Sanoit, että oot ollut miehen luona ja mies on ollut sunn luona, mutta ei ole esitellyt sua kenellekään. Voisko olla, että hänellä on toisella paikkakunnalla vaimo lapsineen ja hän asuu siinä sun kanssa samassa kaupungissa ihan vaan työnsä puolesta (jos vaimo vaikka ois halunnut jäädä lapsiaan kasvattamaan omalle paikkakunnalle ja ne elää etäsuhteessa? ). Tää on nyt sellainen kauhukuva, mikä tuli mieleen, mutta enemmänkin oon sillä kannalla, että siihen on omat syynsä, miksei sukuaan ja kavereitaan nää. Esim meillä oli näin.
Kun tutustuin nykyiseen, en nähnyt miehen sukua melkein vuoteen. Enkä minäkään ole hänelle esitellyt esim. kavereitani, ystäviani kylläkin, mutta heitä on vain 3, joista 2 asuu toisella paikkakunnalla ja 1 joka asuu samassa kaupungissa meidän kanssa on meidän yhteinen ystävä (hänen kauttaan tutustuttiinkin). Kavereita en esitellyt miehelle ollenkaan, koska en pitänyt sitä niin tärkeänä: kavereita tulee ja menee, ystävät pysyy. Miehellä oli omat syynsä, miksei sukua nähty -- jo suhteen alkuaikoina mies kertoi, että hänen isänsä ei ollut häneen puheväleissä viimeiset 3 vuotta. Itselläni myös hankala isäsuhde, joten ymmärsin häntä hyvin (omaa isääni näen kerran vuodessa/parissa vuodessa vaikka naapurilähiöissä asutaankin).
Joulun aikoihin oltiin seurusteltu suunnilleen vuoden ajan ja Uudenvuodenyönä tulin hänelle raskaaksi, enkä edelleenkään hänen sukuaan tuntenut. Kerran kävelimme käsi kädessä ulkona miehen talon pihalla (mukana oli myös esikoistyttöni ensimmäisestä liitosta), kun vastaamme tuli mun entinen yläasteenopettaja. Hän moikkas mua (niinhän MÄ luulin

), minä ja mies moikattiin yhtä aikaa takaisin, minkä jälkeen katsoimme toisiamme hämmentyneinä. Kun käveltiin hänen ohi, kysyin mieheltä, että tunteeko hän tuon naisen, mihin mies vastas, että hän on hänen isänsä paras ystävä. Minä siihen sanoin, että tuo nainen on opettanut mulle venäjän kieltä 3 vuotta yläasteella.
No siitä meni sitten joku ehkä viikko tai pari. Oltiin miehen kanssa kotona, kun yhtäkkiä soi ovikello. Mies meni avaamaan -- siellä oli hänen isosiskonsa oman ystävänsä kanssa. Se olikin mun ensikontakti miehen sukuun. Sisko paljastui oikein mukavaksi naiseksi, juteltiin pari tuntia keittiössä, sitten nainen otti laukustaan paketin, antoi sen miehelle ja sanoi, että se on meille heidän isältään. Avattiin paketti, jossa oli lahja ja kortti. Kortissa luki jotain tyyliin "Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta perheellenne, toivottaa isä & (naisystävänsä nimi)". Kun sisko lähti, mies oli todella hämmentynyt. Sanoi, että tuo kortti oli esimmäinen viesti isältään melkein neljään vuoteen. Mä sanoin siihen jotain, että "sehän on tosi hyvä juttu, isäsi otti ensi askeleen, sun tehtävä on ottaa seuraava askel". No, siitä meni ehkä joku pari viikkoa, kun yritin kypsyttää miestä ajatukselle, että mentäis käymään isänsä luona. Ja sitten mentiin. Isälle eikä siskolle kerrottu mitään raskaudestani (vaikka jotain sisko yritti silloin ensitapaamisellamme udella, että oisko perheenlisäystä tulossa). Sitten alettiin käydä isänsä luona useamminkin ja isä näytti olevan hyvin iloinen siitä, että mies on rauhoittunut (vietti erittäin villiä elämää ennen kuuin tapasi mut, mikä osaltaan selittää hänen ja isänsä välien viilenemisen) ja alusta asti puhui mun tyttärelleni tyyliin, että "sano äitille, että tulette useammin käymään ukin luona". Olin tosi onnellinen siitä, että mun tyttärenikin otettiin ilolla sukuun mukaan, etenkin, kun omaan isäänsä ja isänsä sukuun tyttö ei ole yhteydessä (hänen oma isä ei halua olla missään tekemisissä hänen kanssaan). Mieheni suku sai tietää raskaudesta vasta silloin, kun vatsani oli huomattavasti kasvannut eikä sitä enää pystytty pitämään salassa. Tosin siinä vaiheessa miehen sisko sanoi, että tiesi raskaudestani jo ensitapaamisestamme, koska mun käyttäytymisestä näkyi, että olen raskaana (viimeisen varmistuksen sai kuulemma arvailuilleen siinä vaiheessa, kun avattiin hänen tuomansa viinipullo, kaadettiin kaikille viiniä, ja minä kohteliaasti kieltäydyin juomasta).
Joten uskon, että ei kannata olla hirveän huolissaan, jos ei sukua tapaa. Kyllä näet heidät silloin, kun sen aika tulee -- voi olla etten minäkään ois vieläkään nähnyt miehen sukua, jos ei opettajani olisi silloin nähnyt meitä ulkona. Miehestä olen varma, ettei olisi ottanut yhteyttä sukuunsa ensimmäisenä, joten meillä tuo opettajan tapaaminen (josta varmasti tuli juoruja, koska se sattuikin olemaan miehen isän ystävä ) johti siihen, että suku itse otti yhteyttä meihin. Miehelläsi on varmasti omat syynsä siihen, miksei tapaa heitä tai tuo sua näytille. En usko, että asia parantuisi painostamalla -- pahimmassa tapauksessa sun ja miehen välit menee pilalle. Koita enemmänkin kannustaa ja olla tukena ja rakastaa ja anna kaiken muun tulla omalla painollaan. Näin minä ainakin toimisin.