Alkuperäinen kirjoittaja Capulet:
Mutta jos nyt mietitään seurustelusuhteita, joissa on kyse vain siitä, että entiset pitävät yhteyksiä keskenään, vaikka nykyiset suhteet ovat olemassa.
Tuskin nyt kukaan pitää yhteyttä _kaikkiin_ entisiin seurustelusuhteisiin, tässähän on kyse ex-puolisoista. Minulle ex-mies on ainakin se mies, jonka kanssa olin yhdessä 15 vuotta ja naimisissa kymmenkunta. On minulla ollut pari seurustelusuhdetta ennen tuota 15 ikävuottani (muutaman kuukauden pidellään kädestä teini-ihastuksia sekä yksi lyhytaikainen seurustelusuhde entisen ja nykyisen liittoni välillä, mutta eihän minulla heidän kanssa ole ehtinyt kertyä yhteistä historiaa , ei niitä kummilapsia, ystäviä ja sukulaisia. Totta kai, jos sattuisin heihin törmäämään ja jos tunnistaisin heitä enää, varmasti moikkaisimme ja kuulumisia pikaisesti kysyisimme.
Kypsää on ymmärtää, että elämässä tehdään valintoja, kaikkea ei voi saada ja jos kaikki halutaan muiden kustannuksella, sillä on sitten myös hintansa. Kypsää on osata luopua entisestä ja keskittyä nykyisen suhteen onneen, kypsää on ymmärtää että nyt eletään nykyisessä suhteessa ja huomioida asiat sen nykyisen suhteen ja rakkauden valossa.
Niin, tietenkään ei MUIDEN KUSTANNUKSELLA saa tehdä mielestäni mitään, jos puolisoa esimerkiksi häiritsee vaikkapa toisen runsas alkoholinkäyttö tai holtiton rahankäyttö, niin totta kai silloin on mietittävä, että onko itse valmis muuttamaan tapojaan ja jos ei ole, on toisen osapuolen mietittävä, että onko hän valmis hyväksymään puolisonsa alkoholinkäytön tai rahan hassaamisen ja ellei ole, suhteella ei varmasti ole tulevaisuutta. Pitäisin kuitenkin perin erikoisena, jos nykyinen mieheni (jonka kanssa olen siis ollut kymmenkunta vuotta) pahastuisi siitä, että ostamme entisen miehen kanssa yhteisen lahjan kummilapselle tai näemme hänen tätinsä 80-vuotispäivillä tai että minä pahastuisin siitä, että hän käy entisen puolisonsa kanssa katsomansa lapsensa jääkiekko-ottelua tai käy lastensa kanssa entisen vaimonsa isän hautajaisissa.
Kaikki tietävät tämän sisimmässään, jos ollaan aivan aitoja ja oikeasti vilpittömiä, tiedetään/tunnetaan se ihminen romanttisseksuaalisen historian kautta, tähän ihmiseen liittyvät muistot ja mielikuvat eivät ole koskaan neutraalisti värittyneitä "ystävyyden rakkauden muodossa".
No minä nyt en voisi sanoa tunteitani exääni kohtaan ystävyyden rakkaudeksi, pikemminkin tuttuudeksi. Kun se rakkaus kuoli jo ennen eroamme ja erostammekin on aikaa jo yli kymmenen vuotta, niin ei kai niitä rakkauden tunteita edes voisi olla enää jäljellä. Jos joskus ajattelen exäni ja minun suhdetta saatan ajatella vain sitä, että miten loppujen lopuksi kaksi niin erilaista ihmistä ylipäätään tuli menneeksi naimisiin ja vieläpä pysyneeksi yhdessä sen 15 vuotta. Eli tunne on kummastusta ja hämmästystä - ja samalla syvää kiitollisuutta siitä, että aikuisiällä löysin sielunkumppanini, ihmisen, jota rakastan syvästi ja jonka kanssa on niin hyvä olla ja jakaa arki ja juhla.
Muut eksien puoltajat... Fiksuja ihmisiä, mutta kukaan ei aina osaa olla aidosti puhdas, on mukavampi nähdä asioita kauniimmassa valossa, etenkin jos oma lehmä on niinsanotusti ojassa eli halutaan pitää kynsin hampain yhteyksiä eksiin. Voi olla kyse myös totutuista käyttäytymiskuvioista - ei ole osattu laittaa yhteyksiä exiin pois ja homma on vain jatkunut eikä loppua kivalle venkutukselle näy. Rohekutta ja rakkautta, epäitsekkyyttä ja totuutta...!
Mutta kun tässähän ei ole kyse mistään kynsin ja hampain kiinni pitämisestä vaan siitä, että arki sujuu huomattavasti paremmin, kun on päässyt ex-puolisostaan yli, eikä enää rakasta tätä, eli ei esimerkiksi tunnu pahalta nähdä häntä ja hänen uutta puolisoaan sukujuhlissa. JOS ex-puolisoaan kohtaan olisi lämpimiä tunteita, kaihoa, halua - mitä hyvänsä tuollaista niin eihän sitä silloin pitäisi uuteen suhteeseen ryhtyäkään!
Alkuperäinen kirjoittaja no:
"Capulet", annoit paljon vastauksia, noin minäkin ajattelen. On erittäin vaikea ymmärtää miksi uuteen suhteeseen pitää tuoda entinen suhde. Minusta se kyvyttömyyttä rakastaa nykyistä ja luopua entisestä. Suhde nykyiseen hämärtyy siksi, kun entinenkin suhde on lopettamatta. Joku viisas on sanonut, että rakkaussuhde muuttuu ystävyydeksi ja siksi kai on ihan asiallista kysyä, että mikä suhde näistä kaikista on sittenkään se syvin? kai se on julmaa pitää kaikkia varalla.
Niin miksikö? Kuten todettu: lasten, kummilasten, sukulaisten, ystävien vuoksi. Tuntuisi hullulta sanoa adjö kaikille sukulaisille, joiden kanssa on ollut tekemisissä vuosien tai jopa vuosikymmenien ajan vain siksi, että tulee sopuisa avo/avioero! Olisi myös väärin vaatia entistä puolisoa luopumaan yhteydenpidosta kaikkiin niihin sukulaisiin, ystäviin ja kummilapsiin, jotka ovat tulleet aikanaan hänen elämäänsä minun kauttani.
Ja miten niin pitää varalla? Jos minulle ja nykyiselle puolisolleni tulisi ero jota toivottavasti ei koskaan tule! niin kaikkein viimeksi ryhtyisin suhteeseen entisen aviopuolisoni kanssa! Jos kerran avioliitto ei yrityksistä huolimatta aikanaan toiminut, ei se varmasti toimisi myöhemminkään. Ja kun rakkaus on kerran kuollut ja kuopattu, ei sitä voisi kääntää napista päälle uudelleen, ei tunteitaan voi käskeä!
Nyt kyllä heräsi uteliaisuus. Ne joilla ex kuuluu kiinteästi omaan elämään, niin mitä niiden kanssa jutellaan? Ja edelleenkään ei ole yhteisiä lapsia ja bisneksiä ex:n kanssa, siis mitä jutellaan sellaisen ystävä-ex:n kanssa, jos saan kysyä sitä harrastavilta.
Kuten jo totesin, viimeksi olemme keskustelleet kummipojan lahjasta ja sukulaisen hautajaisista. Yleensä siis sukulaisiin ja ex-sukulaisiin liittyvistä asioista pääasiassa. Joskus ohimennen rupatellessa toinen saattaa totta kai kertoa, että on lähdössä nykyisen puolison kanssa reissuun tai kertoa, että oli viime viikonloppuna nykyisen anoppinsa syntymäpäivillä eli ihan sellaista mitä rupatellaan kenen tahansa tuttavan kanssa, johon satunnaisesti törmätään.
Siinähän oli vastaus kaikille, joiden mies käy kahvilla eksiensä kanssa ja päivittää arjen tilanteita. Sehän on jopa toivottavaa. Ja jos tästä luonnollisesta yhteydenpidosta tullee ongelma, niin kumpi jää, eksät vai nyksä?
Siis se entinen puolisohan on jo lähtenyt, liitto on ohi, mennyttä, kuollut ja kuopattu, eli mihin hän voisi enää lähteä? JOS nykyinen puoliso ei hyväksyisi sitä, että voidaan mennä samaan aikaan vaikkapa sukujuhliin, niin silloin kyllä tulisin miettineeksi, että vieläkö HÄNELLÄ on tunteita omaan ex-puolisoaan kohtaan, vai miksi hän epäilee minusta sellaista?! Koska itsellä ei tunteita enää ole, ei sellaista epäile toiseltakaan. Tuolla kodinhoitopuolella oli sellainen ketju, että uskallatko jättää sukulaisia/ystäviä kotiisi, ellet ole itse kotona vai pelkäätkö heidän penkovan kaappejasi, niin siihen moni vastasi, että totta kai uskallan eikä mieleenikään tulisi, että he kaappejani penkovat, koska en itsekään sellaista harrasta. Tämä on sama asia: koska itsellään ei ole tunteita ketään muuta kuin omaa puolisoaan kohtaan, ei omaa puolisoakaan epäile siitä, että hänellä olisi tunteita ketään muuta kuin itseään kohtaan. Toimivan parisuhteen kulmakivi on luottamus ja rakkaus.
Miksi jaksan jankata tätä asiaa näin voimakkaasti? Siksi, että mielestäni tuntuu täysin päättömältä ja vieraalta ajatella, että _jokainen_ syystä tai toisesta ex-puolisonsa kanssa tekemisissä oleva haikailisi vanhaa, pettäisi tai ainakin ajattelisi pettämistä. En haikaile muuta, en petä enkä ajattele pettämistä muitakaan vastakkaista sukupuolta olevia tavatessani, työkavereitani näen esim. joka päivä ja joidenkin kanssa on hyvinkin läheinen ystävyyssuhde, käymme arkipäivisin lounaalla, juttelemme todella henkilökohtaisia asioita ja joskus olen käynyt jopa baarissakin, mutta mitään pettämiseen viittaavaakaan ei ole käynyt mielessä. Minun mieheni ja työkaverini vaimo on tiennyt, että missä olemme ja kenen kanssa.
Ei siis kannata olla parisuhteessa, ellei rakasta puolisoaan ja ole valmis olemaan uskollinen hänelle.