Voimmeko onnistua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rakastan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rakastan

Vieras
Olen ollut poikaystäväni kanssa kohta 6 vuotta. Koko suhteemme on ollut melkoisen myrskyisä mutta rakkautta on riittänyt. Nyt vaan tuntuu että elämäntapamme ovat liian erilaiset jotta voisimme jatkaa yhdessä. Poikaystäväni asuu vielä vanhempiensa luona opiskelujen vuoksi mutta minusta tuntuu että hän ei haluakaan sieltä pois. Itse asun pienessä omakotitalossa päivittäin kuljettavan matkan päässä hänen opiskelupaikastaan mutta hän ei halua muuttaa kanssani asumaan vaikka saisi ilmaiseksi asua. Hän haluaisi minut kaupunkiin vaikka on alusta asti tiennyt että en halua asua kaupungissa. Ja tilannehan on se, että minulla on asunto mutta hänellä ei, eikä edes mahdollisuutta sen hankkimiseen. Toinen asia on harrastukseni joka sitoo minua mutta silti tuntuu että meistä kahdesta minulla on enemmän aikaa parisuhteelleemme. Harrastukseni liittyy eläimiin ja tarvitsisin siihen joskus apua myös poikaystävältäni, mutta hän ei koskaan voi auttaa minua. Se on ihan tahdosta kiinni eikä mistään muusta. Hänen mielialansa vaihtelevat ylös ja alas, välillä hän voi olla vihainen ja juoda viinaa lääkkeeksi, vaikka ei edes tiedä mistä on vihainen. Rakastan häntä mutta en tiedä mitä tehdä. Hänkin väittää rakastavansa minua mutta miksi hän sitten loukkaa minua ilkeillä jutuilla eikä koskaan voi auttaa vaikka pyydän apua. Ymmärrän ettei hän halua jäädä talooni asumaan mutta sehän olisi täysin väliaikaista. Jahka hän valmistuu ja pääsee töihin, voisimme hankkia yhteisen oman talon sellaisesta paikasta jossa molemmat viihtyvät. Poikaystäväni on kuitenkin jo 25 vuotias mutta asuu mielummin vanhempiensa kuin minun kanssani... Enkä minä nöyryytä häntä sillä ettei vielä pysty hankkimaan asuntoa vaan ottaisin hänet miehekseni ja talon isännäksi. Minä olen yrittänyt olla aina hänelle avuksi ja pitää hänestä hyvää huolta, mutta häneltä avun saaminen on mahdotonta... Mitä tehdä???

Alkuperäinen kirjoittaja Rakastan:
Olen ollut poikaystäväni kanssa kohta 6 vuotta. Koko suhteemme on ollut melkoisen myrskyisä mutta rakkautta on riittänyt. Nyt vaan tuntuu että elämäntapamme ovat liian erilaiset jotta voisimme jatkaa yhdessä. Poikaystäväni asuu vielä vanhempiensa luona opiskelujen vuoksi mutta minusta tuntuu että hän ei haluakaan sieltä pois. Itse asun pienessä omakotitalossa päivittäin kuljettavan matkan päässä hänen opiskelupaikastaan mutta hän ei halua muuttaa kanssani asumaan vaikka saisi ilmaiseksi asua. Hän haluaisi minut kaupunkiin vaikka on alusta asti tiennyt että en halua asua kaupungissa. Ja tilannehan on se, että minulla on asunto mutta hänellä ei, eikä edes mahdollisuutta sen hankkimiseen. Toinen asia on harrastukseni joka sitoo minua mutta silti tuntuu että meistä kahdesta minulla on enemmän aikaa parisuhteelleemme. Harrastukseni liittyy eläimiin ja tarvitsisin siihen joskus apua myös poikaystävältäni, mutta hän ei koskaan voi auttaa minua. Se on ihan tahdosta kiinni eikä mistään muusta. Hänen mielialansa vaihtelevat ylös ja alas, välillä hän voi olla vihainen ja juoda viinaa lääkkeeksi, vaikka ei edes tiedä mistä on vihainen. Rakastan häntä mutta en tiedä mitä tehdä. Hänkin väittää rakastavansa minua mutta miksi hän sitten loukkaa minua ilkeillä jutuilla eikä koskaan voi auttaa vaikka pyydän apua. Ymmärrän ettei hän halua jäädä talooni asumaan mutta sehän olisi täysin väliaikaista. Jahka hän valmistuu ja pääsee töihin, voisimme hankkia yhteisen oman talon sellaisesta paikasta jossa molemmat viihtyvät. Poikaystäväni on kuitenkin jo 25 vuotias mutta asuu mielummin vanhempiensa kuin minun kanssani... Enkä minä nöyryytä häntä sillä ettei vielä pysty hankkimaan asuntoa vaan ottaisin hänet miehekseni ja talon isännäksi. Minä olen yrittänyt olla aina hänelle avuksi ja pitää hänestä hyvää huolta, mutta häneltä avun saaminen on mahdotonta... Mitä tehdä???

Kuka on sanonut, että teidän on pakko asua saman katon alla kun seurustelette?
Vilkaisepa laatikon ulkopuolelle hiukan.

Ja kuule. 35 vuoden elämänkokemuksella voin jos sanoa, että 25 vuotias mies on täysin kesken.
En ihmettelisi yhtään, jos saisit lopulta selville että hän viihtyy kotonaan koska ei jaksa muutoksia elämäänsä. Tulevaisuus pelottaa mutt akotona saa olla, äiti pesee pyykit ja paapoo: kuka helvetin hullu siitä tilanteesta tahtoo mihinkään???

Älä raahaa perässäsi moista riippakiveä. Ei tuon ikäinen mies ymmärrä vielä rakkauden päälle mitään. Hän voi rakastaa sinua, mutta jos se rakkaus ei missään näy niin onko se relevanttia?

Ja: Omapahan on harrastuksesi. Miksi pyydät mieheltä apua harrastuksiisi?
Eivätkö harrastukset ole sitä varten, että niitä ihminen tekee koska tulee itse siitä tyytyväiseksi. Mikä velvollisuus toisella on alkaa samoihin harrastuksiin, jos ei kiinnosta pätkääkään?

Toivotan sulle jaksamista, ja neuvon vielä sen verran että älä ainakaan omakotitalostasi luovu mokoman pojan takia.
Tuota ne aina yrittävät: minunkin olisi pitänyt kuulemma jättää työpaikkani ja kotini jotta "suhde kukoistaisi". En luotpunut, ja pääsin näkemään rakastetaanko minua vai ei. Mies muutti minun luokseni- vastahakoisena kuin mikäkin. Mutta ei muuttunut miksikään, jonninjoutava nulikka nakkasin pihalle. Ei nuoruuden suhteet aina kestä.

Paskat. Jos yhteistä säveltä ei löydy niin ei löydy. Pahentaa vain asiaa jos luopuu siitä vähästäkin, mikä on itselle tärkeää miehen ohella. Miehiä menee ja tulee, mutta kiinteistöt ja oma koti ovat kullan kalliita. Kun mies rakastaa, se tekee kaikkensa ollakseen sun kanssasi. Jos ei tee, niin siitä voi tehdä omat johtopäätöksensä. Teot puhuvat enemmän kuin sanat.

Ja se että yrität parhaasi auttaa ja pitää hyvänä on omiaan passivoimaan miestäsi. Mies on kuule sellainen otus, että niin kauan kuin sille kannetaan kaikki tarjottimella kuin manulle illallinen, niin se ei perkele eväänsä väräytä. Kokeile vaikka huviksesi mitä tapahtuu kun jätät sen makaamaan äitin helmoihin ihan keskenään. Tulee vipinää kinttuun pojalle, kun loppuu naisen kosketus.

Harrastukseni liittyy hevosiin ja jotta voin harrastaa, tarvitsen esim kisoissa ylimääräisen käsiparin avuksi koska hevosen kanssa on vaikea selvitä yksin. Poikaystäväni ei kuitenkaan voi tätä tehdä ikinä. Vanhempani jotka eivät enää ole mitenkään velvollisia minua auttamaan, auttavat jatkuvasti mutta mies jonka pitäisi minua rakastaa ei voi tätä koskaan tehdä...

Alkuperäinen kirjoittaja Rakastan:
Harrastukseni liittyy hevosiin ja jotta voin harrastaa, tarvitsen esim kisoissa ylimääräisen käsiparin avuksi koska hevosen kanssa on vaikea selvitä yksin. Poikaystäväni ei kuitenkaan voi tätä tehdä ikinä. Vanhempani jotka eivät enää ole mitenkään velvollisia minua auttamaan, auttavat jatkuvasti mutta mies jonka pitäisi minua rakastaa ei voi tätä koskaan tehdä...

Asutko jossain pienessä kylässä?
Onko siellä muita poikia? MItä jos oletkin poikaystäväsi kanssa vain, koska et ole vielä nähnyt minkälaisia urhoja maailma tarjoaakaan. Mitä jos hän on vain laiskuuttaan sinun kanssasi, kun ei noita muijia puissa kasva jne..

Jos tilanne on tuo jo alkumetreillä, ennustan loistavaa tulevaisuutta.
Uskon että sinä kasvat nopeampaa kuin miehesi, ja lopulta kyllästyt hänen hitauteensa. Jos hän ei halua nyt liikahtaa kotoaan, joudut luultavasti eräänä päivänä itse kuskaamaan hänet kottikärryillä esimerkiksi alttarille, jos naimisiin mielit hänen kanssaan. Sitten alkaa se muu ongelmavyyhti kehkeytyä. Mies ei tee kotona mitään, ei etsi töitä, ei tuo kukkia hääpäivänä, joudut joka ilta hakemaan hänet baarista jos haluat nukkua hänen vieressään.

Kannattaa nuorena pitää mahdollisuudet avoinna, sillä pian sinulla on vauva kainalossa, mies joka ei osalistu mihinkään, riitoja ja miehen ryyppäämistä (kuten mainitsit, mies "lääkitseee" itseään viinalla..) ja sinun pitäisi sitten alkaa miettiä miten elätät itsesi ja järjestät kuviosi. Kannattaa mieluummin miettiä etukäteen.

Anna miehellekin vastuuta, jos hän ei tee mitään niin älä tee sinäkään. Parisuhteessa on kaksi osapuolta. Ja ennenkaikkea kannattaa seurata sydämen ääntä, ja muistaa että maailma on täynnä ihmisiä ja asioita, elämä ei lopu yhteen mieheen.

Alkuperäinen kirjoittaja oiko:
Hei etkö osaa lukea? Ap on seurustellut miehen kanssa jo KUUSI (6) vuotta. Joten ei tod ole mistään alkumetreistä kyse.

Ai ei ole alkumetrit? No mies asuu vielä kotonaan. Minusta siinä on alkumetriä kerrakseen. Ei ole päässyt edes kotikynnyksensä yli.

Asun pienessä kylässä ison kaupungin vieressä ja tiedän toki että maailma on miehiä pullollaan. Opiskelen yliopistolla ja vietän ihan menevää elämää eikä seuralaisista olisi pulaa. Olen vaan jotenkin ajatellut että jos nyt eroan poikaystävästäni, tulenko koskaan löytämään oikeaa onnea. Alkaako tästä ensimmäisestä erosta vain uusien suhteiden ja erojen putki niinkuin niin monella tuntuu nykyään käyvän. Haluaisin elämääni pysyvän ihmissuhteen. Suhteeni nykyiseen voi kyllä hyvin olla vaikka elinikäinen, siitä onnellisuudesta tässä on kyse. Poikaystäväni on ruumiillisissa hommissa hyvin laiska vaikka sitten taas urheilee. Kouluhommansa hän hoitaa moitteettomasti ja hänelle on jo lähes varma työpaikka tiedossa valmistumisen jälkeen. Sillä saralla minulla ei ole mitään moitittavaa... Mutta kyllä minun mielestäni kumppanin tulisi aina olla toisen apuna ja elämä tulisi jakaa ihan joka osa-alueella...

Alkuperäinen kirjoittaja Rakastan (AP):
Olen vaan jotenkin ajatellut että jos nyt eroan poikaystävästäni, tulenko koskaan löytämään oikeaa onnea. Alkaako tästä ensimmäisestä erosta vain uusien suhteiden ja erojen putki niinkuin niin monella tuntuu nykyään käyvän. Haluaisin elämääni pysyvän ihmissuhteen. Suhteeni nykyiseen voi kyllä hyvin olla vaikka elinikäinen, siitä onnellisuudesta tässä on kyse. Poikaystäväni on ruumiillisissa hommissa hyvin laiska vaikka sitten taas urheilee. Kouluhommansa hän hoitaa moitteettomasti ja hänelle on jo lähes varma työpaikka tiedossa valmistumisen jälkeen. Sillä saralla minulla ei ole mitään moitittavaa... Mutta kyllä minun mielestäni kumppanin tulisi aina olla toisen apuna ja elämä tulisi jakaa ihan joka osa-alueella...

Kuulostat ajattelevan aika laajasti tulevaisuutta mieselämäsi suhteen.
Kummallista, en ole kuullut ikinä että joku ei eroa huonosta suhteestaan, koska ei halua eroputkeen kuten niin monet muut. Mistä olet kuullut tuollaisesta "uusien suhteiden ja erojen" putkesta? Onko suhdeuraputki melkein kuin työuraputki? Joka pitää suunnitella etukäteen mahdollisimman pitkälle?

No, miksipä tässä pitäisikään nimenomaan erota kenenkään, itse en ainakaan siihen halua kannustaa ketään. Se on päätös joka täytyy jokaisen tehdä ihan itse.
Ihmetyttää vain se eron/eroamattomuuden syy, suhteiden ja erojen putki..hmmh.

Tuosta olen täysin erimieltä, että elämä pitäisi jakaa ihan jokaisella osa-alueella.
Niin nimenomaan EI pitäisi mielestäni tehdä. Mies ja nainen ovat monilla alueilla toistensa vastakohtia, vähintään ajattelutavassa yms. Omassa suhteessani seuraavaa: aloimme seurustella yhteisen harrastuksen merkeissä, itse aloitteln harrastusta ja mies oli enemmän paneutun siihen, on edelleen. Kun pari vuotta oli mennyt ja vähemmänkin, totesin että minua ei enää kiinnosta ko. harrastus, ainakaan niin kauan kun se tietää sitä että olen mieheni kanssa 24/7 sekä kotona että harrastuksissa. Siitä puuttuisi enää sama työpaikka. Eikä se todellakaan tarkoita että pitäisi erota, jos ei jaa jokaista elämänaluettaan. Miestä ja naista yhdistää kuitenkin aivan muut asiat kuin harrastukset, jos ymmärrät mitä tarkoitan...

Mieheni harrastaa monia muitakin juttuja, joissa olin aluksi mukana. Kuitenkin, rehellisyyden nimissä oli jossain vaiheessa pakko myöntää, että esim. moottoriajoneuvot ja niiden rassaaminen ei kiinnosta YHTÄÄN.

En halua kuullakaan mistään siihen liittyvästä, ja mies saa olla autotallissaan aivan rauhassa. Ei hän todellakaan minua vaadi sinne tulemaan seuraksi tai avuksi, eikä varsinkaan ala epäillä onko meillä yhteistä tulevaisuutta jos minua ei kiinnosta seisoa ojentamassa hänelle työkaluja. Palkatkoon vaikka palvelijan jos apua kaipaa.

Pitkä juttu, mutta pointti on se että ei puolisoiden tarvitse kaikkea jakaa ja tehdä yhdessä ollakseen pari.

Siis mies on 25, seurustellut kanssasi 6 vuotta ja ASUU KOTONA??

Opiskelu ei sitäpaitsi ole mikään syy asua kotona, ylleensä päinvastoin, juuri opiskelun vuoksihan sitä yleensä kotoa muutetaan. Parikymppisenä yleensä... Sitä vartenhan meillä on opintotukijärjestelmä, että nuoret aikuiset voisivat asua omillaan opiskeluaikana ilman taloudellista riippuvuutta vanhemmistaan (=vanhempien tulot eivät vaikuta opiskelumahdollisuuksiin). Jos hän olisi tosissaan kanssasi, niin asuisitte jo yhdessä onnellisina joko siinä pikku talossasi tai jossain muualla.

Siitä olen kanssasi eri mieltä, että miehen pitäisi auttaa sinua hevosten kanssa. Minusta hänellä ei ole mitään velvollisuutta osallistua harrastukseesi, ellei se häntä kiinnosta.

Toiseksi minä en koskaan antaisi miehen asua luonani ilmaiseksi, enkä asuisi miehen luona ilmaiseksi. Haluatko ruveta hänen äidikseen? Se onkin varmaan ainoa keino pitää tämä mies, vai pitäisikö sanoa poika. Ja vielä "lääkitsee" itseään viinalla, onnea vaan sillä tiellä.

Ja se, että eroaa teininä aloitetusta suhteesta, ei todellakaan tarkoita, että eroaisi seuraavastakin.

Mieti nyt oikeasti haluatko jatkaa elämääsi tuollaisen mammanpojan kanssa vai hankitko itsellesi kunnon miehen.

Mä en oo koskaan ymmärtäny, miten kukaan viittii kattoa aikuista lasta enää kotonaan. Kyllä 25-vuotias on helvetin vanha mamman helmoihin. Ja tosiaan vois herralle tehdä ihan hyvää elellä hetken yksinään, siis muuttaa pois kotoaan, jotta aikuistuisi. Ei taida osata ihan perusarkiaskareitakaan? Kaikkea sitä!

Alkuperäinen kirjoittaja kotitonttunen:
Mä en oo koskaan ymmärtäny, miten kukaan viittii kattoa aikuista lasta enää kotonaan. Kyllä 25-vuotias on helvetin vanha mamman helmoihin. Ja tosiaan vois herralle tehdä ihan hyvää elellä hetken yksinään, siis muuttaa pois kotoaan, jotta aikuistuisi. Ei taida osata ihan perusarkiaskareitakaan? Kaikkea sitä!

Samaa mieltä. Kyllä miehen olisi osattava käyttää pyykkikonetta, käydä kaupassa ja tehdä ruokaa. Äidin helmoissa sitä tuskin tarvitsee tehdä.

Anteeksi vain AP, mutta minun mielestani sinulla on vahan kumma kasitys rakastamisesta. Rakkauteen aina kuuluu vastarakkaus. Jos sita ei ole/tule, niin kyseessa on pakkommielle, eika rakkaus. Siis sinun osaltasi.

Niin senhän minä haluaisin tietääkin, että olenko hänen kanssaan yhdessä vääristä syistä... Siksi että pelkään eroa ja sen tuomaa tuskaa. Onko hän mahdollisesti kanssani samasta syystä? En tiedä...

Millaista yhdessä olonne on esimerkiksi silloin, kun vietätte viikonloppua yhdessä sinun kodissasi? Osallistuuko mies ruoanlaittoon, siivoaako, kustantaako hän ylipäätään yhtään mitään esim. ruokakuluista?

Minua ihmetyttää, että rakastatko sinä moista luuseria ihan oikeasti vai onko kyse enemmänkin siitä, että rakastat sitä kuvaa, millainen hän olisi, JOS asuisitte yhdessä, JOS hän auttaisi hevosten hoidossa, JOS hän valmistuu ja osallistuu yhteisiin kuluihinne, JOS hän oma-aloitteisesti osallistuisi kodin hoitoon jne.

Elämää pitää elää tässä ja nyt. Tietysti voi miettiä tulevaisuuttakin, mutta sitä ei kannata miettiä liikaa, vaan miettiä nimenomaan sitä, millainen hän on nyt ja mitä hän juuri nyt tarjoaa sinulle.

Miehellesi nykyinen tilanne on ihanteellinen. Hän voi tulla luoksesi silloin kun haluaa, mutta jos hän haluaa omaa rauhaa, hän menee "opiskelemaan" vanhempiensa luokse. Ylläpito, ruoat jne tapahtuu ilmaiseksi ja ilman omaa vaivannäköä kummassakin paikassa. Ehkä hänelle asuminen kaupungissa on vain tekosyy, jotta hän saa jatkaa tätä nykyistä käytäntöä.

Olet varmasti hieno ihminen, mutta tekstistäsi voisi päätellä, että tämä suhde on teille kummallekin ensimmäinen vakavasti otettava suhde. Sinun roolisi parisuhteessa on äitimäinen hahmo, kun taas mies on kuin vanhempiensa kotona sillä erolla, että sinun luonasi saa seksiä. Teidän suhteenne on kaukana tasa-arvoisesta suhteesta. Ylipäätään kannattaisi miettiä, että mitä sinä saat tästä suhteesta? Riittääkö sinulle se, että mies sanoo rakastavansa sinua? Ainakin minä itse koen, että rakkaus on nimenomaan tekoja eikä sanoja. Minun mieheni osallistuu ruoanlaittoon ja siivoukseen oma-aloitteisesti. Hän vaihtaa autooni renkaat ja vie minua joskus ulos syömään tai kokkaa jotain ihanaa ruokaa. Hän hieroo hartioitani jne. Minulle nuo äskenmainitut asiat ovat nimenomaan niitä rakkauden tekoja, joilla hän osoittaa välittävänsä ja rakastavansa. Selvennyksen vuoksi sanottakoon, että tietysti minäkin teen ruokaa, leivon pullaa, siivoan ja esim. sängyssä pidän miestäni hyvänä. Ostelemme toisillemme pieniä juttuja, jotka ilahduttavat toista. Rahaa ei kummallakaan ole liiaksi, mutta silti jos tahtoo, niin pystyy tekemään asioita toisen iloksi. Kyse on tahdosta.

Jos et halua etkä kykene olemaan yksin, niin syynä voi olla se, että olet jollakin tavoin läheisriippuvainen. Oletko koskaan asunut kunnolla yksin pidempää aikaa? Olen nimittäin itsekin ollut tosi pitkään nuoruudensuhteessa. Olin koko ajan tyytymätön, mutten uskaltanut erotakaan. Ajattelin, että asiat jotekin kummallisesti järjestyvät. Ei ne järjestyneet, vaan pahenivat. Eroa mietin vuosikausia ennenkuin uskalsin erota. Loppujen lopuksi olin erosta tosi iloinen. Yksin oleminen oli pelottavaakin ja oli outoa, kun joutui ottamaan yksin vastuun kaikesta. Alussa myös mietti paljon sitä, missä meni pieleen, mitä toinen teki väärin ja ennen kaikkea mitä itse olisi voinut tehdä toisin. Jouduin opettelemaan ns. miesten töitä. Toisaalta siitä tuli myös sellainen hieno onnistumisen tunne kun huomasi, että kykenee pärjäämään ja seisomaan omilla jaloillaan. Siitä lähtötilanteesta oli helppo sitten lähteä etsimään uutta kumppania, kun oli miettinyt parisuhdeasioita kunnolla.

Tässä nykyisessä suhteessa en roiku miehessä. Uskallan sanoa paremmin, mitä haluan suhteeltamme. Tässä suhteessa on paljon enemmän tasa-arvoa, välittämistä, avoimmutta ja keskustelua kuin vanhassa suhteessa kaikkien vuosien aikana yhteensä.

Ei kukaan ulkopuolinen pysty sanomaan, kannattaako jatkaa vai erota. Tietysti kannattaisi yrittää puhua asiat selväksi. Et kuitenkaan voi pakottaa toista muuttumaan, koska sitä voi muuttaa vain itseään. Itseään ei pitäisi muuttaa siksi, että miellyttää toista, vaan ainoastaan siksi, että itse haluaa muuttua toisenlaiseksi. Jos miehesi ei halua muuttaa luoksesi eikä osallistua harrastukseesi, niin hänellä on siihen oikeus. Jos hän välttelee aiheesta puhumista, niin olisi hyvä saada kunnon keskustelu aikaiseksi. Jos hänellä ei ole aikomustakaan sitoutua sinuun kunnolla, niin ehkä sitten olisi aihetta erota tai vaikka ottaa aikalisä suhteesta ja pitää parin kuukauden mietintätauko, jona aikana kumpikin on oikeutettuja elämään omaa elämäänsä.

Niin senhän minä haluaisin tietääkin, että olenko hänen kanssaan yhdessä vääristä syistä... Siksi että pelkään eroa ja sen tuomaa tuskaa. Onko hän mahdollisesti kanssani samasta syystä? En tiedä...

No, mietipä sitten, kumpi on pahempi: eron tuottama tuska vai nyt suhteessa olemisen tuska? Eron jälkeen pääsee kuitenkin tuskastakin eroon ennemmin tai myöhemmin.

Kyllä poikaystäväni vaihtaa renkaat ja tekee miesten töitä, korjaa autoani ja kaikkea sellaista. Tiskaaakin. Ja ottaa osaa ruokakuluihin. Ei hän ole ollenkaan läpeensä paska mutta välillä tuntuu että olemme liian erilaisia. Hän ei ole oikein mistään innostunut ja minä taas innostun asioista helposti ja haluan tehdä kaikkea.

Kyllä poikaystäväni vaihtaa renkaat ja tekee miesten töitä, korjaa autoani ja kaikkea sellaista. Tiskaaakin. Ja ottaa osaa ruokakuluihin. Ei hän ole ollenkaan läpeensä paska mutta välillä tuntuu että olemme liian erilaisia. Hän ei ole oikein mistään innostunut ja minä taas innostun asioista helposti ja haluan tehdä kaikkea.

Tuli mieleen että voisiko poikaystäväsi olla stressaantunut/lievästi masentunut? Kun opiskelee ja se voi ihan oikeasti olla stressaavaa.

Onko teillä mitään yhteisiä kiinnostuksen aiheita ja kohteita? Mitä teette yhdessä?

Pitää olla myös omaa elämää, muuten tulee isojakin ongelmia (kokemusta on). Mutta myös yhteisiä.

Jos mies asuisi mielummin vanhempiensa kun minun kanssani, niin jättäisin kyllä ja heti. Minusta toisen oppii tuntemaan kunnolla vasta sillon kun muuttaa yhteen, sillon huomaa elääkö samassa rytmissä, onnistuuko arki, miten osaa ottaa toisen huomioon, tehdä kompromissejä jne. Kotona asuminen kertoo minulla lähinnä miehen laiskuudesta, ehkä on kiva kun on täysihoito, ei tarvitse käydä kaupassa tai laittaa ruokaa jne. Löydät kyllä jonkun aikuisemman miehen, hyvällä tuurilla sellaisen joka tahtoo jakaa harrastuksesi.

sinulle, ihan ilmiselvästi. Teidän maailmanne ovat ihan eri planeetoilta, joten palaapa omallesi ja anna pojan mennsä omalleen.

Sieltä raveista löytyy ihan varmasti saman planeetan kasvatti. Tämä nykyinen suhde vain estää sinua näkemästä muita!!

Viisas se sinun poikaystäväsi, teidän ei todellakaan kannata rakennella yhteistä kotia, se ei kauan kestäisi!

Alkuperäinen kirjoittaja Entä jospa:
Olet varmasti hieno ihminen, mutta tekstistäsi voisi päätellä, että tämä suhde on teille kummallekin ensimmäinen vakavasti otettava suhde.
Jos et halua etkä kykene olemaan yksin, niin syynä voi olla se, että olet jollakin tavoin läheisriippuvainen. Oletko koskaan asunut kunnolla yksin pidempää aikaa? Olen nimittäin itsekin ollut tosi pitkään nuoruudensuhteessa. Olin koko ajan tyytymätön, mutten uskaltanut erotakaan. Ajattelin, että asiat jotekin kummallisesti järjestyvät. Ei ne järjestyneet, vaan pahenivat. Eroa mietin vuosikausia ennenkuin uskalsin erota. Loppujen lopuksi olin erosta tosi iloinen. Yksin oleminen oli pelottavaakin ja oli outoa, kun joutui ottamaan yksin vastuun kaikesta. Alussa myös mietti paljon sitä, missä meni pieleen, mitä toinen teki väärin ja ennen kaikkea mitä itse olisi voinut tehdä toisin. Jouduin opettelemaan ns. miesten töitä. Toisaalta siitä tuli myös sellainen hieno onnistumisen tunne kun huomasi, että kykenee pärjäämään ja seisomaan omilla jaloillaan. Siitä lähtötilanteesta oli helppo sitten lähteä etsimään uutta kumppania, kun oli miettinyt parisuhdeasioita kunnolla.

Ei liity varsinaisesti ap:n aiheeseen, mutta tämä tekstisi, "entä jospa", pisti minut miettimään. Ihan kuin olisit kirjoittanut minulle.

Olen seurustellut kohta 6 ja puoli vuotta, asunut miehen kanssa yhdessä 2 ja puoli vuotta. Olin täyttämässä 16 kun aloitimme, mies silloin 20v. Eroa olen ajatellut suhteellisen vakavissani nyt n. vuoden. Seksielämä on kuivunut kasaan, viimeks väkinäisesti sitä "tarjosin" n. 3 kk sitten, oisikohan.. En enää osaa vastata kun toinen sanoo "rakas" tms.. Jotenkin tuntuu kaamealta kun en vaan voi valehdella! Mutta silti sisällä sikiää pieni kipinä, entä jos kuitenkin kaikki kääntyisi hyväksi. mutta en enää jaksa uskoa.

Olen yrittänyt että tehtäisiin yhdessä jotain, niinkuin silloin kun ei vielä asuttu yhdessä. Nyt mies aina kotona, eikä häntä edes huvita liiemmin lähteä minnekään sieltä. Minusta tuntuu että oon ainoa joka ehdottaa jotain muutosta arkeen. Hellyys on kadonnut aikoja sitten, mieheni on aika sulkeutunut ollut aina, ei ikinä olla pussattu/oltu käsikädessä julkisilla paikoilla. Minä vaan en enää jaksa, elämäni ei vaan tunnu omalta..jotenkin sitä on vaan ehkä jumiutunut tähän, kun en muustakaan tiedä. Kamalaa tämä on!

Oletkos ajatellut tätä:

Mies ei auta harrastuksessa koska olet siinä parempi kuin hän. Hän joutuisi hanslankariksi, apupojaksi. Kaikki näkisivät että on komea nainen joka osaa käsitellä heppaa, ja joku tyhjänpäiväisen oloinen poika siinä auttaa naista.
Miehet ovat usein mustasukkaisia naisensa harrastuksesta. Mutta sanovatko he sen suoraan? Eivät. Viereisessä ketjussa on nainen, joka yrittää opiskella. Mitä tekee mies? Sanoo että "ei susta ole siihen" tms, "ei se kannata"

Sun miehelläsi on sama ongelma, mutta hän on vain passiivisagressiivinen. Ei hauku harrastuksessa mutta ei kyllätarjoa apuakaan...

Ja vielä useammin kyse ei ole harrastuksesta itsestään, vaan siitä kuinka luottavaiseksi ja itsevarmaksi harrastus naisen tekee, ja kuinka monta KOMEAA MIESTÄ nainen tapaa harrastuksissaan. Tiedän, että kuulostaa hölmöltä, kun itse varmasti et harkitse koko pettämistä vaan keskityt harrastukseen itseensä... mutta jopa miehillä on mielikuvitus..ja erittäin lennokas sellainen. He kuvittelevat että jokaisella naisella kiinnostaa se "the isompi muna", ja koska eivät voi nähdä jokaisen miehen housuihin niin ovat varmuuden vuoksi mustasukkaisia kaikista.
Mikäs se nyt oli..Marco tai marko joku, hevosjätkä. Komea. Mies ei halua olla näkemässä sinua itsevarmana, eikä halua osallistua mihinkään missä hän voisi joutua kohtaamaan tämän pelkonsa.

Alkuperäinen kirjoittaja mies1:
Alkuperäinen kirjoittaja kotitonttunen:

Samaa mieltä. Kyllä miehen olisi osattava käyttää pyykkikonetta, käydä kaupassa ja tehdä ruokaa. Äidin helmoissa sitä tuskin tarvitsee tehdä.

Samaa mieltä minäkin. Mun ex asuu vielä 37-vuotiaana vanhempiensa luona. Osittain siitä syystä todellakin on ex. Minä sanoin, etten muuta miehen luo, jos asuu saman katon alla vanhempiensa kanssa eikä mies halunnut muuttaa luokseni kaupunkiin, maaseudulla kun oli tottunut asumaan (eikä ollut mitään maatilaa, jota olisi tarvinnut hoitaa!). Mamman helmoista tuntuu olevan tosi vaikea irtautua, onneksi aina voi irtautua mammanpojista!

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä syy:
Oletkos ajatellut tätä:

Mies ei auta harrastuksessa koska olet siinä parempi kuin hän. Hän joutuisi hanslankariksi, apupojaksi. Kaikki näkisivät että on komea nainen joka osaa käsitellä heppaa, ja joku tyhjänpäiväisen oloinen poika siinä auttaa naista.
Miehet ovat usein mustasukkaisia naisensa harrastuksesta. Mutta sanovatko he sen suoraan? Eivät. Viereisessä ketjussa on nainen, joka yrittää opiskella. Mitä tekee mies? Sanoo että "ei susta ole siihen" tms, "ei se kannata"

Sun miehelläsi on sama ongelma, mutta hän on vain passiivisagressiivinen. Ei hauku harrastuksessa mutta ei kyllätarjoa apuakaan...

Ja vielä useammin kyse ei ole harrastuksesta itsestään, vaan siitä kuinka luottavaiseksi ja itsevarmaksi harrastus naisen tekee, ja kuinka monta KOMEAA MIESTÄ nainen tapaa harrastuksissaan. Tiedän, että kuulostaa hölmöltä, kun itse varmasti et harkitse koko pettämistä vaan keskityt harrastukseen itseensä... mutta jopa miehillä on mielikuvitus..ja erittäin lennokas sellainen. He kuvittelevat että jokaisella naisella kiinnostaa se "the isompi muna", ja koska eivät voi nähdä jokaisen miehen housuihin niin ovat varmuuden vuoksi mustasukkaisia kaikista.
Mikäs se nyt oli..Marco tai marko joku, hevosjätkä. Komea. Mies ei halua olla näkemässä sinua itsevarmana, eikä halua osallistua mihinkään missä hän voisi joutua kohtaamaan tämän pelkonsa.

Voi olla perää. Minä harrastan teatteria ja se on varsinkin kesäisin todella aikaavievä harrastus, melkein niin kuin hevoset. Porukka vaihtelee jonkin verran projektista toiseen, mutta tietty ydinporukka jatkaa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Kun pari viimeistä viikkoa ennen ensi-iltaa harjoitellaan joka päivä ja sen jälkeen on esityksiä joka ilta kaksi viikkoa, siinä kasvaa väkisinkin kiinni siihen "toiseen perheeseen". Kun olin n. 23-vuotias ja innokkaana aloittelin harrastusta, poikaystäväni (joka nykyään on kylläkin mieheni) oli tosi mustasukkainen. Kun aikani kovistelin, paljastui hänen jurotuksensa syyksi juuri nuo kuvailemasi asiat: teatteri oli minulle uusi juttu, ja hän pelkäsi, millaiseksi siellä muuttuisin ja ketä tapaisin. Varsinkin "pussausrooleista" hän jaksoi jupista vielä kauan. No, lopulta hän tutustui teatterikavereihin (joita oli n. 15-vuotiaista 70-vuotiaisiin, sekä perheellisiä että sinkkuja) hän lopulta vähän pitkin hampain hyväksyi harrastukseni ja nykyään kyllä tulee jokaiseen ensi-iltaani. Siitä hän ei tykkää vieläkään, että harrastus vie tosi paljon aikaa. Toiasalta hänkin kyllä harrastaa kahden kaverinsa kanssa nykyään veneilyä...

Alkuperäinen kirjoittaja ziffy:
Kun aikani kovistelin, paljastui hänen jurotuksensa syyksi juuri nuo kuvailemasi asiat: teatteri oli minulle uusi juttu, ja hän pelkäsi, millaiseksi siellä muuttuisin ja ketä tapaisin. Varsinkin "pussausrooleista" hän jaksoi jupista vielä kauan. No, lopulta hän tutustui teatterikavereihin (joita oli n. 15-vuotiaista 70-vuotiaisiin, sekä perheellisiä että sinkkuja) hän lopulta vähän pitkin hampain hyväksyi harrastukseni ja nykyään kyllä tulee jokaiseen ensi-iltaani. Siitä hän ei tykkää vieläkään, että harrastus vie tosi paljon aikaa. Toiasalta hänkin kyllä harrastaa kahden kaverinsa kanssa nykyään veneilyä...

Hah! Oli kuin suoraan omasta "päiväkirjasta" . :)
Olin näyttelemässä harrastelijateatterissa. Mieheni tuli katsomaan VIIMESTÄ esitystä, nyrpeänä ja inhottavana, teki selväksi että hänellä ei kiinnosta koko touhu.

Sain hyvää palautetta roolistani, sain jopa paikallislehteen kuvani jonkun kehumana.Olen aivan varma että näytelmä meni ihan hyvin. Mieheni antoi palautetta: tuo rooli ei sovi sinulle, olet huono näyttelemään..Ehkä olen ehkä en, mutta tuon hän sanoi ENNEN kuin oli nähnyt koko esitystä.

Ensi-illan jälkeen sain selville että lurjus oli vielä tekstaillut naisten kanssa netissä..kostoksikohan vai itsetuntoaan pönkittääkseen.

Yhteistyössä