yksinhuoltajuus, millä perustein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh

Vieras
Minkälaiset perusteet tulee olla, että yksinhuoltajuuden saa? Tai siis lähinnä, saako sen helposti?

Minulle myönnettiin yksinhuoltajuus ja olen nyt törmännyt siihen, että minua asiasta syyllistetään. Itse olen ollut siinä käsitysessä, että sitä ei ihan hepposini perustein edes myönnetä?

Tilanne siis se, että isä on käynyt lapsiaan tapaamassa kaksi kertaa eron jälkeen. (6v ja 4v) Koskaan ei ole millääntavoin rahallisesti tai muutenkaan osallistunut heidän hoitamiseensa. Viimeksi ei muistanut edes syntymäpäiviä, eikä joulua. Minulta kysyy tekstivietillä "mitä lapsille kuuluu", siinä kaikki.
Minä olen laittanut hänelle jatkuvasti kuvia lapsista ja koittanut kannustaa tapaamisiin. Ilmoitanut heti, kun lapset sairastuvat ja muutenkin ker´toillut kuulumisia kysymättäkin. Olen koittanut kysellä hänen mielipiteitään lapsia koskeviin asioihin, mutta ei ole ottanut kantaa. Nyt en enää aio, kun ei krran kiinnosta.
Lapsilla on oikeus isäänsä, mutta kun ei isää kiinnosta :(

En oikein tiedä miten jatkossa pitäisi toimia lasten kannalta parhainpän. Vieläkö juttelen isästä vai annanko olla. Pettymksiä tulee,kun ei koskaan sitten häntä näe. Mahtavatko he itse sitten isoina kiinnostua ottamaan yhteyttä, jos koskaan ei ole isänpuolelta mitään kuulunut.

Perustelkaa nyt sit mulle, millä perusteella tein väärin, kun vaadin yksinhuoltajuuden lapsiin, jotka olen monta vuotta jo kokonaan yksin ilman apuja huoltanut?

Isä ei ole maksanut?
Ettekö ole tehneet sopimusta elatusmaksusta. Sen lisäksi isän ei tarvitse mitään maksaa. Jos ei isä maksa niin kela maksaa ja perii isältä. Jos ei isää kiinnosta lapsiaan nähdä niin minä antaisin olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoodrat:
Isä ei ole maksanut?
Ettekö ole tehneet sopimusta elatusmaksusta. Sen lisäksi isän ei tarvitse mitään maksaa. Jos ei isä maksa niin kela maksaa ja perii isältä. Jos ei isää kiinnosta lapsiaan nähdä niin minä antaisin olla.

Alunperin kun erottiin, sovittiin vain suullisesti miten asiat hoidetaan. Erottiin siis ihan hyvissä väleissä silloin. Hän lupasi hoitaa osuutensa ja tavata lpsia yms, mutta näin ei käynyt. Nyt tämän huoltajuuspäätöksen myötä tehtiin toki sopimus elareistakim. (eli kelalta tulee)

Alkuperäinen kirjoittaja mantelisuklaa:
No, mulla kävi sikäli tuuri, ettei tarvinnut kun pyytää exältä yksinhuoltajuus.

samoin täällä. minä vain pyysin ja exä suostui. onneksi. Mutta parempi se niinkin koska ex asuu ulkomailla ja käy suomessa n. 2 kertaa vuodessa.

minäkin olin yksinhuoltajana, isä ilmoitti avioeron yhteydessä, ettei halua kirjoitella nimiä papereihin, eli antoi minulle yksinhuoltajuuden. (tämä siis 3 vuotta sitten)

nykyään meillä on yhteishuoltajuus ja lapsi asuu isällään.

näin ne tilanteet muuttuu...

Onko teillä yksinhuoltajilla isät olleet päätöksenkin jälkeen kuitenkin kiinnostuneita lapsistaan, halunneet tietää mitä heille kuuluu yms, vai unohtaneet koko lapsen?

No, jos asia on käräjillä asti, käräjäoikeus määrää yksinhuoltajuuden mikäli vanhemmilla ei ole edellytystä toimia yhdessä lapsen eduksi. Jos esim. välit ovat niin tulehtuneet etteivät vanhemmat voi sopia mistään lapsiin liittyvistä asioista, yksinhuoltajuus on varsin todennäköinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Minku:
No, jos asia on käräjillä asti, käräjäoikeus määrää yksinhuoltajuuden mikäli vanhemmilla ei ole edellytystä toimia yhdessä lapsen eduksi. Jos esim. välit ovat niin tulehtuneet etteivät vanhemmat voi sopia mistään lapsiin liittyvistä asioista, yksinhuoltajuus on varsin todennäköinen.
Näin juuri. Oletusarvoisesti on yhteishuoltajuus, yksinhuoltajuus vain silloin, jos yhteishuoltajuuden voidaan olettaa olevan lapsen edun vastaista.

Lisäys: Yksinhuoltajuus tietysti myös silloin, jos etävanhempi ei halua yhteishuoltajuutta.

Itsekkin olen miettinyt yksinhuoltajuuden haku. Lapseni isä vetää pillereitä(joihin hänellä on reseptit, mutta vetää niitä enemmän kuin lääkäri määrää eli toisin sanoen ottaa niitä niin monta et pää on sekasin) ja käyttää muitakin huumausaineita. On väkivaltainen. Lapselleen hän ei kyllä koskaan ole mitään pahaa tehnyt, mutta mua on hakannut, jopa eronkin jälkeen. Ja poliiseille hän on vanha tuttu. Hän uhkailee mua ns.rivien välistä yms.. Että mitä luulette olisiko minulla hyvät mahdollisuudet saada yksinhuoltajuus? Isä itse on sanonut mulle, ettei hän kuulema tule ikinä antamaan huoltajuutta mulle. Ja kaiken lisäksi hän varasti meiltä lapsensa säästöpossun ja kehtaa väittää ettei sitä ole ottanut, vaikka tiedän että se on hän eikä kukaan muu. Lastaan hän syytti siitä, että muka lapsi on sen ottanut ja jemmanut jonnekki. Mutta näin ei ole koska ei meidän 3v tyttö oisi edes ylettynyt ottamaan sitä possuaan koska se oli niin korkealla. Ja isä on patologinen valehtelija. Se elää jossain omassa haavemaailmassa ja uskoo itsekkin omat juttunsa. Ja isä ei koskaan ole lapselleen mitään ostanut. Ei vaatteita,leluja yms.. Ei lapsi ole häneltä saanut edes syntymäpäivä eikä joululahjojakaan. Isä sanonut mulle että kun mä saan enemmän rahaa niin mun täytyy ostaa lapselle kaikki. Ottakaa nyt kantaa tähän!

Kannattaa totutella siihen, että syyllistetään.

Mua syyllistetään jopa mun ystävien taholta, kun isä ei tapaa lapsiaan. Eräskin ystävä vihjaili, että oli katsonut ohjelmaa, jossa asioita käsiteltiin isän näkökulmasta, kun äidit tekee tapaamisesta mahdotonta.

Itse olen yrittänyt lastenvalvojalla ehdottaa valvottuja vaihtoja, vaikka vaan kerran kahdessa kuukaudessa, mutta isä ei ollut suostunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti27v;22118079 begin_of_the_skype_highlighting**************22118079******end_of_the_skype_highlighting:
Itsekkin olen miettinyt yksinhuoltajuuden haku. Lapseni isä vetää pillereitä(joihin hänellä on reseptit, mutta vetää niitä enemmän kuin lääkäri määrää eli toisin sanoen ottaa niitä niin monta et pää on sekasin) ja käyttää muitakin huumausaineita. On väkivaltainen. Lapselleen hän ei kyllä koskaan ole mitään pahaa tehnyt, mutta mua on hakannut, jopa eronkin jälkeen. Ja poliiseille hän on vanha tuttu. Hän uhkailee mua ns.rivien välistä yms.. Että mitä luulette olisiko minulla hyvät mahdollisuudet saada yksinhuoltajuus? Isä itse on sanonut mulle, ettei hän kuulema tule ikinä antamaan huoltajuutta mulle. Ja kaiken lisäksi hän varasti meiltä lapsensa säästöpossun ja kehtaa väittää ettei sitä ole ottanut, vaikka tiedän että se on hän eikä kukaan muu. Lastaan hän syytti siitä, että muka lapsi on sen ottanut ja jemmanut jonnekki. Mutta näin ei ole koska ei meidän 3v tyttö oisi edes ylettynyt ottamaan sitä possuaan koska se oli niin korkealla. Ja isä on patologinen valehtelija. Se elää jossain omassa haavemaailmassa ja uskoo itsekkin omat juttunsa. Ja isä ei koskaan ole lapselleen mitään ostanut. Ei vaatteita,leluja yms.. Ei lapsi ole häneltä saanut edes syntymäpäivä eikä joululahjojakaan. Isä sanonut mulle että kun mä saan enemmän rahaa niin mun täytyy ostaa lapselle kaikki. Ottakaa nyt kantaa tähän!

Ja lisäänpä tähän vielä, että lapseni isällä on ase. Itse olen sen nähnyt vahingossa ja hänellä ei siihen todellakaan lupaa ole.

Meille tuli avopuolison kanssa ero 20v jälkeen,mies vaihtoi minut huomattavasti nuorempaan.Meillä on 3 lasta,tytöt muuttivat minun kanssa ja poika jäi isälleen asumaan.Eromme ei todellakaan ollut mikään kaunis vaan ex:äni toi jo uuden tyttöystävänsä näytille meidän kotiin vaikka asuimme vielä siellä lasten kanssa.Ravasi pari viikkoa naisensa luona ja kävi kotona ainoastaan suihkussa ja vaihtamassa vaatteensa työpäivänsä jälkeen.Minä kärvistelin ja odotin saavani oman asunnon,jossa tällä hetkellä.Kävimme lastenvalvojalla sopimassa tapaamiset ja elatusmaksut,jotka tietenkin jätti hoitamatta,nyt laitettu kelan perintään.Sovimme samalla,ettei ex:ni uusi tyttöystävä saa näin alkuun olla paikalla,kun tytöt vierailevat isänsä luona.Jota ex ei ymmärrä,jankkaa minulle etten saa päättää hänen vieraistaan....No,nyt tyttömme ovat sanoneet etteivät halua mennä isänsä luokse,vaikkei vierailut ole edes alkaneet...Lasten isä luulee ja väittää,että minä kiellän lasten ja hänen tapaamiset mikä ei ole totta!Laittelee tekstiviestejä joissa haukkuu minua ja kotiamme ja uhkailee käräjillä..Mitä voisin tehdä?Hakea lähestymiskieltoa vai mitä??

Muakin kiinnostaisi millä perusteilla käräjänoikeus antaa yksinhuoltajuuden. Kun en viitsisi lähteä käräjöimään jos ei ole aivan varmaa että yksinhuoltajuuden saan. Lasten isä ei ole nähnyt lapsiaan kahteen vuoteen, ei maksa elareita, kela maksaa, soittelee pari kertaa kuussa ja antaa tyhjiä lupauksia. Kohta pitäisi uusia lasten passit enkä tiiä millä ilveellä saan isän allekirjoitukset...

Yhteistyössä