YKSINHUOLTAJAT.....ja jaksaminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aika kortilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aika kortilla

Vieras
Otsikko sen vuoksi, että en jaksaisi millään kuulla saarnaa täydellisten perheiden äideiltä, jotka tekevät kaiken itse (ruoan). ja joo o..tiedän monia suurperheellisiä yksinhuoltajia, jotka tekevät myös kaiken ruoan alusta loppuun yksin ja itse ja nostankin heille peukkua.

Itselläni on kaksi pientä lasta ja olen niiden kanssa kirjaimellisesti yksin. -meillä ei ole sitä mummoa tai pappaa joka arjessa olisi auttamassa tms.

Musta tuntuu, että lasten kanssa jaksan hyvin, mutta aika ei riitä kaikkeen..ja nyt ajattelin helpottaa itseäni sen verran arjessa, että ostan meille jonkin aikaa valmiita ruokia kaupasta. En siis mitään pizzoja tms. vaan niitä valmiiksi tehtyjä laatikoita yms. Itselleni tästä tulee vähän huono fiilis, mutta koen että sillä säästän aikaa jota on sitten enemmän käytössä lapsiini jne.

Oletteko muut tehneet näin? Onko se "onnistunut" hyvin?

Mulla on pieni lapsi, jonka kanssa olen yksin.

Yleensä teen ruokaa isomman satsin kerralla ja pakastankin sitä. Sit kun on päiviä, jolloin voimat lopussa, niin pakkasesta löytyy valmista ruokaa. :) Nyt esim. olen kipeänä eikä voimat ole riittänyt mihinkään muuhun, kuin täysin pakollisiin hommiin. Tilattiin pitsa eilen. :)

Hienoa, kun uskallat toimia omien voimien mukaisesti.
Kun itse jäin yksinhuoltajaksi, pääsin aluksi helpolla kun majoituin kuukauden sisarellani. Sain aikaa keskittyä lapsiini ja asunnon etsintään. Kun muutimme omaan kotiin, tein silloin tällöin eineksistä päivällisen. Mutta olin hoitovapaalla, joten mulla oli aikaa tehdä ruokaa ja olla lasten kanssa.
Nyt taas töissä käyvänä mulla jää aikaa ruoantekoon koska teen osapäiväiväistä. Mutta olen miettinyt, että joskus olisi kiva ulkoistaa siivous tms jotta ei tapa itseään hölmöillä vaatimuksilla. Olen sentään osannut ummistaa sotkuilta silmiäni. Se on siis mulle asia nro 1. Siivous.
Sillä ei ole väliä tekeekö kukaan muu niin kuin sinä, kunhan se auttaa sua pärjäämään. Ja tiedät, ettei lapset saa sen huonompaa lapsuutta vaikka söisivätkin välillä valmispizzaa tai -ruokaa. Halauksia ja jaksamista!

Moi, olen itsekin suht tuore yh. Todellakin käytän tosi paljon eineksiä, tyyliin maksalaatikot, lihaperunamuussit sun muut. Toki tulee vähän kalliimmaks kuin itse tehden, mutta musta ajallakin on hintansa! Tsemppiä sinne!

Ei se sun lapses niihin valmis pöperöihin kuole, pää asia että saa ruokaa :)
Ite en vaan ymmärrä tuota hössötystä "apua olen huono äiti kun lapseni söi kaupan valmiin sapuskan".
Mutta joo, jokainen tyylillään ja peukut niille äiteille jotka jaksaa väsätä kaiken alust loppuu ite.

mäkin helpotan arkea toisinaan ostamalla noita valmisruokia, mulla kyllä mieskin taloudessa.. tuntuu välillä työpäivän jälkeen vaan, että ei viitsi joka iltaa tuhlata siihen että pesee pyykkiä, tiskaa ja kokkaaja siivoaa, haluan kuitenkin viettää aikaa lasteni kanssa ja näin he saavat hyvätuulisemman äidin, kun jos tosiaan rääkkäisin itseäni päivittäisellä ruoanlaitolla.

mielestäni ei kannata potea yhtään huonoa omaatuntoa valmisruokien käyttämisestä, ja välillä saa olla kotonakin sekaista, siihen ei maailma kaadu, jos väsyttää niin silloin pitää levätä ja unohtaa kaikki arkiaskareet, ne kyllä kerkiää myöhemminkin hoitamaan :)

Suuri kiitos mulle vastanneille!
Ja että täältä löytyi ymmärrystä. "Meilläpäin" kun tuntuu että kaikki muut on jotain ihme superäitejä ja kun tästä väliaikaisesta ateriamuutoksesta suuni erehdyin aukaisemaan parille kaverilleni niin sain monenmoista palautetta. Sit kyllä mietin et eikai nuita ruokia olis myynnissä kaupoissa, ellei ne kaupaksi menis.

Ehdottomasti kantsii käyttää ainakin välillä valmisruokia ja lisäksi kun sitten teet itse ruokaa, tee isoja määriä kerrallaan ja pakasta osa (jos löytyy kunnon pakastin siis).

Hyviksi havaittuja valmisruokia/puolivalmiita:
- Pakastealtaan perunamuusi, johon lisätään neste ja sitten se valmistuu nopeasti kattilassa
- Kalapuikot
- Pakastealtaan pinaattikeitto ja kasviskeitto
- Pinaattilätyt kaupan hillojen kanssa
- Peruna- ja italiansalaatti
- Lihaperunasoselaatikko
- Maksalaatikko
- Lidlin valmis lasagne
- Lihapullat
- Lohkoperunat
- Kepakot
- Valmiit kiusaukset, tosin aika kalliita ovat eli ei hirveän usein niitä
- Rainbown pakastepitsat, hyvää ja halpaa, NAM!
- Ne pastapussit, joihin lisätään vesi ja lämmitetään kattilassa ja sitten tulee esim. juustopastaa tms =P Hyviä!
- Silloin tällöin syötynä ne valmiit yksittäispakatut hampurilaiset (vaikka mua hävettääkin ostaa niitä), ovat lasten herkkua

Niin ja mä en ole edes yh, mutta mieheni on paljon pois kotoa ja minä taas teen kokopäivätyötä ja työmatkoihinkin menee aika paljon aikaa. Tahdon että aikaa jää lapsille 3,5v ja 6v eikä niin että kaikki kotona oloajat menis keittiössä hääräillessä ja siivoamisessa...
Siivoamisesta lintsaan minkä ehdin. Pikasiistin usein niin, että äkkiseltään näyttää siistiltä, mutta järjestys ei ole kovin hyvä.

Olin ennen totaaliyh. Nyt olen avoliitossa. Mutta todellakin sekä ennen että nyt, olen tehnyt valintoja jotka helpottavat arkea. Ostanut valmisruokia.. tosin ei ole pelkästään jaksamisesta kiinni, vaan olen myös aivan surkea ruuanlaittaja. Jne. Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa eikä mitään väärin, jokainen tavallaan! Mä en ainakaan jaksa/halua olla mikään suorittaja äiti, vaan teen asiat niinkuin miten mulle sopii.

No mun mies on paljon pois ja kyllä jonkun verran käytän valmiita laatikoita tai vaikka jonku mikrokirjolohikeiton ostan pojalle.Mulla ei oo mitenkään paska fiilis noiden valmisteiden käytöstä. Joillain ihmisillä on ehkä korkeampi energiataso kuin mulla, sillä mä en jaksa ihan joka päivä ite ruokia vääntää. Yritän toki tehdä pakkaaseen niitä ruokia välillä. Mutta siis mulla on kuitenki mies olemassa, varmaan syötäisiin vielä enemmän jos oltaisiin kahelleen.

Itse olen ollut totaaliyh ilman tukiverkostoa 8 vuotta. Silloin kun on energiaa, teen isomman satsin ja pakastan. Sitten kun ei ole energiaa, ostan valmiita. Ne ovat vallan hyviä ruokia niin lapsille kuin aikuisillekin! Ja priorisoi kaikki muutkin; kodin ei tavitse kiiltää ja joskus voi viettää pyjamapäivän vaikka koti olisi kaaoksessa (eipähän ainakaan sotkeennu enää pahemmin).

Et missään tapauksessa ole huono äiti, jos käytät valmisruokia tai puolivalmisteita! Itsekin käytin niitä paljon jossain vaiheessa, kun kaikki meinasi kaatua niskaan ja olin henkisesti todella lujiilla. Nyt, kun taas voin paremmin teen viikonloppuisin suuremmat määrät eri ruokia ja pakastan niistä suurimman osan. Viikolla en sitten tee ruokaa lainkaan, pl. riisin, pastan, perunan. keittäminen. Kaikki muu löytyy valmiina. Toimii meillä, vaatii vain hyvin suunnitellun kauppalistan, kaupassa käynnin ja muutaman tunnin aikaa ruuan valmistukseen. Itse olen sikäli onnellisessa asemassa, että omat vanhempani ovat olleet korvaamaton apua ja lapset viettävät melko paljon aikaa myös isänsä luona.

Voimia ja ole armollinen itsellesi! Jotta lapsesi voivat hyvin, sinun pitää huolehtia omasta jaksamisestasi.

Olin ennen totaaliyh. Nyt olen avoliitossa. Mutta todellakin sekä ennen että nyt, olen tehnyt valintoja jotka helpottavat arkea. Ostanut valmisruokia.. tosin ei ole pelkästään jaksamisesta kiinni, vaan olen myös aivan surkea ruuanlaittaja. Jne. Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa eikä mitään väärin, jokainen tavallaan! Mä en ainakaan jaksa/halua olla mikään suorittaja äiti, vaan teen asiat niinkuin miten mulle sopii.
Yhtä yh olin avioliitossa. Ei se mies tehnyt mitään. Huus vaan mulle ja lapsille. Sitten avautui silmät ja otin eron. Ruikutti perään. Paljon onnellisempi ilman ukkoa olen ja lapset saa elää ilman huutoa;)

Yhteistyössä