VVV vauvojen vessaviestintä!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuukkoSuulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai niin, neuvolan perhevalmennuksessa meillä oli vierailulla tuore (6 vko) vauvaperhe. He olivat aloittaneet VVV:n opettelun kotiuduttuaan synnäriltä. Vanhemmat tunnistivat vauvan ääntelystä milloin vauvalla oli tarve päästä vessaan. Matkalla valmennukseemme vauva oli antanut näitä merkkiääniään ja vanhemmat olivät jännittäneet ehtivätkö ajoissa perille. Ensimmäiseksi neuvolaan saavuttuaan, he menivät vessaan ja vauva sai pissata sinne. Eli jonkin aikaa pieni vauva jaksaa pidättääkin.

Olin tutustunut tuohon yllä antamaani Voiman VVV-artikkeliin jo ennen ko. valmennusta, mutta käytännön kokemusten kuuleminen oli kyllä rohkaisevaa ja lisäsi innostustani asiaa kohtaan.

Eipä tähän muuta, kuin että kuivaksi opettelu aloitetaan sitten kun lapsi tuntuu valmiilta siihen. Ei tuosta ole kuulemma hyötyä oppimisen suhteen. Turhaa pätemistä... Noh, säästyyhän siinä varmaan vaippoja. ;) Mutta niin, en usko että tuosta mitään oikeaa hyötyä on, eikä vaipalliset vauvat ole mitenkään onnettomampia. :D Ja toisaalta, ei siitä kai haittaakaan ole.

Niin eihän VVV:ssä ole kyse kuivaksi opettelusta vaan vauvan kuuntelusta. Vauvalla on mahdollisuus tehdä tarpeensa vaippaan, mutta jos vauva asiasta ilmoittaa ja hoitaja sen osaa tulkita oikein, niin turhaa kai pissaa ja kakkaa kierrättää vaipan kautta.

Pätemisestä ei tässä, ainakaan useimpien kohdalla, ole kyse. Tämä on taas niitä perheen sisäisiä valintoja aivan kuten perhepeti--pinnasänky, kestovaipat--kertisvaipat, imetys--korvikemaito tai soseet--sormiruoka.

Vieläköhän tuota pystyis kokeilemaan.. vauva on jo yli 5 kk. Hyvin kyllä aina pissaa kun vaipan ottaa pois, että siinä mielessä ois helppo päästä liikkeelle :) Mä olen kestoilija ja jo senkinhän pitäisi olla helpottava tekijä tulevaan kuivaksioppimiseen. Eipä tuossa mitään häviä jos kokeilisin! Kertokaapas muutkin kokemuksia myöhemminkin, että miten homma edistyy! Pitäsköhän laittaa alotus tonne 0-12 kk puolelle...

Mä en saanu toimimaan tota. No minulla on neljän lapsen kans muutenkin niin paljon hommaa että ei joka reaktioon kerkee vastata. Mutta joka vaipan vaihdon yhteydessä tulee pissat pottaan nuorimmalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:
Vieläköhän tuota pystyis kokeilemaan.. vauva on jo yli 5 kk. Hyvin kyllä aina pissaa kun vaipan ottaa pois, että siinä mielessä ois helppo päästä liikkeelle :) Mä olen kestoilija ja jo senkinhän pitäisi olla helpottava tekijä tulevaan kuivaksioppimiseen. Eipä tuossa mitään häviä jos kokeilisin! Kertokaapas muutkin kokemuksia myöhemminkin, että miten homma edistyy! Pitäsköhän laittaa alotus tonne 0-12 kk puolelle...

Hyvinkin voi.
Joka kerta ku vaihdat vaipan niin rupeet pissattaan :)

voi tsiisus :headwall: :headwall: ei pieni vauva osaa kertoa milloin on hätä, se tulee kun tulee...
ja toimii joo ehkä sen yhden kanssa ja kun molemmat vanhemmat kerkee istuu vieressä ja kyttää.. entäs sitten kun on useampia ja isoimmat kenties vietävä eskariin tai kouluun tms?? :headwall: :headwall:
tai jos on sairaslapsi joka ei viel 3v tunnista tarpeitaan :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
kuka helvetti ny lasta pitää märissä vaipoissa??
kai ny kaikki tietää miten usein vaippa pitää vaihtaa. ei ne niin kalliita ole että voi vaihtaa vaan 3 kertaa päivässä ja muuten antaa lla märissä. ei ei ei.

monet pitää märissä vaipoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
voi tsiisus :headwall: :headwall: ei pieni vauva osaa kertoa milloin on hätä, se tulee kun tulee...
ja toimii joo ehkä sen yhden kanssa ja kun molemmat vanhemmat kerkee istuu vieressä ja kyttää.. entäs sitten kun on useampia ja isoimmat kenties vietävä eskariin tai kouluun tms?? :headwall: :headwall:
tai jos on sairaslapsi joka ei viel 3v tunnista tarpeitaan :kieh:

:) Hassua kun pitää reagoida niin voimakkaasti. Ei kai se oo sulta pois jos joku ehtii seuraamaan vauvaansa niin paljon, että huomaa kun pissa on tulossa? Eikä tässä kukaan ole sanonut, että kaikkien pitäisi tällasta harrastaa. Eihän se vauva varmaan osaa KERTOA mutta kyllä kaikki voi opetella lukemaan lapsen ilmeitä. Meidän äijä ainakin oikein "keskittyy" pissaamiseen, ja kakkaamisen nyt kai kaikki huomaa lapsensa ilmeestä ja väkerryksestä..

Mutta RAUHAA vaan kaikille, antakaa niiden yrittää joilla on aikaa! Nimim. tylsistynyt yhden lapsen kotiäiti ;)

ja eihän niitä vaippojas aina ole ollut olemassa. en mä usko että sitä aikojenkaan alussa on ulosteltu ympäriinsä. ja näkyykö esim. kehitysmaiden vauvoilla vaippoja. sori kirjotusvirheet mut imetän samalla :)

Itse en tuohon jaksaisi ryhtyä,
mutta asiaa olen kyllä sivusta seurannut.
Asuttiin Kiinassa vuosi ja siellä on hyvin yleistä käyttää lapsilla halkiohousuja,
jolloin pissattaminen on helppoa. Tosin kiinalaisilla tuntui olevan se tapa, että jos ollaan ulkona omasta kämpästä niin muksu saa lorottaa mihin haluaa, esimerkiksi keskelle katua tai kaupan lattialle. :D

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
ja eihän niitä vaippojas aina ole ollut olemassa. en mä usko että sitä aikojenkaan alussa on ulosteltu ympäriinsä. ja näkyykö esim. kehitysmaiden vauvoilla vaippoja. sori kirjotusvirheet mut imetän samalla :)

tossa aiemmin tässä ketjussa olleessa linkissä oli just aasian ja afrikan lasten vaipattomuudesta. luonnostaan vauvat ovat sotkematta vaatteitaan :)

joha tuli ainaski keskustelua täst aiheesta :) hyvä hyvä :)

Ja mä ainaski uskon et vauva osaa ilmeillään kertoa yms. Ja se on tosi hyvä vaihtoehto esim ekan kanssa ku ei ole niin paljon puuhaa kuin jos olis useampia lapsia. Mut kukin tekee kuin parhaaksi näkee, mu mielest tuo vain on hyvä vaihtoehto :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:

Itse aloitin vauvalla pissatuksen just 5kk iässä ja hyvin meni :) . Ja tosiaan tarkoituksena oli pissattaa, ei opettaa kuivaksi.

Tämä vaan on niitä ikuisuusaiheita "Miksi kannattaa pissattaa kun ei se kuivaksi opi kuitenkaan" joten en kommentoi tähän ketjuun enempää :D !

Nykyään lapset ei sais olla lapsia vaan pitäis olla yhtä fiksuja kuin aikuiset jo taapero iässä, nytkö pitäis jo vauvojenkin olla melkein kuin aikuiset. ei tämä perustu yhtään mihonkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nykyään lapset ei sais olla lapsia vaan pitäis olla yhtä fiksuja kuin aikuiset jo taapero iässä, nytkö pitäis jo vauvojenkin olla melkein kuin aikuiset. ei tämä perustu yhtään mihonkään.

Sun kannattaisi lukea aiheesta ennen kuin esität mielipidettä asiasta, josta et todellisuudessa tiedä yhtään mitään. Samoin muutaman muun tässä ketjussa :whistle:

mulla tyttö 1v, ei pysy potalla, tai ei tykkää istua siinä, on jotenkin kai niin epämukava. mä tässä mietiskelen, et kuinkahan saan sen siihen opetettua, oon yrittäny ihan vaatteet päällä vähän istuttaa sitä siinä, että tottuis ensin vaikka niin, mut kun ei..
vähän asian vierestä kai, mut juu.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Sun kannattaisi lukea aiheesta ennen kuin esität mielipidettä asiasta, josta et todellisuudessa tiedä yhtään mitään. Samoin muutaman muun tässä ketjussa :whistle:

älä nyt hermostu! kyllä minä tiedän asiasta mutta minulla on silti sama mielipide. vaipat on hyviä ja iho ystävällisiä, jos ei ole vara vauvalle ostaa vaippoja ei saa lasta tehdä ollenkaan. sitten kun lapsi on n.1v voi alkaa opetella potta juttuja

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

älä nyt hermostu! kyllä minä tiedän asiasta mutta minulla on silti sama mielipide. vaipat on hyviä ja iho ystävällisiä, jos ei ole vara vauvalle ostaa vaippoja ei saa lasta tehdä ollenkaan. sitten kun lapsi on n.1v voi alkaa opetella potta juttuja

:laugh: Ai nyt on kyse ettei ole varaa ostaa vaippoja.. onneksi ei tarvitse kertakäyttövaippojen varassa elääkään, vaikka varaa olisi ostaa niitäkin, harsot on halpoja :wave:

Mutta kuten RJS totesikin, tää on tätä samaa vääntöä aina :whistle:

vai et ois se siittä kiinni et ei ois varaa ostaa vaippoja :laugh: hiihihiii... täällähä tulee perin hilpeäksi ko on nii huvittavia tyyppejä mukana tässäki ketjus :D

Ja se tuskin on myöskään et juu lapsen pitäs hirmusen fiksu olla et ei muka sais lapsi olla lapsi.. hohhoijaa.. eiköhän se ole kyse vain siittä et kuuntelee ja tarkastelee lapsen merkkejä eli ne tulee lapselta kyl ihan luonnostaan, ei siihen fiksuutta tarvita.

Mihin sen pitäisi perustua? Muuuhun kuin käytännön kokemukseen. Aika monella vanhemmalla on kokemuksia siitä, että pissa tulee juuri kun vaippa otetaan pois. Voisiko kyse olla mistään muusta kuin sattumasta?

VVV:ssä ei ole kyse siitä, että lapsi pakotetaan pissamaan lavuaariin tai että pientä koitetaan opettaa kuivaksi. Useimmat pitävät vauvalla vaippoja, niin hauskalta kuin kiinalaiset halkiohousut kuulostavatkin. :) Vauva voi siis huoletta tehdä tarpeensa silloin kun ne tulevat, ymmärtää hän sitä tai ei. Edelleen kysyn sitä, että jos äiti tai isä huomaa lapsen ilmeistä, eleistä tai äänistä, että vauvalla on tarpeista, miksi pissa ja kakka pitäisi kierrättäää vaipan kautta?

Joku nosti esiin myös sen, ettei esim. sairas lapsi tunnista tarpeitaan isompanakaan. Kukaan ei ole tässäkään ketjussa tuputtanut VVV:tä kenellekään tai sanonut, että se toimii aina ja kaikilla. Eihän meidän vauva oppi puhumaan tässä iässä -ketjussakaan kukaan oleta, että kaikki lapset toimivat samoin. Eroja löytyy niin lapsista kuin vanhemmistakin eikä mikään keino ole ainoa oikea tapa.

Yhteistyössä