Yhteenmuuttamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokematon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokematon

Vieras
Heipä hei.

Olen 28 v nainen. Olen alkanut seurustelemaan (2 kk) ja olemme alkaneet puhua yhteen muuttamisesta. Olemme ajatelleet toteuttaa sitä pikkuhiljaa, niin että hän muuttaa minun asuntooni, ja hänen asuntonsa on vielä vuokralla. Jos kaikki sujuu hyvin, puretaan vuokrasopimus.

En ole aiemmin asunut kenenkään kanssa yhdessä, eikä mieskään.

Minua huolettaa se, että näyttää siltä että miehen siisteyskäsitykset ovat aika olemattomat, t.s. minä teen kaiken kodinhoidon. Hänen kotonaan on ollut mm. tiskit homeessa, kun ei ole vaan tiskannut. En viitsisi alkaa heti ""nipottamaan"" eli pyytämään häntä siivoamaan omia sotkujaan, mutta en toisaalta halua että olen ainoa joka panostaa kodinhoitoon ja keräillä hänen jälkiään koko ajan. Joitain asioita olen pyytänyt häntä tekemään, mutta mitään ei ole tapahtunut tai sitten hän selvästi ärsyyntyy.

Apua ellit, auttakaa, miten olette päässeet alkuun kun olette muuttaneet yhteen, kun molemmilla on omat tapansa?

Toista ei voi muuttaa... Sun valinta on se että haluatko hänet sellaisena kuin hän on tai sit et halua häntä sellaisena kuin hän on.... Voit tietty 'nipottaa', hän ehkä muuttaa tapojaan sun mieliksi pariksi päiväksi, korkeintaa viikoksi... mutta pikkuhiljaa palaa sille uralle mikä on häntä ominta itseään. Näin se vaan on. Voisitko sinä sit muuttua sottaisemmaksi... siinähän on tietyllä lailla sama pointti?

Eli neuvo on se mitä et varmaan halua kuulla... ei kannalta lähteä tuohon kouluttamisleikkiin ollenkaan... se vie siitä kivasta yhdessä olemisesta kaiken rentouden.

Tsemppiä...

Älkää muuttako yhteen ainakaan toistaiseksi. 2kk seurustelu on tosi lyhyt aika. Ja toiseksi, sinusta tulisi vain piika ja kotiapulainen miehelle. Saisit hänenkin tiskinsä ja pyykkinsä pestäväksi. Haluatko kulkea päivät pitkät likavaatteita keräten ja puoliksi syötyjä voileipiä sohvan alta koluten?

Tee miehelle selväksi, että käytöksen on muututtava, muuten ei ole yhteistä elämää tiedossa. Noin siivoton mies on helposti muutenkin epävakaa luonteeltaan. Älä ala passaamaan! Teet sitä muuten seuraavat 50 vuotta.

Ensinnäkin sanoisin, että 2 kk:n jälkeen ei kannattaisi muuttaa yhteen kenenkään kanssa, tuntemattomasta ihmisestä kun ajan kanssa paljastuu paljon suurempia asioita kuin homeiset tiskit. Joitakin asioita ei voi muuttaa. Miksi et jatka seurustelua ensin pidemmän aikaa ja mieti vasta ajan kuluttua miltä vaikuttaa. Et kai halua että saat sohvaperunan kotiisi sotkemaan, miten pääset sitten miehestä eroon kun toista asuntoa enää ei ole. Moni mies etsii paikkaa mihin voi toisen hoidettavaksi heittäytyä....

Vaatimuslista vain käyttöön, eihän sitä mukavaa pidä ollakaan.
Siis, kun tiskaat, niin et suostu tiskaamaan ylimääräisiä lautasia. Varmaan kannattaa laatia lista jääkaapin oveen montako haarukkaa olet tiskannut.
Minä vain luulen, että mies yksin asuneena osaa arvostaa siisteyttä ja sinua, ja tulet saamaan sen takaisin kahveina aamulla ja hyvän yön suukkona?

Uskonkin että hän arvostaa sitä, että on joku huolehtimassa kodista. Mielelläni häntä passaan, mutta olen alkanut miettimään että olisi kiva että hänkin tekisi joskus jotain yhteisen hyvän eteen.

Ei hän kovin hyvää vaikutusta ainakaan yritä minuun tehdä. En ymmärrä... Nuo siisteysasiat on tietty pikkuasioita, mutta se minua huolestuttaa, mikä on siellä taustalla.

Onko se väinpitämättömyyttä ja kunnioituksen puutetta? Siltä se minusta tuntuu. Hän tietää, että pidän järjestyksestä (vaikken ole mikään siivousfriikki), ja silti hän jättää kaikki sotkunsa jälkeensä. Välillä tuntuu että tekee sen ihan tahallaan, vai kuvittelenkohan vaan. .

""Mielelläni häntä passaan."" Vaarallinen lause! Kotileikki on aluksi kivaa (kokemusta on!!!!!!) mutta vuosien vieriessä hymy hyytyy. Mies kokeilee nyt, saako sinusta pikku piikasen. Älä anna periksi, vaadi edes kohtuullista kotitöiden jakoa!!!

Todellakin tuo ""mielellään passaaminen"" on tosi vaarallista, sillä se helposti luisuu siihen, että sinä passaat sitten aamusta iltaan ja mies vain laiskistuu entisestään. Ja pidemmän päälle siisteysasiat eivät todellakaan ole mitään pikkuasioita.

Kannattaa keskustella työjärjestys selväksi ennen yhteenmuuttoa ja painottaa myös sitä, ettei kodin pikkuaskareet saa jäädä hänen osaltaan vain ""joojootteluksi"".

Miehesi saa sinusta kivan kodinhengettären ja täyden palvelun piian.

Myös minun mielestäni tuo ""passaan mielelläni "" on tosi vaarallinen lause. Ehkä passaat nyt suuressa onnen huumassa, mutta entäs myöhemmin? Entäs sitten kun teillä on lapsia? Miehesi on yksi lapsi lisää, joka ei auta kotitöissä. Muista että rakkautta voi osoittaa muutenkin kuin tekemällä kaiken toisen puolesta. Ja se poikaystävä voisi osoittaa rakkauttaan sinuun tekemällä jotain sinunn puolestasi!

Muutin itse poikaystäväni kanssa yhteen puolen vuoden tuntemisen jälkeen. Meillä ei suuria yllätyksiä ole paljastunut toisesta yhdessä asumisen aikana. Mutta minä tein selväksi jo ennen muuttoa että en rupea kenenkään piiaksi ja jos asunnossa asuu kaksi ihmistä niin kaksi ihmistä myös siivoaa. Ja ilmoitin että jos hän ei osallistu pyykin pesuun niin minä pesen vain omat pyykkini ja että jos homma alkaa oikein tökkiä niin minä pakkaan tavarani todella nopeasti. Ja meillä on toiminut todella hyvin. Yleensä ottaen asiat tehdään yhdessä eli laitetaan ruokaa yhdessä, siivotaan yhdessä... Poikaystävä imuroi, minä pesen lattian... Tämä ehkä kuulostaa julmalta, mutta missä tahansa asiassa on parasta sopia pelisäännöistä heti eikä myöhemmin ihmetellä että miten tässä näin kävi...

Kenekään passaajaksi ei kannata alkaa, jossain vaiheessa se kuitenkin tökkii... Ja sitten riidellään. Muista että jos totutat poikaystäväsi siihen että teet kaiken niin ei hän muuta tapojaan myöhemmin vaikka teille tulisi lapsia yms...

Ollaan oltu yhdessä jo 6 vuotta, asutaan minun vuokrakämpässä ja miehellä oma vuora-asunto vieläkin.
Ollaan puhuttu myös monta kertaa että siitä luovutaa mutta eipäs vaan uskalla.
Ei minunkaan mieheni tehnyt mitään mutta nyt jo tiskaa ja laittaa ruokaa pyytämättä.
Luulen että syy siihen oli se ettei vaan yksinkertaisesti osannut ns. toisen kodissa tarttua toimeen.
Ihan sama kun että en minäkään osannut hänelle nalkuttaa siivoamisesta kun asunto kuitenkin tavallaan oli minun.
Eli siinä kävi sitten niin että kaikki hommat jäivät minun kontolleni.
Joten kyllä sinun kannattaa tehdä selvät pelisäännöt jo alkuun ettei tarvitse montaa vuotta odottaa ennen kuin mies siivoaa omat sotkunsa.

Älä muuta vielä yhteen, olkaa vaikka puoli vuotta ensin yhdessä vuorotellen toistenne luona yöpyen. Mutta ei vielä yhteen.

Niinkuin joku hengenveli tuossa kommentoi: pelisäännöt on tehtävä. Jos kaksi asuu, kaksi myös siivoaa.

Tunnut olevan jonkin verran epävarma koko tilanteesta. Se ei ole hyvä merkki, yhteenmuutto merkitsee monia eri asioita eikä pelkästään romanttista lempiruuan kokkausta tai selänhierontaa tv:n ääressä. Riidelkää ensin erillänne, kyllä teillä on aikaa vielä istua yhteisessä kämpässä.

Onko asuntosi muuten omistusasunto?
Yhteiset raha-asiatkin kuuluu sopia muuton yhteydessä. Avataanko tili vai miten päivittäiset kulut hoidetaan ilman että laiska mies syökin vielä ilmaiseksi.

Ruusunpunaiset rillit nyt hetkeksi pois! Realiteetintajua ei saa menettää!

Aika nopeasti olette varmoja suhteenne kestävyydestä.

Kannattaisi ihan suoraa jutella ennen yhteen muutamista mitä haluatte suhteelta, miten sovitte rahan käytöstä, miten kotityöt jaetaan, haluatteko lapsia, miten toiveet menevät yhteen seksin suhteen ym.

Itse kerran eronneena ja nyt uudessa suhteessa yhteen muuttamista miettivänä mietin monia asioita. Ollaan miehen kanssa istuttu hyvä ruoka seuranamme pöydän ääreen ja pohdittu systeemeitä, parempi puhua nyt ja yrittää luoda yhteiset molempia tyydyttävät systeemit , kuin saada yllätyksiä myöhemmin. Tulee luottavaisempi olo tulevaisuuden suhteen kun on jaettu toiveet ja pelot tästäkin asiasta.

Meillä ehkä tähän vaikuttaa kun perheeseen on tulossa 4 lasta meidän kahden lisäksi.

Pelisäännöt on todellakin tehtävä heti alussa selväksi. Ei nyt ihan diktaattorimaista sanelupolitiikkaa kuitenkaan tarvitse käyttää.

Minun parisuhteissani on toiminut selkeä työnjako toiminut aika hyvin. Kodin askareisiin lasketaan esim. seuraavat työt:

Vuoteen sijaus
Tiskaaminen
Imurointi
Mattojen tamppaus
Vuodevaatteiden tuuletus
Luuttuaminen
Pyykinpesu
Silittäminen
Ruuanlaitto
Roskien vieminen

Nämä työt voi jakaa siten, että toinen huolehtii enimmäkseen esim. ruokapuolesta, roskista ja pyykinpesusta, toinen sitten vaikkapa siivouksesta. Sitten voi sopia erikseen sen, mitä kumpikin tekee sen mukaan, miten kerkiää.

Minusta selkeät osa-alueet toimivat vallan mainiosti.

Kannattaa varautua seuraaviin asioihin.

- Naisellisella syyllisyydellä varustetun normaalin naisen on vaikea vetää rajaa nalkutuksen ja oikeutetun sanomisen välillä. Mies kokee helposti itsensä nurkkaan-ajetuksi hyvin vähästäkin, joten rupeat helposti nielemään kiukkuasi. Silloin sinä mieluummin siivoat hiljaa miehen jäljet, kuin otat nalkuttajan leiman otaasi. Tämä on yksi tapa jäädä piiaksi (kokemusta on)

- Miehillä on erilaisia tapoja kiertää ja perustella, miksi heidän ei tarvitse tehdä seuraavia (nm.Lillin ansiokkaasti listaamia) asioita:

*Vuoteen sijaus-- ""Kohta sinne mennään taas nukkumaan, mitä sitä edestakaisin vatvomaan""

*Tiskaaminen-- Mies kastelee koko keittiön ja hinkkaa teflonpannua metallihaarukalla. Hän ei ikinä laita luutua kuivumaan, vaan se alkaa haista. Näin koet helpommaksi tiskata itse kuin vahtia, että mies tekee sen aiheuttamatta joka kierroksella jopa rahallisia vahinkoja. (uusi luutu, uusi paistinpannu)

*Imurointi-- Mies haluaa imuroida silloin kun on roskia. Se että ""on roskia"" tarkoittaa, että roskia näkyy enemmän kuin lattiapintaa. Pölyä mies ei havaitse. Siksi sinun on helpompi imuroida itse, kuin saada mies kokemaan mielekkääksi puhtaan lattian imuroinnin. Jos teette vuorot, mies luistaa niistä koska ""vastahan sinä imuroit"". Lisäksi: mies ei tee sitä itsenäisesti ja hiljaa, vaan tekee joka kerta ison numeron asiasta. Hänen on esim. pakko imuroida kun sinulla on tv-ohjelma kesken, ja kiroilee suureen ääneen huonekaluja ym. esteitä, ja kertoo kuinka aikoo heittää parvekkeelta alas nuo perkeleen rämä-tuolit.

*Mattojen tamppaus-- Mies ei tiedä miksi mattoja tampataan. Tämä on kuitenkin kaikkein helpoin vaihe, voit vedota siihen, että mies on vahvempi, ja sinä et jaksa kantaa mattoja. Mies liikahtaa kun hän huomaa tilaisuuden osoittaa voimansa. Tähänkin hän tarvitsee todistajan, joten turha luulla, että voisit itse käyttää aikaasi muuhun. Turha myös toivoa, että tämä tapahtuu silläaikaa kun olet paripäivää poissa esim. kurssimatkalla.

*Luuttuaminen--Tässäkin on se vaara, että mies ei koe sitä mielekkääksi, niinkauan kuin lattiapintaa näkyy paskakerroksen alta. Lisäksi lattialla konttaaminen ja moppaaminen on hänen mielestä turhaa, tai ainakin hyvin vaikeaa. Jos saat hänet kerran sen tekemään, hän kokee sen jälkeen, että se on TEHTY jo seuraavan kuuden vuoden tarpeisiin. Hän tarvitsee suunnattoman määrän kehuja ja palkkiota tästä suorituksesta, eikä varmasti kykene tekemään sitä ilman todistajia ja valvontaa.
Eli epätodennäköistä on, että se tapahtuisi niin, että sinua ei tarvita prosessissa.

*Pyykinpesu-- ok. Voit laittaa miehen pesemään pyykkiä. Siihenhän liittyy KONEEN käyttäminen. Hämmästyttävää kyllä, joudut ehkä opettamaan sen hänelle, koska normimies ei osaa lukea pyykinpesukoneen symbolikieltä. Käyttöohjeen lukemiseen en ala tässä edes menemään.

Saat olla ripustusvaiheessa mukana, koska mies ei osaa laittaa pyykkejä suoraan narulle, vaan niille käy kuten tiskirätille-eivät kuivu vaan alkavat ennemin homehtua. Myöskin pesuaineen kulutusta kannattaa pitää silmällä, mies kaataa sinne litran kerrallaan, vaikka nykyajan pyykkitiivisteet on aika tujua tavaraa.

Näin toimii siis sekä normaali, että erikoisen sottapyttymies. Varsinkin kotoa suoraan otettu mies on hankala. Hän ""tietää"", että siivous on naisten keksimä urbaanilegenda, koska he ovat vuosikausia eläneet puhtaassa kämpässä ilman, että kukaan olisi silminnähden siivonnut. Siksi he perustelevat kaiken turhaksi petin sijauksesta imurointiin ja sukkienpesuun.

Silitys ja roskien vienti riippuvat paljon miehen ammatista ja koulutuksesta. Jotkut tarvitsevat työssään sileitä paitoja, ja oppivat näin hoitamaan homman, jos eivät ole niin raukkoja että hankivat aina uuden vaimon sitä tekemään.

Täytyy mainita, että OLEN NÄHNYT LIVENÄ miehiä, jotka yksin asuessaan luutuavat kämppänsä. Tämä oma-aloitteisuus tuo usein mukanaan myös wc-pytyn harjauksen ja JOPA vessan peilin pyyhkimisen hammastahnaroiskeista.!!!!

Joskus tällaiset mahtavat ja omatoimiset miehet ovat kuitenkin taipuvaisia pitämään kiinni oikeuksistaan puhtaaseen elinympäristöön, eli tulee kuvioihin MIEHINEN NALKUTUS. Mutta se on oma lukunsa, ja sisältää alalajit MIEHINEN NALKUTUS 1. --siistin miehen viaton nalkutus
ja MIEHINEN NALKUTUS 2. --nalkutus vailla järkevyyspohjaa(l. kun mies nalkuttaa leivänmuruista mutta jättää itse vessan vetämättä)

Toivottavasti tästä on apua. Loppuun lisään, että kaikkihan ovat yksilöitä, jopa miehet. Opettele omasi vinkeet huolellisessti. Siinähän se elämä vierahtää, ja opit tuntemaan miehen paremmin kuin itsesi. Sitten aikanaan kun mies on tehnyt elämäntyönsä valmiiksi, saat miehelle selittää kuka sinä olet ja kun hän ei ymmärrä voitte erota onnellisesti.

Kiitoksia hyvistä kommenteista. Täytyy miettiä miten näitä asioita voisi sopia niin, ettei toiselle tule oloa ""diktaattorimaisesta sanelupolitiikasta"". En halua että hän pitää minua määräilijänä, vaan että toimisimme yhdessä ja tiiminä.

Vähän tosiaan huolettaa se, ettei hän juuri omasta kämpästään ole näyttänyt huolehtivan, esim. piti sisälläkin kengät jalassa kun oli niin likaista.

----

Luettuani nimimerkin ""Nainen vain"" kirjoituksen:

voi helvetti. Jotain tällaista pelkäsinkin. Oletettavaa siis on, että mies ei tee mitään, jos tekee, niin ""ei osaa"" (kuten selvitetty tuossa kirjoituksessa). Hiukan yleistäen sanottuna.
Mieheni onkin muuten minulle sanonut, kun olen jotain häneltä pyytänyt, että ei (muka) osaa...

No, aina kai kannattaa yrittää järkeillä pelisääntöjä, muttei kannattane odottaa mitään...

Vähimmällä kai pääsen kun vain siivoilen.

Eilisessä elokuvassa Jennifer Aniston oli naimisissa maalarin kanssa. Ukot istuivat sohvalla kaljapullot kourassa ja töllöttivät telkkaria. Maali tarttui haalareista vastaostettuun sohvaan. Voiko tuollaista tapahtua oikeassa elämässä?

Yhteenmuutoa lyhyen tuttavuuden perusteella en suosittele kenellekään. Minulla on siitä karvaita kokemuksia.

Kuvittelin saavani ihannemiehen. Varovaisuutta peliin Elliseni. Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää.

Ei h-tti, etpä tosiaankaan pääse vähemmällä jos vaan siivoilet!!! Saat siivota loppuikäsi. Tuo mies ei opi mitään jos kerran astiatkin saa homehtua kotona rauhassa tai pitää kävellä kengät jalassa kun koti on kuin perunapelto?
Kuka sille pyykit on tähän saakka pessyt ja mikä lie henkilökohtaisen hygienian taso? Yh-hyh...

Minun mielestä tuo sinun miehekkeesi on huomattavasti vakavampaa tasoa kuin nimimerkin ""nainen vain"" esimerkit. Anteeksi vaan, mutta kyllä normaalilla miehellä on yksinkin asuessaan jonkinlainen siivoustaso olemassa... minulla on muutama veli joita äiti passasi kotona loppuun asti mutta kun hemmot muuttivat omaan kotiinsa yksin asumaan niin jopa löytyi rätti käteen heilläkin. Ei ehkä yhtä puhdasta kuin tosisiistillä naisella mutta ei lähellekään noin hurjaa kuin miltä tuo sinun ukkosi kuulostaa!
Ei tuota paranna muu kuin se diktaattorimainen sanelupolitiikka - jos sekään.

Mikä ihmeen kiire teillä on yhteen muuttoon - 2 kk on ihan liian lyhyt aika ihmissuhteen pysyvä´n sellaisen tutkimiseen.

Tulet tekemään kaksinkertaisen työn sekä töissä että kotona kun sinulla on koko ajan toisenkin jäljet siivottavana.!
Mieti nyt ihan tarkasti - jos toinen kulkee kengät jalassa kotonaan kun on niin sotkuista ja sinä siisti ihminen.
Suurinkin rakkaus rapisee sinun puoleltasi alle vuodessa jos tuo toinen ei tapojaan muuta,.Opetelkaa sinun luona ollessa vähän kerrallaan siisteyttä. Korjaa jälkensä ET PASSAA ENÄÄ.. ja tiskaa ja käy kaupassa vuorollaan alkaako asiat pelata.Mutta jos sinä siivoat käyt kaupassa ja vielä passaat herraa - on kuningas ja siinä siivooja siiri. Luulempa että kunnioitus ei oikein tule näillä eväillä hänen puoleltaan onnistu.
Pistäppä syömään omat ruuat homeisilta astioilta .. huoh kukahan nekin homeet siivosi - sinä tietenkin ?? Mieti nyt vielä kerran..

Olen hieman samalla kannalla Minervan kanssa. Ap:han tekee itse kyllä oman arvionsa. En malta olla huomauttamatta silti, että vaikka vaikeuksia on, ei kannata silti laskea rimaa täydellisesti vain, jotta pääsisi näennäisesti helpommalla.

Sehän olisi juuri sitä itsensä väheksymistä- eli että kun ei saa hyvää eikä edes tyydyttävää, niin lasketaan vain rimaa sitä mukaa. Kyllä jokaisen velvollisuus on kertoa kumppanille omat toiveensa, ja tulla siinä myös kuulluksi. Jos kumppanin järki ei riitä edes huumorilla höystettynä asian tiedostamiseen, niin voi olla että siinä on kaksi liian erilaista ihmistä yrittämässä. Jos kissa yrittää muuttua koiraksi tai päinvastoin, niin jompi kumpi kyllä menettää itsestään jotain, ja toinen tulee pahasti huijatuksi.

Lisäksi- vaikka itse olen havainnut listani paikkansa pitävyyden käytännössä, kyse on pitemmän aikavälin havainnoista. Kaikki minun miesystäväni ovat seurustelun alkuvaiheessa silti YRITTÄNEET näyttää paremmilta kuin ovat- näissä siivousasioissakin. Miehet vain tapaavat livetä takaisin uomiinsa vakiinnutuaan, ja silloinkin normaali arvostava mies hyväksyy sen, että nainen välillä muistuttaa että ei ole mikään porsasemakko jonka voi laittaa paskan keskelle --yhtään asiaa miettimättä.

Se, että mies ei edes alkuseurustelun aikana vaivaudu tekemään hyvää vaikutusta siistimällä asuntoaan kun tyttö tulee käymään, kertoo mielestäni pahasta arvostuksen puutteesta.

Se voi johtua kodin mallista tai mistä vain- mies voi LUULLA arvostavansa kun häneltä asiaa kysyy. Voi jopa pitää kohtuuttomana väitettä, että ei arvostaisi sinua. Kuitenkin, jos arvostuksen kriteerit ovat hänellä niin erilaiset, voi olla että jatkossa pienetkin asiat saavat isompaakin eriarvoisuutta ja turhautumista aikaan. Toiselle pitää opettaa, mitkä ovat juuri MINUN mielestäni arvostuksen osoitusta, jotta toinen voi edes yrittää vastata niihin tarpeisiin.

Voit olla hiljaa ja siivota käytännössä päällisinpuolin, mutta tunnepuoli voi silti alkaa hälyttämään ajan mittaan.

heh huvitttuneena luin..me ollaan oltu 4 vuotta eikä tästä tuu mitään sopua siivous ja talouspuoleen..ukko kiristiää että mun on siivottava ja kun en suostu ei muuteta yhteen :) hänellä kun on käynyt jo monet vuodet siivooja omassa kämpässä..voi jösses, välillä ollaan kokeiltu että oon ollu hänen luonaan ja menee joka kerta siihen että mä siivoan tiskaan käyn kaupassa ja kuuntelen kaiken päälle nalkutusta kun kaikki on tehnyt huonosti:) oma koti sittenkin kullan kallis!

Näihin ""minä en osaa""-valituksien kohdalla olen näyttänyt miehelle kädestä pitäen kerran tai kahdesti, miten asia tehdään. Sen jälkeen on parempi olla vetoamatta osaamattomuuteen.

Jostain syystä minä olen kyllä saanut hankalammankin mullikan ihan yhteistyökykyiseksi. Johtunee siitä, että en ole luontojani kovin palvelu -ja passaushenkinen ja miehen on pakko tehdä paljon itse. Siitä en osaa sanoa, jos mies on luontojaan ihan sottapytty, että reagoisiko hän mitenkään kodin kaaokseen. Mutta syödä kai hänenkin täytyy, kaupassa käynti voisi olla ihan hyvin hänen hommansa.