Yhteishuoltajuus ja isä ei suostu viikko-viikko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sama:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja Sori:
Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen äiti:
Kyllä mä ainakin ymmärrän ap:ta, enkä voi ymmärtää isejä, jotka haluaa olla lastensa kanssa mahdollisimman vähän. se on tosi EPÄREILUA, et monesti se on se äiti joka joutuu joustamaan ja venymään, isä saa elää niin kun haluaa.

ja minkälainen äiti EI jousta lastensa hyväksi???

Miksi sinun mielestä isän ei tarvitse joustaa yhtään?

totta kai pitää! minun exäni joustaa aivan yhtä paljon kuin minäkin kun on kyseessä LASTEN ETU. jos on itsekäs eikä ole kasvanut aikuiseksi (joko mies tai nainen) niin ei ymmärrä tätä. tässä EI ole kyse isyydestä tai äitiydestä vaan EROSTA ja sen käytännön asioiden hoidosta ILMAN eron tunteita. joko raksuttaa?

Miksi sitten et sano että minkälainen VANHEMPI ei jousta lasten takia.

koska, JOS isä EI jousta, niin silloin se velvollisuus jää sille aikuiselle, joka sihen pystyy. jos kumpikaan ei siihen pysty, silloin sosiaalitoimisto voi määritellä rajat ja säännöt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Jotain on pielessä, jos lapsi on heittopussi. Kaikki muu on kummallekin vanhemmalle tärkeämpää kuin oma lapsi. Jos ois oikeista aikuisista kyse, voitaisiin varmasti huoltajuusasiat sopia lapsen parhaan mukaan. Aikuinen voi joustaa, lapsi ei. Mutta itsekkäät paskiaiset vaan miettivät, miten saavat eniten itselleen...

nyt ei ole kyse ettenkö itse haluaisi olla lasten kanssa,vaan olisi mukava tarjota lapselle vähän enemmän,kuin kituuttaa pienillä tuloilla.
Harmittaa koska minusta tuntuu että isä vaan kostaa tätä eroa lasten kautta ja muka ei työt voi joustaa jne.Tähän asti ainakin on joustanut ja nyt ei enään.
EN tiedä mitä pitäisi tehdä.Tulisiko hakea kokonaan lapsien huoltajuus itselleni niin voisin järjestää elämän niin ettei se olisi riippuvainen isästä.
Koska uskon että tuosta joka toinen.vloppukin tulee vielä ongelmia.

rahalla ei voi ostaa rakkautta. Nauti lapsista.

Minkälaisia ongelmia joka toinen vk loppujärjestelystä tulee?

Miten elämän sais erilailla järjestettyä jos sulla olis lasten yksinhuoltajuus?

Älä polta ittees loppuun liialla työnteolla. Lapset varmaan viihtyy paremmin rakastavan vanhemman kans jolla on aikaa, eikä oo palanu loppuun liiasta työnteosta.

Toivottavasti lasten isäki ymmärtää että sulkee lapset pois hänen elämästä, jos ei halua aikaa heidän kans viettää ja se on surullista.

Munkin mielestä isä se tässä typerä on, jos ei halua lapsiaan nähdä. Meillä ainakin mies juuri haluaisi tuon viikko/viikko-systeemin, JOS erottais. Mä taas en suostuisi siihen, koska en kestäis olla viikkoa erossa noista muruistani. Ap ymmärrän kyllä pointtisi, että tekisit töitä enempi sen joka toisen viikon.
Toivottavasti ei teidän lapset ole tietoisia tästä väännöstä.

Mutta isät pääsee kyllä halutessaan TODELLA helpolla erotilanteissa, ja eikun äkkiä uutta siementä kylvämään...

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Miten elämän sais erilailla järjestettyä jos sulla olis lasten yksinhuoltajuus?
.
Minäkin mietin tuota, sillä yksinhuoltajuus ja yhteishuoltajuus poikkeaa vain hyvin vähän toisistaan. Jos ap:llä olisi yksinhuoltajana mahdollisuus saada lapsenvahti niiksi illoiksi, jolloin tekee lisätöitä, eikö häön voisi käyttää niitä samoja lapsenvahteja nytkin?

Alkuperäinen kirjoittaja ieras:
kyllähän varmasti jotain tunteita on käsittelemättä tai pelissä, jos aikuinen ihminen ei psyty käytännön asioita hoitamaan.

ISÄLLÄ. MINKÄ SE ÄITI SILLE VOI? Taidat olla vähän yksinkertainen?

äiti voi sen, että ottaa vastuun ja on aikuinen. minä voin olla yksinkertainen, mutta tunnustan toki sen.

Alkuperäinen kirjoittaja poppis2003:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
fiksu isä. Ei tollanen vko/vko ole mistään kotosin.

peesailen tätä..mä en ite halusi tällästä ratkasua.,mutta yritä saada jostain lastenhoitoa apua??

Kavereilla noin ja hyvin ratkaisu onnistunut.
Siellä kun molemmat halusivat nähdä lapsiaan yhtä paljon.Lapset tykkäävät myös.

nyt ei ole kyse ettenkö itse haluaisi olla lasten kanssa,vaan

olisi mukava tarjota lapselle vähän enemmän,

kuin kituuttaa pienillä tuloilla.
Harmittaa koska minusta tuntuu että isä vaan kostaa tätä eroa lasten kautta ja muka ei työt voi joustaa jne.Tähän asti ainakin on joustanut ja nyt ei enään.
EN tiedä mitä pitäisi tehdä.Tulisiko hakea kokonaan lapsien huoltajuus itselleni niin voisin järjestää elämän niin ettei se olisi riippuvainen isästä.
Koska uskon että tuosta joka toinen.vloppukin tulee vielä ongelmia.

Minusta tuntuu, että tarjoaisit lapselle enemmän, jos hän saisi enemmän aikaasi, ei enemmän rahaasi. Ihan sievästi haluan sanoa. Voimia sulle!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Viikko ja viikko onnistuu ihan hyvin, jos vain vanhemmat haluavat sen onnistuvan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
Alkuperäinen kirjoittaja Sori:
Varmasti lapsille kiva kun vanhemmat tappelevat kumpi ottaa lapset,siis kumpi pääsee lapsista eroon.

siltä toi vähän mustakin kuulostaa.. äiti haluu lapsista joka toinen viikko eroon ja isä ei haluu olla lastensa kanssa joka toinen viikko.

eikö äidillä ole oikeus TEHDÄ TÖITÄ nykyään????

On, jos se on mahsollista, mutta jos olet yh, niin kieltämättä se on vaikeaa. Jos mun pitäis valita lisätyö tai lapsen, niin en kauaa miettis, vaan ottaisin lapsen, en ainakaan tappelis, kumman on pakko pitää, että mä saisin lisätyön. Toki ymmärrän, että yh:na on rahallisesti tiukkaa, mut ei mee jakeluu, että pitää tapella siitä, kumpi lapsen pitää eikä kumpikaan halua - yleensä tapellaan, kumpi saa pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Viikko ja viikko onnistuu ihan hyvin, jos vain vanhemmat haluavat sen onnistuvan.

Kyllä ainakin siellä on haluttu.Ja nimenomaan isä.
Ja lapset tykkäävät myös puheidensa perusteella.

Yksinhuoltajuus on helpompaa. Yhteishuoltajana ei voi ilmoittaa lasta edes kouluun tai avata pankkitiliä lapselle tai hankkia passia ilman toisen vanhemman suostumusta. Jos toinen vanhemmista jatkaa elämäänsä ja tapaakin lapsia vähemmän, voi käydä niin, että niiden nimien saaminen on työn ja tuskan takana.

En ehdi lukea koko ketjua, mutta ajattelin kommentoida sosiaalialan ammattilaisena. Virallisesti ei kai edelleenkään suositella vko-vko systeemiä. Lapsilla tulisi olla yksi vakituinen koti ja toisessa käy enemmänkin "vierailemassa" (vaikka toinenkin on samalla tavalla vanhempi). Ei moni vanhempikaan suostuisi vaihtamaan kotia joka viikko, kuskaamaan tavaroita edes takaisin. Jos lapset ovat jo isompia (esim yläkoululaisia), vko-vko systeemi voi toimia. Silloin lapset osaavat jo itse sanoa mielipiteensä asiaan (ottaen huomioon tietysti sen, etteivät vain yritä miellyttää jompaa kumpaa vanhempaansa, vaan sanovat oikeasti mielipiteensä).

Jos ette pääse asiasta yhteisymmärrykseen, voitte käydä keskustelemassa lastenvalvojan luona ja tekemässä virallisen sopimuksen. Tällöin saatte asiaan ammattilaisen näkemyksen ja jonkun ulkopuolisen sovittelemaan ja ehkä myös arvioimaan mikä olisi lapselle parasta.

Itse äitinä ajattelisin lasten parasta. Jos isä ei suostu joustamaan, lasten takia joustaisin itse. Lapset ovat kaikista tärkeintä!

Alkuperäinen kirjoittaja yh:
Yksinhuoltajuus on helpompaa. Yhteishuoltajana ei voi ilmoittaa lasta edes kouluun tai avata pankkitiliä lapselle tai hankkia passia ilman toisen vanhemman suostumusta. Jos toinen vanhemmista jatkaa elämäänsä ja tapaakin lapsia vähemmän, voi käydä niin, että niiden nimien saaminen on työn ja tuskan takana.

Miksi pitäisi tavata lapsia vähemmän vaikka jatkaisikin elämäänsä?

Muistathan ap, että vaikka sulla olisikin yksinhuoltajuus, tapaamisoikeuksiin huoltajuusmuoto ei vaikuta.

totta tuokin, ei yksinhuoltajuus vie tapaamisoikeutta, etä tarkoita mahd. vähiä tapaamisia yhtään sen enempää, kuin yhteishuoltajuus tarkoittaa paljoja tapaamisia. Ja jos teillä jo on yhteishuoltajuus ja mies tapaa lapsia ja maksaa ylarit yms "osallistuu", niin ei siltä niin vaan oteta huoltajuutta pois. Täytyy toimia lapsen edun vastaisesti, että menettää huoltajuuden ja se on oikeusprosessi, jos isä on yhtään huoltajuuden menetystä vastaan.

kyllähän varmasti jotain tunteita on käsittelemättä tai pelissä, jos aikuinen ihminen ei psyty käytännön asioita hoitamaan.

ISÄLLÄ. MINKÄ SE ÄITI SILLE VOI? Taidat olla vähän yksinkertainen?

äiti voi sen, että ottaa vastuun ja on aikuinen. minä voin olla yksinkertainen, mutta tunnustan toki sen.

kävin tiskikoneen tyhjentään ja hokasin, että hittolainen: kun yksinkertaistaa, niin onkin elämä paljon helpompaa! kiitos sinulle tästä oivalluksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Tuo viikko-viikko systeemi on suoraan sanottuna perseestä, lapsilla pitää olla yksi pysyvä paikka jossa olevat eikä kaksi kotia.

Onko kokemusta?
Mulla on sen verran kokemusta, että siskonlikan kohdalla aikoinaan oli noin ja hyvin toimi. Kahden kodin ulko-ovien välinen etäisyys oli noin 15 metriä, kummassakin kodissa lapsella oma huone jne. Kun lapsi leikki pihalla, oli täsmälleen samat pihakaverit. Kun lapsi oli päiväkodissa, oli täsmälleen sama päiväkoti. Kun lapsi meni kouluun, oli täsmälleen sama koulu ja koulukaverit. Serkkujen luokse oli isän luota 30 metriä, äidin luota vain 20 metriä, mutta mummolaan taas vain 20 metriä, kun äidin luota oli 30 metriä.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Tuo viikko-viikko systeemi on suoraan sanottuna perseestä, lapsilla pitää olla yksi pysyvä paikka jossa olevat eikä kaksi kotia.

Onko kokemusta?
Mulla on sen verran kokemusta, että siskonlikan kohdalla aikoinaan oli noin ja hyvin toimi. Kahden kodin ulko-ovien välinen etäisyys oli noin 15 metriä, kummassakin kodissa lapsella oma huone jne. Kun lapsi leikki pihalla, oli täsmälleen samat pihakaverit. Kun lapsi oli päiväkodissa, oli täsmälleen sama päiväkoti. Kun lapsi meni kouluun, oli täsmälleen sama koulu ja koulukaverit. Serkkujen luokse oli isän luota 30 metriä, äidin luota vain 20 metriä, mutta mummolaan taas vain 20 metriä, kun äidin luota oli 30 metriä.

Kaikki erot eivät pääty niin, että haluais asua noin likellä toista osapuolta. Esim. jos pettämistä ollut kuvioissa ja täytyy katsella ex-kumppanin auvoista elämää sen uuden kanssa jne.

Näin se vaan menee Suomessa. Erotaan ja mies vaan ilmoittaa, että "otan lapset joka toinen viikonloppu". Eikä sekään sido mihinkään. Jos äiti tekisi saman, lapset otettaisiin huostaan. En vaan käsitä sitä, miksi miehillä on niin eri oikeudet tässä asiassa?

tää on valitettavasti ihan totta. Isä voi leikkiä isiä sillon kun sattuu huvittamaan ja loppuajan tehdä mitä lystää.. |O

Yhteistyössä