WaBabies +7

  • Viestiketjun aloittaja -Viivi-
  • Ensimmäinen viesti
-Viivi-
Laitetaanpa uutta, entistä ehompaa ketjua alulle! =) Toivottavasti lista on ajantasalla..

26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen POIKA 26.10 3140g 50cm
27.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05) POIKA 27.10 3810g 51cm(?)
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen POIKA 3.11. 2890g 49,5cm
21.11.06 tuutikki vm71, kolmas POIKA, 3110g 47cm
2.4.07 Minttu, vm85, ensimmäinen TYTTÖ 3890g 49cm
7.4.07 Hena, vm79, ensimmäinen POIKA 4630g 53cm
13.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen TYTTÖ 2955g 47 cm
27.4.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen POIKA 3450g 49 cm
24.5.07 Pikkutiikeri, ensimmäinen POIKA 3080g 49cm
4.6.07 Syysmarja vm 80, ensimmäinen POIKA 3970g 53 cm
18.7.07 Viivi, vm78, ensimmäinen TYTTÖ 3000g 50cm (La30.7.07)
15.8.07 Meirami, ensimmäinen TYTTÖ 3700g 50cm
6.9.07 Piparminttu-Pipsa, vm 83, ensimmäinen, POIKA 3330g 50cm


Uutta kierrosta WAB-kakkosille:

Tuutikki, 28.12.07 neljäs, TYTTÖ, 3365g 48 cm
Anna82 la 13.8.2008 TYTTÖ 13.8.2008, 3360g 50cm, pipo 36cm (rv 40+0)

Mari_ la 14.1.2009
Helmiina la 19.2.2009
Aurora la 1.3.2009
Piparminttu-Pipsa la 6.4.2009 (?)
 
-Viivi-
Hitsi, en jaksa enää valvoa niin että saisin kommentoitua kaikkia niitä juttuja mitä vanhassa ketjussa oli kesken... Kerätään aiheet tähän nyt kuitenkin, niin muistetaan mistä oli puhe!

-Ruokailutottumukset, syökö itse, käyttääkö pulloa, nokkamukia tms?
-Nukkumaankäyminen iltaisin
-Kirjojen lukeminen
-Kerhot ym. aktiviteetit
-Imetyksen lopetus
-Suosikkilelut ja -leikit (kotona)

Nyt Nukkumatin kanssa treffit!
 
Syysmarja ejk
Huomenet ja terkut uuteen ketjuun, uudella viikolla!!

Se on kuulkaas taasen maanantai.

Kiitokset Viiville uudesta ketjusta, samoin kuin noista aiheiden keräyksestä, nyt pitäisi muistaa ainakin, mistä on keskusteltu.

Eipä muuta, tulin vaan nostelemaan =)

Syysmarja ja E
 
Pikkutiikeri80
Heissan!

Päätin pitkästä aikaa ilmoittautua listalle, ettei mua lopullisesti heivata pois täältä... Oon käynyt epäsäännöllisen säännöllisesti lukemassa kuulumisia joten ihan kaikista juonenkäänteistä en ole selvillä enkä siksi kommentoi kaikkia viime aikoina puhuttaneita aiheita. Onnittelut silti Annalle tytöstä! Samoin tsemppiä kaikille odottaville raskauden loppukuukausille. :) Ja pahoittelut Syysmarjalle ikävästä tapahtumasta. :( Vaikka se pieni lohtu onkin, niin onneks sulla toi raskautuminen käy kohtalaisen helposti, niin pian pääset varmasti säkin nauttimaan kasvavasta mahasta. :)

Tänne kuuluu kaikenlaista. Aloitin muutama viikko sitten opiskelut uudessa koulussa ja poitsu aloitti päiväkodissa. Kaikki on sujunut paremmin kuin hyvin, ja sekä poika että äiti viihtyvät uusissa ympyröissään. =) Mies jatkaa myös omia opintojaan, valmistuminen pitäisi tapahtua reilun vuoden sisällä ja loppuu meidän ainainen penninvenyttäminen, toivottavasti...

Vastailen pikaisesti Viivin laittamaan muistilistaan. Eli meillä poitsu harjoittelee (varsinkin päiväkodissa) itse syömistä. Aikuinen ei vain saa olla lähettyvillä, sillä silloin lusikka tippuu automaattisesti lautaselle ja herra jää odottamaan lusikointipalvelua... Juo nokkamukista, mutta harjoittelee lasista/mukista juomista avustettuna. Jos juo itse lasista, juo "väärältä puolelta" ja lasin sisältö on kokonaisuudessaan sylissä. x) Iltaisin mennään nukkumaan klo 20, jota edeltää iltapuuro, suihku ja iltavelli, rauhallista leikkiä ja sylittelyä. Poika viedään sänkyyn ja vilkuttaa hyvät yöt molemmille vanhemmille, nukahtaminen päiväkotipäivän päätteeksi tapahtuu n. 5-10 minuutissa yksin. Eli se osasto on meillä -toistaiseksi- todella helppo ja sujuva. Kirjoja meillä ei lueta LAISINKAAN, koska herra ei vain ole niistä kiinnostunut (repii vaan kirjan äidin kädestä ja viskoo ties minne). Minkäs teet. :p Pääseepä äiti ja iskä helpolla kun ei tarvitse ainakaan vielä lukea iltasatua. Lempileikit kotona & päiväkodissa on pikkuautoilla ajelu jota ryydittää poitsun omat äänitehosteet. Kotona on ihka aito fisher pricen 80-lukulainen parkkitalo joka on tosi pop autoleikeissä. "Jahtaamisleikit" on myös pikkumiehestä hauskoja, vaikka äidin ja isin polvet on siinä hommassa koetuksella kun kontataan peräkanaa pitkin lattioita. Kerhoissa tms. ei nyt käydä kun poika on päivät päiväkodissa saaden tarpeeksi ohjattua toimintaa siellä.

Täällä siis nautitaan ihanan aikataulutetusta arjesta, enkä itse ainakaan ihan just olis halukas palaamaan kotiäidiksi. Koulupäivät on toistaiseksi aika pitkiä ja niiden lisäksi riittää kaikenlaista projektityötä ja tenttiä, mut nautin niistä suunnattomasti. Illat on kuitenkin omistettu täysin poitsulle, koulutyöt hoidetaan pojan mentyä nukkumaan tai päivisin hyppytunneilla. Miehellä on kova vauvakuume, jota yritän toppuutella ihan siksikin että saataisiin ensin parisuhde täysin kuntoon ennen pikkukakkosta. Joten saa nyt nähdä. Jos meille toinen lapsi jossain vaiheessa tulee, olen suunnitellut olevani alle vuoden kotona, jonka jälkeen isukki saa hoitaa oman osuutensa jäämällä kotiin lasten kanssa. Itsellä kun on kova halu valmistua nopeasti tuolta koulusta. Poitsun oon ajatellut silti pitää päiväkodissa ainakin pari päivää viikossa kun kuopusta hoidettaisiin kotona joka tapauksessa vain ehkä vuoden verran, enkä haluaisi repiä esikkoa siksi ajaksi täysin pois päiväkodista johon on sopeutunut niin hyvin.

Että sellaista täällä. :) Oon tänään kotona kuumeessa & flunssassa, siksi tähän aikaan ylipäätään linjoilla. Mites muut työssäkäyvät/opiskelevat äidit on saaneet arjen pyörimään? Kertokaa kokemuksia & hyviä vinkkejä!

Mukavaa syksynjatkoa kaikille, palailen linjoille jossain vaiheessa jahka ehdin.

-Pikkutiikeri ja Pikkumies 1v 4kk-
 
Anna82
Pikkutiikerille: Onnea koulun aloituksesta! Itsekin aloitin opinnot J:n äitiysloman jälkeen. (J oli siis vasta 10kk mennessään hoitoon) Oli tosi kurjaa viedä poika niin ajoissa hoitoon, mutta onneksi poika on reipas, sosiaalinen ja vilkas. Hoito teki osittain ihan hyvääkin. Illat oli (ja on edelleen) ihan kauheata huutoa ja raivoamista hoitopäivän jälkeen. Opiskeluja hoidin pojan mentyä nukkumaan tai sitten vaapaapäivinä, jolloin poika meni aina hoitoon. Meillä oli onneksi koulusta ainakin yksi päivä viikosta vapaata. Tosi rankkaa oli tuo eka vuosi.. J on sellainen, että menee nukkumaan aina vasta 22-24 aikaan illalla. Siinä ei jää oikein mitään aikaa itselle tai koulu/kotihommiin. Kämppä oli kuin pommin jäljiltä koko vuoden, koska olin niin väsynyt.. Olin tosin uudelleen raskaanakin, joka osaltan vaikutti asiaan. Nyt, kun palaan tältä äitiyslomalta kouluun, meillä on kaksi lasta ja taas uudet haasteet edessä. Onneksi opiskeluni ovat tästä lähin suurimmaksi osin työharjoittelua, eikä niinkään teoriaa (tenttejä).

Meillä oli tytön ristiäiset eilen ja hyvin meni! =)

Anna, J 1v11kk ja A 1,5kk
 
Aurora Vee
Moi Pikkutiikeri ja muut!
Kiva kuulla teidänkin kuulumisia pitkästä aikaa.

Arjen pyörittämisestä vinkkejä... No niitä kun olisi! Monesti olen katunut sitä että olen vienyt lapset hoitoon niin nuorina, vaikka toisaalta aivot ovat huutaneet uusia haasteita ja CV täytettä. :)

Meilläkin arki-illat ovat joskus raskaita, kun kaikki neljä ovat työ- ja tarhapäivän jälkeen väsyneitä. Olen ensimmäistä kertaa töissä raskaana, mikä on selvästi opiskeluaikaista odotusta rankempaa. Työmatka on 45 min suuntaansa. Mieskin on nykyään entistä haastavammassa työssä.

Kannattaa tehdä kuten sinäkin olet tehnyt: omistaa ilta perheelle ja keksiä minimaalisesti ylimääräistä ohjelmaa. Ruoka kannattaa aina tehdä tai edes suunnitella etukäteen. Valmis- ja pikaruoka on hyvä pelastus!

Myös viikonloput ovat tärkeätä yhdessäoloaikaa - lapset kärsivät selvästi jos silloin on liikaa ohjelmaa. Yritämme pitää toisen päivän ilman siivousta kummempaa ohjelmaa, vaikka kuinka houkuttelisi rientää ympäri kaupunkia.

18. raskausviikko pyörähti käyntiin, eli enää 3 viikkoa puoliväliin. Uskomatonta. Jos kakkosen odotus tuntui 6 kuukauden mittaiselta, selviän tästä noin 3 kuukaudessa! ;-)

Nyt kaffelle. Voikaa hyvin!
 
Syysmarja ejk =)
Moi Pikkutiikeri!!
Mä sua olen välillä mielessäni kaivannutkin, kun on niin samanikäistä meillä.

KIva kuulla, että elämä tuntuu hymyilevän, ja onnittelut myös täältä opiskelujen aloittamisesta! -tahtoisin itsekin, mutta ei tässä elämäntilanteessa/-vaiheessa kuitenkaan.
Ja kiitokset pahoitteluista, onhan se totta että helposti raskaudun, mutta eihän se sitä surua kuitenkaan poista, ei millään! Mutta eteenpäin vaan, ei muu auta.
Ja yritys on jo aloitettu ;-) -tosin hiljaa, ei oikein riitä mielenkiintoa siihen touhuun enää tällä hetkellä työpäivän jälkeen, vaikka iltaisin aikaa sille olisikin...pitää varmaan vähän petrata, ettei mies vallan kyllästy "vonkaamaan"....

Aurorakin jo noin pitkällä, huh sentään!
Niinhän se menee, ettei toisia/kolmansia/jne raskauksia enää "odota niin kauan" kuin ensimmäistä, kun ei kerta yksinkertaisesti ehdi kuuntelemaan/tunnustelemaan omaa kroppaansa siinä määrin kuin esikoista odotellessa.
 
Hena "panda" ja H
Huaaaaah... panda-mami listautuu uuteen ketjuun.

H:lla oli joku ihme virkeyskohtaus viime yönä. Heräsin vähän klo 2 jälkeen ihmeelliseen hyväntuuliseen huhuiluun pinnasängyssä. Jätkä oli siellä täysin hereillä ja onnellisena höpötteli kattolampun nallelle. Nenä oli vähän tukkoinen, ehkä se aiheutti heräämisen.
Mutta sitten ei suostunutkaan nukahtamaan ennen kuin joskus puol viiden aikaan (mä olin jo sammunut, mies hoiti lopun). Aina välillä heräsin kolinaan ja paukkeeseen kun touhusivat alakerrassa. Aamulla jäivät sitten molemmat nukkumaan kun minä lähdin seitsämältä töihin.

Arjen ohjeita selviytymiseen työn ja pikkuisen kanssa.. Kaikki hommat vaan minimiin ja mahdollisimman paljon aikaa lapselle. Kyllä niitä nurkkia ehtii sitten myöhemminkin siivoamaan, kunhan nyt keskeltä lattiaa pyyhkäisee.
Helppoa perusruokaa, ei mitään liian monimutkaista. Vararuokaa pakastimesta ja valmisruoista (pidän aina saatavilla). Pyykkikone pyörimään heti kotiin tultua, niin ehtii ripustamaan sitten kun nappula nukkuu, eikä sitten kasaannu pyykkivuoret viikonloppuun. Mun pesukoneessa on ajastin ja laitankin koneen välillä jo aamulla valmiiksi.
Kerran kuussa omaa aikaa itselleen, esim yksi lauantai iltapäivä. Ja taas jaksaa painaa.

Syömisestä: Meillä oltiin joku aika sitten hurjan innostuneita syömään itse, mutta nyt taas haluaa että häntä syötetään. Sormin syötävät syö itse. Täytyy aina patistaa harjoittelemaan itse. Maidon juo vielä nokkamukista, mutta osaa juoda jo aika hyvin tavallisestakin lasista. Kallistaa vaan liian pitkälle, ja sitten juotavat valuu pitkin poskia.
 
Anna82
Aurora: Ohoh, sullakin jo noin pitkällä kolmas raskaus =)
Minusta tuntui tosi pitkältä tämän tokan raskauden loppu, rv30--->

Mullakin on pitkä matka kouluun, joka omalta osaltaan hankaloittaa arjen pyöritystä. Matkaa on melkein 100km joka on onneksi mootoritietä. Jos en saa siirtoa lähemmäs kouluun, niin joudun taas ajelemaan sitä matkaa äitiyslomalta palattuani.. Mutta murehdin vasta sitten jos niin käy! (raskaana ollessa se matka oli ikävä ajella, kun istuminen supisti)

Anna ja lapset =)
 
Aurora Vee
Moikka,
ettekö Anna voisi harkita muuttamista lähemmäs koulua? Vai onko kyseessä niin lyhyt aika että kestät sen? Mulla pitkä ajomatka ja istumatyö yhdistettynä raskauteen on ikävä homma ristiselälle.

Vielä siitä arjesta selviytymisestä: meillä on ihan toimiva siivoussysteemi, eli yleensä lauantai-aamupäivänä toinen ulkoilee pitkään lasten kanssa ja toinen siivoaa. Joka viikko ei ehdi tekemään kaikkea, vaan osa hommista tehdään vuoroviikoin. Yleensä pesukone pyörii ja helppotekoinen ruoka valmistuu uunissa samaan aikaan. Rutiineista poikkeaminen tekee heti siivouksesta ikävämpää, joten yritän pitää kiinni systeemistä.

Pölyjä pyyhitään ja lattia pestään hävyttömän harvoin. Siihen on ihan hyvä kikka: järjestäkää säännöllisesti juhlia - ennen niitä on "pakko" siivota tarkemmin!

Anoppini, kolmen lapsen äiti ja entinen perhepäivähoitaja, kertoi heidän perheellään olleen tapana siivota perjantaina. Kaikki tiesivät pe-illan rykäisystä, ja kunhan se oli suoritettu sai levätä koko viikonlopun.
 
Helmiina
Kiitoksia Viiville uudesta ketjusta! :)

Meillä syödään itse. N. oli ollut päiväkodissa noin viikon ja sen jälkeen oppi sen täysin. Ennen sitä kyllä osasi, mutta ilmeisesti helpompi oli antaa äiskän syöttää. No hoidossa ei olekaan syöttäjää koko ajan ja mallia on hyvä tietysti ottaa muista. Iltapuuroa pitää välillä syöttää. Ehkä se on tuo ilta-aika, kun pitää heittäytyä ”vauvaksi”… Nokkamukista juodaan vielä, kun tavallisesta mukista juominen on sen verran sottaista. Tuttipulloa ei ole ollut käytössä, kun N:hän teki pullolakon joskus muutaman kk ikäisenä.

Nukkumaan käyminen on vaihtelevaa. Ennen meillä mentiin nukkumaan itse, mutta nyt päiväkodin aloitettua on taas nukutusta tarvittu. Välillä menee 15 minuuttia ja välillä saattaa mennä tunti… Viimeisen reilun viikon aikana on taas itkeskelty joka yö ja valvottu. Viime yö oli ensimmäinen hyvin nukuttu *koputtaa puuta*. Sitä kun on tottunut hyvin nukkuvaan lapseen, niin aika raskaalta on tuntunut. Toivottavasti on vain joku ”vaihe”…

Lempileluja on nuken rattaat, palikat joita voi tiputella laatikkoon rakosista (en tiedä virallista nimeä), dublot ja kirjojakin luetaan ja myös äidin lehdet käy tähän tarkoitukseen. Missään kerhoissa ei ole käyty enää tänä syksynä (paitsi kestovaippailloissa välillä). Silloin, kun olin kotona, niin käytiin vauvajumpassa ja perhekerhossa yms. Nuo kaikki ovat päivällä ja illat on muutenkin ihan tarpeeksi täynnä. Arki meillä sujuu ihan mukavasti. Mies vie N:n aamulla töihin ja minä haen, joten hoitopäivä hiukan lyhenee. Iltaisin touhutaan milloin mitäkin, pestään pyykkiä, käydään kaupassa jne. Itse yritän käydä pari kertaa viikossa salilla/jumpassa. Tarvitsen ehdottomasti liikuntaa säännöllisesti, että jaksan ja pysyn virkeänä… :) Sovitaan jo hiukan etukäteen miehen kanssa viikon ohjelma niin ei tule hirveästi yllätyksiä. Meillä toimii hyvin yhteinen kalenteri, johon merkitään tapahtumia, työmatkoja ym. Tämä helpottaa todella paljon. Kyllähän se hiukan opettelua on ollut tämä töihinpaluu ja arki… Sovittiin jo miehen kanssa, että ensi keväänä palkataan siivooja, kun hulina sen kun lisääntyy. Kumpikaan kun ei ole kovin siivoojaihminen… Tuo ensi kevät pelottaa kyllä kovasti. Mies on yrittänyt ehdotella N:n pitämistä päivähoidossa puolipäiväisesti, mutta omat periaatteet sotivat todella paljon sitä vastaan. N. on kuitenkin vielä niin pieni ja tuon ikäisen paikka olisi kuitenkin kotona, jos äitikin on. Aina kuulee niitä juttuja, että vanhempi lapsi pohtii hoidossa, miksi vauva saa leikkiä äidin kanssa kotona. Mitään virikkeitä ja kavereitahan tuon ikäinen ei myöskään tarvitse. Sitten taas toisaalta muistuu mieleen N:n imetysmaratonit sun muut. Miten hoitaa yhtä aikaa vauvaa ja kiukuttelevaa taaperoa. Miten sitä jaksaa, jos yöt on rikkonaisia eikä päiväunia voi nukkua… Paljon pohdittavaa…

Onnittelut Pikkutiikerille opiskelujen aloittamisesta! Ja mukava kuulla sinustakin pitkästä aikaa! Miten muuten, käytättekö te kestoja päiväkodissa? Ja jos käytätte, niin minkälaisen vastaanoton ne on saaneet. Meillä onneksi ne on otettu hyvin vastaan. Täytteet vaipoissa saa vain olla varmuuden vuoksi hiukan tuhdimpia kuin kotona. :)

Helmiina rv 18+5 ja N. vajaa 1,5 v
 
Viivi---
Helou!
Ei meinaa taas mistään löytyä sopivaa aikaa ja paikkaa, että saisi rauhassa tänne kirjoiteltua. Nyt on hetki aikaa kun mies ja S. ovat kaupassa. -Sain siis jäädä yksin kotiin! Ruhtinaallista! =) Miehellä on meneillään isäkk:n ensimmäinen vko, mutta hänellä on ollut kaikenlaisia pakollisia menoja, mm. töitä, melkein joka päivälle...

Syöminen:
S. osaa syödä itse melko hienosti, mutta ei läheskään aina viitsi. Usein puuha menee siihen, että tonkii ja sekoittaa ruokaa lautasellaan niin tarmokkaasti että puolet menee pöydälle, eikä muista laittaa suuhun ollenkaan. Toisina päivinä sitten taas saattaa syödä yli puolet annoksesta ihan itse.
Nokkamuki on käytössä vielä jonkinverran, mutta juominen onnistuu yllättävän hienosti ihan mukistakin. Tosin aika usein pitää tarkistaa, onko maitoa vielä jäljellä kallistamalla mukia niin että maidot on pitkin pöytää!
Pullo on käytössä nukkumaanmennessä.

Nukkumaankäyminen:
Päiväunet S. nukkuu edelleen vaunuissa. Nyt kun oli viikonloppuna kuumeessa, nukutettiin sisällä, eikä siitä tullut oikein mitään. Vaunuissa nukkuu 2-3h. Työntelemään ei oikein voi lähteä, koska herää siihen tai viimeistään liikkeen pysähtyessä. Lenkkeily on siis hyvin vähäistä...
Iltaisin meidän rutiini on: puuro, iltapesut, hetki rauhallista leikkiä, iltasatu omassa huoneessa, maitoa, hetki sylissä, omaan sänkyyn. Nukahtaa vähän vaihtelevasti. Välillä tarvitsee jäädä sängyn viereen istumaan ja välillä vähän silittää/pitää kättä selän päällä/kädestä kiinni.

Harrastukset:
Me käydään kerran viikossa äiti-vauva-kerhossa, jossa ei ole mitään ohjattua toimintaa. Äidit saavat kahvitella pikkurahalla ja lapset leikkiä keskenään, lapset pääasiassa alle 3-v. Kerran viikossa on myös muskari, josta S. (ja äiti) tykkää ihan mielettömästi. Kyseessä on yksityinen musiikkikoulu ja tässä tapauksessa kyllä laadusta kannattaa maksaa. =)

Imetyksen lopetus:
Tää tulee varmaan vähän turhan myöhään Pp:n tilannetta ajatellen mutta laitetaan nyt kuitenkin. S. päätti itse lopettaa imetyksen muutamaa viikkoa ennen 1-v synttäreitä. Jäljellä oli enää aamuimetys. S. tulee aina aamulla herättyään meidän sänkyyn makoilemaan ja yhtenä aamuna S. sitten vaan touhotti muuta ja kysyin useamman kerran "otatko maitoa?". Ei halunnut. Sen jälkeen ei tarjottukaan. Lopetus näkyi ehkä vähän lisääntyneenä äidin sylin kaipuuna viikon tai pari.

Lempilelut ja -leikit:
Ehdoton suosikki ovat kirjat, kirjat ja kirjat! Meillä luetaan ihan älyttömästi. Tuntuu, ettei S. välillä muuta teekään, kuin kantaa äidille tai isälle kirjaa toisensa perään ja kiipeää sohvalle viereen kuuntelemaan. Kuvista etsii aina kaikki pienet yksityiskohdat; ötökät ja eläimet. Pahvisivuisia kirjoja luetaan edelleen, mutta myös "isompien kuvakirjoja", PupuTupunaa, Minttua, Disneyn satuklassikoita, MauriKunnaksen kirjoja... Ei toki jaksa mitään kovin pitkää tarinaa kuunnella, mutta luetaan teksti ainakin osittain.
Mieluisia leluja ovat myös Duplot, muovieläimet, "puupalikka-älylaatikko", soivat lelut, nuppipalapelit, piirtäminen...

Nyt en ehdi enempää, loppuperhe kotiutui kaupasta ja tyttö kiipeää kokoajan viereen tökkimään konetta!
Sen verran vielä, että olipa kiva kuulla Pikkutiikeristä ja että teillä menee noin kivasti! =)

Viivi ja S. 1v2kk
 
Pikkutiikeri80
Iltoja!

Ja kiitos kaikille vinkeistä arjen pyörittämiseen liittyen sekä muillekin kauniista sanoista. :)

Helmiina; meillä on tosiaan myös päiväkodissa kestot käytössä (mannamaan taskuja tsi-monikäyttöimujen kera, thirstiesin tasku-aioja sekä blueberryn taskuja) ja vastaanotto on ollut ihan positiivinen nihkeän alun jälkeen. Päiväkodissa on myös paketti kertsejä joihin ollaan annettu synninpäästö jotta saa käyttää jos ei vaan "jaksa" laittaa kestoa. Mutta ihan mukava määrä käytettyjä kestoja tulee iltapäivisin kotiin päiväkodista. Tuhdimmat imut mäkin laitan kuin kotona, kun vaihtoväli on niin epäsäännöllinen päiväkodissa. Vaipat vaihdetaan kaikille samaan aikaan jne. joten välillä venyy tuo väli vähän turhan pitkäksi kestolle. Hankin päiväkotiin sellaisen babyidean pul-kankaisen vaipparepun, jossa saa toiselle puolelle puhtaat vaipat ja toiselle puolelle likaiset. On ollut ihan huippukätevä!

Huomenna olen menossa myymään poitsun pieneksi jääneitä vaatteita lastentarvikekirpparille. Toivottavasti iso osa menee kaupaksi ja saatais kaappiin vähän lisää tilaa. Myynnistä saatava rahakaan ei olisi pahitteeksi tässä opiskelijan arjessa...

Mut nyt täytyy suunnistaa sänkyyn että jaksaa nousta aamulla ylös. Viikonloppuja kaikille!
 
Mari_
Täällä ollaan sitten saatu lääkäriltä sairasloma tonne marraskuun loppuun asti, ei sen pidemmälle nyt voinu kirjoittaa. Ja tämä pitäisi kiikuttaa sitten työkkäriin, josko sais olla tän loppu ajan rauhassa, kun ei musta ole enään töihin. Kävin eilen siellä tk:ssä päivystystapauksena, ja olihan ne mun supistukset saaneet jotain aikaiseksi, eli paikat oli pehmentyny, mutta kohdunkaula oli vielä saman mittainen kuin alussa ja kohdunsuu kiinni, eli ne oli positiivista. Seuraava normi neuvolalääkäri käynti on n. kolmen viikon päästä, mutta sanoi että jos oireet pahenee, niin sitten heti sinne takaisin. :/ Ja kaikki näytteet otettiin ja pissanäyte pitäisi viedä maanantaina, ja tiisatina saisi sitten ne tulokset..

Oli kyllä kiva kuulla Pikkutiikeristäkin pitkästä aikaa :) Kiva että teillä menee paremmin.

Nyt en jaksa kökkiä koneella pidempään, sillä masu on taas kipeenä ;(
 
Syysmarja ejk =)
Huomenet ketjuun, ja maanantaita !

Mari: kuinka pitkällä sun raskaus jo on? (kun ei muista....)
Toivottavasti lepo auttaa, lepäilet nyt ihan rauhassa vaan. Halit sinne!

Meillä ei tosiaan E ole kiinnostunut kirjoista, yhdestä pehmokirjasta -missä on isoja eläimiä! -on vähän kiinnostunut, mutta hyvin vähän. Nyt eilen oli myös havaittavissa yhden toisen kirjan kanssa mielenkiintoa -noin minuutin verran! -mutta siihen se jäi.

Mites Pikkutiikeri, saitko myytyä vaatteita?

Meilläkin on alettu juomaan tavallisesta mukista niin, että isä/äiti juottaa. Nokkamukista juo siis itse.
Ja viime viikolla oli tullut pisut pottaan hoidossa!!!!!!
Äiti oli ylpeä pienestä pojastaan ;-)
Hoitotäti sanoi, että sitä oltiin kovasti ihmetelty, ja vähän oli pitänyt sitten pottaan laittaa kättäkin ... :)
Hienoa, josko se siitä lähtis....kotona kyllä EI istu potalle, ei sitten millään!

Legot/Duplot on meilläkin aika kiva lelu, mutta ei niistäkään jakseta kauan olla kiinnostuneita. samoin E laittaa mielellään noita paloja oikeisiin reikiin -meillä on sellainen TupperWaren pallo, mihin laitetaan eri muotoisia palikoita omasta reiästään sisään - ja se onkin sellainen leikki, mitä oikeasti jaksetaan tehdä vaikka kuinka kauan, taitaa äidillä /isällä mennä aikaisemmin mielenkiinto tähän leikkiin.
Nuppipalapeleistä ei vielä osata laittaa oikeaan paikkaan muuta kuin pallot :)
-jotka ovatkin E:n lempileluja!

Syysmarja ja E
 
Piparminttu-Pipsa.
Moikka uuteen ketjuun! Ja mukavaa lokakuuta! :)

Olipa mukava lukea Pikkutiikerin kuulumisia! Olen myös monta kertaa miettinyt, et mitähän sulle kuuluu ja vieläkö luet ketjua. Mahtava juttu, et olet taas mestoilla. ;) Ja kiva kuulla, et teillä menee parisuhderintamalla jo paremmin.

Helmiina, joko teillä nukutaan paremmin? Tuo on kurjaa, jos huonoja öitä tulee monta putkeen varsinkin nyt, kun itse tarvitsisi lepoa vielä enemmän kuin ennen... Ja mulla pyörii kans mielessä jo ens kevät ja se, miten ihmeessä sitä saa arjen sujumaan kahden pienen kanssa?! Nimenomaan tuo, et vauva saattaa olla rinnalla kauankin ja sillä aikaa esikoinen ehtii tehdä ties mitä tuhoja... Eli kauhistellaan yhdessä. ;) Olen miettinyt, et kantoliina on varmaan taas loistava apu siinä vaiheessa, kun vauva on pieni ja esikoinen vaatii kovasti huomiota. Liinan kanssa pystyy kuitenkin leikkimään ja touhuamaan esikoisen kanssa samalla, kun vauva saa olla lähellä ja "sylissä". Ajattelin myös käyttää liinaa ulkoillessa, ettei aina tarvitsisi ottaa kaksostenrattaita mukaan... Josta tulikin mieleen, et tuolla odotuspuolella voisi käydä keskustelua kaksostenrattaista. Millaiset kannattaa hankkia jne....

Syysmarja, hienoa et E alkaa päästä jyvälle pottatouhuista! Jospa ne päiväkodin taidot siirtyis pikkuhiljaa sinne kotiinkin. :)

Meillä yöt on olleet tosi rikkonaisia viime aikoina. N nukahtaa ihan hyvin itsekseen sänkyyn, mutta jo tunnin-parin päästä alkaa kitinä. Eli N herää kitisemään, usein tuttikin on suussa ja sitten pitää rauhoitella jonkun aikaa. Jossain vaiheessa yötä kitinä vaan jatkuu ja jatkuu ja siinä vaiheessa nostamme N:n meidän väliin nukkumaan. Siinä N nukkuu hieman paremmin, mutta herää silti useita kertoja aamuyönkin aikana kitisemään. Olen miettinyt, onko tuo joku ikään liittyvä juttu, eroahdistusta, imetyksen kaipuuta, oire sairaudesta...? Nyt N on kyllä nuhassa, et se saattaa toki vaikuttaa asiaan kun nenä on tukossa. Jos osaatte antaa jotain neuvoa tai vinkkiä niin kaikki on tervetulleita!

PP, N pian 13kk ja Hippu rv 13+3



 
Syysmarja ejk =)
Moikat!

Mitä, koska Pp on ehtinyt raskaudessaan noin pitkälle?!?!?
Olette varmaan käyneet jo np-ultrassa, vai?
Joko masu on pullahtanut ulospäin?

Nyt ei muuta ehdi, pakko jatkaa töitä...

Syysmarja ja E 1v kohta 4kk
 
Helmiina
Meillä on nukuttu heräämättä jo yli viikko! Siis tässä ei ole mitään logiikkaa… Tuntuu taas mahtavalta. Eli seuraavan kerran, kun tuollainen ”unettomuusjakso” tulee, niin täytyy vaan luottaa siihen, että se menee ohi… Pp:lle ei ole oikein mitään vinkkiä antaa kuin että noita kausia tulee ja menee… Helpottava kuulla, eikö totta! ;) Niin ja olenkin unohtanut kertoa täällä, että N:n sormien imeskely nukutuskeinona on loppunut kuin seinään muutama viikko sitten. Meillähän N. ei huolinut minkäänlaista tuttia, vaikka kaikki mallit käytiin läpi ja sitten ongelmaksi muodostui etu- ja keskisormen imeminen varsinkin iltaisin ja öisin. Liekkö sitten viimeisin flunssa auttanut, mutta N. ”unohti” yhtäkkiä tuon tavan. Olin jo kehitellyt kauhukuvia kaikenlaisista purentavirheistä, mutta nyt ongelma näyttää ratkenneen yksinään.

Huomenna rakenneultra, jännittää!

Helmiina rv 19+6 ja N. kohta 1,5 v
 
Anna82
Tsemppiä Helmiinalle huomiseen ultraan!!

Meillä J on alkanut vasta nykyään nukkumaan kokonaisia öitä. Ei tosin joka yö, mutta ehkä kerran viikossa tai kahdessa =) Olen siitäkin erittäin iloinen. Yleensä kömpii meidän viereen ja sitten nukutaan siellä koko perhe, vanhemmat ja lapset. Olen siis pitänyt tuota vauvaakin vieressäni, kun ei suostu omassa sängyssään nukkumaan ja imetänkin tietty, niin kaikin puolin helpompaa.

Muuten menee ihan kivasti, vauvalla vaan jotain masuvaivaa kun ilmaa riittää ja kakka on vihreää..ei kai se allergia siellä jo kummittele!

Anna, poika 1v 11kk ja tyttö 1kk 2vk
 
Viivi--
Tervehdys! Mitenkäs ihmeessä me oltiin pudottu 3.-sivulle?!

Oltiin vajaa viikko miehen sukulaisten luona lähes 500 km:n päässä, enkä päässyt nettiin. Automatkat meni onneksi tosi kivuttomasti, vaikkei meidän neiti oikein osaa nukkua kunnolla autossa. Reissussa oli mukavaa, mutta oma koti kullan kallis! =)

Hienoa, että Helmiinan N. on löytänyt taas yöunensa!
Toivotaan, että Pp ja N:kin saavat yörauhan pian!

Nyt ei ehdi eikä jaksa enempää.
 
H&H
Huomenet!
On pitänyt kiirettä niin töissä kun kotonakin. Ihan kivaa, että syksy kuluu nopeasti. Odottelenkin jo joulua...
Täällä ei ihmeempää, perjantaina on 1½v neuvola. H tuntuu jo niin isolta pojalta. Paitsi viime yönä kun halusi tulla nukkumaan viereen, ja vielä ihan kainaloon. Oli jotenkin niin liikuttavan näkönen siinä tuhisemassa. Viikon ajan on yöt olleet vähän levottomia. Liekkö poskihampaat tulossa.

Mitenkäs Helmiinan ultra?

En tällä kertaa ehdi enempää, töitä töitä töitä!!
 
Helmiina
Kopioinpa tänne saman, mitä tuonne odottajiin jo kirjoitin... Miten niin laiska. :)

Terveiset rakenneultrasta! Käytiin siis jo viime viikolla. Tämä napero olikin niin vilkas tapaus, ettei millään ultraaja meinannut saada katsottua rakenteita ja mittoja. Aikaa meni yli puoli tuntia. Saatiin perusteelliset selostukset kaikesta, jopa paljon paremmat kuin esikoisen aikaan yksityisellä. Mitat vastasi täysin viikkoja. Sukupuolikin selvisi eli pikkuvelihän meille on tulossa. Totesinkin miehelle, että nyttenhän sitten lapsikiintiö tulee täyteen, kun on yksi molempia… ;)

N:n päiväkodissa on enterorokkoa pienten puolella ja vesirokkoa isojen puolella. Perjantaina jo soittivat, että N:llä on lämpöä ja pitäisi menna hakemaan. No, sitten viikonloppuna ei ollut taas mitään eikä ole vieläkään. Yöllä kyllä on taas heräilty, etten sitten tiedä, onko joku tauti lievänä... Mutta päivisin on oma aurinkoinen itsensä. Jännittyneenä tässä kuitenkin katsotaan, kun viikonloppuna pitäisi lähteä reissuun (ihan vain kotimaan kylpyläviikonloppu).

Helmiina rv 20+5 ja N. melkein 1,5 v
 
Mari_
Heips pitkästä aikaa! ;)

Olen kyllä käynyt taustailemassa lähes päivittäin, mutta on jotenkin ollut niin vetämätön olo, etten ole saanut mitään kirjoitettua.

Tänään läydettiin kirppikseltä pojulle harkkarihokkarit, oli tosi söpöt! ;) Pääsee isi talvella kokeileen jopun kans niitä jäällä. :)

Helmiinalle tännekkin puolelle onnittelut ultranäkymistä ja pojankoltiaisesta ;)

Täällä ois ens maanantaina sokerirasitus ja ke lääkärikäynti. Pojulle pitäis myös muistaa varata 2-vuotisneuvolaika, just muistin senkin ;D

Mari ja N 1v 11kk 4pv ;D ja pikkuinen rv 26+0
 

Yhteistyössä