voinko opettaa 2kk ikäisen omaan sänkyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äitikö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no nyt tuli paha mieli...kai sitä sylistä syliin juttua on jatkettava.

Oletko kokeillut kantoliinaa? Mä nukutin kuopuksen siihen ja siirsin sitten nukkuvana sänkyyn.

kantoliina ei ole mun juttu ja se ei auta vaikka sylissä olis ni aikansa pitää kanniskella ennenku niin hyvin nukahtaa että saan hänet sänkyyn jäämään.

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:

miksi :o ei saa olla noin herkkänahkainen, olihan täällä meitäkin, jotka kauniisti sanoivat, että vauvan oma peti on hyvä paikka nukkua =) ota se pinnis siihen sun oman sängyn viereen ja pötköttele vauvan vieressä ja silittele ja taputtele siitä?

no niin mä teenkin,ja otan syliin jos itku kiihtyy ja lasken alas ku rauhottuu... silitän ja paijaan,laulan,puhun rauhottavasti vaikka pientä itkua olisikin...
mut tuli vaan olo et se huutaa syliin äiti täältä syliin ja mä en ota vaan pistän yksin omaan sänkyyn...

pyh. meillä vauva oli aina iltaisin niin hyvän tuulinen, että jahka raatsittiin hänet laskea hetkeksi sylistä :D (n 2vk ikäinen) niin laitettiin omaan sänkyyn katselemaan pehmokirjaa joka nojasi laitaa vasten ja siihen sitten nukahti. On auttanut tosi paljon. Nyt isompanakin tietää (9kk) että kun mennään sänkyyn, niin on nukkuma aika. Tuttia pari kertaa käydään laittamassa ja se on siinä. Välillä koittaa nyt isompana kiukutella, mutta kun ei nosteta pois, niin alkaa nukkua. Ja ei KOSKAAN ole itkenyt paria minuuttia kauempaa. Yöllä jos herää, niin sitten otetaan välillä kainaloon loppuyöksi, mutta tämä ei ole häirinnyt tätä omaan sänkyyn nukahtamista. Ja meillä on myös sellanen inkkarimusiikki siinä taustalla rauhottamassa ja poika tykkää :)

Tottakai voit! Meillä nukkunut alusta pitäen omassa sängyssä ja meidän tapauksessa ollut paras vaihtoehto. Ei siinä, ei mitään perhepetiä vastaan, mutta jos vaikuttaa koko perheen uniin, kokeilisin muita vaihtoehtoja.

Vauvathan muuten voivat pelästyä jos heräävät "oudosta paikasta", eli eivät sieltä mihin ovat viimeemmäksi nukahtaneet. Hypoteesina voidaan ajatella että menet omaan sänkyyn nukkumaan ja heräät autotallista. Mahtaisi olla aika karmivaa...

Suosittelen että yrität rutinoitua nukuttamaan vauvan omaan sänkyynsä, niin että tilanteesta tulee tuttu ja turvallinen vauvalle.

imetän,mut tämä ei tissille nukahda ja jos nukahtaa,havahtuu hereille (varmaan maidontuoksusta tms) ja sitte kun yöllä herää,jää viereen nukkumaan, ei ongelmaa.

höh, se on tosi harmi ettei siihen nukahda, se ois niin helppoo. Mä luulen et jotkut vauvat on sellasii että ne nukahtaa parhaiten sillai ilman mitään nukuttamista. Onhan aikuisetki siinä erilaisia, jotkut kaipaa kosketusta, joitain ei saa hipastakaan. Miksei samoin vauvoilla? Ite kokeilemalla tiiät mikä toimii teillä. Mut se et jättää yksin huutamaan itsensä nukuksiin on väärin, mut tuskin sitä tarkoititkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:

miksi :o ei saa olla noin herkkänahkainen, olihan täällä meitäkin, jotka kauniisti sanoivat, että vauvan oma peti on hyvä paikka nukkua =) ota se pinnis siihen sun oman sängyn viereen ja pötköttele vauvan vieressä ja silittele ja taputtele siitä?

no niin mä teenkin,ja otan syliin jos itku kiihtyy ja lasken alas ku rauhottuu... silitän ja paijaan,laulan,puhun rauhottavasti vaikka pientä itkua olisikin...
mut tuli vaan olo et se huutaa syliin äiti täältä syliin ja mä en ota vaan pistän yksin omaan sänkyyn...

no, teet ihan niinkuin sinusta tuntuu =) mä olen aina arvostanut yli kaiken hyviä yöunia sekä lapsille että aikuisille, pienten aivot lepää ja aikuiset jaksavat päivät olla hyväntuulisia kasvattajia ja huolenpitäjiä =)

Mä oon aina nukkunu tosi huonosti, jos vauva on ollu vieressä. Siks olen laittanu nukkuun omaan sänkyyn ihan alusta alkaen.
Ja samallailla oon toiminu kun sinä. Olen tosi herkkä vauvan itkulle, että huudattanut en ole koskaan. Sylissä olen siis rauhoitellut ja sitten laittanut takaisin sänkyyn ja tarvittaessa ottanut sieltä useeseen otteeseen takaisin. Samallalailla aikanaan opettanu eroon yösyötöistä (tosin paljon vanhempana kun sen 6kk ).
Meil on molemmat oppineet nukahtamaan omaan sänkyyn tosi pieninä. Vaikka kakkonen oli äärettömän huonouninen, niin onneksi hän on sentään aina nukahtanut helposti.

ap, täällä on niin monta mielipidettä kun on erilaista vauvaakin. Et ole mielestäni huono äiti jos opetat vauvaa hellästi omaan sänkyynsä, minun käsityksen mukaan et ole huudattanut turhaa pikkuista vaan ollut saatavilla ja tarvittaessa nostanut syliin. Täytyy vaan luottaa omaan äidinvaistoonsa siitä mikä toimii omalla lapsella. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja no voi:
imetän,mut tämä ei tissille nukahda ja jos nukahtaa,havahtuu hereille (varmaan maidontuoksusta tms) ja sitte kun yöllä herää,jää viereen nukkumaan, ei ongelmaa.

höh, se on tosi harmi ettei siihen nukahda, se ois niin helppoo. Mä luulen et jotkut vauvat on sellasii että ne nukahtaa parhaiten sillai ilman mitään nukuttamista. Onhan aikuisetki siinä erilaisia, jotkut kaipaa kosketusta, joitain ei saa hipastakaan. Miksei samoin vauvoilla? Ite kokeilemalla tiiät mikä toimii teillä. Mut se et jättää yksin huutamaan itsensä nukuksiin on väärin, mut tuskin sitä tarkoititkaan...

en todella yksin jätä huutamaan vaan olen vieressä kokoajan hyssyttelemässä ja paijaamassa. mutta vauva ei ole sylissäni. ei vaikka pikkasen sieltä kitisis tai itkis.

että huutaa sängyssä alkuun johtuu luultavasti siitä että ei oo siihen vielä tottunut, jos kerran lähellä olet ja tiiät et mitään hätää ei oo. Ja sit voit kokeilla tehdä peitosta sellasen pesän jossa asento on sylimäisempi (mikä lie sana tuokin :D) Kun onhan se ihan erilaista olla sängyssä silleen ihan suorana.

Itse totutin pientä niin, että lohdutin aina ensin sylissä. Kun vauvaa alkoi selvästi väsyttää mutta oli silti edelleen hereillä, laitoin omaan sänkyynsä. Niin, että se vielä näki, että nukahtaa omaan paikkaansa, ettei ihmettele herätessään. Jos alkoi itkeä, sama uudelleen. Näin tyttö vähitellen oppi, että sänky/vaunut turvallinen paikka. Mutta kyllä meilläkin tuossa iässä nukuttiin todella paljon vieressä. Ei kai siinä mitään pahaa ole, on aluksi helpompaa. Kyllä se lapsi oppii myöhemminkin omaan sänkyynsä. Lattialle putoamisen estin niin, että vedin pinnasängyn seinän kiinni omaan sänkyymme siten, että toimi esteenä. Kaikki lapset eivät vain nuku 12h putkeen ikinä, osa tarvitsee enemmän tukea nukahtamiseen. Ei se ole pelkästään äidistä kiinni tai hänen tekemisistään...

Miten yöunille meno voi viedä 4 tuntia. Yritättekö liian aikaisin vauvaa nukkumaan? Meillä vauva löysi "normaalin" unirytmin 3 kk iässä. Sitä ennen nukahti 11-01 välillä yöunille. Itse siis en yrittänyt muuttaa rytmiä, vaikka omat yöunet jäi vähäisiksi, kun muut lapset heräsi jo kello seitsemän.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten yöunille meno voi viedä 4 tuntia. Yritättekö liian aikaisin vauvaa nukkumaan? Meillä vauva löysi "normaalin" unirytmin 3 kk iässä. Sitä ennen nukahti 11-01 välillä yöunille. Itse siis en yrittänyt muuttaa rytmiä, vaikka omat yöunet jäi vähäisiksi, kun muut lapset heräsi jo kello seitsemän.

en tiiä.
ja kun nukahtaa esim. syliin, nukkuu sen 10-15min kunnes herää kun yritetään kantaa sänkyyn.

unipussi on muuten aivan loistava ratkaisu. koska meillä vauva heräsi aina, kun sen yritti laittaa takaisin kylmään sänkyyn. auttoi hirveästi. lisäksi aluksi yritimme pakolla valvottaa vauvaa tarpeeksi myöhään, kun luulimme, että se pidentäisi yöunia. lopulta tajusimme, että meidän pitikin laittaa vauva itse asiassa aikaisemmin nukkumaan, ennen kuin ehti väsyä niin paljon, että meni ihan ylikierroksille eikä saanut enää millään unen päästä kiinni!

Tarkkaile vauvaa. Heti haukottelee ekaa tai viimeistään tokaa kertaa tai pyyhkäisee kädellä silmiään, niin äkkiä nukkumaan ennen kuin uni menee ohi! Tämä tepsi meillä.

Yhteistyössä