Vuotta aiemmin kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kyy

Aktiivinen jäsen
24.04.2008
7 396
4
36
Mitä mieltä olette? Kannattaako?
Ja millaisen lapsen olette laittaneet vuotta aiemmin kouluun?

Meidän poika täyttää tänä vuonna 5v. Osaa lukea ja kirjoittaa oman nimensä ja joitakin muitakin nimiä ja sanoja. On aina ollut tosi kiinnostunut oppimaan uutta ja oppiikin suht helposti. Itse en välttämättä laittaisi vuotta aiemmin, mutta mitä minun kannattaisi tehdä, että pojalla säilyisi mielenkiinto sitten vielä kahden vuoden päästä koulussa kun opetellaan asioita, joita hän osaa jo nyt? Tietenkin koulussa opetellaan paljon muutakin, mitä poika ei vielä osaa. Olen vain tosiaan huolissani siitä, säilyykö mielenkiinto, jos koulu tuntuukin "liian" helpolta paikalta. Toinen kun on odottanut kouluun pääsyä jo 2-vuotiaasta. :D

Ei kannata.

Lapsi on vielä niin pieni. Siis vaikka olisikin tiedollisesti ja taidollisesti edellä ikäisiään, sosiaalinen ja tunne-elämän kehitys vaatii aikansa. Ja lapsen pitää saada olla lapsi riittävän kauan.

tyttö luki sujuvasti eskarissa, olisi siis aivan hyvin voinut mennä vuotta aiemmin kouluun jopa päiväkodin ja eskari henkilökunnan mielestä. tyttö vaan itte tahtoi mennä kouluun sitten kun ne kaveritkin, eli meni ihan normaalisti kouluun. sillo kun toiset opetteli lukemaan niin tyttäreni sai lukea omineen kirjoja tai tehdä joitain moniste tehtäviä ym.

Ei kannata, lapsuus on muutenkin niin lyhyt, miksi lyhentää sitä entisestään? Kyllä hyvä opettaja varmasti keksii pojalle tekemistä niin, ettei kyllästy koulussa kun sinne menee.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Ei kannata.

Lapsi on vielä niin pieni. Siis vaikka olisikin tiedollisesti ja taidollisesti edellä ikäisiään, sosiaalinen ja tunne-elämän kehitys vaatii aikansa. Ja lapsen pitää saada olla lapsi riittävän kauan.

Joo, mä oon periaatteessa samaa mieltä.

Mutta kuinka saada se mielenkiinto sit pysymään? Että siis se ekaluokkakin tarjoaisi tarpeeksi haastetta? Tokalla jo varmaan tasaantuu, ainakin oon kuullu monella niin käyvän kun eivät oo pistäneet vuotta aiemmin kouluun vaikka lapsi ennen koulua onkin osannut yllättävän paljon.

Minusta kielelliset ja matemaattiset tiedot ja taidot eivät ole syy mennä aikaisemmin kouluun, koska sosiaaliset taidot ei välttämättä ole sillä tasolla kuin koululaisella pitäisi olla. Kaiken uuden muistaminen, tavaroista huolehtiminen, matkat ja monet kymmenet muut asiat. Ja se henkinen kehitys! Eskarissa ja koulussa alaluokilla hiotaan pääasiassa näitä oppimistaitoja, ja treenataan kaikille kutakuinkin samat lähtökohdat, siihen kun "koulu" varsinaisesti kolmosella ailkaa.

Meillä myös tyttö joka osasi lukea ja laskea ja kirjoittaa jo 4,5 vuotiaana...mutta tuntuu silti vieläkin että esim. tekeminen toisen ohjeiden mukaa koko päivän on edelleen hankalaa... aloittaa nyt syksyllä koulun oman ikäluokkansa mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Joo, mä oon periaatteessa samaa mieltä. Mutta kuinka saada se mielenkiinto sit pysymään? Että siis se ekaluokkakin tarjoaisi tarpeeksi haastetta? Tokalla jo varmaan tasaantuu, ainakin oon kuullu monella niin käyvän kun eivät oo pistäneet vuotta aiemmin kouluun vaikka lapsi ennen koulua onkin osannut yllättävän paljon.

Siellä on niin paljon uutta opittavaa käytännön asioissa jo, ettei varmasti tuu aika pitkäksi.

Meidän tyttö oppi lukemaan,kirjoittamaan ja laskemaan 4 vuotiaana. 5-vuotiaana kävi psykologisissa testeissä ja lausunto oli että läpäisee koulukypsyystestit kirkkaasti,mutta päätimme silti et lapsi saa olla lapsi ja aloitti esikoulun 6-vuotiaana kuten muutkin.Hänelle annettiin eskarissakin jo haasteellisempia tehtäviä ja ekaluokalle mennessä oli tietty jo ikätasoaan edellä,mut opettaja osasi ottaa hänet huomioon ja antoi oman tasoisia tehtäviä.Ikinä koskaan ei ole "tympääntymistä" esiintynyt,vaan enemmänkin ylpeyttä siitä että saa olla open pikkuapuri :)

Lapsi on silti lapsi,ei kannata hätäillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Joo, mä oon periaatteessa samaa mieltä. Mutta kuinka saada se mielenkiinto sit pysymään? Että siis se ekaluokkakin tarjoaisi tarpeeksi haastetta? Tokalla jo varmaan tasaantuu, ainakin oon kuullu monella niin käyvän kun eivät oo pistäneet vuotta aiemmin kouluun vaikka lapsi ennen koulua onkin osannut yllättävän paljon.

Siellä on niin paljon uutta opittavaa käytännön asioissa jo, ettei varmasti tuu aika pitkäksi.

No joo, totta. Ja mä toivoisin, että tuo pääsisi vielä meidän pieneen kyläkouluun, jossa on aina kaksi luokka-astetta samassa. Ehkäpä sekin sitten auttaa, että voi seurata myös niiden vanhempien opetusta, jos oma ei anna tarpeeksi haastetta. :D

Alkuperäinen kirjoittaja JuuEi:
Meidän tyttö oppi lukemaan,kirjoittamaan ja laskemaan 4 vuotiaana. 5-vuotiaana kävi psykologisissa testeissä ja lausunto oli että läpäisee koulukypsyystestit kirkkaasti,mutta päätimme silti et lapsi saa olla lapsi ja aloitti esikoulun 6-vuotiaana kuten muutkin.Hänelle annettiin eskarissakin jo haasteellisempia tehtäviä ja ekaluokalle mennessä oli tietty jo ikätasoaan edellä,mut opettaja osasi ottaa hänet huomioon ja antoi oman tasoisia tehtäviä.Ikinä koskaan ei ole "tympääntymistä" esiintynyt,vaan enemmänkin ylpeyttä siitä että saa olla open pikkuapuri :)

Lapsi on silti lapsi,ei kannata hätäillä.

Kuulosta kivalta, että opet huomio edistyneemmät! :D Minäkin kun kannatan sitä, että lapsi saa olla lapsi mahd. pitkään.

No joo, totta. Ja mä toivoisin, että tuo pääsisi vielä meidän pieneen kyläkouluun, jossa on aina kaksi luokka-astetta samassa. Ehkäpä sekin sitten auttaa, että voi seurata myös niiden vanhempien opetusta, jos oma ei anna tarpeeksi haastetta. :D

Sehän olis aivan loistava tilaisuus, ja opettajallakin olis aikaa etsiä haastavia tehtäviä kun vähän oppilaita.

Meillä tyttö valittaa kun eskarissa on niin tylsiä ja helppoja tehtäviä ( tarkoittaa kirjallisia) mutta on silti viikolla tosi väsynyt ihan pelkän eskaripäivänkin jalkeen. Eli muu oppiminen ja sääntöjen noudattaminen verottaa silti.

Mutta kuinka saada se mielenkiinto sit pysymään? Että siis se ekaluokkakin tarjoaisi tarpeeksi haastetta?

Tää onki hankalaa..

Lapselle pitäs sit tarjota muita haasteita koulussa tarpeeksi. Mun sisko osas lukee, kirjottaa ja laskee ku meni kouluun. Ekat kaks vuotta meni heittämällä ja tunneilla istumalla, kaiken osas jo. Mutta ei sen vuoksi oppinut "opiskelemista" joten kolmannelle ku meni niin koulumenestys romahti.. Siinä vaiheessa tuossa koulunkäynnissä on kuitenki aika iso harppaus ylöspäin..

Tässa tapauksessa ei ainakaan käynyt hyvin, sisko ei ollu loppupeleissä mikään hyvä koulussa vaikka lähtökohtaisesti olikin niin paljon muita edellä. Kannattaa varmaan opettajan kanssa tästä etukäteen keskustella.

Se, että osaa jo lukea, ei ole mikään peruste mennä ennenaikaisesti kouluun. Koulu on sitä varten, että siellä opetellaan lukemaan, laskemaan ja muutakin sellaista. Niitä ei tarvitse osata etukäteen.

Paljon tärkeämpää on, että pystyy olemaan koululuokassa sekä yksilönä että ryhmän jäsenenä ja pärjätä siellä sosiaalisesti sekä kyetä noudattamaan ohjeita ja istumaan rauhassa paikallaan. Erityisen tärkeitä ne taidot ovat sellaiselle, joka jo osaa lukea, koska äidinkielen opetus on niin suuressa roolissa ensimmäisen luokan aikana.

Onneksi kouluun ei pääse ennen aikojaan ilman koulukypsyystestejä, joissa mitataan juuri noita asioita, ja jotka vanhemmat maksavat itse. Ota yhteyttä neuvola/koulupsykologiin ja kysy hänen mielipidettään hyödyttääkö testejä edes lähteä tekemään.

Anna lapsesi olla lapsi ja lukea kotona sen mitä osaa ja kirjoitella niitä sanoja mitä osaa. Kyllä sinne kouluun jää silti aivan valtavasti opeteltavaa,

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mutta kuinka saada se mielenkiinto sit pysymään? Että siis se ekaluokkakin tarjoaisi tarpeeksi haastetta?

Tää onki hankalaa..

Lapselle pitäs sit tarjota muita haasteita koulussa tarpeeksi. Mun sisko osas lukee, kirjottaa ja laskee ku meni kouluun. Ekat kaks vuotta meni heittämällä ja tunneilla istumalla, kaiken osas jo. Mutta ei sen vuoksi oppinut "opiskelemista" joten kolmannelle ku meni niin koulumenestys romahti.. Siinä vaiheessa tuossa koulunkäynnissä on kuitenki aika iso harppaus ylöspäin..

Tässa tapauksessa ei ainakaan käynyt hyvin, sisko ei ollu loppupeleissä mikään hyvä koulussa vaikka lähtökohtaisesti olikin niin paljon muita edellä. Kannattaa varmaan opettajan kanssa tästä etukäteen keskustella.

Joo, toi on yks juttu mikä huolettaa. Jos ei siis opi sitä opiskelua. Mutta pitää yrittää pitää huolta, että vaikka sitten sen opettelu tuo sit sitä haastetta kouluun. :D Ja varmasti opettajankin kanssa puhuminen auttaa.

Tää onki hankalaa..

Joo, toi on yks juttu mikä huolettaa. Jos ei siis opi sitä opiskelua. Mutta pitää yrittää pitää huolta, että vaikka sitten sen opettelu tuo sit sitä haastetta kouluun. :D Ja varmasti opettajankin kanssa puhuminen auttaa.

Joo ja nykyään kuitenki tuollasiin asioihin kiinnitetään enemmän huomiota. Voihan sitä etukäteen sopia opettajan kans että lapselle annetaan esim. haastavampia lisätehtäviä tms. lisävirikettä että homma säilyy mielenkiintosena. :)

Kouluvalmiuteen kuuluu kaikkea muuta kuin se, osaako lapsi lukea tai kirjoittaa. Jaksaako lapsi keskittyä puoli tuntia, kykeneekö jakamaan yhden aikuisen huomion noin 20 muun lapsen kanssa, osaako huolehtia omasta repustaan ym. Nämä ovat sellaisia asioita joita siinä kouluvalmiudessa pohditaan. Oikeastaan suomessa koulu aloitetaan periaatteessa liian myöhään, lapsen herkkyys oppia lukemaan ja laskemaan on noin 5 vuotiaana, mutta muut taidot opitaankin sitten hieman myöhemmin. Kyllä nykyään kouluissa mukautetaan opiskelu sellaiseksi, että kaikki saa haastetta..

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Ei kannata.

Joo, mä oon periaatteessa samaa mieltä.

Mutta kuinka saada se mielenkiinto sit pysymään? Että siis se ekaluokkakin tarjoaisi tarpeeksi haastetta? Tokalla jo varmaan tasaantuu, ainakin oon kuullu monella niin käyvän kun eivät oo pistäneet vuotta aiemmin kouluun vaikka lapsi ennen koulua onkin osannut yllättävän paljon.

Ensimmäinen luokka on varmasti joiltakin osin lapselle aina vaativa, sillä kouluun meno asettaa lapsen lähes poikkeuksetta uuteen tilanteeseen, jossa lapselle muodostuu identiteetti itsestään oppijana ja uuden ryhmän jäsenenä. Ensimmäisellä luokalla harjoitellaan luonnollisestikin akateemisia taitoja, mutta myös sosiaalisen kanssakäymisen treenaamisella on merkittävä osa koulunkäynnissä - vaikka lapsi olisi kuinka taitava lukemaan, on alle 6-vuotiaan usein vaikeaa integroitua ryhmään samoin kuin 7-vuotiaan ystävänsä, sillä vuorovaikutustaidot kehittyvät dramaattisen paljon jo vuodessa. Kaiken lisäksi vaikka lapsi osaisikin lukea tai kirjoittaa sujuvasti, tarjoaa koulu varmasti muita akateemisiin kykyihin kytkeytyviä haasteita, mikäli ette kotona ole järjestelmällisesti noudattaneet jonkin koulun opetussuunnitelmaa.

muistasin kuulleeni tai lukeneeni jostain, että joku tutkija tai opettaja olisi sanonut, että vaikka lapsi osaisi lukea ja laskea ennen koulua niin henkisesti ei välttämättä olisi valmis kouluun.
Nykyään ainakin meidän ala-asteella annetaan lapsille tehtäviä jotka vastaavat lapsen tarpeita.
Mutta voisithan vaikka käyttää lapsesi psykologilla testeillä. ja sen mukaan mitä asiantuntia sanoo niin toimia.
varmaan neuvolan kautta saa ohjeistusta.

mutta asuipa naapurissamme poika joka ekaluokalla teki 2 viikon aikana läksykirjat loppuun asti ja lintsasi koulusta. opettaja väitti poikaa mahdottomaksi ja luokkaan sopimattomaksi ja syytti vanhempia huonosta kasvatuksesta.
poika vietiin testeihin ja sillä todettiin asperger ja älykkyys oli 7 vai 8lk tasoa.

Nykyään suurin osa ekalle menevistä osaa lukea ja opettajasta riippuen saavatkin aika hyvin omaa kehitystasoaan soveltavia tehtäviä. Näin ainakin itse olen kokenut omien poikieni kanssa, vaikkakin he ovat kuuluneet siihen hitaammin kirjaimet oppivaan vähemmistöö, joilla on mennyt kauemmin lukemaan oppimisessa.

Tää onki hankalaa..

Aika kurja esimerkki siskostasi. Meinaan, että ehkä häntä ei osattu tukea tarpeeksi koulussa, siis lahjakasta lasta ja hän menetti kiinnostuksensa koulunkäyntiin.

Tämä asia on kyllä yleisesti varmasti ongelma! Kuinka lapset saisivat kehittyä kukin omien lahjojensa mukaan. Myös ne erityisen lahjakkaat, että lapsia ei sitten tasapäistettäis väkipakolle, samalle "tasolle", jos sitä lähtökohtaisestikaan eivät ole.

Jeps, kiitokset vastauksista! Ei tarvitse enää miettiä asiaa. En aio viedä lasta mihinkään testeihin, menköön kouluun kun muutkin ikäisensä menevät. :D
Itse asiassa en ollut edes ajatellut asiaa ennen joulua, jolloin ystäväni kysyi asiasta. Mutta nyt voi lopettaa pohtimisen, eiköhän siellä koulussa riitä haastetta vaikka perusasian osaisikin jo. :D

Yhteistyössä