yhteishuoltajuudesta, lapsella kirjat isällään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsytys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsytys

Vieras
Meillä on lapsen isän kanssa yhteihuoltajuus ja lapsi on kirjoillaan isällä. Lapsi on sopimuksen mukaan molemmilla yhtä paljon ja käytänössä minulla enemmän. Kirjat on isällä siksi että molemmat saavat enemmän rahaa, kuinka kylmältä se nyt kuulostaakin. Olemme molemmat opiskelijoita, lapsen isällä ei olisi rahaa asua isommassa asunnon yksinään. Minä taas en saisi asumistukea ollenkaa jos lapsi oisi minulla kirjoilla koska yleiseen asumistukeen lasketan avopuolisoni tulot. Lapsilisän puolitamme ja kumpikaan ei maksa elareita toiselle. Vaikka järjestely on suht toimiva niin silti minua ärsyttää. Päiväkodissa, neuvolassa ja kaikissa virallisissa asioissa lapseni isä on yh ja minä en ole mitään. Tänäänkin soitti kunnalta täti lapsen hoitosopimuksen muutoksesta ja kyseli lapsen isää puhelimeen, kun sanoin etten ole samassa paikassä hänen kanssaan mutta voin vastata virkailijan kysymykseen niin tämä ilmoitti ettei asia kuulu että en ole lapsen huoltaja. ja ei auttanut vaikka mitä yritin yhteishuoltajuudesta tälle tädille selittää. Tuntuu niin tyhmältä, tekisi mieli yrittää muuttaa sopimusta. Opiskelua on jäljellä enää 2 vuotta molemmilla ja huoltosopimus kestää saman aikaa, pitää varmaan vaa kärsiä..

Siis miten niin ei kuulu sulle lapsen asiat? :O Nyt kyllä yhteyttä sen naisen esimieheen ja vaikka viet mustaavalkoosella, että lapsesta on yhteishuoltajuus.

Meillä on likasta yhteishuoltajuus ja likka on mun tykönä kirjoolla. Silti exä saa kaiken saman tiedon kuin mä.

Niin se ilmeisesti täytyy käydä paikanpäällä oikasemassa asioita. Minä sen hakemuksenki täytin siitä hoitomuutoksesta, ei taida sekään sitte kelvata tälle virkailijalle kun siinä on minun allekirjoitus.

sinun kannattaa lukea nyt lakia tuolle virkamiehelle tai hänen esimiehelleen. Koska teillä on yhteishuoltajuus, te päätätte yhdessä lapseen liittyvistä asioista. Sinä olet etävanhempi, koska lapsi ei ole kirjoilla luonasi. exäsi on lähivanhempi, koska lapsi on kirjoilla hänen luonaan. Ainoa mihin asumisjärjestely vaikuttaa on, se että lapseen liittyvät laskut, tuet yms lähetetään lähivanhemmalle, ellette ole muuta sopineet. Lisäksi esim kunnan osoittama päiväkoti/koulu määriellään lähivanhemman osoitteen mukaan.

Sinulla ja exälläsi on samat oikeudet saada lastanne koskevaa tietoa ja tehdä lasta koskevia päätöksiä. Sillä ertotuksella tosin, että käytännön järjestelyt tehdään automaattisesti lähivanhemman tilanteen mukaan - riippumatta siitä kuinka paljon lapsi viettää etävanhemman luona. Tämä voi olla sinulle hankalaa, jos asut kaikana exästäsi.

Asun 100 metrin päässä lapsen isästä ja kaikki lapsen lääkärilaskut ym. tulevat minulle paitsi päiväkotimaksut mitkä muutenki ovat 0 euroa. Ärsyttää suunnattomasti tuollaiset asiaansa osaamattomat virkailijat. Kävin tänään paikanpäällä ja tämä sama virkailija kielsi olleensa minuun eilen yhteydessä ja asia on kuulema itsestäänselvä että olen lapseni huoltaja?? Juupajuuu. Toivottavasti suomessa tulee pian uusi laki joka sallisi lapsen kirjat kahteen paikkaan.

Opiskelu on vain ohimenevä vaihe. En olisi sinuna allekirjoittanut rahan takia noita huoltomuotoja. Nyt lähi voi muuttaa minne vaan Suomessa ja et voi mitään. Kohta olette molemmat töissä ja sinä joudut sitten todennäköisesti maksamaan elareita etänä, jos lähi alkaa muuttuneen tilanteen vuoksi niitä vaatimaan. Aina on helpompaa asioida, kun on lähivanhempi, vaikka toki oikeasti etäkin saa samat tiedot itselleen. Silti käytännössä voi olla kovemman työn takana. Sossutkin ihmettelee, miten voi olla että rahan takia äiti luovuttaa pienen lapsen asumisen isälle?

[QUOTE="Anne";23115431]Minkä takia asumistukeesi laskettaisiin avopuolison tulot? Jos asut miehesi kanssa erillään niin eihän sinulla ole mitään avopuolisoa?[/QUOTE]

Uusi mies?

[QUOTE="Anne";23115431]Minkä takia asumistukeesi laskettaisiin avopuolison tulot? Jos asut miehesi kanssa erillään niin eihän sinulla ole mitään avopuolisoa?[/QUOTE]

Voi kristus sentään, eiköhän aloittajalla ole ihan oma avopuoliso joka ei ole lapsen isä.

Voi kristus sentään, eiköhän aloittajalla ole ihan oma avopuoliso joka ei ole lapsen isä.

Olipa vaan sen verta oudosti läjätty lause, että tuosta ei oikein ottanut selkoa, aiheuttaako lapsi sen että avopuolison tulot lasketaan vai luuleeko ap lapsen muuttuvan avopuolisoksi tuloineen muuton yhteydessä tms.
"Minä taas en saisi asumistukea ollenkaa jos lapsi oisi minulla kirjoilla koska yleiseen asumistukeen lasketan avopuolisoni tulot."

Yhteistyössä