vielä vastike tai jos omakotitalo, niin sen ylläpito kustannukset lisää. tai ilmeisesti puolet niistä jos meinaatte nekin puokkiin laittaa? Onko sulla edelleen siinä tapauksessa varaa omaan? Siis jos teillä tosi tiukkaan lasketaan kaikki puoliksi...

Meil on eri lainat eli talo on laitettu 50/50. Kummallakin on eri suuruiset lainat koska mulla on enemmän laittaa rahaa heti niin mun osuus on pienempi.
Maksetaan eri tahtiin ja eri suuruisia summia.
Koska miehellä on isompi laina joku vakuus lainalle meni jotenkin minun puolikkaasta, mutta sillä ei loppupelissä ollut mitään merkitystä (en oikein itekkään ymmärtänyt tota kun pankis selitti). Lisäksi mies tarvitsi takaajan omalle lainalleen koska ei ollut laittaa säästöjä heti
Eli kaikki onnistuu

Ei onnistu noin, kun laina on yhteinen. Pankille on se ja sama kumpi lyhennyksiä maksaa. Jos maksat ylimääräisiä lyhennyksiä, joka kyllä yleensä onnistuu, laina-aika lyhenee koko lainan, ei sen puolikkaan osalta. Tietysti voitte keskenänne sopia mitä vain, perustaa vaikka yhteisen lainanlyhennystilin ja pidät sitten itse kirjaa maksuistasi sinne ja lopetat niiden teon kun olet osuutesi maksanut. Mutta silloin ne rahat seisoisi siellä eikä saisi ylimääräisten lyhennysten korkohyötyä.

Muuten, jos otatte lainaa 80 000 €, niin tietysti sitä maksetaan takaisin enemmän eli oma osuutesi ei ole 40 000 €.

Suosittelisin harkitsemaan kaksi kertaa, ennen kuin ottaa yhteisen lainan sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa et pysty tällaisesta sopimaan. Ehkä sinun kannattaisi odottaa että kuntoudut ja pääset taas työelämään, ja saisit sitten oman lainasi erikseen.

Minä en saa lainaa yksin pankilta omaan osuuteen..mies maksaisi vastikkeet. Hän maksaa myös enemmän ruokaostoksista koska syökin enemmän ja laskuja maksellaan milloin mitenkin.

Lisäksi pankis tehtiin testamentti eli jos jommalle kummalle sattuu jotain sen osuus menee lapsille ei toisillemme. Kätevää, asua saa talossa niin kauan kuin haluaa. Olemme avopari

[QUOTE="tietämätön";30049486]Minä en saa lainaa yksin pankilta omaan osuuteen..mies maksaisi vastikkeet. Hän maksaa myös enemmän ruokaostoksista koska syökin enemmän ja laskuja maksellaan milloin mitenkin.[/QUOTE]

Jos mies maksaa muita kuluja enemmän, niin miksi et voisi vain lyhentää sitä lainaa enemmän? Eihän siinä silloin mitään epäreilua ole, päinvastoin.

Kyl mun mies sai oman lainan vaik oli velkajärjestelyssä. Tosin mun osuus oli vakuutena ja jollekkin pikkusummalle tuli hänen äiti takaajaksi kun vakuus ei riittänyt koko lainalle. Miksi et ottas omaa lainaa

Teillä on kyllä niin hankalan kuuloinen suhde, että on hankala uskoa siihen, että teidän yhteiselosta tulisi mitään. Eihän teillä edes mitään yhteiseloa ole, kun kaikki on pistetty "puoliksi" ja eletään "sun ja mun" elämiä, eikä yhteistä elämää.

[QUOTE="Moi";30049487]Lisäksi pankis tehtiin testamentti eli jos jommalle kummalle sattuu jotain sen osuus menee lapsille ei toisillemme. Kätevää, asua saa talossa niin kauan kuin haluaa. Olemme avopari[/QUOTE]

Lapsillehan ne menee ilman testamenttiakin vaika olisitte mikä pari hyvänsä.

Vaikka laina onkin yhteinen, niin käsittääkseni pankki ottaa lyhennyksen vain yhdeltä tililtä. Ja niitä ylimääräisiä lyhennyksiäkään ei taida montaa saada tehdä ilman erillistä maksua.

Olemme mieheni kanssa avopari ja meillä on yhteinen noin 120t € laina, talon omistus 50/50. Meillä on lainanhoitotili, jolta kaksi kertaa kuussa lähtee lyhennykset korkoineen. Kummatkin laittaa tilille sen verran kuin pystyy, minä olen vauvan kanssa kotona ja mies työelämässä joten hän maksaa tällä hetkellä enemmän kuin minä koska tulot on kaksinkertaiset. Kumpikaan meistä ei laske, että "sä laitoit nyt vähemmän kuin mä joten seuraavaksi sitten toisinpäin..." tai mitään muutakaan. Yhteinen talous ja yhteiset rahat. Siitä ei tulisi kyllä yhtään mitään, jos pitäisi jotenkin alkaa noita erittelemään kun elämäntilanne on tämä ja vauva on myös yhteistuumin hankittu.

[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";30049622]Vaikka laina onkin yhteinen, niin käsittääkseni pankki ottaa lyhennyksen vain yhdeltä tililtä. Ja niitä ylimääräisiä lyhennyksiäkään ei taida montaa saada tehdä ilman erillistä maksua.[/QUOTE]

Mikäli lainaa ei ole sidottu kiinteään, vähintään kolmen vuoden korkoon, saa lainaan tehdä lyhennyksiä ihan niin paljon kuin haluaa, eikä pankki saa periä niistä maksua.

Mutta ei kuulosta reilulta, että jos ap:lla jää maksuvaraa niin hänen ylimääräinen olisi "asuntolainan maksua", kun mies kuitenkin maksaa ap:n ruokia. Jos sulla on ap rahaa, niin maksa puolet ruoka- ja muistakin yhteisistä menoista. Et sä voi laittaa miestä maksamaan kulujasi, ja samaan aikaan kerryttää kiinteää omaisuutta.

Jos maksaisit puolet yhteisistä kuluista, niin sitten olisin eri mieltä. Mutta tuollaisenaan tilanne ei kuulosta reilulta.

[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";30049622]Ja niitä ylimääräisiä lyhennyksiäkään ei taida montaa saada tehdä ilman erillistä maksua.[/QUOTE]

Täähän riippuu ihan kokonaan lainaehdoista. Kyllä mun asuntolainoihin on aina saanut tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä niin paljon on kuin pystyy - ja on tehtykin.

Jos otatte yhteisen lainan molempien nimiin,
Eli on vain yksi laina
(ja ehkä yksi lainanhoitotili, aina ei ole),
niin sillä ei ole mitään merkitystä kuka maksaa ja kuinka paljon.
Tärkeintä pankille on se että laina maksetaan.
He eivät pidä lukua, oletteko molemmat maksanut oman osuuden.
Koska ei ole olemassa mitään "omaa osuutta"!
Kun on yhteinen laina niin se on silloin yhteinen.
Vaikka sinä maksaisit suurimman osan,
talo olisi silti puoliksi molempien.

Kuulostaa todella oudolta,
että mies ei pystyisi noilla tuloilla maksamaan enempää kuin 250e/kk!
Oletko ettei hänellä ole ongelmia rahankäytön kanssa?

Teillä on kyllä niin hankalan kuuloinen suhde, että on hankala uskoa siihen, että teidän yhteiselosta tulisi mitään. Eihän teillä edes mitään yhteiseloa ole, kun kaikki on pistetty "puoliksi" ja eletään "sun ja mun" elämiä, eikä yhteistä elämää.

Nimenomaan näin. Ottakaa yhteinen laina vasta sitten, kun kaikki oikeasti tuntuu yhteiseltä - niin tulot kuin menotkin. Minun mielestäni enemmän tienaava tietenkin myös maksaa enemmän lainalyhennystä - tai mielummin niin, että molempien palkat menevät samalle tilille, jota molemmat saavat tasavertaisesti käyttää maksuihinsa. Lainalyhennykset menevät myös tältä tililtä - ei siis ole sinun ja minun palkkaa/rahoja. Meillä tehdään näin. Ei ole tarvinnut rahasta riidellä.

Yhteistyössä