Voisiko joku selittää miksi pikavipit pitäisi kieltää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25228369]Jos sitä lainaa ei muualta saa on parempi olla kokonaan ilman.[/QUOTE]

Minulla olisi siinä tapauksessa jäänyt sitten mm. eräs työpaikka väliin, kun en olisi ilman pikavippiä voinut maksaa asunnon takuuvuokraa. Työpaikan takia piti silloin muuttaa eri paikkakunnalla ja maksaa uuden asunnon vuokra ennen kuin sai ensimmäisen palkan.

Pikavipit halutaan kiellettäväksi sen takia, että Suomi on holhousyhteiskunta. Jos on olemassa pieni ryhmä ihmisiä, joille pikavipeistä koituu ongelmia, niin holhousyhteiskunta haluaa kieltää niiden ottamisen kaikilta, ettei se pieni ryhmä joutuisin ongelmiin. Tässäkään asiassa ihmisen ei itsensä tarvitse ottaa vastuuta omista teoistaan, kun yhteiskunta paapoo.

Minulla olisi siinä tapauksessa jäänyt sitten mm. eräs työpaikka väliin, kun en olisi ilman pikavippiä voinut maksaa asunnon takuuvuokraa. Työpaikan takia piti silloin muuttaa eri paikkakunnalla ja maksaa uuden asunnon vuokra ennen kuin sai ensimmäisen palkan.

Ei sinulla olisi jäänyt se väliin pikavippien puuttumisen takia, vaan oman suunnitelmallisuuden puutteen johdosta.

[QUOTE="vieras";25228417]Ei vaan ennakoida ja säästää.[/QUOTE]

Minä olen joskus ollut pitkään rahattomana, ei silloin ole mahdollista säästää. Moni ihminen voi joskus olla tilanteessa, että tulee äkillinen rahantarve. Silloin on mielestäni ihan turha sanoa, että "olisit säästänyt". Ihmisillä voi olla monia syitä miksei ole säästänyt rahaa.

No en 60 kilometriä viitsisi kävellä tai pyöräillä. En edes omista pyörää. Kyse onkin siitä, että joskus saattaa olla tilanne, että pikavippi on tarpeellinen.

Niin, joskus saattaa olla. Ei ole mielestäni tarpeeksi hyvä syy ohittaa niitä kaikkia huonoja puolia, joita asiaan liittyy.

Ja edelleenkin se ennakointi on mielestäni aika helppoa. Sinullekaan tuskin tuolloin tuli yllätyksenä, että sinun on mentävä bussilla 60 kilometrin päähän.

Jos ajatellaan, että se satanen on sen verran pieni summa, että sen nyt pystyy tuosta noin vaan maksamaan pois, heti kun rahaa seuraavan kerran tulee, niin silloin sen saman satasen pitäisi olla sen verran pieni summa, että sen voisi laittaa myös etukäteen säästöön tällaisia tilanteita varten.

Pikavipit aiheuttaa ihmisille velkakierteitä joiden seurauksena syrjäytyminen todennäköistyy. Syrjäytynyt ihminen tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Siksi.

Jos ei ole rahaa niin jätetään ostamatta. Jos säästät sata euroa, on sinulla sata euroa odottamattomiin menoihin hintaan sata euroa.. Ei köyhällä ole varaa maksella niitä halpoja viistoistaeurosia.

Minä olen joskus ollut pitkään rahattomana, ei silloin ole mahdollista säästää. Moni ihminen voi joskus olla tilanteessa, että tulee äkillinen rahantarve. Silloin on mielestäni ihan turha sanoa, että "olisit säästänyt". Ihmisillä voi olla monia syitä miksei ole säästänyt rahaa.

Ei voi tulla sellaista äkillistä rahantarvetta, että tarvitsisi pikavippiä.

No miten tällaisella ihmisellä on sitten varaa maksaa niitä pikavippejäkään?

Ja tässä tapauksessa se sossu tai vaikka joku sukulainen tai kaveri on ihan poissuljettuja?

Jos et olisi pikavippiä ottanut, olisit voinut laittaa säästöön sen pikavipin hinnan. Jos ei ole varaa säästää yhtään niin ei silloin todellakaan ole varaa vippaillakaan. Taitaa olla yleensä näillä ihmisillä kyse itsekurin puutteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25228457:
No miten tällaisella ihmisellä on sitten varaa maksaa niitä pikavippejäkään?

Minä otin pikavippejä, kun olin löytänyt työn ja tarvitsin tosiaan asunnon vuokraan rahaa. Maksoin pikavipit pois heti ensimmäisestä palkasta. 500 euron pikavipeistä tuli silloin maksettavaa 535 euroa. Olivat siis 30 päivän maksuajalla. Ei mielestäni ollenkaan korkea korko verrattuna siihen, että rahat sai helposti netistä ilman, että täytyisi mennä sossuun.

[QUOTE="sasa";25228501]Ei silloin ole varaa maksaa tuhansia prosentteja vuosikorkoja mistään vipeistä.[/QUOTE]

Elämäni ensimmäisen pikavipin olen ottanut silloin, kun olin saanut työpaikan ja tarvitsin rahaa asunnon vuokraan.

[QUOTE="vieras";25228511]Vaikuttaa varsinaiselta ruudinkeksijältä tämä ap. Hienoa elättää tällaista roskasakkia verovaroilla.[/QUOTE]

Et sinä minua elätä. Huoli pois sinulta. Minulla ei ole yhtään lasta, epäilen, että minun tekemiseni ovat aiheuttaneet vähemmän yhteiskunnan verorahojen käyttöä kuin monen muun palstalaisen.