Yksinhuoltajuus vs. yhteishuoltajuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sinikukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sinikukka

Vieras
Kirjoitin jo aikaisemmin tänne: http://kaksplus.fi/keskustelu/plussa...-hyvaksyttava/

Nyt: Eilen lapsen isän kanssa sovimme lapsen tapaamisista.. Yhteyttä en ottanut lastenvalvojaan ja isäkin sanoi "jos saamme tämän keskenämme sovittua, ettei ulkopuolisia tarvi sotkea tähän.." Nyt isä sitten soitti ja ilmoitti et on varannut meille ajan sossuun ja sanoi et haluaa sopia tämän virallisesti ja lisäksi haluaa muuttaa huoltajuuden yhteishuoltajuudeksi. Tällä hetkellä minulla on yksinhuoltajuus. En vain halua yhteishuoltajuutta, sillä emme pysty sopimaan asioista keskenämme ja tähänkin asti minä olen hoitanut lapsen asiat (mm. päivähoito, lääkärikäynnit ja kulut, neuvolatarkastukset jne.). Ja sen kun tietää nuo sossuntädit kuinka ne pitää isien puolta ja kaiken lisäksi tämä mies on erinomainen puhelahjoiltaan.

Onko mitään keinoja millä voisin saada puhuttua yksinhuoltajuuden puolesta, että se jatkuisi? esim. se että olen hoitanut itse lapsen asiat, emme tule toimeen enään isän kanssa, jolloin lapsen asioista sopiminen yhteisymmärryksessä voisi olla vaikeaa??

Olen totaalisesti hukassa, en tiedä mitä tehdä ja kenelle tästä voi puhua...

Puhut sosiaalityöntekijälle. Soitat sinne huomenna ja pyydät aikaa itsellesi. Jos sulla on jo yksinhuoltajuus, ja selvität niille, ettei teidän kommunikaatio toimi mitenkään, ja teillä on lapsen kanssa elämä raiteillaan etkä halua sekoittaa teidän elämää uudestaan. Puhut puolestasi ja kerrot mikä miehen käytöksessä tekee yhteishuoltajuudesta mahdottoman.

linkki ei toiminut.

Minkä vuoksi olet alunperin saanut yksinhuoltajuuden? Niistä syistä riippunee, miten katsovat jatkomahdollisuudet. Jos syyt olivat painavat, mihinpä ne olisivat muuttuneet ja pelkillä puheilla ei huoltajuuskuvioita oikein saa muutettua suuntaan tai toiseen. Todisteita tarvitaan ja siinä mietitään lasten etu, ei kummankaan vanhemman mieltymyksiä tai mieliharmeja.

Noilla lääkärikäynneillä ja muilla asioiden hoidolla ei ole mitään merkitystä joten mieti paremmat perustelut. Jokainen lähivanhempi tekee niitä, oli sitten yksinhuoltaja tai yhteishuoltaja. Pitäisi olla vankempia perusteita, miksi halutaan yksinhuoltajuutta.

Jos sinulla on yksinhuoltajuus, ei ex saa lapsistaan mitään tietoa. Hänellä ei ole mitään vaikutusmahdollisuutta mihinkään asiaan. Yhteishuollossa taas voi vaikeuttaa kovastikin asioita: passinhaku ei onnistu ellei kummankin nimi komeile hakemuksessa ym. Yksinhuoltajan ex ei saa tietoa lapsistaan lääkäreiltä, päivähoidosta, koulusta ym. Kaikki nämä koskevat vain huoltajia. Lisäksi jos teillä on yhteishuoltajuus, pääsee molemmat esim. käsiksi lasten pankkitileihin.

mä kans koittaisin saada pidettyä sen yksinhuoltajuuden itellä. Meillä exän kanssa yhteishuoltajuus ja ei ole toiminut. Ite on saanu hoidella kaikki mahdolliset asiat eikä paljon häntä kiinnosta, silti vaatimalla vaati että yhteishuoltajuus pitää saada. Teki esim. muutama vuosi sitten kiusaa kun oltiin lähdössä etelään ja yhteishuoltajuudessa pitää saada molepien vanhempien nimi passihakemukseen. Hänpä oli päättänyt ettei nimeänsä siihen passiin laita. Piti sitten soittaa hänen vanhemmileen eri kaupunkiin ja emme ole missään tekemisissä että poikanne ei vastaa puheluihin eikä viesteihin kun olemme lähdössä etelään ja nimi pitäisi passiin saada! Äitinsä kautta sitten saimme asian hoitoon. Lapsen pankkitiliä ei voi muuttaa mitenkään ilman molempien suostumusta ja hänpä päätti tässäkin asiassa että nimeä ei tule. Elatusmaksut maksettiin aina myöhässä ja kun niitä kyseli, lasta viikonlopuksi hakiessaan heitti rahat lapsen silmien edessä lattialle ja sanoi: siinä on sun ryyppyrahat, aivan sairasta touhua siis ja tälläsen ihmisen kanssa yhteishuoltajuus, huoh!

Tässä uudestaan linkki http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1907129-onko-vain-hyvaksyttava/
Toivottavasti nyt toimii :)

Olimme avoliitossa, jolloin minulla oli automaattisesti yksinhuoltajuus ja isyyden tunnistamiskäynnillä sitä emme muuttaneet, ei tarvinnut mitään syitä. Ja eromme jälkeen mies ei halunnit mitään virallista, vaan sovimme keskenämme elatusmaksuista ja isäviikonlopuista( vkloput eivät ole toteutuneet tähän mennessä).

Voinko tosiaan sanoa etten luovu yksinhuoltajuudesta? Ei taida auttaa, ainakin mitä täällä netissä oon näitä yhteis- ja yksinhuoltajuus asioita lukenut.

Lisäyksenä vielä edelliseen viestiin: missään vaiheessa yhteiselomme tai eron jälkeen mies ei ole yksinhuoltajuudest nostanut meteliä ja on sanonut että saan sen pitää... mut nyt tänään samalla ku ilmotti varanneensa sossusta ajan niin ilmoitti haluavansa yhteishuoltajuuden.

Just tuota ajattelin, että mies on niin veemäinen että piruuttaan varmasti kyllä estää mahdolliset passin hankinnan ulkomaanmatkoja ajatellen. Ja nyt asumme samalla paikkakunnalla ja itse olen juuri valmistunut ja tarkoitus on hakea töitä muualta (lapsen molempien mummuloiden lähettyviltä), ja olen aivan varma että mies tulee tähänkin asiaan laittamaan vielä kapuloita rattaisiin jos saa yhteishuoltajuuden. Toki nyt on sanonut että on ok että muutatte pois nykyiseltä paikkakunnalta, mutta ku lapsen isällä tuo mieli tuntuu vaihtelevan.

no nyt toimi.

Kuviohan on ihan selvää pässinlihaa. Ei se puhumalla huoltajuuskuvioita saa muutettua, vaikka olisi naama miten päin. Oikeuteen joutuu sut haastamaan ja ei sieltäkään todennäköisesti tule saamaan mitään avuja. Mitä hän siellä selittelisi? Juu katsokaas nyt hän on muuttunut ja eihän toi huoltajuus kiinnostanut alunperinkään, mutta oonhan mä virallinen iskä ja nyt erojen ja kaikkien deep shittien jälkeen mua herra tuomari alkaakin toi isyys kiinnostaan ja haluaisin olla niinku päättämässä lapsen asioista. Enhän mä oo tota lasta juuri tavannut, mutta nyt kato alkais kiinnostaan kun saisin ton yhteishuoltajuudenkin. Mitkä perusteet hänellä muka on? Ei mitään. Näyttö pitäis olla etukäteen eikä jälkikäteen päätöksistä.

Luultavasti voivat suositella sinulle tällä hetkellä, että katsotte rauhassa voisiko tapaamisia lisätä tms. Siihenkään ei tarvitse suostua, jos lapsi ei halua. Tietty riippuu vähän iästäkin, mutta jos ei suhdetta ole isään juuri kehittynyt, niin aika heikolla hapella on muutokset. Huoltajuuskuvioita eivät taatusti suosittele muuttamaan, vaikka puhuis minkä virkailijan puolellensa. Ja jos nyt niin hullusti kävis, että siellä joku puolihullu virkailijakin olisi vastassa, niin olet vaan rauhassa ja sanot ettet suostu muutoksiin. Piste. Voit potkia kaikessa vastaan ja sanoa, että tähän asti lapsen etu on toteutunut hyvin yksinhuoltajuudessa ja et suostu huoltajuuskuvioita muuttamaan vapaaehtoisesti. Kerrot historian ja olet rauhassa. Viranomaisillakin eli mahd. käräjillä tulisi olla vankat perustelut yhteishuoltoon ja mikäli olet oman osuutesi hyvin hoitanut, ei mikään tule muutumaan. Nuku yösi rauhassa ja anna äijän tuhlata energiaansa.

Sä voit muuttaa vaikka toiselle puolelle Suomea, vaikka teillä olisi yhteishuoltajuus. Lapsi muuttaa AINA lähivanhemman mukana, sanoi etävanhempi siihen mitä haluaa. Tätä muuttoa ei pysty kukaan estämään, varsinkin jos siihen on vankat perustelut (työ, opiskelu tms)

Mitä sä paiseilet? Ei sulla ole mitään hätää.

ei sitä huoltajuutta muuteta siellä sossussa jollet sinä siihen suostu. sanot vaan että et muuta huoltajuutta. mies voi sitten halutessaan viedä asian oikeuteen, mutta huoltomuotoa ei tuomaritkaan muuta, koska teillä tilanne kertomasi mukainen.

Sosiaalitoimistossa ei muuteta huoltajuutta mihinkään. Jos sanot, ettet halua yhteishuoltajuutta, mies joutuu hakemaan muutosta asiantilaan käräjäoikeudessa. Ja jos tilanne on todellakin tuo, minkä kerroit.. ei kovinkaan todennäköistä, että oikeus päättäisi, että yhteishuoltajuus olisi lapsen edun mukaista.

Sosiaalipuolella eli lastenvalvojalla voidaan tehdä pätevä sopimus elatusmaksuista. Samoin etävanhemman *tapaamisoikeudesta*. Se, mitä lastenvalvojan vahvistamaan tapaamissopimukseen tulee, on sinunkin sitten toteutettava. Siis annettava lapsi sovittuina aikoine isänsä luokse jne. Mutta - sinun ei ole pakko suostua mihinkään, mitä lastenvalvoja ja lapsen isä ehdottavat. Mieti, mikä on lapselle parasta ja pyri sellaiseen sopimukseen. Jos ei onnistu, asia ratkaistaan taas viime kädessä kärjäoikeudessa (ei siellä lastenvalvojalla). Niin kauan kuin virallista sopimusta ei ole, ei ole myöskään toteuttamiskelpisia tapaamisoikeuksia.

Samoin lastenvalvojan vahvistama elatusmaksusopimus on sitten sellaisenaan täytäntöönpantavissa, ts, jos ei maksua kuulu, vouti hoitaa... ja jos ei lapsen isä suostu asiallisiin maksuihinm taas kutsuu käräjäoikeus.

Muutaman minuutin pyörin tässä jos tarvitsee jotain selventää, sitten painun pehkuihin :)

Kiitos viesteistä :)
Mitä mieltä olette kannattaako ottaa yhteys itse sosiaalitoimistoon ja pyytää aikaa jotta voisi tulla juttelemaan ennen yhteistä tapaamista? Olen alakynnessä jos lapsen isä paikalla.. Tapaaminen 1,5vkon kuluttua.

Eli jos en sitä yksinhuoltajuutta suostu muuttamaan, niin se menee käräjille? Millaisetkahan kulut siitä tulee? täytyykö olla asianajaja?
Näistä väkivalta jutuista ei ole todisteita, ainut yhden kerran poliisit käyneet ovella ja silloin olisin voinut tehdä ilmoituksen "lievästä pahoinpitelystä", poliisi otti tilanteesta ylös kertomani...onkohan tämä jossain tiedoissa näkyvissä? se on ainut oikeestaan jolla voin hieman näyttää miehen väkivaltaisuutta.

Voithan sinne lastenvalvojalle koittaa soittaa ja saada aikaa ensin. Tai sitten menet tapaamiseen ja kysyt, onko isä käynyt tapaamassa valvojaa ensin yksin. Jos on käynyt, niin ilmoitat, ettet puhu ennen kuin olet saanut kertoa kantasi ja taustat myös ensin yksin valvojalle.

Käräjiltä ei tule mitään kuluja sulle. Ihan jo sen vuoksi, että haastaja tulee häviämään ja siksi joutuu maksamaan. Lisäksi jos olet vähävarainen, sinulle tarjotaan asianajaja. Jospa otat nyt vain iisisti ja kylmän järjen käyttöösi, ei sieltä mitään mörköjä tule ellet ala niitä itse tekemään. Edelleen: anna miehen säveltää mitä haluaa, äläkä hätäänny vaikka mitä sanoo. Ne valvojatkin ei ole mitään eilisen teeren ihmisiä ja ovat nähneet jos jonkinlaista. Sulla on vahvat asemat, kun olet aina ollut yksinhuoltaja.

Kerro lastenvalvojalle toi poliisikäynti. Hän neuvoo tarvitsetko poliisilta jonkin kirjauksen käynnistä. Seuraavalla vastaavalla tapauksella teet sen ilmoituksen häirinnästä, eikös juu?

Kiitos viesteistä :)
Mitä mieltä olette kannattaako ottaa yhteys itse sosiaalitoimistoon ja pyytää aikaa jotta voisi tulla juttelemaan ennen yhteistä tapaamista? Olen alakynnessä jos lapsen isä paikalla.. Tapaaminen 1,5vkon kuluttua.

Voi pyytää kyllä, esim. samalle lastenvalvojalle, jolle olette muutenkin menossa. Pyydät, että sulle selvitetään tilannetta tms. Tosin pitäisin aika epätodennäköisenä tuota"alakynnessä" oloa, kaikesta huolimatta. Faktat kun kuitenkin puhuvat puolestaan - jos teet tiettäväksi, että tähänkään asti sovitut tapaamiset eivät ole toteutuneet, teille tuskin edes ehdotetaan kovin laajoja etävanhemman tapaamisia noin heti paikalla..
(minkäikäinen on lapsi? paljonko hän on tavannut isäänsä, jos ollenkaan?)
Ja muistat edelleen, että sosiaalipuoli ei *päätä* mistään, eikä sinun ole pakko suostua mihinkään ,minkä koet lapsen edun vastaiseksi (ja itseäänkin saa toki ajatella).
Ymmärrän kyllä, että huolestuttaa, minulla on kyllä kokemusta myös ihmisistä, jotka tarpeen tullen esim viranomaiskontaktissa osaavat esittää itsensä ja asiansa parhain päin, vaikkei sillä mitään tekemistä totuuden kanssa olisikaan.. mutta kuten sanottu, faktat ovat ihan puolellasi. Ja joka tapauksessa suosittelen sopimuksen tekemistä myös oman etusi vuoksi. Plajon vähemmän jää lapsen isälle mahdollisuuksia "temppuilla" tapaamisten kanssa,
kiristää elatusmaksuilla, tai mitä kaikkea sitä onkaan nähnyt että ihmiset keksivät..

Eli jos en sitä yksinhuoltajuutta suostu muuttamaan, niin se menee käräjille? Millaisetkahan kulut siitä tulee? täytyykö olla asianajaja?
Näistä väkivalta jutuista ei ole todisteita, ainut yhden kerran poliisit käyneet ovella ja silloin olisin voinut tehdä ilmoituksen "lievästä pahoinpitelystä", poliisi otti tilanteesta ylös kertomani...onkohan tämä jossain tiedoissa näkyvissä? se on ainut oikeestaan jolla voin hieman näyttää miehen väkivaltaisuutta.

Menee käräjille vain siinä tapauksessa, että jompikumpi teistä sen sinne vie. Sinä tuskin, koska et halua asiaan muutosta, ja hiukan skeptisesti voi kyllä suhtautua siihenkin, että lapsen isä todella jaksaisi alkaa prosessata.. hänkö todella haluaisi sen yhteishuoltajuuden niin kovasti? Eikä vain nyt yritä tehdä sulle kiusaa? (todennäköisempää).

Asianajaja ei ole pakollinen, mutta lämpimästi suosittelisin kyllä. Osaa sitten neuvoa sua uossa väkivaltaisuuden näyttämisessä esimerkiksi paremmin kuin minä täällä netin välityksellä :)
Poliisin voisi kyllä periaatteessa nimetä todistajaksi mahdolliseen oikeudenkäyntiin.. mutta se, onko mitään paperimerkintää jäljellä, riittppuu vähänä kuluneesta ajastakin, kun et ekrran tehnyt rikosilmoitusta.

Mutta, hold your horses, gentlemen, aika epätodennäköistä, että sitä oikeudenkäyntiä koskaan edes tulee :)

Lähden nyt nukkumaan, jospa se uni tulis kaikesta huolimatta..
Palaan huomenna kirjoittamaan ja vastaamaan edellisiin viesteihin, ja olisin tosi kiitollinen jos joku vaivautuisi tätä sivua katsomaan huomenna ja vastaamaan (toki palstalta vaikee vissiin tätä löytää, mut jos ottaa linkin ylös:))

Kiitos kuitenkin jo kaikille avusta! :) Helpottavaa tietää ettei mun tartte suostua noin vain yhteishuoltajuuteen...

lue tarkkaan sitten se sopimus, mitä siellä lastenvalvojalla mahdollisesti väsätään ennen kuin allekirjoittamalla sen hyväksyt!!! Jos olet hämilläsi tilanteessa, niin pyydä paperi kotiin luettavaksi, niin saat sitä rauhassa tavata ja miettiä allekirjoitatko. Ihan vain sen vuoksi tämä lisäys, että tuntuu kuin olisit aika hätääntynyt ja kun ex on paikalla, saatat rustata nimesi johonkin mikä kaduttaa jälkikäteen.

[QUOTE="vieras";22952557]lue tarkkaan sitten se sopimus, mitä siellä lastenvalvojalla mahdollisesti väsätään ennen kuin allekirjoittamalla sen hyväksyt!!! Jos olet hämilläsi tilanteessa, niin pyydä paperi kotiin luettavaksi, niin saat sitä rauhassa tavata ja miettiä allekirjoitatko. Ihan vain sen vuoksi tämä lisäys, että tuntuu kuin olisit aika hätääntynyt ja kun ex on paikalla, saatat rustata nimesi johonkin mikä kaduttaa jälkikäteen.[/QUOTE]

Tämä on hyvä neuvo toki. Ja jos kovin pelottaa tai tuntuu hankalalta, ota lastenvalvojan luo mukaan joku tukihenkilö itsellesi. luotettava ystävä, sukulainen tms. Se on ihan sallittua myös. (tosin, kannattaa valita joku, jolla ei mene hermot eksääsi, j jaksaa olla asiallinen tilanteesa, kovin iso aggressio ei välttämättä auta..)

Kävin lukaisemassa tuon sun edellisen ketjusi vielä..
eli hankalsta ja väkivaltaisesta ihmisestä on kysymys. Sun ei ole pakko päästää häntä kotiisi. Ei edes katsomaan lasta. Ei koskaan eikä missään tapauksessa. Äläkä enää tee niin! Ja jos tulee väkisin, soita poliisi.
Ei ole millään tavalla lapsen edun mukaista, että näkee isän käyttäytyvän väkivaltaisesti sinua kohtaan.
Ja entistä suuremmalla varmuudella sanoisin, että ei halua yksinhuoltajuutta tämämies, eikä varmasti juuri tapaamisiakaan halua oikeasti toteuttaa, ei ainakaan oikeasti lapsen takia.. motiivina on haitanteko sulle. Ja sehän onnistuu tuota kautta hyvin kätevästi.

Ja hyvin voit selittää lastenvalvojalle tuon tilanteen ja väkivaltaisuuden. Ja jos vielä pääsee käymään niin, että mies käy kimppuusi, hanki (poliisin kutsumisen lisäksi) lääkärintodistus välittömästi.

ja lisäyksenä vielä: lääkärintodistukseen käy kyllä, ja kirjataankin, myös mustelma, naarmu, tai ihan vaikka punoittava ja hieman turvonnut poski. Käytetään kyllä todisteina pahoinpitelyjutuissa, eikä tarvi olla mitään "isoa" tai "kauheeta".

Ja jos et pitänyt edellisestä lastenvalvojasta, voit sanoa, että haluat ajan eri ihmiselle. Pitäisi onnistua ihan mainiosti (ellet sitten asu niin pienellä paikalla, että on vain yksi..?)

Älä luovu yksinhuoltajuudesta.

Tapaamisoikeuksista kun sovitaan, miten olisi isälle aluksi valvotut tapaamiset? Mitä tuota toista keskustelua luin, niin aika vähän näyttää olleen lapsensa kanssa tekemisissä, eli ei kyllä heti voi odottaa että lapsi olisi isällään päivän, yön tai jopa 2 yötä. Etenkin kun tuskin lapsi kovin luottavainen isäänsä kohtaan on, kun on nähnyt tämän lyövän äitiä, joka lapselle on erittäin tärkeä.

Ehkä voisi olla hyvä päästä ensin itse juttelemaan lastenvalvojalle, tai vähintään ottaa se tukihenkilö mukaan.

Olisiko mahdollista muuttaa sinne toiselle paikkakunnalle, lapsen isovanhempien lähelle, jo aikaisemminkin kuin vasta sitten kun löydät töitä? Välimatka voisi ainakin tuoda lisää turvallisuutta itsellesi. Ja jos lapsella on hyvät välit isovanhempiinsa (isän puolen) niin voisiko tapaamiset sopia aluksi tapahtuvan nimenomaan siellä jos ei muuten valvottuja saa? Eikä lapsi pettyisi kovin pahasti, jos luulisi että menee ensisijaisesti vain mummulle kylään, ei näkemään isäänsä joka ei ehkä tule paikalle.
Kuulosti kuitenkin siltä että uuden puolison takia nyt yhtäkkiä tsempataan ja ollaan kiinnostuneita. Ilmeisesti uudella puolisolla on vauvahaaveita, pitää näyttää että on hyvä isä ettei lähde etsimään parempaa...

En soittanut vielä ainakaan lastenvalvojalle, harkitsen nyt viikonlopun ajan mitä teen. Totta, haluaisin päästä kertomaan oman kantani asiaan ja se ei tosiaan onnistu lapsen isän läsnäollessa. Mutta en tiiä, jospa menisin vain tapaamiseen ilman soittoja, tapaamisaikakin samaan aikaan kuin oma hampaan paikkaus aika. Lapsen isä ei ees kysyny minulta mitään, et sopiiko vai ei se aika, ilmoitti vain et on varannut ajan sossuun ja kun sanoin hml ajasta, joka samaan aikaan (sossu 9.00, hml 9.15) niin nyt mun täytyy perua se hmlaika.
Tuota tukihenkilöä ajattelin et ois hyvä olla mukana, mut sellaiset ihmiset jotka tilanteestamme tietää asuu sen verran kaukana, joten selvittävä käynnistä on kai ihan itse omin nokkineen.

En tiedä onko siellä useempi lastenvalvoja vai onko vain yksi, lapsen isä ei sanonut nimeä joten en tiedä kenelle aika on.

Lapsen isä on toki ollut lapsen kanssa tekemisissä, on käynyt meillä kylässä katsomassa lasta, kun ihan lähekkäin asutaan tällä hetkellä. Et on niillä silleen ihan hyvät välit. Lapsi on nyt pian 4vuotias.
Tapaamiset on mulle ok, mut itestä vaan tuntuu kauheelta et on heti kerralla pe-su isällään, kun ei ole ollut siellä yhtään yötä eikä edes aamusta-iltaan. Jossain vaiheessa esitin sitä et lähdettäis hiljalleen liikkeelle, et lapsi olisi ensin yhden yön jne. Lastenvalvoja todennäköisesti suosittelee joka toista vkl isän luona, mut isä on itse sanonut minulle et haluaa vain yhden vklopun (pe-su) kuukaudessa. Tämä sopii minulle.
Mut tuo huoltajuus mua nyt vain häirihtee..

Jatkan illemmalla..
Ole

Yhteistyössä