Yhteydenpito entisiin kumppaneihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sessi^
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sessi^

Vieras
Törmäsin muutamiin viesteihin aiheesta, mutta ajattelin, että haluaisin perustaa uuden viestiketjun keskustelun sävyn oikaisemiseksi. Aiemmissa keskusteluissa sävy kun oli lähtökohtaisesti hyvin negatiivista ja epäilevää, kun itse taas pidän vahvoja sosiaalisia suhteita myös entisten kumppanien kanssa rikkautena.

Oma tarinani sisältää noin vuosi sitten päättyneen useamman vuoden mittaisen suhteen, jonka aikana kasvoin teinitytöstä naiseksi, tai ainakin hieman vähemmän teiniksi tytöksi. Tarinani sisältää myös toisen suhteen; suhteen joka kukoistaa nyt.

Ensimmäinen suhteeni on minulle tärkeä ja tämä teinivuosista aikuisuuden kynnykselle kanssani kulkenut entinen poikaystäväni on eräs elämäni tärkeimmistä ihmisistä, johon edelleen luotan hyvin paljon. Olen kasvanut ihmiseksi, joka olen, hänen rinnallaan ja hänen vaikutuksensa alaisena, enkä voi sanoa, etteikö hänen maailmankatsomuksensa, arvomaailmansa, huumorintajunsa ja moraalintajunsa olisi lyöneet leimaansa myös minuun ja minun näkemyksiini maailmasta. Monet uusista ystävistämme pitävät meitä hyvin samanlaisina ihmisinä, sillä olemme omaksuneet paljon piirteitä toisiltamme. Rakastin häntä joskus kaikella teinitytön omistautumisella, minkä jälkeen rakastin häntä vuoden ajan avopuolisona ja kaikin puolin hyvänä miehenä. Tunsin häneen hyvin paljon seksuaalista kiintymystä ja vetoa, mutta nämä tuntemukset latistuivat kasvaessamme ja eromme hetkellä ne olivat jo lähes olemattomat. Koko suhteemme ajan rakastin häntä myös ystävänäni. Hän oli ihminen, jolle uskouduin ja hänen kanssaan nauroin hölmöille jutuille. Syvä ystävyytemme ja siihen kuuluva kiintymys esti meitä loukkaamasta toisiamme eron hetkellä, kun olimme jo menettäneet monta muuta rakkauden muotoa. Tämä rakkaus ei kuitenkaan kadonnut minnekään, niinkuin ei ole kadonnut rakkaus äitiinikään, vaikka muutin kotoa jo viitisen vuotta sitten.

Rakastan siis tätä miestä jollain tasolla edelleen, vaikka erostamme on kulunut nyt vuosi. Hänen seuransa ilahduttaa minua, vaikkei minulla mitään pakottavaa tarvetta hänen seuraansa olekaan hakeutua. Kun hän kännissä toikkaroi ja hölmöilee, rakkauteni häneen takaa sen, etten jätä häntä pulaan vaan saatan kotiin tai tarjoan lattialtani patjaa. Aamulla naureskelemme yhdessä tapahtuneelle ja keitän krapulaiselle miehelle kahvit. Hän on edelleen yksi parhaista ystävistäni.

Nyt minulla on uusi suhde, jossa on tulta ja tunnetta. Olen korviani myöten ihastunut tähän uuteen ihmiseen ja vaikken sitä ääneen sano, haluan ainakin ajatella rakkautta. Hänen kanssaan ollut pidemmän aikaa hyvä ystävä ja ystävänä olen luottanut häneen täysin jo pidemmän aikaa. Olisiko tällä uudella miehellä oikeus pyytää minua vähentämään yhteydenpitoa edelliseen mieheeni?

Uusi ja edellinen ovat keskenään ystäviä ja kunnioittavat toisiaan. Uusi ymmärtää, kuinka suuri osa tämä edellinen on elämääni, ja ymmärtää myös yhteisen menneisyytemme ja yhteisen ystäväpiirimme merkityksen. Hän ymmärtää täysin, miksi minä ilahdun eksän näkemisestä niin kuin ilahdun ja miksi minä soittelen hänelle silloin tällöin, pyydän mukaan tapahtumiin ja pidän paljon yhteyttä. Hän ymmärtää, etten aio katkoa yhtä elämäni tärkeimmistä ihmissuhteista hänen vuokseen, ja tietää myös, että moisen vaatiminen olisi täysin suhteetonta, liioiteltua ja törkeää. Toisaalta hän myös tietää, että voi luottaa minuun.

Luin monta kommenttia joissa sanottiin.... "eksä on eksä, miksi siihen pitäisi yhteyttä pitää" tai "hädin tuskin moikkaan eksääni kadulla"

Jos tällaiset eksät ovat todellakin ihmisiä, joita olette joskus rakastaneet, joiden käsiin olisitte voineet joskus elämänne luottaa ja joiden kanssa olette nauraneet ja itkeneet vuoden jos toisenkin, niin kuinka ihmeessä heidät voi hylätä elämästä nimikkeellä eksä, vain siksi, että erimielisyytenne lopulta johtivat eroon? Soitellaanhan vanhoille ystävillekin, vaikkei heidän kanssaan kaikki asiat aina luistaisikaan...

Yritän (yleiseksi riemuksi?) vähentää tätä Elleissä roikkumista, kun vie aina välissä koko paljon aikaa, mutta TÄHÄN VASTAAN! :) Toisena samanmoisena kulkijana. Näen itse asian ihan samoin, olisi kauhean surullista, jos läheinen ihmissuhde ei jatkuisi edes kaveruutena, tai mielellään jopa ystävyytenä. Minusta se on ihan valtavaa luonnonvarojen haaskausta maailmassa, jossa aika harvalla sentään on liikaa ystäviä. Minä pidän kyllä yhteyksiä, samoin kaverit, harvakseltaan mutta kuitenkin vähintään nyt jokusen kerran vuodessa. Jonkun kanssa hyvinkin tiheästi, riippuu vähän ihmissuhteen tyylistä silloin hellusteluaikanakin.

Mutta, tätä se kyllä edellyttää:

- asiasta on pitänyt päästä yli sillä lailla, ettei tarvitse enää miettiä, josko kuitenkin muuta. Eli että ehkä se joskus vaatii hiljaisemman kauden siihen väliin. Pitäähän ihmissuhde aina surra pois siltä osin, mikä on mennyttä. Sen jälkeen on pöytä tyhjä, ei tarvitse miettiä itse, ei toisen (ja puhuttavahan ne on selväksi silti) eikä edes ulkopuolisten. Mikä taas harvoin toteutuu... :)

- kaikilta se ei onnistu. Se riippuu niin valtavan paljon siitä, millainen se suhde oli ja mihin ja miten se loppui. Joskus on parempi olla raastamatta itseään, jos ilmenee sellaista olotilaa. Jos on lujaa eri suuntiin lähdetty eikä suhde ole ollut hyvä, vaan jonkun sortin henkistä tai muuta alistamista / nolaamista / pettämistä, on varmaan parempi kääntää selkä ja alkaa koota omaa elämää ilman muuta jatkoa kuin jatkon puute. Tuo on siis tärkeää, että suhteessa on ollut jo seurustellessa myös ystävyys - silloin se osa jatkuu helposti ja sujuvasti taas, ainakin muiden suremisten jälkeen.

Kiehahdin jopa muutaman kerran kunnolla tuolla yhdessä "Miehen ja naisen ystävyys" -ketjussa siitä, että joillekin asia on ilman muuta muuta, vain ystävyyden nimikkeellä kulkevaa. Ehkä sitten on niin, että joka ei siihen itse pystyisi, ei pysty luottamaan koko asian olemassaolon mahdollisuuteen muillakaan. Toiselle taas on helppoa olla ystävä ilman muita lisiä, meitä ja meidän suhteitamme on niin moneksi...

Mutta niinhän se on aina elämässä: aina täällä on tärkeintä tietää, että on rehellinen itselleen, läheisilleen myös toki - ja kun itse tietää, mistä on kyse, ja mistä ei ole, muiden "murheet" jäävät muiden murheiksi. :)

En ole itse ikinä käsittänyt, miksi minun pitäisi juosta haulikko kourassa sen enempää edeltäjien kuin seuraajienkaan perässä. Edeltäjät ovat kouluttaneet miehen siksi hyväksi tyypiksi, johon itse voin ihastua - seuraajat taas eivät vie minulta enää mitään. Voin kyllä olla sujuvasti vaikka kuinka hyvä ystävä molempien kanssa, ja olen ollutkin silloin, kun on tutustumismahdollisuus annettu. Moni ihminen vain turhaan varoo sitä, tai ehkä heille on sattunut mustasukkaisempia ihmisiä, joista on sitten opittu varomaan. Sen sen sijaan ymmärrän, että yhtä aikaa kolmantena olevalle ei välttämättä joulukorttia lähetetä. Mutta kyllä silloinkin varsinainen kortitta jäävä olkoon siinä välissä...

Kyllä, ystävyyskin on yhdenlaista rakkautta. Rakastaahan sitä vanhempiaan, sisaruksiaan ja samaa sukupuolta olevia ystäviäänkin. Siinä vain on ero, sen tietää itse. Ulkopuolisille sitä voi vain olla vaikea selittää kuten muitakin sisäisiä tunteitaan.

Itsekin olen ihmetellyt, miten eron yhteydessä kumppanista tulee suunnilleen alkulimaakin vähäpätöisempi ja vastenmielisempi ilmestys, jonnepäin ei voi sylkäistäkään. Aika erikoisia valintoja on silloin tullut tehtyä, jos näin on.

että jos asian on käsitellyt mielessään loppuun, kuten aina pitäisi tekemänkin ystävyyttä varten ja muutenkin, kyllä voin olla ystävä myös exien nykyisten kanssa. Yhtä vähän hekään enää minulta vievät. Ja tuohan on melkein edellytyskin sille, että ystävyys voi jatkua, sillä vaikka sen mielestäni pitäisi olla vain kahden ihmisen asia senkin, kyllä asian väärin tulkitseva kolmas osapuoli kummasti arjessa ystävyyttä hankaloittaa. Sikälikin, että eihän sitä ketään halua tahallaan loukata, vaikka toinen väärässä olisikin.

Mutta silti, kyllä minä aika karsaasti suhtaudun, jos joku yrittää määritellä toisen ystävyyssuhteita. Ymmärrän sen!! Mutta ei se tee siitä silti oikeutettua!! Joskus sille ystävän nykyiselle kumppanille tekee kuitenkin sen myönnytyksen, että luopuu ystävyydestä jo siksikin, ettei ystävyyden toinen osapuoli saa kotioloistaan ihan maanpäällistä helvettiä.

Itse en kyllä sellaisen miehen kanssa pitkään styylaile, joka ei hyväksy kaikkia ystäviäni tasapuolisesti, niin se vaan kuulkaas jätkät on... :) Sen verran joudutte minuun kyllä luottamaan! Mikä lieneekin perusedellytys seurustelulle muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin täällä taas:
- asiasta on pitänyt päästä yli sillä lailla, ettei tarvitse enää miettiä, josko kuitenkin muuta. Eli että ehkä se joskus vaatii hiljaisemman kauden siihen väliin. Pitäähän ihmissuhde aina surra pois siltä osin, mikä on mennyttä. Sen jälkeen on pöytä tyhjä, ei tarvitse miettiä itse, ei toisen (ja puhuttavahan ne on selväksi silti) eikä edes ulkopuolisten. Mikä taas harvoin toteutuu... :)

Tämän allekirjoitan itsekin, että jonkinmoinen suruaika on ihan luonnollinen. Voisin sanoa, että myös minun ja eksäni suhteessa oli eron jälkeen viileämpi aika, jolloin liikuttiin hieman eri porukoissa ja totuteltiin erilleen. Samalla sitä myös kuulosteli itseään ja tunteitaan ja koitti päästä taas tasapainoon itsensä kanssa uudessa tilanteessa. Meillä, jotka hyvässä sovussa ja ystävyydessä erosimme, tuo aika ei kuitenkaan ollut kovin pitkä ja pian pystyimme jo suhtautumaan ystävinä toisiimme ja suhtuatumaan ystävällismielisesti myös toisten uusiin tuttavuuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin täällä taas:
En ole itse ikinä käsittänyt, miksi minun pitäisi juosta haulikko kourassa sen enempää edeltäjien kuin seuraajienkaan perässä. Edeltäjät ovat kouluttaneet miehen siksi hyväksi tyypiksi, johon itse voin ihastua - seuraajat taas eivät vie minulta enää mitään. Voin kyllä olla sujuvasti vaikka kuinka hyvä ystävä molempien kanssa, ja olen ollutkin silloin, kun on tutustumismahdollisuus annettu. Moni ihminen vain turhaan varoo sitä, tai ehkä heille on sattunut mustasukkaisempia ihmisiä, joista on sitten opittu varomaan.

Myöskään minä en koe oman miehen eksiä tai eksän uusia vihollisina ja ystävystyn heidän kanssaan tarpeen tullen helpostikin. Luotan kyllä siihen, että mieheni on tietoinen tunteistaan eksiään kohtaa ja ettei hän tunne heitä kohtaan enää mitään, mikä minulle uhkana toimisi. Ja todellakin - seuraajat eivät vie minulta enää mitään.

Olen sanonut jätkäkavereilleni kyllä sen, että "IKINÄ älä vähättele minulle edellisiä äläkä ainakaan tyyliin ´kun en kerran sinua vielä tuntenut´, sillä silloinhan minä tajuan heti, että kaikki minullekin puhuttu kaunis on täysin soopaa, ja todellinen arvoni paljastuu vasta seuraavalle kerrottaessa..." Eli että mieluummin jupiskoon tyttöystävän virheistä ihan sille tyttöystävälle itselleen silloin, kun se on kohdalla - mieluiten toki rakentavasti...

"Olisiko tällä uudella miehellä oikeus pyytää minua vähentämään yhteydenpitoa edelliseen mieheeni?"

Riippuu tietenkin siitä miten tiuhaan tätä yhteydenpitoa harrastetaan..., mutta kyllä hänellä olisi. Itse ainakaan en haluaisi "jakaa" kumppaniani kenenkään kanssa.
Kun sitoudutaan johonkin ihmiseen, niin kyllä exien täytyy jäädä taakse tai sitten on parempi palata exän kainaloon.

Mutta eihän siinä mitään jaeta, eikä kellään ole mitään tarvetta "palata exän kainaloon"! Kysehän on ihan eri asioista, eri lajeista!

Yhtä vähän vertailukelpoisia kuin se, valitseeko urheilulajiksi hölkän vai englannin kieliopin, tai päivän pääruoaksi risoton vai kattilan... Ne valinnat toimivat ihan eri sektoreilla, eivät millään lailla toisiaan korvaavina tai vaihtokelpoisina asioina.

En voisi kuvitella exien kainaloita edes neljän promillen humalassa, mitä tosin en kyllä osaa kuvitella sitäkään... Se osasto on aivoissa jo täysin kiinni ja sinetöity, hauska muisto ehkä, mutta ei mitään paluun tarvetta - se on ollut ja mennyt se puoli asiaa, ihan hassulta moinen ajatus jo tuntuisi. Sama kun velipoikia iskisi...

Kyllä olen itse ainakin ihan patistanut miesystäviä pitämään exät silti ystävinä. Jos moisesta vaara aiheutuu, sitten olisi aiheutunut kyllä ihan exittäkin. Ex it!

"Olisiko tällä uudella miehellä oikeus pyytää minua vähentämään yhteydenpitoa edelliseen mieheeni?"

Riippuu tietenkin siitä miten tiuhaan tätä yhteydenpitoa harrastetaan..., mutta kyllä hänellä olisi. Itse ainakaan en haluaisi "jakaa" kumppaniani kenenkään kanssa.
Kun sitoudutaan johonkin ihmiseen, niin kyllä exien täytyy jäädä taakse tai sitten on parempi palata exän kainaloon.

Olisiko tällä uudella miehellä oikeus pyytää minua vähentämään yhteydenpitoa vanhoihin ystäviini, koulukavereihini, serkkupoikiin tai perheeseeni?

Sinun logiikallasi varmaan olisi kun ottaa huomioon, ettet haluaisi jakaa kumppaniasi kenenkään kanssa. Koska tämä pyyntöhän olisi täysin suhteeton ja järjetön, ongelma onkin siis siinä, että ihmiset eivät pysty ymmärtämään, että jollekulle meistä eksät voivat olla oikeasti vain ystäviä. Omanihan on minulle hieman kuin lapsuudentoveri, kun kerta yhdessä aikuisiksi kasvoimme ja sitten tiemme erosivat.

Olen täällä aikoinaan kirjoittanut eksistä ja ystävyydestä hyvinkin samaan sävyyn kuin edelliset vastaajat. Vuosien myötä olen kuitenkin huomannut, etteivät asiat ole niin selkeitä ja helppoja.

Jotain hankalusta on tuntunut kuitenkin jollain osapuolella olevan kuitenkin, vaikka kuinka hoettaisiin mantraa "olemme kaikki ystäviä keskenämme". Sitä ystävyyden pintaa raaputtamalla on aina jollakin osapuolella tullut esille muitakin tunteita. Nyt en edes viittää mihinkään niin banaaliin kuin seksuaalisiin tunteisiin.

Jos tapaisin mielenkiintoisen ihmisen jolla olisi suhteellisen tuore ero ja entiset rakastavaiset tapailisivat ap:n kuvailemalla tavalla niin pysyisin itse kyllä kaukana moisesta kuviosta.

Vanhat ystävät ja entiset ravastavaiset ovat mielestäni kaksi aivan eri asiaa, joita ainakaan minun mittapuuni mukaan ei pitäisi mennä vertailemaan keskenään. Asialliset ja ystävälliset välit ovat myös aivan eri asia kuin pitää aktiivisesti yllä ystävyyttä.

Elämässä ei vaan saa kaikkea joskus joutuu jostain ihmisestä luopumaankin, ihan kokonaan.

Vaikka minullakin on ollut erittäin merkityksellinen nuoruuden suhde ja eksä jonka kanssa olen edelleen ihan hyvissä väleissä, tuntuu minusta todella oudolta tuollainen ajattelutapa, että KAIKKI mitä olen nyt olisi eksäni ansiota enkä olisi MITÄÄN ilman häntä. Eiköhän tuossa ole jotain tosi kieroutunutta jos elää elämäänsä noin täydellisesti jonkun toisen ihmisen kautta, olipa se sitten eksä tai joku muu? Mutta jokainen toki tavallaan, ihmettelenpä vain.

Hetkinen. Ei täällä varmaan kukaan keskustelija ole sentään ihan "kaikkea" tarkoittanut. Kaikki, mitä elämässä tapahtuu, vaikuttaa, mutta jos joku on osallisena paljon, niin toki sitten voi vaikuttaakin paljon.

Mutta eikös psykologit ole aika usein sitä mieltä, että suurin osa ihmisestä on valmiina kolmevuotiaana, monet puhuvat jopa vuodesta, siinä ajassa elämän perusperiaatteista päätellystä. Vuorovaikutussuhteiden perusmallit kuulemma ainakin päätellään ja sisäistetään siellä ensimmäisen vuoden aikana koetusta tai kokematta jääneestä. Joten helpotuksesta voin huokaista, ainakaan en enää yhtään miestä ole ihan totaalisesti onnistunut pilaamaan ja raiteilta suistamaan siitä muutoin onnistuneeksi tarkoitetusta elämäntaipaleesta! :)

Ei sitä välttämättä halua pitää entisiin yhteyttä, on sitten erottu riidoissa tai sovussa. Itse en ainoaankaan eksääni pidä yhteyttä, vaikkei olis mitään pahempia konfliktejakaan ollut.
En koe siihen tarvetta. Olen onnellinen elämääni ilman heitä, mulla on ystävät sitä varten, jos haluan purkaa sydäntäni jollekin. Annan heidän jatkaa elämäänsä ja jatkan sitä itsekin.
Mulla vain ei ole mitään tarvetta roikottaa yhtään ketään entistä mukana elämässäni, edes ystävänä, tai minään muunakaan.
Jos vastaan tulisi kadulla, saattaisin moikata, mutta en jäisi jaarittelemaan mitään sen kummemmin.
Uusi suhde on menossa koko aika, ja menee paremmin kuin koskaan. En voi sille mitään, mutta minusta siinä vain on jotain hämärää, jos kaveeraa liikaa eksien kanssa, ja tahtoo olla heidän kanssaan "ystävä".
Ap itsekin sen myönsi että vielä rakastaa sitä miestä, ja juuri tuota tarkoitin. Jollain tavalla koittaa roikkua siinä toisessa, vaikka on jo erottu. Pitäisi osata päästää irti.

Kokemuksesta voin sanoa, että ei tunnu mukavalta jos kuulee oman nykyisen kumppaninsa olevan eksänsä kanssa erittäin läheisissä tai hyvissä väleissä, kyllä se aina saa epäilemään jotain vilunkipeliä.

Eri asia on, jos on oltu vaikka 10 vuotta naimisissa, ja on yhteisiä lapsia, mutta muuten en vain minä ainakaan sitä tajua, että miks pitäis paapoa niitä eksiään.

Mutta jokainen tavallaan.

Minäkin olen aikaisemmin kirjoittanut tästä asiasta tänne - ja saanut aika kitkeriä kannanottoja. Minä pidän yhteyttä exäni kanssa säännöllisen epäsäännöllisesti, vaikkei meillä olekaan sitä ilmeisintä syytä eli lapsia.

Miksi siis pidän yhteyttä? Siksi, että olimme yhdessä noin 15 vuotta ja siitä naimisissa lähes kymmenen ja tuona aikana "kertyi" paljon yhteistä, esim. kummilapsia, muita yhteisiä ystäviä ja myös sukulaiset kävivät kovin tutuiksi. Näemme siis esim. sukujuhlissa toisinaan ja ostamme yleensä yhteiset lahjat kummilapsillemme. Olemme pari kertaa käyneet lounaalla ja onpa ex-mieheni käynyt uuden puolisonsa kanssa nykyisen mieheni ja minun luona kylässäkin.

Yhteydenpidossa ja ystävyydessä ei ole kuitenkaan _mitään_ tekemistä takaisinpaluuajatusten eikä seksi kanssa! Kun rakkaus on kuollut, se on kuollut. Avioliittomme viimeiset pari vuotta elimme kumpikin omaa elämäämme, seksi loppui ja lopulta muutimme eri huoneisiinkin, eli olimme kuin sisko ja veli, emme aviopari. Me yksinkertaisesti kasvoimme erillemme, sillä taisimme olla aika tavalla erilaisia kolmekymppisinä kuin 15-kesäisinä.

Nykyisen mieheni kanssa olen ollut kohta kymmenen vuotta yhdessä ja rakastan häntä syvästi, eikä mieleeni tulisi pettää häntä kenenkään kanssa, mutta kaikkein viimeksi sen exän kanssa, jonka kanssa aviosuhde on jo aikaisemmin toimimattomaksi todettu.

Mielestäni rakkaus tunteena on vain sellainen, joka ei koskaan katoa. Se voi muuttaa muotoaan, muttei koskaan katoa.

Olen rakastanut, siis todella rakastanut, elämässäni kahta miestä. Aviomiestäni ja ensirakkauttani. On minulla muitakin poikaystäviä ollut, vuosien yhdessäasuminenkin, mutta eivät ne enää tunnu missään. Ei ne olleet todellista rakkautta.

Rakastan edelleen ensirakkauteni kohdetta.Hänellä on aina paikka sydämessäni. Rakastan häntä puhtaammin kuin ketään perheeni ulkopuolelta. Mieheltäni vaadin uskollisuutta ja rehellisyyttä, mutta tätä ensirakkauttani rakastan ehdoitta. Hän saa satuttaa minua ja minä en hylkää häntä. Oikeastaan hän ei edes kykene satuttamaan minua, sillä en ota itseeni hänen tekemisistään. Hän ei ole mitään velkaa minulle, rakastan häntä sellaisena kuin hän on, ehdoitta. Hän etsii edelleen paikkaansa, käy luonani keräämässä voimia ja lähtee taas. Hän tuskin edes ymmärtää kuinka paljon häntä rakastan.

Minulla on samankaltainen menneisyys jossa kasvoin aikuiseksi silloisen kumppanini kanssa. Lopulta mekin kasvoimme erillemme mutta edelleen ystävyys on säilynyt vaikkemme jatkuvasti olekaan tekemisissä enää.
Siinä mielessä olen siis täysin samaa mieltä ap:n kanssa siitä että menneisyyttään ei tarvitse pyyhkiä pois eikä kieltää sen olemassaoloa.

Mutta toisin on silloin kun jompikumpi osapuoli ei esimerkiksi ole päässyt eron yli ja haikailee yhä menneeseen tavalla tai toisella. Nykyisen kumppanini ex ei vieläkään ole päässyt heidän eronsa yli ja se näkyy ikävästi hänen käytöksessään kohta kolme vuotta eron jälkeenkin. Hän ottaisi miehen välittömästi takaisin jos se vain olisi mahdollista. He eivät juurikaan ole yhteyksissä ja hyvä niin minun mielestäni. Koska toisen osapuolen näkökulmasta tilanne ei ole "terve" ollakseen pelkkää exien välistä yhteydenpitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sessi^:
Törmäsin muutamiin viesteihin aiheesta, mutta ajattelin, että haluaisin perustaa uuden viestiketjun keskustelun sävyn oikaisemiseksi. Aiemmissa keskusteluissa sävy kun oli lähtökohtaisesti hyvin negatiivista ja epäilevää, kun itse taas pidän vahvoja sosiaalisia suhteita myös entisten kumppanien kanssa rikkautena.

Oma tarinani sisältää noin vuosi sitten päättyneen useamman vuoden mittaisen suhteen, jonka aikana kasvoin teinitytöstä naiseksi, tai ainakin hieman vähemmän teiniksi tytöksi. Tarinani sisältää myös toisen suhteen; suhteen joka kukoistaa nyt.

Ensimmäinen suhteeni on minulle tärkeä ja tämä teinivuosista aikuisuuden kynnykselle kanssani kulkenut entinen poikaystäväni on eräs elämäni tärkeimmistä ihmisistä, johon edelleen luotan hyvin paljon. Olen kasvanut ihmiseksi, joka olen, hänen rinnallaan ja hänen vaikutuksensa alaisena, enkä voi sanoa, etteikö hänen maailmankatsomuksensa, arvomaailmansa, huumorintajunsa ja moraalintajunsa olisi lyöneet leimaansa myös minuun ja minun näkemyksiini maailmasta. Monet uusista ystävistämme pitävät meitä hyvin samanlaisina ihmisinä, sillä olemme omaksuneet paljon piirteitä toisiltamme. Rakastin häntä joskus kaikella teinitytön omistautumisella, minkä jälkeen rakastin häntä vuoden ajan avopuolisona ja kaikin puolin hyvänä miehenä. Tunsin häneen hyvin paljon seksuaalista kiintymystä ja vetoa, mutta nämä tuntemukset latistuivat kasvaessamme ja eromme hetkellä ne olivat jo lähes olemattomat. Koko suhteemme ajan rakastin häntä myös ystävänäni. Hän oli ihminen, jolle uskouduin ja hänen kanssaan nauroin hölmöille jutuille. Syvä ystävyytemme ja siihen kuuluva kiintymys esti meitä loukkaamasta toisiamme eron hetkellä, kun olimme jo menettäneet monta muuta rakkauden muotoa. Tämä rakkaus ei kuitenkaan kadonnut minnekään, niinkuin ei ole kadonnut rakkaus äitiinikään, vaikka muutin kotoa jo viitisen vuotta sitten.

Rakastan siis tätä miestä jollain tasolla edelleen, vaikka erostamme on kulunut nyt vuosi. Hänen seuransa ilahduttaa minua, vaikkei minulla mitään pakottavaa tarvetta hänen seuraansa olekaan hakeutua. Kun hän kännissä toikkaroi ja hölmöilee, rakkauteni häneen takaa sen, etten jätä häntä pulaan vaan saatan kotiin tai tarjoan lattialtani patjaa. Aamulla naureskelemme yhdessä tapahtuneelle ja keitän krapulaiselle miehelle kahvit. Hän on edelleen yksi parhaista ystävistäni.

Nyt minulla on uusi suhde, jossa on tulta ja tunnetta. Olen korviani myöten ihastunut tähän uuteen ihmiseen ja vaikken sitä ääneen sano, haluan ainakin ajatella rakkautta. Hänen kanssaan ollut pidemmän aikaa hyvä ystävä ja ystävänä olen luottanut häneen täysin jo pidemmän aikaa. Olisiko tällä uudella miehellä oikeus pyytää minua vähentämään yhteydenpitoa edelliseen mieheeni?

Uusi ja edellinen ovat keskenään ystäviä ja kunnioittavat toisiaan. Uusi ymmärtää, kuinka suuri osa tämä edellinen on elämääni, ja ymmärtää myös yhteisen menneisyytemme ja yhteisen ystäväpiirimme merkityksen. Hän ymmärtää täysin, miksi minä ilahdun eksän näkemisestä niin kuin ilahdun ja miksi minä soittelen hänelle silloin tällöin, pyydän mukaan tapahtumiin ja pidän paljon yhteyttä. Hän ymmärtää, etten aio katkoa yhtä elämäni tärkeimmistä ihmissuhteista hänen vuokseen, ja tietää myös, että moisen vaatiminen olisi täysin suhteetonta, liioiteltua ja törkeää. Toisaalta hän myös tietää, että voi luottaa minuun.

Luin monta kommenttia joissa sanottiin.... "eksä on eksä, miksi siihen pitäisi yhteyttä pitää" tai "hädin tuskin moikkaan eksääni kadulla"

Jos tällaiset eksät ovat todellakin ihmisiä, joita olette joskus rakastaneet, joiden käsiin olisitte voineet joskus elämänne luottaa ja joiden kanssa olette nauraneet ja itkeneet vuoden jos toisenkin, niin kuinka ihmeessä heidät voi hylätä elämästä nimikkeellä eksä, vain siksi, että erimielisyytenne lopulta johtivat eroon? Soitellaanhan vanhoille ystävillekin, vaikkei heidän kanssaan kaikki asiat aina luistaisikaan...

Tunnen aika monta, jolla on monta eksää ja lapsia niiden kanssa, ja se kyllä mutkistaa aina uutta suhdetta. Kenen pillin mukaan mennään, kuka on etusijalla? Jos eksä on niiin upea ystävä, niin mikset ole hänen kanssaan, miksi erositte, miksi pitää unelmoida kahden maailman välillä, vanhan ja nykyisen? Ei ole reilua sitä uutta kohtaan, pitäisikö uuden vaan sietää, että tuot joskus sen vanhan ystävän olkkarin sohvalle nukkumaan? Jos tämä on sinusta ihan oikein, miksi mietit sitä netissä?

Minusta eksien kanssa kaveeraaminen on väärin uutta suhdetta kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Upea ystävä:
ei ollenkaan välttämättä ole upea siippa. Ne eivät ole vaihtokelpoisia asioita keskenään.

Miten niin eivät ole, kun molempien kanssa on harrastettu sitä samaa, mutta oletettavasti vain nykyisen kanssa edelleen? Jos kaihoaa vanhan luo vedoten niihin vanhoihin hyviin aikoihin, vaikka vaan leffaseuraksi, ja tunnustaa että hieman rakastaakin vielä jollain tavalla, ja pelkää, että uusi ehkä pyytää etääntymään vanhasta, niin jotain on outoa. Kyllä olisi lievästi outoa, jos mieheni oven takana parveilisi jatkuvasti eksiä, ja mieheni sanoisi, että joo, taidan hieman rakastaa heitä, ja enhän minä vaan pakota häntä lopettamaan niiden kanssa seukkaamista?

Just on yritetty vääntää rautalangasta, että rakkautta on monentyylistä: rakastat vanhempiasi, ystäviäsi, sisaruksiasi - se on sitä samantyylistä. Sitten rakkaus siippaan on ihan toisentyyppistä rakkautta. Kun se tunne on kuollut, se mikä seuraa, jos seuraa yleensä mitään, sitä ystävärakkautta. Se on ihan eri tunne!!! Joskus se on ollut sitä siipparakkautta, mutta ei se enää ole sitä.

Moni tuolla jo totesi, ettei voisi kuvitella seurustelevansa entisen, ystäväksi muuttuneen siippansa kanssa. Itse tuolla totesin, että ajatus tuntuisi yhtä hullulta kuin seurustelu velipojan kanssa. Tai äidin...

Ei sen eksän kanssa siinä vaiheessa, kun se on henkisesti muuttunut ystäväksi osaa edes kuvitella harrastavansa "sitä samaa". SE oli silloin, nyt on nyt, ihan eri tunteet ja tasot.

Toivottavasti meillä aina parveileekin miehen eksiä, terveempi meininki se nyt on.

Alkuperäinen kirjoittaja Älä sotke asioita!:
Just on yritetty vääntää rautalangasta, että rakkautta on monentyylistä: rakastat vanhempiasi, ystäviäsi, sisaruksiasi - se on sitä samantyylistä. Sitten rakkaus siippaan on ihan toisentyyppistä rakkautta. Kun se tunne on kuollut, se mikä seuraa, jos seuraa yleensä mitään, sitä ystävärakkautta. Se on ihan eri tunne!!! Joskus se on ollut sitä siipparakkautta, mutta ei se enää ole sitä.

Moni tuolla jo totesi, ettei voisi kuvitella seurustelevansa entisen, ystäväksi muuttuneen siippansa kanssa. Itse tuolla totesin, että ajatus tuntuisi yhtä hullulta kuin seurustelu velipojan kanssa. Tai äidin...

Ei sen eksän kanssa siinä vaiheessa, kun se on henkisesti muuttunut ystäväksi osaa edes kuvitella harrastavansa "sitä samaa". SE oli silloin, nyt on nyt, ihan eri tunteet ja tasot.

Toivottavasti meillä aina parveileekin miehen eksiä, terveempi meininki se nyt on.

Niin, no, minä ja mieheni ollaan siinä onnellisessa asemassa, että meillä ei ole ollut tarvetta kerätä hurjia laumoja eksiä, ei olla seukattu ala-asteelta lukioon ja eteenpäin kymmenien kanssa, ei ole heilaa joka kaupungissa. Minusta on moraalitonta heilastella kymmenien kanssa, tehdä joidenkin kanssa jopa muksuja, ja sitten soitella perään ja kutsua sitä vain "ystävärakkaudeksi". Ei ystäviä rakasteta, ja jos on niin monta ystävää, ja rakkauden lajia, eikö siinä mene sekaisin? Onko uuden kumppanin kanssa ma-ke, ja vanhan eksän kanssa to, toisen kanssa pe, ja la ja su sukulaisten kanssa?

Miten voi olla tervettä, että miehesi eksät parveilevat luonanne? Kutsutteko joulupöytään, lähetätte ystävänpäiväkortteja? kyllä niitä ystäviä saa ilman, että täytyy käydä aina makkarin kautta ensin.

sinähän tässä nähdäkseni olet alkanut puhua ensimmäisenä "kymmenistä" ja "parveilusta". Meillä, joilla eksät ovat eksästä riippuen kavereita tai ystäviä, on ymmärtääkseni tässä ketjussa niitä luokkaa pari kolme. Itse en ainakaan ole seurustellut kymmenien kanssa, en edes yhden kymmenen, mutta niistä kumppaneista vain yhdestä en tiedä, ei ole törmätty eri kaupungeissa asuvina. Mutta hyviä ystävä-exiä on kolme. Yhdestä kuulee usein, yhdestä harvoin eli ehkä kymmenkunta kertaa vuodessa puhelimitse, yhdestä vuodesta riippuen vähän tai paljon, kiireistä riippuen. Sitten on niitä miespuoleisia kavereita, joiden kanssa ei koskaan ole mitään ollutkaan, eikä tule olemaan - heitä näkee sillä tiheydellä kuin hyviä naispuoleisiakin ystäviä. Eihän siinä mitään eroa olekaan.

Yhden eksäni entiseen tyttöystävään ja lapsen äitiin tuli pidettyä yhteyttä aikoinaan enemmän yhteyttä kuin itse eksään, mikäs meillä, kaksi hyvää tyyppiä! :)

Varmaan tätä keskustelua vaikeuttaa myös se, että ihmisillä saattaa olla eri käsityksiä mitä yhteudenpidolla tarkoitetaan tässä tapauksessa. Minusta esimerkiksi on ok jos:

- eksät tulevat samoihin samoihin juhliin tai kyläilevät isossa porukassa keskenään, vaikka nykyisten puolisojen kanssa.
- pari meiliä silloin tällöin kuulumisten vaihtamiseksi yms

Mutta ihan suoraan sanoen en jaksaisi puolisoa joka kävisi eksänsä kanssa jatkuvasti ulkona kaljalla/elokuvissa/ostoksilla/kahvilla/syömässä tai luuhaisivat jatkuvasti kylässä toistensa kotona kuten muiden ystäviensä kanssa on tapana.