Yksin ulkona, mitä mieltä olette

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mandikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mandikka

Vieras
Millaisia ajatuksia teille herää:

Jos sisarukset 2,5 v ja 3,5 v ovat kaksin ulkona, vanhempi seuraa ikkunasta kotitöiden lomassa. Ympäristössä on vain yksi harvoin käytetty autotie.

Jos lapsi 4 v on yksin ulkona, sama tilanne.

Jos vanhempi tekee työtä kotona ja lapsi 5 v ei suostu jatkamaan päiväkodissa ja pyytää saada olla vanhemman työpäivän ajan ulkona ja lupaa käydä aika-ajoin ilmoittautumassa. Ja käykin. Sanoo pärjäävänsä itsestään.

??

Riippuu täysin lapsista ja ympäristöstä. Itse en ole alle 4 vuotiasta uskaltanu jättää yksin ulos edes niin että seuraan ikkunasta hänen touhujaan. Mutta mä en kyllä asu omakotitalossa vaan kerrostalon 3 kerroksessa. 4v ylöspäin vähän lapsesta ja ympäristöstä riippuen. Mulla esikoinen oli sellanen hulivili "toimin ensin ja ajattelen vasta sitten"-tyyppi että sitä päästin ilman aikuista ulos vasta eskarivuonna (ja sillonkin kävin välillä kytiksellä että mitä tekee) mutta hänen tänä vuonna 5v täyttävä pikkusisko, rauhallinen ja harkitsevainen ja täysin erilainen kuin veljensä, on kyllä tuossa meidän taloyhtiön sisäpihalla ollut yksinkin jo lyhyitä aikoja.

milloinka te palstamammat oikein tajuatte, että tuon ikäiset ei ole yksin ulkona, eikä niiden kuulu olla. kohta alkaa taas taatusti tapahtumaan hukkumisia. sitten huudetaan naama punaisena, etä se oli vahinko. hitto se mikään vahinko ole jos ton ikäiset on ulkona päineen ja jotain sattuu. kyllä se on silloin vanhemman syytä. ja heitteillejättö. ikkunasta ei pysty seuraamaan riittävästi

[QUOTE="vieras";26124903]peesi

Työaika on monesti se 8 tuntia. Liian pitkä aika olla yksin ja keksiä itselle tekemistä. Aikuinen päättää ei lapsi.[/QUOTE]

Niin ja tuskin ehtii kovin ikkunasta vahtia kun töitä tekee. Kotitöiden lomassa helpompaa vahtia ikkunasta, kun kotityöt eivät vaadi "uppoutumista" työhön.

Vanhemmalla on työpaikka kotona, ei siis voi hoitaa lasta, mutta lapsi sanoo pärjäävänsä työpäivän ajan ulkona itsekseen. Sisälläkin voi olla, mutta ulkona on helpompi keksiä tekemistä itselleen. Ilmoittaa itsestään vanhemmalle aika ajoin, että kaikki on ok.

Minun mieheni tekee töitä kotoa käsin ja voin hyvin jättää neli- ja viisivuotiaat kanssaan päiväksi, vaikka hän ei varsinaisesti heitä hoidakaan vaan tekee omia töitään ja on vain tavoitettavissa, mikäli lapsilla jokin tarve.
Tämä tosin vain satunnaista eli jos olisi jatkuva tilanne, etsisin muun ratkaisun.

1-2 vuotiaat sitten jo eri asia. He tarvitsevat enemmän aktiivistakin läsnäoloa.

:)

En ikinä jättäisi. Ihan aiheellista ls-ilmoitus; ei tuon ikäisten (2-3-v.) ole tarkoitus pärjätä itsekseen ulkona.
4-5-vuotiaskin tarvitsee vielä paljon aikuista, silloin tällöin itsekseen olo ok, jos ei ole muuta vaihtoehtoa ja aikuinen voi seurata ikkunasta lapsen tekemisiä.

Mulla aikoonaan satoi paskaa niskaan täällä ku kerroon 4-vuotiaan ulkoolevan yksin. Ei auttanu vaikka selitin, että paikka on rauhallinen ja lapsi näköpiirissä lähes koko aika kun takapihalla pyörii. Pois oli näköpiiristä ainoastaan silloon ku vieraali naapurin muorien tykönä.

Kaveri tuli käymään yks kerta, istui sohvalla ja totes, että hyvinhän sä tästä näet missä lapsi on. Kaveri siis tiesi tuosta väkinästä mitä olin saanu osakseni. :D

Mulla aikoonaan satoi paskaa niskaan täällä ku kerroon 4-vuotiaan ulkoolevan yksin. Ei auttanu vaikka selitin, että paikka on rauhallinen ja lapsi näköpiirissä lähes koko aika kun takapihalla pyörii. Pois oli näköpiiristä ainoastaan silloon ku vieraali naapurin muorien tykönä.

Kaveri tuli käymään yks kerta, istui sohvalla ja totes, että hyvinhän sä tästä näet missä lapsi on. Kaveri siis tiesi tuosta väkinästä mitä olin saanu osakseni. :D

Minä olen "kovettanut itseni" ja annan esim 4-6 vuotiaiden hiihtääkin keskenään metsässä ja käydä itsekseen syksyllä marjassa jne. PALJON se vanhemmalta vaatii (myönnän, ettei ole yhtään helppoa minullekaan), mutta uskon että on rakkaudellisempaa kuin vieressä kyttääminen ja itsensä mukaan jokapaikkaan tunkeminen...

Mitä tarkoittaa "ulkoilla yksin"?

Jos lapset aidatulla alueella ikkunan alla ovat vaikka 5min keskenään, kun äiti laittaa perunat kiehumaan, se tuskin on kauhean vaarallista.

Itse olen antanut 6v ja 3.5v olla hetken aidatulla pihalla keskenään nyt joulun jälkeen. Ulkoillaan siis yhdessä, mutta jos on vaikka pakko vaihtaa vauvalle vaippa kesken ulkoilun, ovat saaneet olla sen hetken kahdestaan. Muuten minusta alle 5-vuotiaat ovat liian pieniä olemaan keskenään ulkona.

Minä olen "kovettanut itseni" ja annan esim 4-6 vuotiaiden hiihtääkin keskenään metsässä ja käydä itsekseen syksyllä marjassa jne. PALJON se vanhemmalta vaatii (myönnän, ettei ole yhtään helppoa minullekaan), mutta uskon että on rakkaudellisempaa kuin vieressä kyttääminen ja itsensä mukaan jokapaikkaan tunkeminen...

Likka on ny 8v. ja välillä kinuu, että sais iltaasin mennä koulun pihaan karuselliin. No en päästä viä yksin. Kouluun saa mennä yksin ja tulla sieltä, mutta en päästä viä yksin muualle. Kotona joskus on 1-2 tuntia yksin, mutta pihalle ei saa lähtiä silloon. Mun olles kotona leikkii pihalla yksin ja pyöräälee.

Ei sitä ainokaasta vauvaansa kuitenkaan niin vain päästä liian pitkän narun päähän. :D

Likka on ny 8v. ja välillä kinuu, että sais iltaasin mennä koulun pihaan karuselliin. No en päästä viä yksin. Kouluun saa mennä yksin ja tulla sieltä, mutta en päästä viä yksin muualle. Kotona joskus on 1-2 tuntia yksin, mutta pihalle ei saa lähtiä silloon. Mun olles kotona leikkii pihalla yksin ja pyöräälee.

Ei sitä ainokaasta vauvaansa kuitenkaan niin vain päästä liian pitkän narun päähän. :D

8 vuotias ei saa yksin mennä karuellin koulun pihaan? Huhhuh sanon minä. En haluis olla lapsi teidän perheessä, to be honest...

Vanhemman työpäivä on 8-10 h. Silloin hän ei voi vahtia lasta mutta luottaa lapseen, koska lapsi käy ilmottautumassa. Aitoja ei ole, maaseutu.

Kiitos ajatuksistanne, lisääkin toivon.

[QUOTE="huhhuh";26125041]8 vuotias ei saa yksin mennä karuellin koulun pihaan? Huhhuh sanon minä. En haluis olla lapsi teidän perheessä, to be honest...[/QUOTE]

:hug:

Yhteistyössä