YAZ e-pillerit ja sivuoireet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muska"

Vieras
Syön nyt kolmatta viikkoa YAZ pillereitä. Alusta asti on ollut aivan kamala väsymys ihan koko ajan..mitään ei jaksaisi tehdä eikä mikään huvita..ihan sama kuinka paljon nukkuu, niin kuitenkin on väsy koko ajan. Samoihin aikoihin alkoi mahaongelmat..kauheet ilmavaivat, ripuli ja vatsan "mouruaminen" ajoittain on myös ihan pahoinvointia... Ja vielä näiden lisäksi, mulla on koko ajan kuumeinen olo ja lämpö heitteleekin 36.4-37.5 välillä.. ja sitten välillä on kylmä ja välillä kuuma. Nyt siis kolmas viikko menossa ja eilen alkoi joku kummallinen rusehtava välivuotokin ?! Voiko nämä kaikki johtua noista pillereistä ? Jos, niin nää ei vissiin oikeen sovi mulle... aiemminkin syönyt pillereitä mutta muita merkkejä eikä ikinä ole tälläsiä vaivoja ollut. Onko kokemuksia kyseisitä pillereistä ?

aika paljon huono olen näistä pillereistä kuullut.

itselläni vaivas jatkuva tiputteluvuoto, pahoinvointi, migreenit ja limakalvot kuivui..

vaihdoin pois.. voi kuulemma olla niinkin ettei noin matalahormoniset pillerit sovi kaikille..

No sitä ajattelinki et jos nää ei mulle vaan sovi, koska mistään muista pillereistä ei ole ikinä tullut mitään tälläistä. Jossain vain kehoitettiin syömään ainakin n3kk että näkee jos ensioireet menee ohi, mutta en mä kyllä millään jaksais elää tässä mielettömässä väsymyksessä kolmea kuukautta !

Olen käyttänyt Yaz pillereitä vasta 3 viikkoa mutta haittavaikutuksia näkyy jo selvästi. Ruokahaluni on lisääntynyt, olen paljon herkempi ja mieli tekisi itkeä pienestäkin asiasta. Olen huomannut myös pillereiden lisäävät naamaani pieniä punaisia finnejä. Oloni tuntuu väsyneeltä, enkä ole koskaan ollut näin aikaansaamaton.
Mieli tekisi jo vaihtaa pillereitä. Eivät sovi minulle alkuunkaan !

Mä vaihdoin viime syksynä Melianesta Yazeihin ja pari viikkoo vaihdon jälkeen alkoi mahavaivat. Huono olo, koko ajan nälkä ja jatkuva ripuli oli noin 2-3viikkoo. Lääkärissäkin kävin ja kaiken maailman testit otettiin ja kaikki oli puhtaat. Sitten kun mainitsin pillereiden vaihdosta lääkärille, hän katsoi kyseisten pillereiden haittavaikutuksia joista kaikki mun oireet löyty.
3 viikon jälkeen oireet loppu ja sen jälkeen ei ollu. Pillereitä söin noin 6kk.

Olen syönyt Yazeja nyt hieman yli kolme kuukautta rankkoihin kipuihin ja runsaaseen vuotoon. Rinnat ovat kasvaneet, mutteivät häiritsevästi, ja iho on parantunut. Tietysti ovat myös toimineet kipuihin ja vuodon runsauteen. Olen kuitenkin muuttunut erittäin tunteelliseksi, ja pienimmätkin asiat lannistavat helposti. Ennen en antanut minkään hetkauttaa pitäen pääni kylmänä vaikeissakin tilanteissa. Nyt on itku herkässä ja välillä elämä tuntuu täysin arvottomalta. Ahdistaa, eikä mikään huvita. Toisaalta kuukautiskivut pelottavat todella paljon, ovat luokkaa "kouristelen sängyssä enkä kykene syömään mitään koska oksennan kaiken". Olen siis kahden tulen välissä, mutta mielenterveyden säilyttämiseksi pidän nyt ehkä taukoa ja katson, katoavatko sivuoireet. Sitten varmaan vain särkylääkkeen voimalla eteenpäin jos niikseen tulee.

Niinhän se on, että kaikki ei sovi kaikille. Itse aloitin ensin e-pillerien syömisen n. 3 vuotta sitten, ensin Zoely-nimisellä merkillä. Muutoin toimi, mutta kamala akne siitä aiheutui, eli lopetin niiden käytön. Vaihdoin Yaz-merkkiin ja päivääkään en ole katunut sitä päätöstä :) ei mitään sivuoireita, edes alussakaan ollut! seksi on yhä ihanaa ja halut on tallella ja vointi on hyvä, kuin myös ihokin on hyvässä kunnossa. Eli minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa Yaz-tableteista, vaikka niitä onkin parjattu sen takia, että rapakon takana niihin on ihmisiä kuollut. Jos sille linjalle lähdetään, että "riski on olemassa", niin sitten en lähde enää huomenna töihin, ku saatan jäädä bussin alle matkalla :D

Niin että ite oon kuullu vaan huonoo yazzeista, tiedän motakin joilla yazzit on pettäny ja on tullu raskaaksi... Ja nuorin näist on 15 v... Kannattaa vaihtaa .. Käytän ite zoelyjä ja ei mulla mitään sivuoireita oo

Söin kolme vuotta yaz-pillereitä eikä mulla kyllä oo niistä ku yks asia miinuksena: aivan karmeet menkkakivut ekana vuotopäivänä. vuoto lyheni ja niukkeni, vaikkei runsasta ollutkaan. iho oli tosi hyvässä kunnossa. mulla ei myöskään kertyny painoa eikä vaikuttanu mielialoihin. ihan alussa tuli joskus pientä tiputtelua mutta se johtu aina siitä että söin jo kolmatta levyä putkeen. sekin loppu ekan vuoden jälkeen. oli kyllä ihanat ja ihanteelliset pillerit mulle ja palaan niiden käyttäjäksi jahka vauva syntyy. vauva sai alkunsa suunnitellusti pillerien lopettamisen jälkeen, kierto palas jo ekassa normaaliks ja tokasta tärppäs. ehkäisytehosta en löydä mitään moitittavaa, vaikka me ei käytetty muuta ehkäsyä enkä ollu mitenkään huolellinen pillerin ottajakaan.

Yhteistyössä