Voisiko joku selittää miksi pikavipit pitäisi kieltää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihmetyttää, ettei jotkut ihmiset osaa miettiä asioita, kuin vain omalta kannaltaan.
Ap:llä nyt on sattunut onnistumaan takasinmaksu, mutta kerropa miten olisi käynyt, jos siihen olisikin tullut samaan syssyyn joku toinen yllätys. Olisit vaikka sairastunut, ja joutunut jäämään pitkälle sairaslomalle esim viikon kuluttua työnalkamisesta, etkä olisi saanutkaan sitä palkkaa tms.

Siksi että voivat pilata elämän. Minäkin otin hätätilanteissa pikavippejä, maksoin aina takaisin. Ikäänkuin lainasin tulevasta palkkapäivästä...Kunnes tilanne oli se, että maksoin vippejä vipeillä takaisin, otin yhä isompia vippejä selvitäkseni kierteestä, maksaakseni entiset pois...samalla muut laskut kuten vuokra myöhästyivät pahasti...Sain muistutuksia ja perintäkirjeitä, lopuksi jouduin oikeuteen ja nyt on luottotiedot menneet. Odottelen juuri ulosoton yhteydenottoa. Ilman vippejä näin ei olisi ikinä käynyt.

Toki tiedän ettei kaikille käy näin mutta pelottavan monille kuitenkin. Ja ikään katsomatta, ei ole todellakaan mikään nuorten ongelma.

[QUOTE="essi";25228582]Ihmetyttää, ettei jotkut ihmiset osaa miettiä asioita, kuin vain omalta kannaltaan.
Ap:llä nyt on sattunut onnistumaan takasinmaksu, mutta kerropa miten olisi käynyt, jos siihen olisikin tullut samaan syssyyn joku toinen yllätys. Olisit vaikka sairastunut, ja joutunut jäämään pitkälle sairaslomalle esim viikon kuluttua työnalkamisesta, etkä olisi saanutkaan sitä palkkaa tms.[/QUOTE]

Summat ovat aina olleet pieniä, tuo 500 on ollut isoin summa mitä on ollut. Nyt pitää maksaa tässä kuussa 230 euroa vippejä (kaksi satasta olen nyt ottanut kuukauden sisällä), ne kun saan maksettua niin sitten ei jatkossa enää tarvitse ottaa. Kaiken kaikkiaan olen pikavippejä ottanut kai noin 8 kpl tänä vuonna.

Summat ovat aina olleet pieniä, tuo 500 on ollut isoin summa mitä on ollut. Nyt pitää maksaa tässä kuussa 230 euroa vippejä (kaksi satasta olen nyt ottanut kuukauden sisällä), ne kun saan maksettua niin sitten ei jatkossa enää tarvitse ottaa. Kaiken kaikkiaan olen pikavippejä ottanut kai noin 8 kpl tänä vuonna.

Kyllä kertoo jotain ihmisestä kun täytyy työssä ollessaankin turvautua pikavippeihin.

[QUOTE="vieras";25228625]No, silloin ei voi tulla mitään tilannetta mihin tarvitsisi luottoakaan. Jos ei rahantulo ole varmaa, on parempi oppia säästämään.[/QUOTE]

On minulla aina ollut varma rahantulo tiedossa joka kerta, kun olen ottanut pikavipin. Tai siis kukaanhan ei voi olla koskaan varma mistään. Moni ottaa asuntolainojakin, vaikkei koskaan voi tietää jos vaikka vammautuu tai jää työttömäksi jossain vaiheessa.

[QUOTE="vieras";25228642]Kyllä kertoo jotain ihmisestä kun täytyy työssä ollessaankin turvautua pikavippeihin.[/QUOTE]

Pari pikavippiä otin ihan sen vuoksi, että sain matkakulut maksettua. Minusta se oli sen arvoista, ei tässä ole juuri lomaa tai vapaapäiviä ollut. Matkalla tuli käytettyä hieman enemmän rahaa kuin oli tarkoitus, mutta saa nyt ensi viikolla nekin pikavipit maksettua.

Ajattele, jos et olisi niitä kahta viimeistä pikavippiä ottanut, olisit SÄÄSTÄNYT sen 30 euroa, jonka nyt maksoit korkoja. Sen 30 euroa olisit sitten voinut laittaa tilille pahaa päivää odottamaan.

Mitä 60 km bussimatka maksaa? Kymmenisen euroa?

Taloudenhallintasi ei kyllä ole parhaalla mahdollisella tasolla, jos säännöllisesti töissä käydessäkin joudut turvautumaan pikavippeihin lähes kuukausittain :/

Pari pikavippiä otin ihan sen vuoksi, että sain matkakulut maksettua. Minusta se oli sen arvoista, ei tässä ole juuri lomaa tai vapaapäiviä ollut. Matkalla tuli käytettyä hieman enemmän rahaa kuin oli tarkoitus, mutta saa nyt ensi viikolla nekin pikavipit maksettua.

Pikavippejä matkakuluihin töissä ollessa? Kannattaisiko mennä johonkin taloudenhallinnan kurssille, tuntuu olevan melko holtitonta menoa.

[QUOTE="eee";25228663]Ajattele, jos et olisi niitä kahta viimeistä pikavippiä ottanut, olisit SÄÄSTÄNYT sen 30 euroa, jonka nyt maksoit korkoja. Sen 30 euroa olisit sitten voinut laittaa tilille pahaa päivää odottamaan.

Mitä 60 km bussimatka maksaa? Kymmenisen euroa?

Taloudenhallintasi ei kyllä ole parhaalla mahdollisella tasolla, jos säännöllisesti töissä käydessäkin joudut turvautumaan pikavippeihin lähes kuukausittain :/[/QUOTE]

No ei olekaan ollut, rahaa on mennyt turhuuksiin. Nyt aloitan sitten säästämään rahaa, ajattelin, että jos noin 800 euroa saisin joka kuukausi säästöön ensi vuoden alusta alkaen. Nyt joulukuussa tulevilla rahoilla ostan uuden TV:n, mutta siitä, laskuista ja vipeistä huolimatta jää sen verran rahaa, ettei tarvitse enää vippeihin turvautua.

Mun mielestä ei tarvitsisi kieltää, mutta niiden harhaanjohtava mainonta pitäisi kieltää ja niiden saaminen pitäisi tehdä vaikeammaksi, että kuka vaan ei saisi sitä viidessä minuutissa.

No ei olekaan ollut, rahaa on mennyt turhuuksiin. Nyt aloitan sitten säästämään rahaa, ajattelin, että jos noin 800 euroa saisin joka kuukausi säästöön ensi vuoden alusta alkaen. Nyt joulukuussa tulevilla rahoilla ostan uuden TV:n, mutta siitä, laskuista ja vipeistä huolimatta jää sen verran rahaa, ettei tarvitse enää vippeihin turvautua.

Oiskohan tässä se syy, miksi ne pikavipit kannattaisi kieltää? Tulisi mietittyä rahankäyttöään vähän tarkemmin eikä menisi sitä rahaa niihin turhuuksiin..?

[QUOTE="vieras";25228672]Pikavippejä matkakuluihin töissä ollessa? Kannattaisiko mennä johonkin taloudenhallinnan kurssille, tuntuu olevan melko holtitonta menoa.[/QUOTE]

Se nyt oli poikkeustilanne. Luotin siihen, että rahat tulisi aamuun mennessä tilille niin kuin aiemmin, mutta eivätpä juuri silloin tulleetkaan. Ei se matka paljoa olisi maksanut, mutta olin tosiaan liian luottavainen pankin toimintaan ja se kostautui.

[QUOTE="eee";25228693]Oiskohan tässä se syy, miksi ne pikavipit kannattaisi kieltää? Tulisi mietittyä rahankäyttöään vähän tarkemmin eikä menisi sitä rahaa niihin turhuuksiin..?[/QUOTE]

Ei mielestäni. Rahanmenoni eivät ole olleet noista pikavipeistä johtuvia. Joka kerta olen nimenomaan saanut pikavipit maksettua, mielestäni on kuitenkin mukavaa se, että hätätilanteessa voi turvautua pikavippeihin jos tarve vaatii.

Minulla on ollut jo vuosia sekä laina että luottokortti, ja koskaan ei ole ollut vakituista työpaikkaa. Nytkin olen ollut 5v kotiäitinä.

Minä kerran katselin luottokorttien myöntämisperusteita niin niissä mainittiin vakituinen työpaikka tai monessa oli sitten vuosituloraja kovin korkea. Siitä on vaan jäänyt kuva, ettei luottokorttia saisi muuten.

[QUOTE="Vieras";25228610]Siksi että voivat pilata elämän. Minäkin otin hätätilanteissa pikavippejä, maksoin aina takaisin. Ikäänkuin lainasin tulevasta palkkapäivästä...Kunnes tilanne oli se, että maksoin vippejä vipeillä takaisin, otin yhä isompia vippejä selvitäkseni kierteestä, maksaakseni entiset pois...samalla muut laskut kuten vuokra myöhästyivät pahasti...Sain muistutuksia ja perintäkirjeitä, lopuksi jouduin oikeuteen ja nyt on luottotiedot menneet. Odottelen juuri ulosoton yhteydenottoa. Ilman vippejä näin ei olisi ikinä käynyt.

Toki tiedän ettei kaikille käy näin mutta pelottavan monille kuitenkin. Ja ikään katsomatta, ei ole todellakaan mikään nuorten ongelma.[/QUOTE]

Tässä esimerkki siitä miksi pikavippibisnes kannattaa ja samalla miksi se tuli kieltää.

En viittaa lainauksen kirjoittajaan vaan yleisesti. Alemmalle sosiaaliluokalle nämä vipit on suunnattu. Mainostetaan "helppoa rahaa yhdellä klikkauksella". Poikkeuksia toki on, mutta väitän, että tyypillinen työssä käyvä hyvin toimeentuleva ei ota pikavippiä vaan taikoo sen rahan jostain muualta. Faktaon kuitenkin se, että vippien otto on järjetöntä rahan tuhlausta

Minä kerran katselin luottokorttien myöntämisperusteita niin niissä mainittiin vakituinen työpaikka tai monessa oli sitten vuosituloraja kovin korkea. Siitä on vaan jäänyt kuva, ettei luottokorttia saisi muuten.

Mä sain sen jo opintojen viimeisenä vuonna. Ensin oli 1000 e luottoraja mut nostin ennen yhtä reissua 3000 e ja olin silloin ä-lomalla. Eikä lainaa myönnettäessä oo koskaan kysytty onko vaiktuinen työ. Riittää kun on samaan pankkin hoitanut asiansa jo vuosia moitteettomasti.

Mä sain sen jo opintojen viimeisenä vuonna. Ensin oli 1000 e luottoraja mut nostin ennen yhtä reissua 3000 e ja olin silloin ä-lomalla. Eikä lainaa myönnettäessä oo koskaan kysytty onko vaiktuinen työ. Riittää kun on samaan pankkin hoitanut asiansa jo vuosia moitteettomasti.

Oliko tuo siis se opiskelijoille myönnettävä Visa-kortti? Siihen on muistaakseni raja 75 opintopistettä. Itse en hankkinut opiskeluaikana, kun ei minulla silloin ollut tarvetta kortille.

Ei mielestäni. Rahanmenoni eivät ole olleet noista pikavipeistä johtuvia. Joka kerta olen nimenomaan saanut pikavipit maksettua, mielestäni on kuitenkin mukavaa se, että hätätilanteessa voi turvautua pikavippeihin jos tarve vaatii.

Esitit yleisen kysymyksen, mutta nyt jauhat vain kuinka SINÄ käytät pikavippejä.

Moni MUU on joutunut niiden kanssa vaikeuksiin,
omaa tyhmyyttä toki mutta silti.
On paljon tosiaan niitä, jotka kännipäissään viikonloppu toisensa jälkeen ottavat kännykkävippejä ja lopulta ovat ihan suossa sen homman kanssa. Usko tai älä.

Suurin osa pikavippejä ottaneista maksaa ne ihan asianmukaisesti takaisin. Pieni osa on näitä, joilla on erilaisia ongelmia (yleensä monen muunkin asian kanssa) takaisinmaksussa. Näin se kuitenkin Suomessa menee, että jos pieni osa ei klaaraa tiettyjä juttuja, niin kielletään koko homma. Onko siinä oikeasti järkeä?

• Tykkää
Reactions: Akaatti